April 30, 2004
Relaxia wrote: ÄNTLIGEN!!!
Alla blocken är färdiga! 8)Här kommer lite bilder på de färdiga blocken...
Det lite vitaktiga som syns runt kanterna är inget annat än silicon som pöst över när jag skruvade dit locken. Tycker det blev ganska bra.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Hoppasn, 4 nipplar var visst för blyga för att vara med på bild...Nu återstår bara att hitta köpare till de block jag inte behöver. Fast det tar jag på forumdelen som är avsedd för detta 🙂
Det blev ju inte tokigt detdär!
Men hur är det att täta med silicon? fungerar det verkligen (tänker mest på hur länge det håller)
Hum... eller nej fan glöm det jag skrev, silicon är bra
Hur mycket kommer blocken att gå på, på ett ungefär sådär?
/Kontrast 8)
November 5, 2002
Frisk wrote: Har 2 frågor nu... vad är det för mått på dina block? hur mycket väger d var köpte du nipplar? vad är det för diameter?
och vad jag blev mest fundersam över... på testblocket är det lixom en kant, vad är detta? är d även på färdiga blocket? något för att d ej ska ta i kondingar eller så?
Graderna är fortfilade nu.
Måtten är: (mm)
CPU-block:
Totalt: D:81 B:77 H:53
Utan nipplar: H:27
Endast kopparklumpen: D:60 B:60 H:20
NB-block:
Totalt: D:40 B:60 H:52
Utan nipplar: H:26
Endast kopparklumpen: D:40 B:40 H:19
Nipplarna är för ½"slang. Nippelns innerdiameter 8mm
Köpte dem hos en vatten och trycklufts-affär.
Kontrast wrote: Det blev ju inte tokigt detdär!
Men hur är det att täta med silicon? fungerar det verkligen (tänker mest på hur länge det håller)
Hum... eller nej fan glöm det jag skrev, silicon är braHur mycket kommer blocken att gå på, på ett ungefär sådär?
/Kontrast 8)
~350 för de stora och 200 för de små~...
Har lagt upp tråd på Köp&Sälj
August 14, 2001
hehe, får väl se... redan stött på ett problem, tror jag... fanns tydligen ej fräsar som gick fräsa så djupt med som jag behöver, du som vart igång å fräst kanske vet, finns det 1mm fräsar som är 20mm långa? ytterst tveksam till om jag lyckas med nåt som ditt, ser bra ut 🙂
November 5, 2002
Frisk wrote: finns det 1mm fräsar som är 20mm långa?
Nej. Det skulle jag inte tro att det gör. Derrutom så skulle det inte funka om det gjorde det. Den skulle dra snett. Det jag rekommenderar om du skall få så smala spår är antingen att såga eller få tag på en klinga. Fast 1mm är väldigt smalt. Jag skulle nog köra på att löda på en färdig kopparfläns i så fall.
Ett råd är att du skall inte göra mer jobb än vad som behövs. Det gör jag typ jämt.
August 14, 2001
Brukar me göra mer jobb än vad som behövs, pratade med min bror han tyckte ja skulle fräsa med klinga å teppa över det som ej ska va... han skulle kolla på jobbet i morgon vad som fanns, så får se vad som finns, och om jag hittar något alternativ...
jag brukar med göra mer än vad som behövs, man vill ju göra på just d sättet man själv kommit på, ävne om d finns lättare 😛
September 20, 2001
Akvariesilicone fäster bra i plexi annars om ni behöver täta plexitankar 🙂
Behöver man ha urskärningen på undersidan av blocket? Jag gjorde inte det på mitt, och det verkar som om corenär i precis samma höjd som socketplasten. Är det urskärning på köpta vattenblock?
November 5, 2002
Om det är utskärning eller ej beror v äl på hur stort blocket är. Det kanske skulle gått utan utskärning, man jag tyckte det var dumt att chansa.
Fäster värkligen silicon på plexi? Har uppgift om att det ine skall göra det. Kanske något mer speciellt med silicon för akvarie förutom att det inte innehåller mögeldödande medel.
Jag har inte använt något specialsilicon just för att jag ska kunna ta loss locket och rengöra inuti.
November 5, 2002
Om ni är väldigt impade och vill ha ett block som inte alltför dyrt... Kolla HÄR.
2 Guest(s)