Projekt Gömma projektor-Klart-fler bilder+fjärrstyrd dimmer|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt Gömma projektor-Klart-fler bilder+fjärrstyrd dimmer
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 4, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter en liten paus i vattenkylningsprojektet i hämt av ork och väntan på pumpen upptog jag mina tankar på förbättra projektorbilden, har haft pappas duk förut, men eftersom denna tar mycket plats och är otymplig orkade jag ej ställa tillbaka den efter den behövdes för annat senast. Fick ett vitt lakan av mamma, hade inga förväntningar alls på att det skulle bli bra bild på detta men det blev faktiskt bättre än jag trodde. kanske även kommer en bild på det senare.

Tyckte iaf projektorn var lite i vägen så bestämde mig för att flytta in den på vinden som jag tänkt länge, men aldrig orkat göra, här kommer lite bilder på det, har även gjort en ny lucka som ska dit, bara färgen som ska torka först. kommer bilder även på detta.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Edit:
Duken i "upphängt" läge så den knappt är i vägen:
[Image Can Not Be Found] och nej, skylten är ej stulen, köpt via Vägverket.
Ursäkta om det är lite rörigt, men pågår modning av både rum datorn och vattenkylning...
/Edit
Fördelar med att flytta projektorn:
-Denna gamla sak utveklar rätt mycket värme, sitter man några personer i rummet och ser film blir det VÄLDIGT varmt efter ett tag, kommer troligtvis bli mycket bättre

-Projektorn låter rätt mycket (Tror OH-projektorfläkten kommer skära typ när som helst, är det någon som har en 230V typ 160mm fläkt till salu kan jag va intresserad) men ljudet kommer iaf inte in till rummet lika mycket nu

-Projektorn tar ej upp plats i rummet

-Projektorn får plats mitt bakom duken, och Datorplattan på OH-projektorn kan lika plant utan att bilden blir sne (har fått vinkla den förut för att bilden ska bli lika stor över hela duken)

-Projektorn kommer längre bak=Större bild

-Fördel med nya duken är även att den kommer längre bort från projektorn, vilket även detta resulterar i större bild.

Vad som nu är kvar att göra är att möblera tillbak rummet, få dit plattan framför luckan luckan ska även isoleras ordentligt, är bara något varmare än ute-temp där utanför (förutom på sommaren då, då det är mycket varmare än utetemp)

Fler bilder kommer när det torkat mer.

Info om projektorn, om någon skulle vara intresserad...

Märke Datorplattan:Davis, tror den är Norsktillverkad
Årsmoddel, ingen aning, mitten av 90 skulle jag tro.
Max-upplösning 800x600 60Hz (funkar även i 75 men bilden blir lite konstig)
finns faktiskt fjärrkontroll till denna med, kanske ni ser på bilderna, med "lampknapp" för inbyggd LED-belysning under knapparna.

Märke OH-projektor 3m
Effekt Lampa 400-500W har jag för mig, hittade ej märkningen nu
"snabbyte" till reservlampa om vanliga lampan går sönder.

Detta egentligen en väldigt dålig projektor, som ni nog redan förstått, går knapt använda till Windows (för stora pixlar för "vanlig" text dock tycker jag den funkar förvånande bra till film, även testat 2min Q3 på den och det var faktiskt över förväntan.

Satte igår in ett gamalt PCI-kort till projektorn eftersom det är jobbigt att byta upplösning så fort man ska se film och så, även detta funkade bra, dock är jag på jakt efter ett bättre kort nu, som jag även tror mig hittat.

Projektorn köpte jag genom min fd. skola, den användes ej (går ej använda för undervisning) och fick även med en OH-projektor, dock har jag bytt projektorn mot en bättre jag fick tag på.

frågor funderingar och förslag välkomnas gärna =)

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
711591
September 4, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahaha, fan vad sexig projektor 😛
Hur mycket stålar gick projekton på?

Bra idé annars, annat gömma undan den. Ser ut som lakanet hänger lite slappt dock, se till att spänna det ordentligt om du vill ha en bra bild.

Vill med ha en projektor, men i format "mindre-än-den-där".

NH|Mimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
711595
September 4, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Stenåldersprojektor =). Fast det är väl bra att gömma undan saker. Du har ingen bild på hur det var tidigare?
Håller även med SiBBoR angående lakanet, ser ut att hänga lite slappt/löst.

Och angånde bilderna så borde du göra dom mindre. Jag kör 1280*1024 och får scrollbar åt sidan. Brukar ju vara att om bilderna är större än 640*480 ska man länka dom eller göra dom mindre.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
711622
September 4, 2004 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

jo.. gillar projektorn.. =) va iaf billig... vet inte om jag ska säga hur mycket den gick på... 100kr... men va väl typ bara för att inte skolan kunde ge bort den... sånt ska man ej säga... men projektorplatta och skit OH för det...

jo, lakanet är som sagt undanhängt, för att man ska kunna röra sig i rummet, vid film spänner jag det neråt och åt sidorna med 4st gummisnoddar,kanske kommer bild på detta sen hoppas även på att få en hyffsad bild på "duken" med bild på...

ska ändra bilderna som är för stora då... kör själv 1280x1024 så slipper rullisten även med ICQ vid sidan... men vet hur irriterande det är...

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
711648
September 4, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

fint 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
711895
September 5, 2004 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

Här kommer lite fler bilder... någon som testat ta kort på projektorduk? å vara för lat för å hämta stativ? kan säga att d är rätt svårt.. så bilderna blev värre än orginalet.. här kommer d iaf..

Boot:
[Image Can Not Be Found] Från film:
[Image Can Not Be Found] Duken spännd, finns lite väck men inget man tänker på...
[Image Can Not Be Found]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
711959
September 5, 2004 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Så, nu var denna "mod" kvar, passar väl egentligen ej riktigt in under denna kategori men är väl iaf någon form av datormodning 😛

Färgen har torkat på luckan att sätta för och den är ditsatt jag är relativt nöjd med resultatet, färgen hade gärna fått vara lite finare men nog inget man tänker på, kommer ju stå massa saker ivägen

Vad som nu återstår är att sätta ett fönster i hålet för att undvika drag och att isolera luckan, detta kommer det troligtvis inga bilder på, enligt mig för ointressant... sista bilderna med luckan nyditsatt

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
712184
September 5, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, tufft ;D! Nu lär det låta ännu mindre, med luckan stängd och en glugg för projektorn, inte sant? Du kan ju ljuddämpa insidan av dörren med madrass eller något också ;).

Jag förstod inte att du skulle ha duken hängandes vertikalt utan trodde den skulle sitta fastspänd i taket så som den gör på de första bilderna. My mistake.

100 kr, ball ;D!

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
712223
September 5, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är allt bra rolig du frisk, var får du alla idéer ifrån? Får ta och titta över till dig nästa gånga jag är hemma och glo på en film ser jag, så att jag kan se vad det är du har gjort :P.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
712225
September 5, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, ska väl låta mindre nu... å ja, ska isolera, är typ utetemp där projektorn står nu... bara tunnt ja, vad d nu är aspest/betong-nånting-tak å massa öppningar ut... så behövs isolering... kommer bli kallt i rummet på vintern annars... tror jag dra till Mekonomen å köper lite dempmatta i morgon eller nåt..
ok... går knappt sitta vid datorn med duken hängandes vertikalt så måste spänna upp den när den ej används, men ej så omständigt, spännde upp den i taket först men blev så mycket väck å jobbigheter då..

å förrästen, är ingen lucka, är bara en skiva som pressas dit, ej orkat fixa nåt med gånggärnen, är från orginaldörren.. men sitter ändå..

jo, helt klart värd det... vet ej, men blir ej förvånad om den kostat 40-50 000 ny... har ju några år på nacken.. å nu oanvändbar i undervisningssyfte (så länge det ej är DOS eller nåt då.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
712229
September 5, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

mhm , tips är ju att göra som med "tjockmattorna" i idrottshallen för att göra det lite smidigare med fastsättning av lakanet , dvs snöre som är fastsatt på ena sidan , sen krok/kardborreband på andra sidan . sen skulle jag satt rundstav eller nåt på underkanten så man får tyngd och spänst. fast duktyngder funkar säkert likabra 😀

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
712346
September 5, 2004 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

men har typ så, sitter ett snöre med krok på ena sidan, sen fäster man det i takliten på andra, när jag drar bak skärmen altså, vill ej göra hål i väggarna... har faktiskt funderat på duktyngder, vill ej hänga nåt tungt i duken bara, sitter ej så bra i taket, samma där, vill ej göra onödiga hå, sitter typ med nålstjocka spikar...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
714373
September 7, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har vart och fixat dämp/värmemattor på Mekonomen idag, projektorn hörs ju knappt längre, låter iaf lägre än datorn... skönt, har även flyttat sladdhålet, eftersom skärmkabeln knappt nådde som det var förut, så nu är hålet på andra sidan, är väl inga direkt synliga skillnader, ska iväg och köpa lite glas i morgon, så det ej kommer in massa kalluft, gör ju inget nu, men när d är -20 ute...dock kommer d troligen bli kondens på glaset, hoppas detta försvinner när projektorn startas... annars får jag väl sätta en lucka för eller nåt istället som öppnas när film ska visas. Kanske kommer bilder i morgon med glas för, om det finns något intresse för detta. kommer troligtvis även hämta/köpa nytt grafikkort att driva projektorn med i veckan, jobbigt å ändra upplösning hela tiden, så fort man ska se film... mycket möjligt projektet vattenkylning för tyst dator fortsätter i morgon med, hoppas på mitt paket från tyskland då...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
717430
September 11, 2004 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Har idag vart och inhandlat glas, och även fått det på plats, tänkte använda plexi från början men kom på att Silicon ej fäster på det, vad jag läst här, så satsade på riktigt glas istället, och det verkar funka bra, har faktiskt vart rätt skönt med draget som blivit från hålet nu på nätterna, dock tveksam om njutningen är den samma på vintern 😛 har även taglit lite kort och spelat in 2 filmer för att höra ljudskillnaden, vet ej resultaten på detta eftersom det ej är överfört än, men ska överföra så fort jag orkar hämta kabeln från pappas dator 😛 när jag gjort det kommer d även komma upp nya bilder på "Projekt: Vattenkylning för tyst dator,extern låda" dock kommer det troligtvis ej se ut så som det gör där som färdigt resultat, kom på en bättre lösning, tror jag, jaja, bilder kommer iaf både under denna tråd, även ljud här, om man hör skillnaden, och bilder under vattenkylningstråden.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
717732
September 11, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, nu var projektet klart, såg 3 filmer igår kväll och är faktiskt ganska nöjd, även om bilden inte är helt strålande på den gamla projektorn. här kommer iaf bilder på det färdiga resultatet, med glasskiva på plats och allt så.

såhär ser isoleringen ut, var tvungen å skära bort lite på kanterna för den skulle passa i öppningen.
[Image Can Not Be Found]

lucka med glasskiva i 3 olika vinklar, rummet möblerat som det ska (iaf den sidan...)
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

spelade även in 2 filmer, en med lucka och en utan, hörs lite skillnad, men upplevs som större. orkade ej dela film och ljud, hade inget program för detta.
Utan lucka:
http://w1.501.telia.com/~u5010.....I_1725.avi
Med lucka:
http://w1.501.telia.com/~u5010.....I_1730.avi
filmerna kommer troligtvis tas bort eftersom d tar lite väl mycket plats på min lilla stackars Felia-server men låter d ligga ett tag iaf tills jag behöver utrymmet...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
717735
September 11, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print
[] runt img inte

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
724774
September 19, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

hajar inte mkt av film MVI_1725.avi och inte heller MVI_1730.avi då den var helt svart :P.

detta var iaf ett _bra_ projekt! gj ;D

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
724795
September 19, 2004 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

filmerna är bara för att jämföra ljudvolymen utan och med isolerade luckan, orkade ej dela film och ljud...

projektet är inte klart än, eller va klart, men kom på att jag ville ha motorstyrd takdimmer med, är i stort sett klart, lött alla knappar kopplat motor och kopplat styrkort för detta bara en transistor som saknas, en gick sönder under bygganded, tror även detta kommer upp under denna tråd. (byggd av en gammal CD-spelare, använder motor och utväxling för släden gjort ett kort av 2 transistorer och lite annat för att kunna växla strömmen för att den ska kunna gå åt olika håll, har även planer på att det automatiskt ska dimmras ner när man startar projektorn, vet dock ej om jag orkar 😛

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
846296
February 20, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär då... har nu gjort en utbyggnad på proejktet, böjrade med denna ungefär samtidigt som resten, men fick aldrig någon ordning på det, och eftersom vattenkylningen kännts mer intressant ett tag har det istället blivit mer arbete med denna, men nu kommer iaf en uppdatering här med. Tyckte det var jobbigt att krypa till soffan i mörkret när man skulle se på film på projektorn, hade en gammal ej fungerande CD-läsare som jag passade på att slakta, från denna fanns det en perfekt utväxlnig, för att ändra ljusstyrkan på taktimern. Så nu kan jag höja/sänka ljuset från 3 olika ställen i rummet... från Dator, från dörren in i rummet och från soffan/sängen.
Såhär har jag byggt upp knapparna för att höja och sänka, finns ingen möjlighet att trycka 2 knappar samtidigt, gör iof inget som det är kopplat nu, men som jag tänkte koppla först hade det inte varit bra:
[Image Can Not Be Found]

Såhär ser kopplingen ut, med knappen vid dörringången, lysdioderna satte jag mest dit för de låg, och jag inte hade någon användning av de, tyvärr är alla tre gula, de två översta lyser när man ökar ljuset och den understa lyser när man sänker:
[Image Can Not Be Found]

Detta är knappen vid datorn:
[Image Can Not Be Found]

Såhär är det kopplat, ritade aldrig med resistorn för att sänga spänningen över spolarna i relät från 7 till 6V, tror inte denna behövs, men kanske förlänger livslängden på reläerna:
[Image Can Not Be Found]

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
846298
February 20, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: [Image Can Not Be Found]

Fan vilket snyggt schema!
:)R

Kan du inte försöka göra det lite tydligare så man ser hur det ska vara?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL