Projekt Gömma projektor-Klart-fler bilder+fjärrstyrd dimmer|Page 2|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt Gömma projektor-Klart-fler bilder+fjärrstyrd dimmer
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
846302
February 20, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, klaga inte 😛 tror det går se om man vill 😛 är byggt på 2st relän, 5 polar vardera, 0V in i benet som är slutet när relät är i läge "från" och 7V in i läget där relät är "till" motorn kopplad till benet som dessa är anslutna till (så den antingen får 0 eller 7V, beroende på om relät är till eller från båda till 7v i båda ben=0V båda från 0V till båda, ena till 7V i ena benet 0V i andra, å tvärt om om det är tvärt om... sen kontinuerligt sluten pluspol, och strömbrytarna sluter ena minusen, då slår relät till, så motorn snurrar... (hållet beror på vilken man sluter)

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
846307
February 20, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Så ritade en bild för hand, vet inte om den blev så mycket bättre, men kanske i alla fall är lite lättare att förstå, såg dock att jag gjort fel... 2-läges brytaren längst ner ska självklart vara kopplad till -polen...
[Image Can Not Be Found]

Edit: Vet inte om jag ritar reläerna rätt... har aldrig sett hur man ritar ett relä så ritat det efter vilka beståndsdelar det består av.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
846409
February 21, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ha ha ha, clockrent projekt! Kul att det löste sig med reläerna. Du har säkert nått program på skolan som du kan rita kretsschema med, om det skulle behövas "host" ... "host" för t.ex. nått "host" forum nånstans 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
846485
February 21, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Går inte i skolan länge... eller ja, läser en kurs på komvux denna termin... har inte orkat skaffa något datorlösenord, inget kul å sitta vid skoldatorer ändå, sega å konstiga.. Får väl se om jag kommer in på högskola i höst, då kanske jag har tillgång till lite vettigare program å datorer... men lite sent å slänga upp ett kopplingsschema då..

Förrästen, har ju haft projektorn i utetemp nästan hela vintern och den verkar klara det bra, ända jag kan klaga på är att fönstret i väggen blev lite skitigt, så fick göra rent det annars är det inga problem

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
846667
February 21, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

herregud varför en så krånglig lösning på ett sånt enkelt problem...köp en:

[Image Can Not Be Found]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
847732
February 23, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Var faktisk inte så krånlig konstruktion... jag tjänades sådär drygt 330kr på att bygga den själv, är roligare att ha gjort den själv, och ska man ha fjärrkontroll brukar alltid de ligga på ett annat ställe än där man själv är.. dessutom brukar de vara onödigt stora... men viss, hade jag inte redan haft en takdimmer hade det varit en möjlig lösning.
En fördel till med som jag gjort nu, jag kan utan några problem alls koppla den direkt till projektorn så den dämpar ljuset när jag slår på den...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 357
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL