August 14, 2001
Äh, klaga inte 😛 tror det går se om man vill 😛 är byggt på 2st relän, 5 polar vardera, 0V in i benet som är slutet när relät är i läge "från" och 7V in i läget där relät är "till" motorn kopplad till benet som dessa är anslutna till (så den antingen får 0 eller 7V, beroende på om relät är till eller från båda till 7v i båda ben=0V båda från 0V till båda, ena till 7V i ena benet 0V i andra, å tvärt om om det är tvärt om... sen kontinuerligt sluten pluspol, och strömbrytarna sluter ena minusen, då slår relät till, så motorn snurrar... (hållet beror på vilken man sluter)
August 14, 2001
Så ritade en bild för hand, vet inte om den blev så mycket bättre, men kanske i alla fall är lite lättare att förstå, såg dock att jag gjort fel... 2-läges brytaren längst ner ska självklart vara kopplad till -polen...
[Image Can Not Be Found]
Edit: Vet inte om jag ritar reläerna rätt... har aldrig sett hur man ritar ett relä så ritat det efter vilka beståndsdelar det består av.
August 14, 2001
Går inte i skolan länge... eller ja, läser en kurs på komvux denna termin... har inte orkat skaffa något datorlösenord, inget kul å sitta vid skoldatorer ändå, sega å konstiga.. Får väl se om jag kommer in på högskola i höst, då kanske jag har tillgång till lite vettigare program å datorer... men lite sent å slänga upp ett kopplingsschema då..
Förrästen, har ju haft projektorn i utetemp nästan hela vintern och den verkar klara det bra, ända jag kan klaga på är att fönstret i väggen blev lite skitigt, så fick göra rent det annars är det inga problem
August 14, 2001
Var faktisk inte så krånlig konstruktion... jag tjänades sådär drygt 330kr på att bygga den själv, är roligare att ha gjort den själv, och ska man ha fjärrkontroll brukar alltid de ligga på ett annat ställe än där man själv är.. dessutom brukar de vara onödigt stora... men viss, hade jag inte redan haft en takdimmer hade det varit en möjlig lösning.
En fördel till med som jag gjort nu, jag kan utan några problem alls koppla den direkt till projektorn så den dämpar ljuset när jag slår på den...
1 Guest(s)