Projekt: Hopfällbart LAN-bord|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Hopfällbart LAN-bord
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 25, 2009 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Ett dilemma vid LAN är ofta plats (kanske inte om man kan hålla till i en föreningslokal, då saknas istället ofta bredbandet).
Man kan samlas hos någon polare, men vart ska man sitta. Visst, bor man fortfarande hos päronen finns kanske extra bort att flytta ihop, men i en 1:a eller mindre 2:a är platserna räknade på en hand.

Har diskuterat dilemmat med lite vänner och vi gav oss ut på bordsjakt. Hopfällbara bord kostar ofta en slant, och har inte lämpliga dimensioner. Efter en del sökande och funderingar på att bygga helt från grunden så hittade vi ett lagom stort och lagom dyrt bord på IKEA. Även en stol som funkar hyfsat bra.

Bordet i fråga är en kombination av bordsskiva VIKA AMON (100x60cm) och ben VIKA CURRY (höjc 70cm). Benen finns i 4 olika färger.
Kombinationen finns som ett set i katalogen; VIKA AMON/VIKA CURRY bord.

Pris för bordsskivan är 99kr och benen 25kr/st, vilket innebär ett slutgiltigt pris på 199kr.
Stolen jag hittade är IKEAs JEFF. Finns som svart eller vit. Pris hela 49kr. Som hittat!

Bordsskivan har förborrade hål för benen, och vad som gör detta bordet så lämpligt till ändamålet är inte bara priset, utan även att benen skruvas fast på en gängad metallplatta som är fastskruvad i bordsskivan, vilket innebär att det inte är speciellt jobbigt att ta bort benen för transport. Bordet känns även väldigt stadigt. Djupet kan vara i klenaste laget för de som ska ha tjockskärm, men det har inte jag 🙂

Då han mar nu bordet, och visst kan man nöja sig här, då ett bord på 60x100 cm är helt ok i fraktsynpunkt. Får plats i baksätet på bilen och inte för otympligt att bära.

Själv nöjer jag mig inte och har bestämt mig för att modifiera det hela så jag kan få till en lösning som är enklare att transportera. Tanken är att få till det så att det blir som en stor portfölj typ. Dela skivan på mitten, sätta dit gångjärn och kunna förvara benen emellan. Något typ av fäste som håller ihop halvorna och sist ett handtag så det går att bära med en hand.

Idag 2009-01-24 kom jag igång.

Här är då den nya, fortfarande inplastade VIKA AMON bordsskivan.

Kapar den på hyfsat exakt mitten.

Skivan är inte solid, vilket jag misstänkte då den var alldeles för lätt för att vara det. Istället innehåller den hexagon-mönstrad papp som stärker upp och gör så det inte sviktar.

Insidan är knappa 28mm bred och drygt 55 cm lång. För att gångjärnen ska kunna fästas måste jag förstärka upp insidan.

Jag hade ingen spånskiva med tjockleken 28 mm, men däremot på 16 mm och 12 mm. Kapar till bitar med längden knappt 55 cm och bredden 7 cm.
Tillsammans bygger de aningen över 28 mm.

För att få plats trycker jag ner pappen som sitter fast med lim mot insidorna, så att förstärkningsbitarna får plats.

Nu är det ju kvar lite papp och limrester som måste avlägsnas för att få en slät och jämn yta. Detta moment var aningen jobbigare än väntat.

Efter slipningen, perfekt passform! Förstärkningsbitarna limmas ihop.

Efter 20 min i press är de så gott som en homogen bit. Redo att limmas igen.

För att komma åt bra och få ut lim på alla ytor använder jag en spackelspade. Mycket smidigt!

Först går det bra trycka ner för hand, men mot slutet fick jag dunka ned med en klubba. Observera att jag inte slår ner den hela vägen, utan lämnar den att sticka upp någon millimeter.

Efter ytterligare 20-30 min i press så blir det sågen igen. Tar då bort någon tiondels millimeter av skivan, och samtidigt det som sticket ut av förstärkningen. På så sätt blir hela ytan perfekt jämn.

Nu när bordshalvorna är färdiga är det dags att titta närmare på gångjärnen. Har köpt gångjärn, vinkeljärn, skruv, mutter och brickor på BauHaus. Hittade vinkeljärn som passade hyfsat i gångjärnens hål. Anledningen till konstruktionen är för att lämna ett glapp på 5cm när bordet är hopfällt då benen ska få plats emellan.

Lägger gångjärnen på plats och märker ut vart jag ska förborra.

Skruvat fast gångjärnen med rejäla skruv och justerat aningen för att få till det perfekt när man fäller upp det.

Såhär ser det ut när jag fäller det.

Imorgon ska jag försöka fixa resten, vilket innebär anordning för att hålla benen på plats, snäppe som håller ihop halvorna och handtag. Tänker även sätta dit gummibussningar på förstärkningsytorna så att bordet står stadigt när det är hopfällt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1215301
January 25, 2009 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Sehr schön, ja. Gillar dina idéer skarpt, ditt benchtable går för fullt här. 🙂

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1215302
January 25, 2009 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Imponerande!
Hoppas få se bilder på det in action åxå.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1215303
January 25, 2009 - 2:47 am
sp_Permalink sp_Print

Bara det inte är kanter på bordet så är det ju underbart. Väntar med spänning på fler bilder.

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1215308
January 25, 2009 - 4:04 am
sp_Permalink sp_Print

ja minst sagt imponerade!

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1215309
January 25, 2009 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag älskar dina projekttrådar Relaxia, keep 'em coming!

Relaxia
Member
Medlem
1215311
January 25, 2009 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine: Så trevligt 🙂 Önskar faktiskt att jag skulle kunna göra en uppdaterad version.

emokid: Men givetvis 🙂

Lodisen: Inga kanter? Ett bord har i princip bara kanter (och kanske ytor då). Men du menar kanske avrundade kanter? Det kommer det inte bli. Vill behålla lacken där den finns.

Elixyr: Tackar 🙂

Templar-: Awww :heart:

Nu blire frukost och sen fara ut till farsan där jag håller på.
Update kommer förmodligen senare idag.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1215342
January 25, 2009 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Mean Machine: Så trevligt 🙂 Önskar faktiskt att jag skulle kunna göra en uppdaterad version.

Alltid intressant om det är så. Avsluta de projekt du har så kan vi höras om nya benchbord. 🙂

Relaxia
Member
Medlem
1215367
January 25, 2009 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag har jag kommit en bra bit. Hade hoppats bli helt klar, men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Kommer till det senare.

Dags att få dit lite benfästen. Detta är vad som ingår.

Skivan var ju förborrad med hål för benfästena så bara att skruva dit.

Tanken är ju att benen ska kunna förvaras mellan skivhalvorna, och helst inte åka runt en massa. Perfekt blev det med gummitassar från Clas Ohlson. Mäta lite för att få de första på rätt plats.

När de första är fastskruvade lägger jag dit ett ben och trycker lätt dit nästa gummibussning, tar bort benet och markerar med penna.

Det behövs inte så långa skruv då det bara är 3mm spånskiva, bra att förborra. Har jag iof gjort med alla skruv.

Nu ligger alla benen stadigt, och sitter lagom fast när jag fäller andra delen.
Här upptäcktes även ett litet oväntat problem. Hade tänkte använda ett smitigt litet snäppfästa som skulle hålla ihop halvorna, men benen är inte riktigt lika stora eller är aningen ovala, vilket innebär att det kan skifta på 2mm beroende på hur jag lägger ner benen. Vilket innebär att jag inte kan använda mitt snäppfäste som är avsett för ett definierat läge. Blir istället en lösning med spännband. Men det kommer senare.

Dags att fixa handtag. Detta blir i form av högflexibelt greppvänligt rep.

Jag kapar till 4 bitar med samma längd (45cm). Tejpade ändarna innan kapning så att de inte skulle fransa sig.

Mäter ut vart de ska sitta och borrar hål och skruvar fast dem. Brickan hjälper till att klämma fast repet.

Såhär blev det. Helt ok enligt min mening, och ganska bekvämt att lyfta.

Vid hopfällt läge står det inte rakt, detta för att gångjärnet sticker ut.

Lösningen blir mer gummibussningar. Men när jag fäller upp bordet kommer ju bussningarna va i vägen...

... inte då. Borrar upp hål som de fint kan smita in i.

När jag nu fäller upp bordet smiter bussningarna vackert in i motstående urgröpning.

I uppfällt läge känns det riktigt stadigt. Vill inte hoppa på det för att testa ordentligt. Litar på känslan 🙂
Skulle nu kunna komma med bild på ett i princip färdigt bygge, men det får vänta tills det är helt färdigt 😛

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1215369
January 25, 2009 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ser ut att bli VÄLDIGT bra!

cottongrass
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
1215372
January 25, 2009 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia, det märks att du är händig och hålvan. :p Det blir ett par bra extrabord när tjejerna kommer på middag. 😀

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1215382
January 25, 2009 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt bord 😀

Relaxia
Member
Medlem
1216169
February 1, 2009 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok!! Idag blev det klart! så här kommer sista delen.

Bordshalvorna ska hållas ihop med spännband, så här är några av de delar jag ska använda.

Brickan passade inte riktigt som rund, så jag klippte av lite av sidan med en plåtsax.

Kortade av spännbandet och borrade hål för skruv.

Nu sitter det fast ordentligt!

Lika dant med andra sidan. Syns inte, men jag eldade lite på änden jag klippte för att det inte ska fransa sig.

Så här ser det ut när jag spänner ihop delarna. Har som synes även petat ner "dragstumpen" så den inte ska sticka upp och irritera handen när man bär 🙂

Och den färdiga produkten. Ett paket som är relativt smidigt att ta med sig. Ska nämna att det väger en del, främst är det benen som står för vikten, men tror inte det kommer bli så många gånger jag behöver konka på det. 2-3 ggr per år kanske.

Hoppas ni har haft en trevlig läsning.
Nästa helg ska jag iväg på ett litet LAN med några vänner, då får vi se om det fungerade 🙂

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1216237
February 2, 2009 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan bara gapa i förundran och bifoga följande smilies: :worship: =DO :upp:

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1216239
February 2, 2009 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Går det placera stolen inuti bordet?

Relaxia
Member
Medlem
1216256
February 2, 2009 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Går det placera stolen inuti bordet?

Tyvärr.
Hade planer på det först, en konstruktion som skulle kunna hålla allt, men fick ge mig ganska snart då bordet inte skulle kunna bli så smidigt.
Stolen i hopfällt läge är 95 cm lång/hög, vilket nästan är hela bordets längd i utfällt läge. Och nej! kommer inte göra den hopfällbara stolen ännu mer fällbar 😛 .

Lord_Kvadd: Tack den vänliga kommentaren 🙂
ALLA liknande kommentarer är förstås välkomna 😀 (blir glad)

Nu är det tänkt att jag skulle översätta denna till .com sidan med... om man nu ska förtjäna sin titel :up:

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1216263
February 3, 2009 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

För jäkla nice... Som vanligt 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL