Projekt: HTPC-Chassi (uppdat. 4/8)|Page 2|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: HTPC-Chassi (uppdat. 4/8)
kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
sp_UserOfflineSmall Offline
646216
June 16, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

16 juni

Någon uppdatering blev det ju aldrig under gårdagen, utan jag sparade allt tills idag.

Vi börjar det hela med en packe naturbilder. Efter renslipningen av varenda yttre skrymsle på lådan var det dags att tvätta rent det hela med ohälsosamma mängder t-sprit. Eftersom man kan bli ganska lustig i bollen av att rengöra något med den vätskan i ett taskigt ventilerat utrymme (been there, done that) tyckte jag att man lika gärna kunde rengöra dem ute på garageuppfarten, därav de aningen bättre tagna bilderna samt snårskogen av ormbunkar på bilderna.

[Image Can Not Be Found] Är väl lika bra att börja med den sämsta bilden. Mina galna fotoskills och solens naturliga ljus lyckades få med varenda skavank som hittas kunde på mitt redan renslipade lock, crap.

[Image Can Not Be Found] Ah, nu såg locket lite bättre ut. Insidan har jag inte gjort ett skit med och jag kommer som mest skura runt med lite t-doja där också för att få bort det värsta. Där ska det till lite annat bjäfs som kommer täcka det mesta ändå.

[Image Can Not Be Found] Mmm, borstad aluminium. Hade inte delar av lådan vart så skumma att slipa, och om fler av mina stereoprylar varit aluminiumfärgade, hade jag nästan behållt den här färgen. Notera blomman vid lådan 🙂

[Image Can Not Be Found] Den helt oslipade underredet på skapelsen, ser inte helt förjävligt ut ändå. Tänk vad lite brandfarlig vätska kan göra för finishen 😛

Jag tror att jag kommit på varför Biltemas sprayfärger är så förbaskat billiga. Inte för att de suger genomgående utan för att de helt enkelt har en hel del dåliga exemplar bland hyllorna. Har till måleriet av chassit använt 4 sprayburkar färg än så länge. En grå sak som låg hemma och skräpade, täckte skitbra och fungerade perfekt som grundfärg i mina ögon. Två mattsvarta saker som ingen av dem lyckats prestera en täckförmåga ens i närheten av den gråa, trots att svart av naturliga skäl täcker bättre. Den blanksvarta som är den "övre finishen" på det hela vet jag inte riktigt eftersom den målades på ett redan svart underlag så syntes inte täckförmågan allt för väl, men det verkar nästa luta åt en ganska sunkig täckning även där. Skumt, grått täcker bättre än svart.

Under gårdagen hände det inte mycket i byggväg, däremot rände jag runt på stan en stund och hittade en hel del skoj att trycka in i lådan.
[Image Can Not Be Found] Ett stycke eltejp, allmogefärg (för att handmåla diskett och sånt), en intern kortläsare för i stort sett alla typer av minneskort, två fläktgaller så att baksidan ser lite mindre ghetto ut (undersidan skiter jag ganska hårt i), tre stycken 120mm fläktar som egentligen köptes på grund av ljudnivån kontra priset (18DbA för 62 spänn styck på mycom, misstänkt billigt)

[Image Can Not Be Found] Vad ska då eltejpen användas till? När jag ändå är igång med att fixa och dona kan jag ju även snygga till insidan lite och förbereda för att gömma kablarna på bästa sätt. Därför virades eltejp runt både fläktar och de kablar från PSUn som ska användas. 120mm fläktarna ska till en början användas för att blåsa rakt på moderkortet, åtminstone tills jag orkar fixa fläktadapters. Det funkade asbra att kyla komponenterna så med bordsfläkten när hela paketet låg på skrivbordet så det får väl gå nu också. Förra burken dog av överhettning så jag har bestämt mig för att överdriva på alla sätt denna gång, även om processorfläkten för en hudralapp inte ger sig till känna på den fronten.

[Image Can Not Be Found] PSUn i tepjat skick, De kablar som jag inte kommer ha användning för just nu virades ihop med buntband och lite eltejp.

Så..., över till målningen då. Den första omgången hann jag inte med att plåta, men det var ingen vacker syn på något sätt i alla fall så...

[Image Can Not Be Found] Andra omgången, där den "bra" grå färgen syns på fronten. Den som med ett lager täckte bättre än vad tre lager gjorde med den svarta 🙂

[Image Can Not Be Found] En annan bild på spektaklet.

[Image Can Not Be Found] En tredje bild, jiddra inte med mina fotoskills 😛

[Image Can Not Be Found] Efter en stunds torkande slutade det hela så här. Lite bättre täckning genomgående men fortfarande inte bra.

[Image Can Not Be Found] Under den tredje vändan började den blanksvarta färgen användas, vetefan om det syns, varken på bilden eller i verkligheten dock (vilket egentligen räknas som typ vända 6-7 ungefär med tanke på hur jag målade, vändorna räknar jag här i antalet använda färgburkar, grå exkluderad ur beräkningen)

[Image Can Not Be Found] Chassifötterna i målat skick. Kanske skulle ha spacklat bort ådrorna i träbitarna men vafan.

Hostar väl upp tredje vändan och lite montering under morgondagen skulle jag gissa.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
646293
June 16, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

- vad blir det här för nått? sa tomten dagen innan julen

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
646347
June 16, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

det känns lite fel att måla fötterna... förlorar du inte grepet då?
aja snyggt i alla fall...

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
646424
June 16, 2004 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fötterna har två uppgifter, varav ingen handlar om att den inte ska glida omkring. Burken kommer stå stadigt nog så den uppgiften behövs egentligen inte. De ska främst lyfta lådan så att luft kommer in till fläktarna och eftersom det handlar om gummi längst ner så får de extraknäcka som vibrationsdämpare också. Det handlar inte om såpa på en spegel här utan en rätt grov spånskiva som den ska stå på. Addera vikten på mskinen och det hela kommer garanterat inte röra sig när man trycker på knapparna

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
646525
June 16, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Sprayfärg på burk täcker rent allmänt jävla dåligt köp riktig färg på burk och visa pensel skills.

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
647065
June 17, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Penseln är jag visserligen bättre på, men nu är det hela fixat, efter tre burkar svart färg 🙂

Nåväl, åter till dagens uppdatering

17 juni
Lådskrället är numera färdigmålat och lackat. Dumt nog var varken jag eller mitt rum speciellt damfritt när det började plåtas så chassit är lite skitigt på bilderna (de som man ser något alls på 😛 )

[Image Can Not Be Found] En, ännu så länge omonterad baksida, det mesta sitter på plats där nu men ni kan historien om mig, batterier och kamera vid det här laget. grymt mycket snyggare blev det efter montering av detaljerna i alla fall, något ni får se imorrn.

[Image Can Not Be Found] Dagens dassbild är min lilla isometriska bild över spektaklet.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] 2 bilder på hur fronten ser ut med prylar monterade. CD och floppy ska målas svarta även de och så ska det till täckplåtar för de två nedre bitarna.

[Image Can Not Be Found] En liten förberedelse av vad ni kommer se monterat under morgondagen. Ska den se ut som en fet stärkare ska den även låta som en, dvs inget alls.

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
648254
June 19, 2004 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

20 juni

Nu börjar det luta åt det hållet jag vill med bygget. Själva lådan är klar, det som egentligen är kvar är lite maskering av enheter och den förbenade fronten som ska dölja alltihop.
Oh well, dags för ett par bilder då.

[Image Can Not Be Found] Moderkortsplattan som jag bara plåtat med prylar på tidigare.

[Image Can Not Be Found] En annan vinkel av det hela, undrar hur jag lyckades ta så här sunkiga bilder av den.. hmm

[Image Can Not Be Found] Ett stycke monterad baksida

[Image Can Not Be Found] Ett stycke monterad botten, inget lack på färgen och inga galler på fläktarna, är någon så dum att de pillar in fingrarna där får de skylla sig själva.

[Image Can Not Be Found] Provisorisk montering av fronten för att slippa direkt öppna hål in i lådan, plattorna ska ordnas till och målas men så här ser det ut just för tillfället.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Ljuddämpningsplattor monterade

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Det här är vad vi i branschen brukar kalla för ett råttbo 😀
Den första testmonteringen av allt resulterade inte direkt i några snygga kabeldragningar.
Har inga bilder på den aktuella varianten dock, men det kommer med nästa uppdatering, promise. Där är härvan koncentrerad till ett ställe åtminstone 🙂

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Lådan monterad i racket med övriga tekniska leksaker, fortfarande ingen radio i mediaboxen som synes, men det är på väg.
Ser enligt mig skitfult ut i dagsläget, mestadels på grund av de vita enheterna. Dessa kommer inom kort målas svarta och sen kommer allt döljas av ytterfronten som jag håller på och skissar fram just nu. det dumma är att de första versionerna ser mest ut som en microvågsugn är en krallig stärkare 😛 Är nog lika bäst att jag fortsätter skissa så att det blir bra, för jag vill ju inte sätta en electrolux-logga på fronten

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
651456
June 23, 2004 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Inget fysiskt i händelseväg på lådan för tillfället. Däremot har jag ett par ritningar över fronten att delge. Dessutom är display beställd, allmogefärgen som ska stealtha enheterna lagd under test (dvs, jag målar på plast och ser vad det håller för).

[Image Can Not Be Found] Försökte leka lite i sketchup och landade på det här resultatet som förstaskiss. Extremt fult i mina ögon och mer liknande en microvågsugn än en stärkare. Dessutom var jag inne på en annan display under den stunden, därav de två olika knappsatserna.

[Image Can Not Be Found] Jag övergav miffoprogrammet och satte mig med photoshop istället, då började det ticka fram ett mer lockande resultat. Bilden här ovan är kraftigt förminskad, därav den sunkiga kvaliteten, gjorde det med exakta mått i photoshop så jag vet vad det fanns för yta att leka på.

"Features" loggorna nere till höger kommer ändras när jag letar rätt på lite coola loggor som passar det en htpc klarar av. Sony-loggan är ett led i att maskera datorn som en krallig stärkare. Funderar på att snoka rätt på något mer exklusivt, Marantz eller något.

[Image Can Not Be Found] Efter lite mer lekande kom det här fram. Med lite tur kommer jag lyckas bakgrundsbelysa ikonerna ovanför varje knapp med lite neonstrip, för att minska ner på störningsgraden trillar det dit en vridpotentiometer också.

[Image Can Not Be Found] Notera att "backlight" och "SPK Mic" definitivt inte ska se ut så där textmässigt då det rent ut sagt var skitfult. SPK oc mic är förresten uttag för mic och hörlur om någon missade det 🙂
"Sony Media Center" klingade bra i mina öron. Vilket antagligen Marantz media center eller Pioneer media center också kan göra när jag väl orkar testa 🙂
Produktnamnet betyder inte ett skit utan är bara något jag rog till med, precis som jag gissar att tillverkarna gör också.

[Image Can Not Be Found] En närbild på Features loggorna nere i hörnet

Hur det ska göras orkar jag inte beskriva utan bilder som backar upp mig men jag kan väl säga att det involverar en hel del OH-papper och plexi.

Nå.... vad tror ni?

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
651695
June 23, 2004 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Kom på ett eget namn istället för Sony eller Marantz, det skulle väl vara exklusivt om något...:D

Ser annars ut att kunna bli riktigt fint.
Lycka till med resten av jobbet.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
652058
June 23, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Har funderat på något sånt faktiskt. På ritstadiet får det vara en Sony i alla fall, har så förbannat sunkig fantasi när det gäller namn så...

Någon som har ett bra förslag? Bästa namnet belönas med en virtuell klapp på axeln 😀

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
652750
June 24, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagens uppdatering. Har inte gjort ett svatt men det som anlände på posten idag kunde ändå vara värt att plåta lite 🙂

[Image Can Not Be Found] Now what be this? me hear you ask

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Ett stycke sådan här, 20x4 display från fractronics. Notera underlägget till displayen som för stunden råkade vara en av de tuffaste filmer som gjorts, Interstate 60

Det var allt för idag då

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
653455
June 25, 2004 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Fyfan, vad snyggt! Det enda är väl att enhetsplatserna sitter lite snett.
Keep up!

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
654748
June 27, 2004 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jupp, snett vint och allmänt fult. Är därför fronten ska ha en lucka in till det hela, så slipper jag bekymra mig om att rätta till det hela 🙂

sticksåg
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
656758
June 29, 2004 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta verkar bli något maffigt...forstätt så 😀

Ralle-.
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
658489
July 1, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

" Gremlin'z media center " . sen fixar du lite coola effekter på texten , eller vitt å diskret 🙂

Väldigt najs !

fortsätt så här =)

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
661464
July 5, 2004 - 3:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte finna någonstans i tråden där du skrivit om vad du har för hårdvara i HTPC:n, så snälla berätta, för jag villa veta :]!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
661583
July 5, 2004 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt bygge... Dock tycker jag att den är lite väl stor...

Ser fram emot att få slutresultat på fronten, ska bli inressant...

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
661741
July 5, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Sibbor: nope, jag har inte skrivit någotstans vad det rör sig om.

Följande finns i burken:
p4 2,8ghz
asus p4pe-x (eller vad det nu hette, något sånt)
512mb pc3200... apacerminne tror jag
120gb hitachi disk
gf fx5200 128mb grafik från asus (blev billigt och bra 😛 )
och så stolligt många fläktar, zalmans passiva på grafiken samt ett 360w chieftec nätagg från förra burken.

Coore: smaksak alltså, för min det är den fullt lagom 🙂
Fronten har börjat byggas men slö som jag är så har jag inte tagit några bilder på stommen än

EDIT:
En liten miniupdate nu som jag inte orkar bekymra mig om att göra en ny post för. Som synes i titeln är mediaboxen borttagen ur projektet, detta för att legot kommer återgå till att agera CD-ställ och en lite halvkrallig hembiostärkare har tillkommit istället där radio ingåt, hur jag ska gömma undan scartväxlarna blir ett senare problem.

kaffegremlin
Siktar mot toppen
Medlem
667972
July 13, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, dags för lite uppdateringar då. Efter en så kallad rundé de la shoppín har samtliga prylar som ska in på fronten och ha något med dess funktion att göra kommit in i hemmet.

Kanpparna var för dyra för min smak så fyra av dem får duga istället för 15...

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Kablar och motstånd till displayen samt de fyra knapparna och en liten plexiskiva som ska sitta på fronten.

Och så har vi den där mytomspunna saken, föremålet de lärda tvistat länge om det skulle komma att uppdaga sig för det vanliga dödliga...err, skit samma, här är fronten, eller grundstommen på den i alla fall.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
671592
July 18, 2004 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

mycket bra jobbat

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL