November 21, 2003
OfflineJapp.. då har det dragit igång.. HTPC bygget jag nästan blev fundersam över om det skulle bli av.
Fast har man köpt nytt moderkort och nätagg för att datorn ska bli så liten som möjligt.. måste man ju göra en låda med.
Det som ska vara i:
-1.5ghz p4 s423.
-256mb rambus
-radeon7000
-Min moddade dvd-rom( Klicka Här för att se min Projektlogg för DVDn )
Jag hade datorns om en htpc innan, men då satt den i det gammla dell chassit datorn kom med. och det orkade jag inte med mer.
Ville ha ett normalt eller mindre moderkort, så det köpte jag, fast då passade inte dell agget, så jag fick köpa nytt och då blev det ett begagnat SFF nätagg..
När jag väl lillfingret ur örat så gick jag till glasmästaren och tömmde plånboken för att köpa det dyra plexiglaset till slut..
2st 25x25
2st 25x26
2st 26x26
------------
För dyrt..
Planeringen var gjord ett bra tag före jag köpte plexit. såhär är den iaf:
[Image Can Not Be Found]
Dom på glasmästaren var lite slarviga i hörnen med =/ skiljde ibland upp till 2mm i vissa kanter.. som jag måste slipa till nån gång.
Värda sin vikt i guld.. typ..
[Image Can Not Be Found]
Var och handlade massa och hittade dessa fina aluminium bitarna.. eller de såldes metervis så jag köpte och kapade upp..
[Image Can Not Be Found]
Kapade lite till och vips så kunde dom ligga i en fyrkant
[Image Can Not Be Found]
Fick lite extra plexi från en kär vänn som på nått sett alltid sitter på det man vill ha.. iaf, så gjorde jag lite "plexikuber" som jag sedan ska gänga så jag kan skruva fast aluminium ramen i.
Meningen är iaf att det ska se ut såhär.. dålig bild men men..
[Image Can Not Be Found]
Plexiskivan jag fick av min vänn räckte även till en moderkortsplåt i plexi. dålig vinkel, dålig skärpa, dålig bild.. men jaja jag har en gratis kamera jag fick nån gång av nånting så sluta klaga.
[Image Can Not Be Found]
Nu ikväll så höll jag på att försänka där skruvarna ska i, råkade ut för ett missöde (borrade ett hål på 6.5mm istället för 3,2mm som det skulle vara)
Så jag fick stå och slipa till en rund lite plexibit på 6.5mm.. limma och borra nytt hål. det tog lite tid att få till det =/
Men jag fick till det och kunde provisoriskt skruva till alla aluminiumbitar så kuben kunde stå fritt.
[Image Can Not Be Found]
Jusste.. glömde slänga in denna bilden ovanför den andra. den ger iaf lite proportioner.. mm loka är gott, hämtar en före jag skriver vidare.
[Image Can Not Be Found]
Sådär.. Passade även på att slänga in moderkortet för att se hur det såg ut.
[Image Can Not Be Found]
--------
en bild före
[Image Can Not Be Found]
en bild efter
[Image Can Not Be Found]
Det ser ut som det kommer att gå att fixa till detta.. kanske dock måste höjja moderkortet 1mm..
[Image Can Not Be Found]
Bara slipningen kvar.. usch vad jobbigt.. måste hitta en bra fil.
---------
Idag har jag Filat som fan.. var lite tveksam innan faktiskt om det skulle gå att få till det faktiskt..
Här har jag monterat ihop den efter jag filat så att alla kontakter från moderkortet kunde sticka ut.
[Image Can Not Be Found]
Och här har jag satt i alla kontakter som jag hade lite fler av.. har tex inte två skärmar i huset vilket är lite dåligt men så är det iaf. så kunde inte testa den men det ser ut som det kommer gå i en där med.
(USB ska filas lite till imorgon bitti, går på 5 min.)
[Image Can Not Be Found]
Här ser ni min kub inuti, sne bild men kameran är saer.. det man ser i kameran blir alltid taget lite fel.. men det får ni leva med.
Ni ser att det är Tajjt som fan inuti vid hörnen.
[Image Can Not Be Found]
en närbild på ett av hörnen (alla hörn är lika tighta)
inte nog med att det är trångt. en skruv sitter som gör att moderkortet inte kan åka mer upp. både bra och dåligt, men hade jag tänkt på det före jag gjorde hålen hade jag satt det högre upp..
Men ni ser hur tight allt är, och det var därför jag var så rädd att det inte skulle funka för det räcker att den är lite lite skev kuben så kanske inte moderkortet går in.
[Image Can Not Be Found]
----------
Sågat och slipat framsidan, hyffsat nöjd.. det kommer itne synas sen när det ska på ett galler på fläkten och hålet för dvdn var lite för stort. men det syns inte heller om man inte vet och kollar efter nån mm glipa i underkant.. fast det vet ju bara jag..
[Image Can Not Be Found]
Sågat och slipat bakdelen. fläkthålet blev grymt bra tycker jag själv, hålet för fläkten på nätagget är kanske lite sämre men var svårare att göra så litet, det tror jag inte kommer sunas så väl senare heller.. göre det får jag slipa till det.
Nätaggsfläktshålet är rundare än det ser ut.. endast i nedre vänsterkant som det är liiite ickerunt.
[Image Can Not Be Found]
Provisorisk lösning på fästannordning av nätagg och dvd..
[Image Can Not Be Found]
Snett framifrån
[Image Can Not Be Found]
Snett ifrån andra sidan
[Image Can Not Be Found]
bakifrån. , gallret är tejpad i all trötthet, så det sitter ionte så bra och därmed ser det ut som hålet är helt cepe.. så är det inte. bara lite kanske..
[Image Can Not Be Found]
Snett bakifrån.. är ganska nöjd med baksidan iaf.. (den är snyggare än framsidan =) tycker jag )
[Image Can Not Be Found]
----------
OBS: De VITA prickarna på plexit som syns tydligt på vissa bilder är rester av TEJP, ej Repor eller annat.. har inte orkat ta nått som tar bort klistret som sitter kvar på några ställen!
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Märkte när jag tog av tejpen att det fanns en del vassa kanter runt om plexibitarna.. lite slarvigt jobb hos glasmästaren =/ men det går nog fixa till.. ser även att de slått bort en flisa i ena hörnet. man blir förbannad.. men det funkar endå.
---------
OBS: EJ DEN DVD SPELARE JAG KOMMER ATT ANVÄNDA. (Den andra har jag hängade ut ur sidan på min andra dator, jevla cepe att man måste ha dvdn i när man spelar hl2 och css.. hoppas de kommer nån patch eller annat som kan lösa det..
En bild utan att jag satt i de mesta av delarna..
[Image Can Not Be Found]
Framifrån, hållaren till hddn blev det lite fel med.. limmade sen tog jag bort den för den satt inte så bra, slipade och limmade igen.. blev lite vitare på den delen pga det gammla limmet =/ men det kanske man inte tänker på
[Image Can Not Be Found]
Ja. ni ser nog vad det är.. en bild snett uppifrån.
[Image Can Not Be Found]
Snett bakifrån, gillar baksidan mest, vet inte varför =) kanske pga att det varit mest arbete där med att såga ut allt.
[Image Can Not Be Found]
Bakifrån. hade inte en till fläkt och sätta där för att visa, ska endå vara Aluminium fläktar där sen som jag hoppas de på gtek har med sig till dh så man kan köpa där..
[Image Can Not Be Found]
Från sidan. lite silikon från gammal användning av plexit som är dvd hållare. ska slipas bort senare...
[Image Can Not Be Found]
Har inte gjort allt detta på en dag utan slöat en hel del så det har tagit lite extra tid.. men snart äre klart
VAD SOM ÄR KVAR:
Fixa så jag kan montera moderkortsplåten så den sitter fast.
Tona
Slipa några få kanter.
Fixa on/off knapp, och ett ställe för ir.mottagaren. under hdd blire nog.
Lite små modds, sätta leds i moderkortsplåten och i 8 hörn. (där jag borrat fel)
Sen äre det lätta kvar, köpa delar och sätta i (fläktar och ett wlan kort)
sen skruva ihop allt och koppla in, testköra och klart.
DH är på imorgon, innan dess blire nog bara kanske lite början på toning och slipat som är klart, om ens jag orkar det..
November 21, 2003
OfflineJohodå.. den är visst anpassad för det. där den ska stå hos mig.
Visst hade kunnat bygga in den i en video. kanske blir om denna går sönder i framtiden eller nått. då är det ju ganska enkelt då alla delar är så små.
Först vare tänkt som en 40x40x40 kub. men det gick ju minska på när jag köpte nytt moderkort och nätagg..
Och plexichassin som man köper är ju sådär. men hemmabyggda kan bli snygga och stilrena tycker iaf jag.
November 21, 2003
Offlinehaha ni är ju fan sämre en swecarna på att läsa det som skrivits =D inte ens det som är först och sist i en lång post.. =D
hur som helst kommer det vara ett Sapphire Radeon 7000, inte märkt så stor skillnad över grafikkort då jag har en lite för liten dålig teve..
Lite jobbigt med det kortet äre med för jag måste ha composite kabeln och får inte ha svideo kabeln..
November 5, 2002
OfflineJag tycker det blev riktigt bra. Skulle oxå gjort ett eget chassi om jag inte hade fått tag på en begagnad video. Fast tveksm till att mitt hade blivit lika snyggt. (Har ju bara börjat på mitt HTPC-projekt i en annan tråd.)
Undrar bara var den moddade dvd-romen försvann? Du kanske skrev det någonstans, men i så fall har jag missat det.
July 18, 2002
Offlinenajs, men sådana SFF-nätagg (har själv en liknande) låter förjävligt pga den lilla fläkten, eftersom de har minmal effekt kanske det vore någon idé att modifiera nätagget och fästa en större fläkt @ lägre fläktvarv så man inte hör något om man kollar på film med låg volym. Jag skulle iaf bli irriterad av en liten fläkt som lät som fan. men ananrs ser det helt ok ut. Undrar bara varför du inte sågade ut ATX-standardform för kontakterna till moderkortet? och typ fäste I/O-shield? Personligen skulle jag tycka det skulle bli snyggare + mer generell standard om du nu skulle byta moderkort.
November 21, 2003
Offlinevad i ?? det var grymt konstigt. då jag inte varit inne på telias FTP sedan jag la upp de där sista bilderna, Telia kanske haft en crash och inte haft en backup eller nått ? vet inte.
Tillräckligt med plats tycker jag att jag borde ha där iaf..
Aja får väll ladda upp dem igen. Ska nog göra en egen backup av allt jag har där..
Dags för lite svar:
DVDn (som jag faktiskt skrivit) sitter i min vanliga burk för tillfället pga hl2 och CSs som kräver dvdn i.. men den ska snart ut därifrån och in i den här..
Zmutte, mjo jag vet att sådana kanlåta som fan.. men just nu så låter faktiskt dvdn mer =) vi får se hur det blir när jag satt ihop allt om det låter för jevligt. då kanske det blir till att modda till den lite. vi får se,
Och anledningen till att jag Inte tog I/O plåten är för att jag inte har nån. Fick köpa moderkortet från Tyskland (asus p4t-m säljs inte i sverige och jag tror faktiskt aldrig det gjort det ens). Och dom skickade inte med någon plåt..
Och om det är dags för byte kan jag ju bara såga ut en fyrkant och platsa in den Nya I/O plåtern där. det ska nog gå..
Och angående Update. Farsan har Kameran och kommer på söndag.. så innan dess kan ni i vilket fall som helst inte få bilder.
Och jag planerar att göra klart den eller så gott som på Fredag-Söndag. Så jag Hoppas på bilder på söndag kväll.. vi får se hur det blir.
EDIT: hmmm detta var grymt konstigt. i ftp programmet jag gick in på nu och loggade in på min telia ftp så Ligger bilderna där.. fast om jag går in via nätet så gåre inte se dem? det var lustigt..
skrev över dem och nu funkar de för mig iaf
November 21, 2003
OfflineJag är faktiskt så gott som klar.. Men bilderna blev så orättvisa =/
Det är massa vita prickar (blixten gjorde så de bubblor som endå jag inte fick bort och en del i plexikanterna som gjorde att det reflekterades konstigt..
Men kan ju lägga upp en bild endå. som är ifrån mitt tv bord.. då blev det inte lika orättvist med reflektioner som inte finns..
Och på Närbilderna så ser det ut som aluminiramarna och allt annat är Blått..
men men Här är lite bilder.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Farsan hade använt kameran.. så nu stod det datum på med =/ aja anyway.. Där är de iaf. Nu har jag Start knapp och Skrivar så jag kan sätta fast Fläktarna kvar.. Och lysrör.. glömde köpa det på dh =D
BTW: det är 5mm plexi som jag använt.. lätt att räkna med och lagom tjockt..

Log In