Projekt: Keytar till Frets On Fire (trådlös) | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Projekt: Keytar till Frets On Fire (trådlös)
This topic is locked
Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 31, 2007 - 12:16 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Gillar starkt det fria alternativet till PlayStation2’s Gutiar Hero.

Image Enlarger

Man kan köpa en Guitar Hero -gitarr och koppla in den till datorn med USB, men jag vill gå lite längre. Lira trådlöst!

Därför har jag nu införskaffat mig lite hårdvara för det.
Har inte bestämt hur den ska se ut exakt, eller om hela tangentbordslayouten ska finnas med för att kunna använda det som tangentbord om man vill. Tänkte ta hjälp med lite synpunkter där.

Detta är vad jag fått ihop hittills:


2 st tangentbor. Ett gammalt wastebart och ett trådlöst med USB-dongle. Det som är extra bra (om inte nödvändigt) med detta trådlösa tgb är räckvidden på upp till 15m enligt manualen, till skillnad från ”vanliga” trådlösa som endast fungerar på maximalt ett par meters avstånd.


Det gamla tangentbordet har varit till en gammal server. Bra med tanke på att det inte använts så mycket 🙂
Lätt att ta isär vad det oxå.


Största anledningen till att jag valde det gamla tangentordet var att knapparna var ganska sköna och tror de kommer fungera tillfredsställande som ”fretstangenter”.


En annan positiv sak med just det gamla tangetbordet är att gummiplopparna för tangenterna sitter ihop på en matta till skillnad från andra tgb jag varit med om som har en gummiplupp för varje tangent. Det blir då smidigare inför bygget 🙂

Jag har kollat lite efter leksaksgitarrer att använda mig utav, men har inte hittat någon tillfredsställnde modell. Om ni vet något så kan ni ju meddela det 🙂 Hygglo!
Annars hade jag tänkt bygga en i trä, och då finns ju givetvis fler möjligheter.

To be continued…

Bubbel_Affe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
juli 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1127866
mars 31, 2007 - 9:11 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Låter spännande! 🙂 Lycka till.

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1129180
april 5, 2007 - 9:08 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Nu har jag hittat modellen jag ska bygga keytaren efter 😀

Tydligen något som kommer till XBOX…

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1129685
april 9, 2007 - 12:16 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Nu har jag CADat upp gitarren efter bilden och gjort en modell i wellpapp 🙂
Ca 80cm lång.


Leka lite i AutoCad
Då jag bara kan skriva ut papper i storlek A4 här hemma så blev det att klippa-tejpa lite.


Lite wellpapp från IKEA. Tänkte bygga 4 lager för att få mer verklig tjocklek, men det tog sådan tid, så jag nöjde mig med 2.


Den färdiga modellen. Ganska bra storlek tycker jag nu när jag kan känna hur det känns. Återstår att bestämma mig för var knappar skall placeras.

Blaxxor
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
juli 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1143711
juni 21, 2007 - 8:56 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Härligt bygge 😀 Hur går det ? Händer det nåt ? Spelar också som ett freak 😉

Förresten, vet att vissa tangentbord har problem att spela vissa toner, tex blå(4) och rosa(5) samtidigt. Har du kollat upp det så du inte bygger en gitarr som inte kan spela alla toner ? 😛

//Stellan

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
Member Since:
april 3, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1150845
augusti 8, 2007 - 1:30 f m
sp_Permalink sp_Print
0

skaffa ett tarantula….klarar aaaaaaalllt! 😛

har haft spelet liggandes som exe-fil på skrivbordet….har inte pallat installera det… har inte haft tiden :S 😀

hat bra o lycka till med bygget,…verkar smart!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1152926
augusti 22, 2007 - 9:39 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Kanske ska uppdatera lite…
Projektet är inte nerlagt, men det jag har gjort är jag inte nöjd med. Påbörjade en konstruktion i spånskiva, men insåg att den skulle bli för tung för att bli bekväm.
Nu siktar jag på att hitta en redan färdig gitarr modell leksak som jag kan modda. Men det kommer dröja lite.

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1164709
november 15, 2007 - 10:18 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ok. Det var ett tag sen jag påbörjade detta projekt, men nu är det banne mig dags att avsluta det!

Istället för en historia i trä så går jag in för att modifiera en färdig historia.
Fick tag på en begagnad historia på Ebay. Det tog ett tag innan den kom, men nu är den här!!! Dags att fortsätta.


Lätt begagnad, med det spelar ingen roll. Den var doch lite mindre än jag räknade med.


Likt andra måste jag även jag visa hur jag ser ut när jag drar ett tungt solo 😎


Skönt att slippa göra ett eget batteripaket. Dock behöver jag endast 2 batterier, men jag kan ju alltid parallellkoppla 2 par så kommer jag nog aldrig behöva byta batterier 😛


Efter 100’000 skruvar så lyckades jag blotta innehållet. Det är inte riktigt så mycket plats jag hade hoppats på, men det ska nog gå att klämma in lite mer. Framför allt är det ju ett ganska långt smalt kort som ska få plats.


Då man inte kan hålla ner F1-F5 samtidigt så väljer jag några andra som går. A S D F J får bli frets-kombinationen, och uppåtpil + neråtpil för tumknappen. Detta för att kunna bläddra bland låtarna med den. De befintliga START och SELECT på gitarren får agera ESC och ENTER.


Vad jag har gjort här är alltså att jag har tagit fram var de olika knapparna ska kopplas in på tengentbordselektroniken.

Imorgon ska jag förmodligen måla sovrummet, men förhoppningsvis hinner jag löda ihop det som ska lödas under torktiden. Siktar på att få ihop något användbart denna helgen, men med min tidsoptimism är det ju inte säkert.

Avatar
Lord_Kvadd
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
februari 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1164874
november 17, 2007 - 10:27 f m
sp_Permalink sp_Print
0

hahah, klockren bild på dig 😛

Ett fantastiskt bygge 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
90 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL