March 19, 2003
OfflineSitter och funderar över en grej som jag velat bygga under ett par år.
Och det är en Kamera anordning som går att strya 360° åt __ och 360° |.
Så i princip ska den kunna kolla vart som helst.
Kladdig exempelbild på hur det skulle kunna se ut.
[Image Can Not Be Found]
Tänkte också att den skulle streemas över nätet via en websida och att det ska finnas kontroller på sidan, som typ pilar så rör sig kameran åt det hållet.
Kameran borde vara av USB variant rätt klart.
Och styrninge borde kunna fixas rätt simpelt genom LPT porten.
Innan jag migrerade till NH för ett antal år sen så höll jag till på SweC och älskade att modda och pilla.
Under den tiden så pillade man ihopp blinkande små grejer och diverse andra saker.
Men jag kommer specielt ihåg en sak som skulle kunna ha lite vettig funktion i detta projektet.
Och det är att när jag gjorde min första nightrider LED band så hade någon tomte på SweC knappat ihopp ett vb program som i sin ut öppnade och stängde pinoutsen på LPT porten och de gav en spänning så att man kunde bestämma hur det skulle blinka.
Och då i sin tur skulle man i princip kunna använda samma sak för att kunna kontrollera motorerna för styrningen.
Då har man i princip fixat hur motorerna ska få sin ström och reagera.
Och sen för att fixa streeming av kameran är välla inte speiclet svårt heller.
Dock de som kan bli lite bökigt är att få nå webinterface version av kontroll programet för LPT porten som ska kontrollera styrningen.
Alla kugghjul och sånt borde lätt gå att få tag i genom att slakta någon skrivare eller så för de brukar ha massa sånt i sig.
Men ett annat problem med att kunna ha 360° styrning är att kopplingarna mellan kameran och sladden inte får ske i lederna som ska snyrra för då trasslar den in sig själv.
Så man får använda en "rotating joint" kallas också släpringskontakt.
En annan persons likadana projekt:
http://webbradio.net.loopiadns.....proj/2.jpg
Fast jag vet inte riktigt om jag har tid eller ork för att genomföra detta eller att skjuta upp det 5år till 😛
Men det vore kul att göra något sådant.
Sen massa IR leds så den kan se i mörker.
May 29, 2001
OfflineHär har du en kamera med pan/tilt och 22ggr optisk zoom, men den e dyr.
http://www.x10.com/cameras/vk7....._ps59.html
November 5, 2002
OfflineDet borde vara fullt genomförbart. Det låter faktiskt som ett lagom projekt till kursen jag läser nu. Konstruktion med mikrodatorer.
Dock lite mer avancerat än vi kommer göra.
Tänkte använda oss av lite USB och så. En fördel är ju då att använda sig av en mikrokontroller (typ liten dator) som redan har USB-gränssnitt implementerat. Har jobbat lite med I²C, men det är ju inte så många moderkort som har det.
March 19, 2003
OfflineRedfaction,
Då skulle man ju kunna lägga ner projektloggar om man bara ska köpa saker 😛
squarepusher,
Mjo har inte 4 papp över att leka med, d-link har väll nå liknande för nån tusing fast skit kamera.
Relaxia,
Mjo hade planer på att göra det när jag gick el programmet men hoppa av och började jobba på badhus :P.
//
När jag var i tankarna runt detta så var det mer en billig version av AXIS kamera jag tänkte på, om det gick att göra nått liknande fast billigt.
May 29, 2001
OfflineBarateaU wrote: Redfaction,
Då skulle man ju kunna lägga ner projektloggar om man bara ska köpa saker 😛squarepusher,
Mjo har inte 4 papp över att leka med, d-link har väll nå liknande för nån tusing fast skit kamera.Relaxia,
Mjo hade planer på att göra det när jag gick el programmet men hoppa av och började jobba på badhus :P.//
När jag var i tankarna runt detta så var det mer en billig version av AXIS kamera jag tänkte på, om det gick att göra nått liknande fast billigt.
AHA!! Nu när jag ser vart du jobbar så vet jag vad du ska ha kameran till, ditt pervo!! 😛
March 19, 2003
Offlinesquarepusher wrote: [quote=BarateaU]Redfaction,
Då skulle man ju kunna lägga ner projektloggar om man bara ska köpa saker 😛squarepusher,
Mjo har inte 4 papp över att leka med, d-link har väll nå liknande för nån tusing fast skit kamera.Relaxia,
Mjo hade planer på att göra det när jag gick el programmet men hoppa av och började jobba på badhus :P.//
AHA!! Nu när jag ser vart du jobbar så vet jag vad du ska ha kameran till, ditt pervo!! 😛
Haha 😉 Var skulle jag jobba då.
Inte donken bara för att jag erbjuder meals ibland för skojj skull 😛
1 Guest(s)

Log In