November 26, 2002
OfflineJag har upptäckt att jag har en förkärlek för fläktar, och att jag anser att det är bra att ha många fläktar.
Att installera flera fläktar i en dator är alltid positivt, då en kall dator trivs, speciellt eftersom det snart är sommar. Dock kan man råka ut för en del bieffekter, såsom buller.
Ju fler fläktar man har, desto mer låter det. Om man då kan stänga av en del fläktar när de inte behövs, vinner man.
Därför ska jag nu bygga en fancontroller som matchar fläkthålet jag har på två av mina fyra 5,25"-utrymmen, och tar upp ytterligare ett. Tanken är att jag ska kunna flytta dessa till ett eventuellt nytt chassi, då det jag har nu inte är särskilt snyggt. Detta är dock ett senare projekt.
Det kommer bara vara enkla strömbrytare, jag tycker inte att det änss nödvändigt att ha vridresistorer.
Jag hade en plan som gick ut på att även sätta en panel på skrivbordet, men det verkar inte vara praktiskt genomförbart, så jag skippar nog det.
Här är en bild på datorn så som den ser ut just nu:
[Image Can Not Be Found]
Här är strömbrytarna:
[Image Can Not Be Found]
Lysdioder (rött ljus):
[Image Can Not Be Found]
Jag ska skaffa en likadan aluminiumplatta som den som sitter på datorn, fem millimeter tjock, där jag sätter strömbrytarna och lysdioderna. Jag har 10 brytare och 10 dioder, men jag har inte bestämt hur många jag skall använda än.
Fortsättning följer...
November 26, 2002
OfflineEfter att ha funderat lite tänker jag utöka projektet.
Vad som numera ingår är att göra hål för fläktar i sidan på chassit, samt att installera dämpmatta.
Här är en bild på datorn som visar vart jag har tänkt placera fläktarna:
[Image Can Not Be Found]
Jag har inte helt bestämt mig för hur fläktarna skall sitta, om jag ska sätta fast dem i sidan eller om jag ska ha dem i datorn.
Jag misstänker att det bli bättre resultat både kylningsmässigt och ljudmässigt om jag har det i sidan, frågan är om det är så bra att de sitter ihop med sladden.
Eventuellt kommer jag istället för att ha två hål i sidan ha ett i sidan och ett i taket, detta har jag inte bestämt ännu.
Fortsättning följer...
June 19, 2002
OfflineHaha snygg chassisida 🙂
Jag föreslår att du låter bli att sätta fläktarna i sidan. Jobbigt med kablar osv när du ska flytta datorn, plus att luftströmmen blir lite konstig.
Ska bli intressant att se hur detta blir! 🙂
Ska du ha två lägen för fläktarna med kontrollern? 12/7V t.ex.?
November 26, 2002
OfflineNH|Noddan wrote: Haha snygg chassisida 🙂
Jag föreslår att du låter bli att sätta fläktarna i sidan. Jobbigt med kablar osv när du ska flytta datorn, plus att luftströmmen blir lite konstig.Ska bli intressant att se hur detta blir! 🙂
Ska du ha två lägen för fläktarna med kontrollern? 12/7V t.ex.?
hade nog tänkt ha på/av bara, men det är ju som sagt bara på planeringsstadiet ännu.
får se hur jag sätter fläktarna också.
just nu är högsta prioritet att fixa iordning fancontrollern
November 26, 2002
Offlinenu har jag då fixat en aluminiumplatta att använda.
tack pappa!
[Image Can Not Be Found]
så ser den ut på plats
[Image Can Not Be Found]
då återstår att borra hål för dioder, samt att koppla ihop det.
vad som saknas är ett knippe resistorer, sen är det bara att klippa och klistra!
fortsättning följer...
1 Guest(s)

Log In