November 5, 2002
Har lyckats imponera med mina byggen och har nu fått min första beställning 🙂
Med något som finns på marknaden som inspiration så har jag tagit fram en modell i som inte borde kräva för mycket besvärliga material eller arbete.
Målet är att kunna leverera på DreamHack så det får inte ta för lång tid.
Denna modell har jag ritat i CAD och den fördiga är tänkt att likna denna, men det är inte säkert att placeringen av de olika komponenterna stämmer exakt.
Här jag har då inhandlat (och sågat till) råmaterialet. Gängstång M16, aluminiumprofil, muttrar och 2st MDF-skivor.
Såga till profilen i lagom längd.
Passa in för höjd... Måste ju vara rätt avstånd mellan övre planet och aluminiulprofilen.
En första montering ger en ganska bra idé om hur det hela kommer förhålla sig.
Men lite komponenter på ser det ännu bättre ut.
Kvar är fästen för fler komponenter, handtagshål, lätthål, sladdhål, övriga hål och några hål.
Ska försöka få till någon fin panel för pwr, rst, hdd-led och pwr-led. Så en hel del finlir återstår.
November 5, 2002
jonte_power wrote: Relaxia: vad har du fått inspirationen ifrån? Ska det vara ett "öppet" chassi.. eller kommer det tillkomma väggar?
Inspirationen har Meanie själv levererat via denna länk.
Jag bara valde lite behändigare material och några andra modifieringar. Och sen tillverkning efter resurser givetvis 🙂
Det kommer bli en ganska öppen historia ja.
December 24, 2002
Här är en likande
http://www.gtek.se/index.php?m.....1701a68e13
February 22, 2006
jonte_power wrote: Här är en likande
http://www.gtek.se/index.php?m.....1701a68e13
Jonte:
Finns säkert ett par sånna till man kan köpa, men det är inte det som är meningen. Meningen är att man själv (pik till Mean) har gjort nått användbart och kan visa upp för andra.
Sedan finns ju de som inser sina begränsningar och låter andra mer kunniga utföra jobbet, som t ex Mean 🙂
@Relaxia
Blir det nån uppdatering nån gång?
November 5, 2002
PiotrW: Jorå, men pga brist av resurser här hemma i lägenheten så bygger jag hos min far.
På lördag planerar jag in en långdag så då lär det hända en del.
Sålänge funderar jag på de delar som inte är helt färdigtänkta ännu, och nu har jag ju fått tag på min beställda gitarr så lite kvällstid går till FoF-projektet, men mer om det blir det i andra tråden 🙂
November 5, 2002
Mer eller mindre färdigt är det väl oxå.
Tjejjen tog med sig familjens kamera på sin Stockholmstur, så mobilen fick agera ersättare.
Här har hål för hanstagen gjorts. Ska senare fräsas mellan dem.
Någonting att skruva fast PSU i...
Måttat ut och skruvat fast dem.
Fortsätta med att måtta ut plats för hårddiskar.
Nu ska jag försöka få konstruktionen lite lättare. Dags för lätthål.
Många hål blir det. Och tro inte att jag lyckades få till det sådär bara på måfå 😛
Här får hantagen en mer handgriplig handtagsaktig hantagsform.
Runda kanter är ju alltid trevligt, speciellt när det finns verktyg som fixar det i ett nafs.
Då så är de två våningarna mer eller mindre klara. Kom på att det fattas ett spår för instickskort, men det ska inte vara så svårt att få till.
Kvar nu är annars lite lack så det inte blir fläckar i träet. Och sen några smådetaljer.
November 5, 2002
Och så den sista biten...
Här har precis spåret för instickskort frästs ur.
Lite färg. Tanken var att bara klarlacka, men vid närmare granskning saknades den burken och det fanns inte så många alternativ kvar och det skulle bli målat av. Blev sen inte alls tokigt heller.
Nu när jag har alla bitar mer eller mindre klara är det dags för montering.
En trevligare pwr-btn får man leta efter 🙂
Så var det klart!
2 Guest(s)