Projekt: Media pc – Just 4 fun [1st post 04-06-03]|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Media pc – Just 4 fun [1st post 04-06-03]
paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom min dvd börjar bli tämligen omodern så började jag fundera på att köpa en ny. Tyvärr så känner jag dock inte för att betala något för en ny dvd så jag väljer att låta bli. Nej jag tänkte istället bygga mig en så kallad ”htpc”. Hade inte tänkt mig något direkt avancerat men tänkte ändå posta några bilder här så får man se vad folket tycker.

[Image Can Not Be Found] Jag började med ett helt vanligt liggande q-tec chassi som jag köpt på kjell.com någon gång.

Jag är inte så intresserad av att göra ett för pråligt projekt som så många andra, nee jag är ute efter en snygg clean look utan fönster och massa neonrör som kräver Ringhals som nätaggregat. Tycker man det är snyggt så tja tycker man väll det men som Kvasi säger det är skillnad på nördar och nördar HAHAHA.

Så det mesta jag tänkte göra är alltså på insidan. Och jag började med att plocka bort hd racket. Eftersom jag troligen bara kommer att köra en disk samt en dvd så kommer jag inte behöva något hd rack.

[Image Can Not Be Found] Hd racket borta och en massa sladdar.

Nästa grej jag gör är att eliminera så många sladdar som möjligt och se till att de som är kvar är så diskreta som möjligt.

Jag börjar med att ta bort hd led och power led sladden som kommer från fronten.
[Image Can Not Be Found] Jag fäster dem bakom fronten. Detta kan du kanske inte förstå men jag menar att de tillsammans med den ruskiga speakern är helt onödiga (plockade bort speakern med) så jag väljer helt enkelt att inte använda dem i mina burkar. Sen dessutom så är det ett fricking jobb att koppla in dem för då måste man oftast titta i massa manualer och grejor så bort med dem.

Näsa grej jag går på ät nätaggregatet. Där finns två stycken kablar som jag inte kommer använda i detta system eftersom hårdvaran inte är så avancerad, så jag väljer att eliminera dem.

Men innan man börjar rota i sitt nätaggregat så bör man veta om riskerna. ÄR DU INTE SÄKER PÅ VAD DU GÖR SÅ LÅT BLI.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found] Här ser vi de två sladdarna jag slopar (de är de två som går ut genom sidan på agget). Jag tänker helt enkelt vika in dem i aggregatet så jag slipper ha dem i lådan. Detta kanske inte är så särskilt brandsäkert och massa sådant tjafs men jag är villig att ta risken.

När jag ändå är inne i nätaggregatet så passar jag på att byta fläkten så att jag får en tystare sådan. Här fann jag ett litet problem med kontakten.
[Image Can Not Be Found]

Så jag valde att modifiera den en aning.
[Image Can Not Be Found]

För övrigt så gillade jag bilden av nätagget ovan så jag totade ihop en liten NH background till er om ni vill ha. Finns på http://w1.422.telia.com/~u4224.....y%20NH.jpg

Ja bytte även ut det dåliga fläktgallret som fanns på nätaggregatet.
[Image Can Not Be Found]

Sen när jag åter hade skruvat ihop nätaggregatet så vulkaniserade jag kablarna för att få de lite mer diskreta. Nu kan det diskuteras om hur snyggt det är men det är väldigt effektivt.
[Image Can Not Be Found]

Jag passade även på att vulkanisera reset och power sladdarna.

Blev ganska cleant på insidan nu.
[Image Can Not Be Found]

Eftersom jag plocka bort hd led och power leden på framsidan så tänkte jag att jag åtminstone vill ha något som lyser. Därför tog jag och löda ihopa 6 stycken 2V lysdioder (jag vet att man borde köra ett motstånd för säkerhet med, jag var elektriker ja så sod off) Dessa 6 lysdioderna sate jag sedan i en liten mojäng på fronten (se bild) Hålen som finns i möjängen är fabrik och alltså är det inte jag som har gått loss på burken. Det e ganska fult om man frågar mig men jag orkade inte spackla burken.
[Image Can Not Be Found]

Lysdioderna igång (ursäktar bilden)
[Image Can Not Be Found]

Nästa grej jag tog för mig var att skaffa ledbelysning på baksidan.
Jag lödde ihop 4 lysdioder samt ett motstånd i en slinga som jag tänkte använda.
[Image Can Not Be Found]

Sedan borrade jag hål i baksidan och placerade led hållare.
För övrigt så kan man använda buntband till det mesta.
[Image Can Not Be Found]

Utöver detta har jag inte gjort så mycket eftersom jag saknar typ datorn och lite annat. Sen vet jag heller inte redigt vad jag vill göra ännu så jag tänkte se vad ni föreslår. Hela bygget måste dock vara clean.

Tittade dock på mjukvara en aning.
http://myhtpc.net/ tänkte jag köra för det är ett helt ok program. Åtminstone är det bra tills dess jag får tid att skriva mig något eget.

En bild på hur jag hade tänkt det dådå.
[Image Can Not Be Found] Btwn bilden är en bild från MS spel Halo och jag hoppas det inte upprör någon med tanke på upphovsrätt och massa sådant.

f_r_e_d_d_e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
636982
June 3, 2004 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Najs. 🙂 Blir lite sugen på att göra något liknande. 🙂

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
636988
June 3, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket fint. Är du klar med det?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
637081
June 3, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Fin fint, sugen på att slänga ihopp nå liknande men funderar lite på hur man ska kunna styra den på enklaste sett och vilka program man ska ha.

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
637094
June 3, 2004 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bra ut.
Kan nån förklara för mig vad HTPC är för nått?

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
637106
June 3, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Fin fint, sugen på att slänga ihopp nå liknande men funderar lite på hur man ska kunna styra den på enklaste sett och vilka program man ska ha.

Du skulle kunna använda den beprövade tekniken med fjärrkontroll och sedan samköra myHTPC med winlirc. Men jag hade tänkt mig ett bluetooth tangentbord med mus från ms eller något istället.

[Image Can Not Be Found] Totade ihopa denna bilden för ett år sen eller något.

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
637110
June 3, 2004 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Ser bra ut.
Kan nån förklara för mig vad HTPC är för nått?

http://www.susning.nu/HTPC borde kunna svara på din fråga.

För övrigt funkar google eller sökfunktionen i forumet med bra.

Neam wrote: Mycket fint. Är du klar med det?

Neee väntar på delar.

Sen vet jag inte driekt vad jag ska hitta på med det.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
637363
June 3, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Läckert! 🙂
Vill själv bygga en HTPC. Det enda som stoppar mig just nu är att jag väntar på att morsans video skall förbli trasig 🙄 wink och vilken hårdvara som jag skall använda. + att jag måste ha lite tid oxå. 🙂

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
637495
June 4, 2004 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

soft 🙂 jag har själv byggt ihop en väl fungerande HTPC som är på 24:7. Dessutom agerar den även som FTP- och webbserver.

Tänker inte avslöja för mycket än, då jag kommer slänga upp en tråd bland alla andra projektloggar senare under sommarn, när mitt moddande tar fart.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
637549
June 4, 2004 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

paddda wrote: [quote=BarateaU]Fin fint, sugen på att slänga ihopp nå liknande men funderar lite på hur man ska kunna styra den på enklaste sett och vilka program man ska ha.

Du skulle kunna använda den beprövade tekniken med fjärrkontroll och sedan samköra myHTPC med winlirc. Men jag hade tänkt mig ett bluetooth tangentbord med mus från ms eller något istället.

http://w1.422.telia.com/~u42241461/ir.JPG
Totade ihopa denna bilden för ett år sen eller något.

Heh mjo jag har en sån på lagret då jag slängde ihopp en sån för typ ~2år sen =)

http://10mbit.aspside.net/dator/blandat/Blandademodds/PIC00002.JPG
Inte snygg men den funkade.

Heh råkade göra spegelvänt kretskort så därför är ledarna på samma sida som komponenterna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 390
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL