March 4, 2003
Edit: Projektet lagt på is tills vidare. Har stora problem med att hitta en vattenblock till bra pris. Återkommer om block hittats.
Fick en impulsidé idag om att klämma på vattenkylning på min gamla Celeron 733 Fcpga. Det är den med 66mhz bussen 😕
Det gör inget om kylningen inte är extremt effektiv, bara den gör sitt jobb. Processorn har ju en maxeffekt på ynka 19W trots allt
Iallafall, fick genom morsan en dränkbar pump som pumpar 200L/h. Ingen jättekvalité men den funkar säkert och det är ju 2 års garanti.
Vad som saknas i nuläget är en burk, men det fixar sig snart, och ett block (pma mig om ni har ett som passar på socket370/fcpga1 och vill sälja för en rimlig summa).
Pumpen:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Själva burken skall ljuddämpas med matta så mycket det bara går. Värmen skiter jag i. Den kommer nog inte utveckla så mycket ändå, det kommer trots allt att sitta ett 9800-dödande PowerColor Intel 740 i den :bgrin:
Sammanfattning av det som ska göras:
*Vattentank: Plastburk, pumpen skall ligga där i och den ska tätas med silikon (inte pumpen).
*Radiator: Från skroten. Förmodligen behövs det sågas till för att passa.
*Block: Ett jäkligt billigt sådant, alternativt hemmagjort.
*Låda: Mycket dämpmatta. Högst ETT (fläkt)hål, för radiatorluften. Det som behövs sugas ut sugs ut av PSUn.
Edit: Text-justering.
March 4, 2003
Av tidigare erfarenhet (https://www.nordichardware.se/.....hp?t=74215)
har jag märkt att det trots allt är svårt att få fläktar att låta så lite som pumpen jag har införskaffat gör.
En annan anledning till att jag valt att vattenkyla är att jag helt enkelt vill vidga mina kunskaper. Är lite nyfiken på hur det kommer funka 🙂
November 22, 2001
Mezzlock wrote: kul ide, kan ju bara säga dig att med den värmeutveckligen så behövs det verkligen inte någon vattenkylning 😛 går ju bra med en stor passiv fläkt typ, iaf så behöver du absolut ingen fläkt på radiatorn 😉
Vill han överklocka sönder processorn så är det väl inget vidare med passiv kylning.
Ska ev. slänga på vattenkylning och peltier på en 200MMX snart och se hur mycket man kan få upp den till.
1 Guest(s)