May 19, 2004
OfflineLägger denna loggen på NH me dåra!
02 Aug:
Denna tråden kommer handla om en vattenkylning som skall in i chassit, eftersom jag har ett värmepaket ifrån en 240 så kan jag inte ha radiatorn i chassit, så jag tänkte bygga en slags låda som jag har på chassit med radiatorn i, nu vill jag varna er direkt om att jag inte är den händigaste personen i sverige, men jag hoppas att det kommer bli fint med spackel och färg tillslut, nu till bilderna:
Skall även passa på att varna för kameran, den har bara en megapixel.
Detta är så långt jag har kommit:
(Klicka på bilderna för dubbelt så stora)
[Image Can Not Be Found]
Alut som ska vara sidorna
[Image Can Not Be Found]
Pressar aluminiumet, det va ju en böjning på sidan
[Image Can Not Be Found]
Kapplaklossar 8)
[Image Can Not Be Found]
Kapplaklossar + epoxy = L-vinklar ❗
[Image Can Not Be Found]
Borrar lite hål mm
[Image Can Not Be Found]
Första regeln klar
[Image Can Not Be Found]
Den passar! ➡ ➡
[Image Can Not Be Found]
Två reglar fram klara + en bak, borrat ännu mer hål å satt alu i fronten
[Image Can Not Be Found]
Annan vinkel
Så, vad tycker ni? Jag tror det kan bli bra, men nu till anledningen att jag skapade tråden, jag kan inte välja emellan två sätt att få luft till radiatorn.
Alt 1. Ta vinkelslipen å kapa upp taket i chassit sedan ha radiatorn där så fläktarna suger igenom luft från chassit.
Alt 2. Kapa ut hål på sidorna.
[Image Can Not Be Found]
Kapa ett hål för luften att komma in, då får radiatorn "kall" luft, men frågan är om det räcker kan den få för lite luft eller nått? Kommer ha 4x92mm fläktar på, i 5 eller 7 volt...
Den kommer kapas av i lagom höjd när jag bestämmt hur jag skall göra med radiatorn, antagligen i höd med toppen på kapplastavarna, sen måste jag fixa en bit plåt eller alu till taket också, komemr antagligen bygga en shroud av wellpapp och sätta fläktarna i taket...
Övriga kommentarer välkommnas...
13 aug:
Har gjort klart fästerna för radiatorn...
(Klicka på bilderna för dubbelt så stora)
[Image Can Not Be Found]
Ovansidan
[Image Can Not Be Found]
Undersidan
[Image Can Not Be Found]
Med fläktarna
Nästa del är att orka rita linjerna som jag skall följa med vinkelslipen, sen skära ut hålen på sidorna, efter det måste jag gå på jakt efter plåt till taket...
April 29, 2004
OfflineNovember 1, 2002
OfflineMay 19, 2004
OfflineMay 19, 2004
OfflineMay 19, 2004
OfflineAugust 14, 2001
Offlineaha, ok... man bör väl ej klaga... får väl ta mig till skroten och försöka hitta nån form av radiator... håller på å bygger extern låda med vattenkylning... tror ja kan få plats med en hyffsat stor radiator iaf... får i en lite större än Black ICE extreme 2... tror jag... borde få d... hm, jo får jag.. ska bara hitta nån lagom
August 14, 2001
Offlineen fråga förrästen... sitter fläktarna fast där d sitter? vet inte om det ger så stor skillnad för dig, som har såpass många fläktar men borde iaf ge lite att ha d monterade en bit ifrån, som det är nu är blir det ju delar av radiatorn (blir faktiskt sammanlagt ganska mkt) där det ej kommer komma någon luft alls... men sitter dom är det väl ändå en tilräckligt stor radiator för att den lätt ska kunna kyla tilräckligt ändå.
edit:
Efter jag skrivit vad jag skrev var jag ju tvungne att räkna ut skillnaden mellan att ha fläktarna en bit från radiatorn och ha d direkt emot.
Volymen för en 80mm fläkt är 0,64dm^2 av den volymen är 0,50dm^2 den roterande fläkten, varav du förlorar volymen 0,14dm^2/fläkt, vilket ger en total förlust på 0,56dm^2 sammanlagt, detta motsvarar altså över 1st 80mm-fläkt i volym av radiatorn där det ej ens finns möjlighet för luftflöde, såg även att du hade luft på kanterna om fläktarna, där luftflöde iof är möjligt, men troligtvis kommer vara mer eller mindre marginellt, så mitt tips altså, flytta fläktarna en bit från själva radiatorn, om du inte redan satt fast d allt för ordentligt,annars kommer d säkert funka bra som du gjort.
Annars tycker jag det ser bra ut, blir spännande med nya bilder och fler tankar från din sida =)
May 19, 2004
OfflineJag har länge haft planer på att göra en shroud för fläktarna så att dom kommer en bit ifrån, står även nånstans i första posten, men jag har inte bestämmt mig hur stort avståndet skall vara änn, gör jag så att det är ca 6mm sså blir det perfekt för takplåten osv, men man skall ju hellst ha 1,5-2cm emellan fläktarna å radiatorn, men då kommer den bli så jävla hög, så jag får nog nöja mig med 6mm, kanske att jag gör så det blir 1cm iof, skall kolla hur jag behöver bygga då...
May 19, 2004
OfflineHar lite problem em att få rätt storlek på lådan, ska försöka låna en kompis dremel om han går med på det, lite bilder nu iaf!
[Image Can Not Be Found]
Specs på min 1048
[Image Can Not Be Found]
Övriga komponenterna, tank, pump, nbfläns, block
[Image Can Not Be Found]
Blocket
May 19, 2004
OfflineNu tyckte jag det var dags för en update, var trotts allt två månadersen jag gjorde klart projektet.
Har inte så mycket utrymme på snabba servrar kvar, så denna gången blir det bara 800x600, om det finns intresse för större på nått så skriv i tråden isf.
[Image Can Not Be Found] Kollar så att blocket och radiatorn är vattentät med hjälp av trädgårsslangen.
[Image Can Not Be Found] Börjat att såga sidorna i rätt storlek.
[Image Can Not Be Found] Frontens tur.
[Image Can Not Be Found] Sågat ut luftintagen.
[Image Can Not Be Found] Utsågningen skedde med detta underbara verktyg.
[Image Can Not Be Found] Slangarna hade jag tänkt skulle gå igenom det nedre fläkthålet.
[Image Can Not Be Found] Tog vägen om classe när jag missade bussen hem från göteborg.
[Image Can Not Be Found] Testkörde systemet över en natt eller två, kommer inte ihåg.
[Image Can Not Be Found]
Jag hade gått och köpt mig a64 så mitt socket a block var jag tvungen att modda. Behöll en monteringsbit för p4 och gjorde ett eget hål i mitten för a64, tog ett tag med vanlig metallborr på härdad alu
Till andra sidan tog jag spillalu från sidorna och gjorde ett hål så att det va 8,81cm emellan dom eller vad det skulle vara.
[Image Can Not Be Found] Bytte pasta då det skulle vara dåligt med det på Neo2, såg inte lika illa ut som bilderna man sett på xs dock.
[Image Can Not Be Found] Här hade jag lite flyt, skruvarna till blocket passade i originalen på moderkortet, slapp ta loss dom och borra upp plattan på baksidan, dvs sparade jag endel tid.
[Image Can Not Be Found] Testmonterat.
[Image Can Not Be Found] Inne i chassit, denna bilden var tagen på en måndag tror jag, skulle på lan på onsdagen, då det blev att beställa en dualbaytank från oc.se, fick den samma dag som lanet tyvärr så jag fick fixa det när jag kom hem ist.
[Image Can Not Be Found] Tanken inne.
[Image Can Not Be Found] Datorn på, har ett ccfl under tanken.
[Image Can Not Be Found] Bild på tanken igen.
[Image Can Not Be Found] I mörker.
[Image Can Not Be Found] Klart! Pumpen står på nått vibrationsdämpande material och är knäpptyst.
[Image Can Not Be Found] Baksidan på burken.
[Image Can Not Be Found] Tog en bild på hur den ser ut idag, hade ingen bra översiktsbild innan. Det silvriga på sidan gjorde en kompis då han lackade en tribal som inte blev bra 😀 Fick chassit gratis när jag köpte ett nätagg å en disk. Sitter även ett x800pro vivo i nu.
Som ni säkert förstår är denna vattenkylning byggd för att kyla riktigt bra, prestandan kom i första hand, utseendet i andra hand. Jag kör 4st 92mm fläktar på 5volt och då ligger min Winchester i 38 grader då jag surfar/lyssnar på musik, cpun körs i 10x260 ~1,55v 24/7 sync. Under fulload går tempen upp till 49 grader.
Va tycks?
1 Guest(s)

Log In