January 7, 2004
Idag ska jag påbörja ett relativt stort projekt, min sunbeam låda ska växa med 30cm på höjden! jag har länge tyckt att jag har alldeles för trångt i min dator och ska nu göra någonting åt den saken. Det hela går ut på att skapa en PlexiFulltover på ståtliga 76cm med 18 interna 3,5 platser. Alla som har en sunbeamlåda vet hur irriterande en del av konstruktionen på lådan är. Jag pratar om MB infästningen. Moderkortet sitter monterat direkt i Sidan vilket gör att man måste lossa moderkortet för att få bort ena sidan. Detta problem ska även det lösas Här följer nu en liten lista över arbetet som ska utföras
1. Nya sidor samt front och bakstycke ska tillverkas av 8mm plexi. ny layout på fronten med 2 80mm fläktar istället för en. Även bakstycket skall ändras och ska få 2x80mm fläktar. Locket ska få 2x80mm eller eventuell 1x120 Fronten kommer även att förses med en tonad lucka över cd,fläktkontroller osv
2. Moderkorts monteringen skall ordnas. Den befintliga sidan skall sågas så att den blir lika stor som moderkortet sen skall distanserna kapas ner 6mm och det hela flyttas in i burken så att den gamla sidan hamnar innanför den nya. Moderkortsplattan ska förses med spegeltoning
3. Fästen för HD skall göras om så att det blir mer luftgenomströmning. Sunbeam lådan har hd platserna alldeles för tätt Diskarna ligger helt i kloss vilket ger en helt usel kylning. Så att separera diskarna är ett måste. Hd platserna ska utökas ifrån 5 till 12
4. Nu kommer den rent kosmetiska biten. Hela lådan ska få en ny fin gravyr med vissa delar i 3d denna effekt uppnås genom att delar av motivet kommer att sågas ut i 2mm plexi och fästas på insidan. Sen kommer det även att användas transparent blå uv färg för att lysa upp valda delar av designen. jag har ännu inga bilder på motivet eftersom jag kommer att göra det på frihand direkt på plexit så jag vet inte ens själv hur det kommer att se ut.
5. Kopplingsbox för elen skall byggas och nya elkablar tillverkas.
Detta är dock inte allt som ska göras en del andra prylar kommer säkert att dyka upp under arbetets gång. idag ska jag iallafall köpa en massa verktyg som jag måste ha till bygget. Jag kommer även att dokumentera arbetet med hjälp av min trogna digitalkamera.
2003-12-06
Så ja nu är plexiskivorna hemma 🙂 Blev lite chockad när jag såg för första gången hur stor burken faktiskt kommer att bli (ställde fanta flaskan där för att bättre visa storleken) det va visst en sak att se måtten på ritning och en helt annan att se de irl 😀
[Image Can Not Be Found]
Jag tog ett par bilder till på projektet för att visa hur emnorm lådan kommer att bli. min gamla Sunbeam ser riktigt ynklig ut bakom den nya fronten 😀
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Jag började med att köpa mig en ställbar hålborr hos Harald Nyborg. jag var lite skeptisk eftersom den såg lite skum ut men det visade sig att min oro va helt i onödan denna borr var helt fantastisk att använda den skar genom plexit som en het kniv i smör. ett riktigt fynd för 79:- 😀
[Image Can Not Be Found]
nästa steg var att tejpa plexit och rita upp hålet för cd och fläktkontrollers samt 2st 80mm hål (lite luft ska burken också ha ju)
[Image Can Not Be Found]
Sen va det bara att börja borra. Hålborren jobbade på och Sticksågen lika så 😀
och efter 2 timmars försiktigt borrande och sågande och slipande blev detta vad som lämnade köket.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Dags för bakstycket!
Som vanligt behövdes det en massa tejp och lite mätande för att få den redo.
[Image Can Not Be Found]
Här har vi då fronten och bakstycket sågade borrade putsade och fiiina 😀
[Image Can Not Be Found]
Dags att tejpa ihop lådan igen för att se så att allt ser bra ut.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Och så lite närbilder på detaljerna 😀 ni får ha överseende med att plexit e skitigt och dammigt men de e ju work in progress foton så..
Sådär ja nu är allt mätande och ritande klart och sidorna till hd/cd/floppy racket är klart att borras. Det lär bli en rysare och borra så många hål :/ ett misstag och de e kört. Man får väl ta det lungt och metodiskt 🙂 Det blev 4x5,25 och 18x3,5 platser
[Image Can Not Be Found]
Efter en vansinig massa borrande har jag fått båda sidorna till hd/cd racket klara.
[Image Can Not Be Found]
Hål borrade!
[Image Can Not Be Found]
Efter det gällde det att få båda sidor exakt lika höga och då fick man ta fram de gamla sandpappret igen. en långsam och tråkig process som måste göras. För glipor är definitivt inget man vill ha i ett bygge som detta.
[Image Can Not Be Found]
När jag fått racket som jag ville ha det var jag tvunget att sätta ihop delarna igen lite provisoriskt. jag ska göra gravyren klar innan jag påbörjar moderkortsinfästningen, eftersom det är det sista steget och jag vill inte tvingas montera ner lådan efter att den är klar för att gravera.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Gravyren börjar även den att ta form.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Nu var det dags att dölja alla dessa hål som jag borrat då de inte är speciellt vackra att titta på. Efter en tids sågande,putsande och borrande var detta vad som lämnade verkstan.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Dessa ska fästas med svarta skruvar i hd racket.
Här följer bilder på det färdiga resultatet dock med provisoriska skruvar.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Nu var det monteringsplattan till moderkortets tur. Jag använde den gamla sidan ifrån Sunbeamlådan för att den hadde redan fästen för MB. Jag hadde redan innan graverat en demon på den sidan så jag tyckte att det vore synd att förstöra den därför beslöt jag att behålla den. Problemet var att när jag skulle såga till sidan för att få den storlek jag behövde visade sig att demonen skulle bli helt stympad vilket inte va bra det skulle se väldigt dumt ut med delar av ett motiv på mb plattan så jag sågade helt enkelt ut dom delar av motivet som stack ut Resultatet blev en garanterat unik moderkortsplatta.
[Image Can Not Be Found]
Uv färgen som jag beställde på Ljudia damp der i brevlådan idag så jag var tvungen att testa och resultatet blev helt underbart det som är bra med färgen är att den inte syns alls förren man slår igång uv ljuset.. men då SYNS den!!
[Image Can Not Be Found]
Vi tar väl och börjar med det extra HD racket. jag hadde ju en massa ledigt utrymme ovanför psun och tyckte att några diskar till skulle passa fint där så jag byggde ett hdrack till och monterade det där.
[Image Can Not Be Found]
Sen var det fläktkontrollernas tur jag hadde 2st kontrollers liggandes i en låda och tänkte att dom passar fint i fronten. Dock såg det inte bra ut med 2st köpekontrollers dom passade liksom inte in i lådan. Så jag tog ett par plexibitar och gjorde en låda till dom. Lådan kommer även att användas för att döjla drivstegen till mina 2 uv ccd och en del andra kablar.
Såhär ser det ut när kontrollern sitter på plats 🙂
[Image Can Not Be Found]
jag har jobbat lite med frontens utseende, jag ville ha lite mysig uv glöd där med. Så jag kollade runt lite bland högarna av prylar och hittade ett par plexirör,uvkänsligt plastrep och ett par gamla lazerled uv. Vad kan man göra med dessa prylar tro?? Jo detta!
[Image Can Not Be Found]
Jag började med att kapa 2st rör till lagom längd och sågade ut ett par plexikorkar
[Image Can Not Be Found]
Sen superlimmade jag fast plexibitana i ändarna och slipade till dom med den gamla Dremlen
[Image Can Not Be Found]
Sen va det bara att klippa uvrepet i småbitar
[Image Can Not Be Found]
Sen va det dags att fylla röret med de små plastbitarna och demontera lazerledsen och trycka in dom i ändarna på rören. Jag ska fixa ett par snygga rundade ändbitar till rören så att allt blir snyggt och prydligt.
[Image Can Not Be Found]
Dessa 2 rör kommer att monteras i fronten för en myyysig glödande effekt 😀
Att gömma kablarna i en plexilåda är ju dömt att misslyckas, så det enda man kan göra är att försöka få kablarna att se lite bättre ut. Så transparenta silikonslangar passar fin fint jag bytte även ut alla de färgade kablarna mot helt blåa vilket kommer att passa fint ihop med lådans blåa uvglöd
Dett är vad som behövdes.
[Image Can Not Be Found]
Jag hittade några slangfästen på jobbet som passade fin fint
[Image Can Not Be Found]
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Kablarna blev betydligt trevligare att titta på än de vanliga tråkiga strömkablarna. Varje disk kommer att få en separat kabel som går ifrån kopplingsboxen. Det kommer att bli mycke slangar men eftersom dom ser trevliga ut så gör ju inte det något.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Ideen med en kopplingsbox för elen fick jag ifrån Orac3 bygget som enligt mig är ett av tidernas absolut snyggaste byggen. G-Gnome är en mod gud 🙂
De ondskefulla molexkontakterna har blivit lite snyggare. Jag använde vulkaniserande tejp för att vira kontakterna med. Resultatet blev tillräckligt bra för att jag ska behålla det. Kontakterna kommer ändå inte att bli speciellt synliga så jag behövde bara få bort den vita färgen. Jag jobbar med 0:- budget just nu så detta var det bästa som gick att åstakomma utan pengar.
Fortsättning följer...
February 13, 2003
January 7, 2004
May 23, 2001
Hur graverade du?
Antar att du gjorde det med din Dremel, men hur fan får du till
det så att du har samma djup i hela gravyren? Verkar lite brsvärligt.. =)
Sen vill jag oxå veta hur du fick "mallen" till gravyrerna över på plexit..
Jag vill ju göra sådana gravyrer på min plexisida... 😉
Vore trevligt om man fick sno dina idéer.. =)
Just de..
Riktigt jävla snygga bilder du har graverat..
*impad*
July 28, 2003
January 7, 2004
Jag får väl reda ut ett par frågetecken då 🙂
Gravyren är gjord med en Dremel med gravyrstift.
Jag använder dessa stift till konturer
Claes Ohlson art nr: 30-7918,30-7919 och 30-7920
och de stora stiften ifrån detta kit till att frosta storre områden
Claes ohlson art nr:30-7512
Motiven är baserade på bilder jag hittat på nätet som jag sedan gjort om en hel del. Jag ritade motiven med tuchpenna på frihand och utgick ifrån bilden jag hadde på skärmen.
Vad det gäller djupet på gravyren så är den inte exakt samma på hela det är omöjligt när man kör på frihand man kan dock göra det med handöverfrästillsats till dremeln men det blir svårare och tar längre tid. Men är man bara lite stadig på hand så funkar det fin fint. Att gravera är inte svårt när man väl fått skissen på plats så är det bara att följa linjen 🙂 Jag har just nu färdigställt en del arbete med eldragningen och kommer att posta en liten update snart.
January 7, 2004
--==UPPDATERING==--
Nu är elboxen och fläktkontrollern klara. Efter en vansinnig massa slit med sladdar och slangar är nu äntligen boxarna klara för installation.
Här har vi en bild på kopplingsboxen med de 8hd kablarna samt 2st som ska komma ifrån psu och en som ska gå till fläktkontrollern.
[Image Can Not Be Found]
Denna bild visar min lilla fläktkontroll för 10 fläktar 🙂
[Image Can Not Be Found]
Och den obligatoriska Nightshot bilden
[Image Can Not Be Found]
På baksidan av kontrollern finns en del slangar 🙂 7st till fläktar och en ner till kopplingsboxen.
[Image Can Not Be Found]
Nu jobbar jag hela veckan men jag ska försöka få boxarna monterade innan helgen och Guess what!! De kommer mera bilder 😀
September 17, 2003
1 Guest(s)