Projekt: SID-Synth Step C (Uppdaterat 1 Okt) | Projektloggar för större idéer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Projekt: SID-Synth Step C (Uppdaterat 1 Okt)
This topic is locked
NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
juni 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 17, 2006 - 4:54 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag har alltid gillat ljudet som en Commodore 64 ger ifrån sig och lyssnar gärna på gamla TV-spelslåtar när jag är sugen på musik. Jag håller också på att spara ihop pengar till en sjysst midiklaviatur och någon bra synthmodul, givetvis behöver jag också ha en SID-Synth så att jag kan spela med till Auf Wiedersehen Monthy och Paperboy :). Jag hittade ett bra färdigt SID-Synthprojekt som heter Midibox SID, mer information återfinns på uCApps hemsida. Jag tänker bygga Step C, det vill säga en komplett kontrollpanel där man kan ställa in alla parametrar med rattar och knappar. Det ger en mycket bättre känsla än att sitta och ändra parametrar i en dator. Jag tänker börja med att bara använda en kärna med en 8580, den nyare revisionen av SID-chippet. När det är klart tänker jag expandera med två äldre 6851-chip och en 8580 till.

Allt hittills.. (17-September-2006)

Det här projektet har legat i startgroparna ganska länge, nästan ett halvår för att vara mer exakt. Jag beställde en hög komponeneter som skulle användas, men eftersom jag inte hade någon programmerare till mikroprocessorn (som är en PIC, hör och häpna) kom aldrig projektet riktigt igång. För en dryg vecka sedan reparerade någon ETA:s programmerare och då började jag med projektet. Jag har börjat med att bygga CORE-modulen, alltså själva kärnan som kommer att styra synthen. Den tar alltså midisignaler in och kommer sedan att konvertera dessa till styrsignaler för ljudchippet på SID-modulen som skall byggas senare. Jag har utgått ifrån den färdiga designen och ändrat den lite grand, bland annat tagit bort spänningsregulatorn och likriktarbryggan eftersom jag tänker köra den på 5VDC direkt.

[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Jag hittade ett par snygga MIDI-kontakter, jag vet inte om de kommer att passa i den slutgiltiga lådan sen men de duger absolut så länge. Billiga var dom också, tio spänn styck. Hela kretskortet är färdiglött och jag har lyckats programmera mikroprocessorn med bootloaderprogramvaran som ger möjlighet att ladda över olika program via MIDI-interfacet. Jag har även lagt över MIOS (operativsystemet) till PICen vilket visar att bootloadern fungerar som den ska. Jag använder mig av en USB-MIDI-pryl för att ansluta kärnan till datorn.

[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Vad är då nästa steg? För det första ska en LCD-display anslutas så att jag kan få se texten ”Ready” och veta att allting faktiskt fungerar som det ska. Sen ska den andra delen, SID-modulen byggas. Jag har beställt ett färdigt dubbelsidigt kretskort till den för att få så bra ljudkvalitet som möjligt. I samma beställning lade jag med alla rotary encoders som jag kommer att behöva till en komplett kontrollyta, femton stycken blev det totalt. Jag har också fått hem hundra vita lysdioder ifrån eBay som jag tänker använda till matrisen, inga blåa lysdioder på min fina synth inte!

Projektloggen finns även på min hemsida, http://noddan.violavita.com men den här kommer att hållas lika uppdaterad.

Avatar
fackamato
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
mars 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1082268
oktober 1, 2006 - 12:28 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Hehe, hur går det? 🙂

Intressant projekt 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
juni 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1082352
oktober 1, 2006 - 5:52 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Här kommer en liten uppdatering 🙂 Känns inte som att projektet är så intressant här dock, en person som svarat 😛 Men det går framåt iaf 🙂
Nyinkomna komponenter! (1-Oktober-2006)
Dags för en uppdatering! Jag har fått hem lite prylar ifrån SmashTV för att kunna bygga SID-modulen. Jag beställde ett SID-kort med alla komponenter som behövs, en bankstick för att kunna spara lite ljud senare samt alla Rotary Encoders som behövs för en komplett kontrollpanel när det blir av. Kretskortet till SID-modulen är riktigt snyggt och med jordplan på båda sidor för optimal ljudkvalité ;).
[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]
Egentligen borde man alltid beställa kretskort istället för att göra egna, det blir mycket snyggare och spar både tid och bekymmer. Tog även en bild på komponenterna och alla rotary encoders, sitter och vrider på dom lite då och då. Härlig känsla i dom 🙂 Tror det är 24detents/varv vilket jag tror kommer att ge ganska lagom hastighet när allt är färdigt. Hittade även en till C64 på en loppmarknad tidigare idag, 150 spänn fick den allt vara värd. Nu har jag två 8580, någon av de borde iallafall fungera.
[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Avatar
Jonas Fallenius
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
oktober 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082380
oktober 1, 2006 - 8:00 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Cool, skickar du in en ritning på kortet då eller?
Hur mycket går det på?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
juni 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1082656
oktober 3, 2006 - 4:59 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Njae man kan ju skicka in ritningar, men då kostar det kanske 2-300kr för ett kort. Man ska komma upp i rätt stora kvantiteter för att det ska löna sig (10-20 kort kanske). Jag beställde kortet ifrån en sida som hade just dessa kort.

Avatar
denstore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
mars 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082657
oktober 3, 2006 - 5:03 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Superkoolt projekt. Fortsätt absolut med uppdateringarna.

Avatar
Jonas Fallenius
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
oktober 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082688
oktober 3, 2006 - 8:42 f m
sp_Permalink sp_Print
0

såå, du fuskar altså? 😛

Nej men allvarligt så ser det ballt ut…

Blizz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
juli 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1141190
juni 5, 2007 - 2:52 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det här ska bli kul att se hur det slutar!

Väntar med spänning på mer! 😀

Det är ju ett klart billigare alternativ till att köpa en sidstation laugh

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
juni 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1149565
juli 29, 2007 - 11:17 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Som ni kanske märkt är projketet lite nerprioriterat, men jag försöker komma igång igen. Det är frontpanelen jag krånglar med för stunden. Får dock snart tillgång till en CNC-fräs 🙂

bjohan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
Member Since:
december 17, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1169835
december 17, 2007 - 2:09 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Vart beställer du kort? Verkar ju vara riktigt prisvärt med 2-300 för det kortet som dessutom är grönlackerat och fint!

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1169841
december 17, 2007 - 2:36 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Tar mig friheten med ett svar.
Grönlacken är ingen lack utan en skyddsmask som dels skyddar kopparbanorna och gör det även lättare att löda på kortet.

Det finns flera småföretagare som tillverkar små kvantiteter åt företag eller privatpersoner. Du borde hitta några om du googlar.
Prismässigt så är det givetvis billigare med enkelsidiga kort (koppar på ena sidan) men flera erbjuder dubbelsidiga, dock är det mer arbete och kostar därefter (dubbelsidiga kort kräver plättering*). Räcker enkelsidiga och du dessutom kan hålla dig till relativt brett mellanrum mellan kopparbanorna så borde du kunna minimera priset. Ju bredare desto svårare att misslyckas.

Nu kanske du fick information du inte ville ha/behövde, men man måste ju stila med det man lärt sig från tiden på mönsterkortslabbet. :blink:

*(Efter borrning av alla hål stoppar du ner kortet i ett relativt avancerat bad där hela kortet täcks med koppar.)

bjohan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
Member Since:
december 17, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1169856
december 17, 2007 - 3:07 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Tack för svaret, men ändå inte 🙂 Jag känner till flera ställen som tillverkar prototypkort, men inte för det låga priset. Även om det kanske rent tekniskt heter lödmask så är det fortfarande mer eller mindre grön lack det är frågan om 😀 Jag var mest nyfiken på vilka det är som gör för det priset. Förvisso är ju cogra ganska billiga, framförallt snabba, men när jag har beställt prototypkort från dem motsvarande det på bilden så har det kostat ungefär 800 ex moms. Det kan ju vara motiverat i tjänsten, men hemma för hobbybruk så känns ju 800 som en ganska stor summa, åtminstånde när man är student.

(Genomplätteringen är inte så avancerad igentligen, men jävligt finurlig 🙂 Har en kompis som jobbar med mönsterkortstillverkning (på multiteknik), var där och skulle hämta kort och fick stora rundturen i fabriken på köpet :P. Det är helt enkelt så att efter borrningen så fyller man hålen med aktivt kol, kopplar på en spänning mellan övre och undre laget och sedan sänker ner det i ett kopparbad. Fast det är ju möjligt att andra mönsterkortstillverkare gör på andra sätt. Men det ska tydligen bara finnas 4 stycken kvar i sverge 🙁 )

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1169866
december 17, 2007 - 3:57 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ok, då vet vi vilken nivå vi håller till på 🙂
Ja, då finns det olika sätt att plättera.
Priset var förmodligen så lågt på grund av att det var ett färdigt kit. Inte för att något pris nämns, men ändå. 2-300kr var ju endast en gissning som jag uppfattade det.

Sry Noddan för att vi kladdar ner din fina tråd. 🙁

bjohan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
Member Since:
december 17, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1169876
december 17, 2007 - 4:27 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jo, det har du rätt i nu när jag läser ordentligt. Fy skäms på mig! Men när jag ändå skriver kan jag tipsa om cogra pro’s prototyptjänst om någon är nyfiken. kostar ungefär 400 för ett prototypkort (motsvarande det på bilden) utan lödmask men då är det klart dagen efter man beställt det.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
88 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL