Projekt: Silent Shadow|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Silent Shadow
Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2010 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Projekt Silent Shadow!

Jaha då har dagen kommit som jag väntat. Dagen då jag ska starta mitt första projekt. Låt mig introducera projekt Silent Shadow, detta projekt kommer innefatta ett helt specialbyggt chassi som jag själv kommer att bygga från grunden, färgkoden som kommer följas genom hela arbetet är svart och rött.
Tanken med detta projekt är att se hur komplicerat och dyrt det kan vara att göra ett eget chassi. Jag ska försöka hålla det så snyggt som möjligt och inte lägga till för mycket krimskrams.

Bygget kommer att skapas utav aluminium vilket jag kommer fräsa till efter ritningar som kommer göras, får se vilken metod och verktyg som kommer användas till detta. Hårdvaran till detta kommer att komma under projektets gång, men det jag vet just nu att jag kommer använda är ett nätaggregat från Svenska Fractal Design som snällt sponsrar med ett Newton R2 800W, Detta kommer att sleevas men vet inte om jag kommer fixa egna förlängningar för att slippa skruva upp Fractals fina skapelse.

Projektet kommer att ta fart runt den 25 oktober denna månad, när pengar rullar in. Men vem vet det kanske kommer in något innan det. Men under denna vecka och nästa så kommer jag leka lite i Solidworks ett cad program där jag kommer göra mina skisser för att se hur allt kommer passa ihop.

Hoppas detta fångar intresse hos några i alla fall, uppdateringar kommer!

Mvh
Patrik Blom

Tack till Sponsorerna:
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1256398
October 17, 2010 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vad roligt. Ser fram emot några bilder. Jag tycker personligen att du ska skruva upp nätagget och sleeva ordentligt. När man blivit sponsrad med prylar så behöver man inte vara försiktig med garantin osv.

Lycka till! 😀

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256403
October 17, 2010 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för första svaret Hannes!
Jag håller nu på att fin slipa lite skisser och lägger upp bilder lite senare ikväll:)
Jo sant:) då får det bli en ordentlig sleevning. Du som har gjort detta några gånger, vet du ungefär hur mycket sleeve man behöver? 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1256404
October 17, 2010 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kul med ett bygge från scratch och inte bara ett "köpa allt färdigt och montera"-projekt som 99% av projekten brukar vara. 🙂
Håller själv på med ett HTPC chassi av en riktigt stor kylfläns, allt blir passivt och hyfsat litet trots storleken på kylflänsen. Det går dock rätt sakta så får se när det kan tänkas vara klart...

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256405
October 17, 2010 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att det finns folk som är intresserade:)
Jaha låter intressant, du får skapa en bygglogg! Jo ska man göra saker ordentligt och från grunden så tar det tid! ska försöka beställa sleeve här under dagen eller nästa vecka så jag kan börja sleeva nätagget när det kommer, så man kommer någon vart. Får se när man kan köpa alla aluminium plåtar och börja med chassit på riktigt:)

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1256411
October 17, 2010 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1256490 wrote: Tack för första svaret Hannes!
Jag håller nu på att fin slipa lite skisser och lägger upp bilder lite senare ikväll:)
Jo sant:) då får det bli en ordentlig sleevning. Du som har gjort detta några gånger, vet du ungefär hur mycket sleeve man behöver? 🙂

Tack för din byggblogg! 🙂

Duktig på CAD eller vad nu du kan hålla på med? Jag är själv riktigt kass och förstår mig inte riktigt på det. Måste verkligen lära mig det. När du sleevar så kan du ju tänka dig hur många kablar du kan behöva sleeva. Varje kabel är väl ca 40cm eller något? Gångra det med hur många kontakter det är så får du ungefär vad du behöver. 😛 Jag skulle mäta med måttband först och inte bara gå på vad jag gissar på. 😛 Jag köpte 200m svart och sen lite färger till det så har inte sådär jättekoll på hur mycket som verkligen går åt.

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256425
October 17, 2010 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo får väll mäta på mitt egna nätaggregat och se vad jag kommer fram till:) Japp jag använder ett CAD program som heter Solidworks inte allt för svårt att lära sig jag lär mig just nu medans jag håller på. har lekt lite med det tidigare i ungefär 3-4 veckor. skickar ett PM med min msn så har du frågor så är det bara att fråga så kanske jag kan hjälpa:)

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256446
October 18, 2010 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här kommer en uppdatering som skulle ha kommit igår men blev lite upptagen och har nu hunnit skissa lite till:)

Det jag har tänkt använda är en 4x120mm radiator men hade funderingar på att köra med två 2x120mm eller kanske två 3x120mm vet inte vad som är att föredra, tänkte köra alternativ två och tre som dubbelmacka på något vis. Men men ritningen är på ett chassi med en 4x120mm dock inte helt klart men på god väg:)

Så här kommer en assembly av det som jag är lite osäker på.
[Image Can Not Be Found]

Men det händer grejjer:) hoppas på att nätagget från Fractal Design kommer snart också:)
Stay Tuned!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1256458
October 19, 2010 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Riktigt kul att se hur projektet börjar ta fart Patrik! Ska som Hirsch säger bli extra kul att se ett chassi byggas från grunden, hoppas att du får till det som du tänkt dig men inbillar mig att det kan vara lite knepigt att bygga från scratch på detta viset. 🙂

Det som är lite spännande tycker jag är att man till en början ser chassit som ett vanligt desktopchassi (i alla fall jag som sett en extra ritning ;)) men att man när man kommer närmare ser att det har sin egen unika utformning med kylningen och andra lösningar. Ska bli riktigt spännande att se mer av detta!

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256553
October 20, 2010 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja Anton! Hehe ja inget man ser varje dag faktiskt, Ja apropå en extra ritning så kommer nästa här idag:)
Har även beställt Sleeve som jag hoppas dyker upp under nästa vecka samtidigt som nätaggregatet från Fractal Design:) så jag har lite mer att jobba på:)
Sen den 25:e kommer nog en beställning av plåt att ske:)

Men i alla fall så kommer här en ny ritning som representerar ett nästan färdigt chassi:
[Image Can Not Be Found]

Blir nog sista uppdateringen denna vecka, men kommer klart att svara på inlägg här.

En sak som jag är lite kluven om är utformningen av fönstret så om någon har lite idéer så skriv gärna, så kan ska jag tänka över alla förslag och se om jag kan göra något eget av det:)

Hare gött
//Patrik

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1256562
October 20, 2010 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste säga att det jag har sett än så länge gillar jag. Det jag är lite fundersam över dock är utformningen på gallren för insug/utblås, spontant känns det som designen har ett ganska stort luftmotstånd. Nu är jag dock ingen ingenjör mest en reflektion. Men skulle inte ha något emot sådana öppningar i toppen av chassit för vanlig konvektion.

//Jimmy

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256572
October 21, 2010 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Roligt att du gillar det du sett:)
Ja det var en intressant reflektion, är inte heller någon ingenjör så kan inte säga så mycket själv om det kommer att bli bra eller inte. Kan försöka förklara vilka mått det är på fläktgallren varje utfräsning är på 5mm och det som är kvar mellan hålen är 3mm förutom den i mitten som är tillför att stadga upp allt lite. så vet inte om det gör så mycket motstånd eller inte utan det får testas ett tag tror jag och om det låter/stoppar upp för mycket så får jag såga bort allt och sen sätta dit ett snyggt galler istället.:)

Gillar verkligen att det kommer sådan här reflektioner då jag inte är super haj på allt detta:)

//Patrik

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1256575
October 21, 2010 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Kul att se en bild på hela chassit nu patrik, men jag tror faktiskt Jimmy är inne på något där.. Jag funderar även på om fläktarnas placering (insug eller utsug) kan påverkas olika av skårornas vinkel. En fläkt som snurrar medsols borde i min mening gynnas av att skårorna gå snett från vänster upp till höger. Men det är också rena reflektioner utan någon som helst fakta bakom hehe
Överlag tror jag dock du hade gynnats av mindre metall framför fläktarna, men stilrenheten är ju viktigt också. 🙂

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256577
October 21, 2010 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag tror faktiskt att det ligger något i det du och Jimmy säger, har kollat lite på olika designer innan jag kom fram till den där, vill inte göra något som blir för krångligt heller då jag kommer göra allt med de få verktyg som jag har att tillgå hade jag kunnat fixa något i en CNC maskin så hade jag kunnat göra något bättre. Alternativet jag funderar på, är istället för att göra som det ser ut på ritningen sätta dit något slags galler som silverstone Tj07 har men blir kanske lite för orginellt.

Annars så tror jag inte att jag kommer ha fläktarna på den sidan om raddiatorn utan på insidan enbart så undrar om effektiviteten hos fläktarna verkligen kommer att påverkas på det sättet du tänkte Anton:/ det som jag funderat på är om hålen på andra sidan kanske är för få så att det inte kommer ut så mycket luft.:/

som ni ser på den första bilden jag la upp.

//Patrik

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256891
October 26, 2010 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har det stått still ett tag tyvärr.

Men idag så kom sleeven som jag beställt från MDPC-X och Nils. det jag väntar på nu är nätaggregatet så man kan börja jobba med något:)
Här kommer lite bilder på mitt fina paket:)
[Image Can Not Be Found] Den härliga teckningen av Nils
[Image Can Not Be Found] Det fina innehållet
[Image Can Not Be Found]

Nästa uppdatering blir när nätaggregatet har kommit:D

Hare fint tills dess!:D
//Patrik

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1256895
October 26, 2010 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Finfint, börjar brännas nu Patrik. Ser fram emot de första moddarna.. 😉

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1256917
October 27, 2010 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ja börjar kännas bra nu:) ska bara se till att beställa plåtarna nu under veckan:) Då ska du se att det tar fart:D

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1257164
November 1, 2010 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mmmm... kabelstrumpa... ordning... färgkodad.... *dregel*.

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1257175
November 1, 2010 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe;) Alltid fint:D

Nu har jag kommit att fundera på hur sleeveningen ska se ut. alltså hur själva mönstret ska se ut.
Bara att komma med förslag:D

//Patrik

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1257535
November 11, 2010 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ja då var det dags för en ny uppdatering. varit lite hektiskt den här veckan så inte hunnit fixa någon tidigare.

Men i måndags så anlände näraggregatet från Fractal Design och ligger just nu under kniven. En sak jag har insett är att det va riktigt mystiskt att förstå hur det ska göras snyggt:/ Kommer troligen bilder ikväll så ska jag visa vilket som är problemet.

Sen kom det även en härlig leverans ifrån Coolingsuff.se med bland annat 8 stycken Enermax magma fläktar, en Reservoar modell EK multioption 250 advanced, en XSPC 4x120 Raddiator och ett Phobya stativ till den.

Kommer att langa upp bilder under kvällen alternativt morgondagen.

Stay tuned!

//Patrik

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL