Projekt: Sortera TV serier|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Sortera TV serier
Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 8, 2011 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vet jag inte om det finns ett sådant har program tidigare, om det gör det så är det i alla fall en rolig utmaning för mig.

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag själv har många gånger tyckt att det varit både bökigt och svårt att sortera och flytta filer till alla TV-Serier som man har. Det hela började egentligen med att jag hade en katalog där alla mina TV-Serier låg huller om buller. En del avsnitt hade egna kataloger, andra låg rakt i mappen med olika namnstandarder så de låg inte i någon ordning alls. Eftersom jag använder XBMC så behöver dessa flyttas från denna slask katalog till min server där jag snyggt och prydligt sorterat upp Tv-serier efter namn och sedan underkataloger för resp säsong. Detta för att xbmc automatiskt ska hitta nya avsnitt som kommer in och lägga upp dem i mitt video bibliotek. Observera att jag med detta program inte vill uppmuntra piratkopiering och olaglig nerladdning av TV-serier utan jag kommer endast använda en TV-serie som jag laddat ner som jag redan äger på DVD. Jag tar heller inget ansvar för vad folk använder programmet till.

Min tanke var då att man kanske kan skriva ett program som letar igenom en katalog efter videofiler, känner av vilken serie den tillhör och vilken säsong, och sedan flyttar filen till rätt katalog. Och det är precis vad jag har gjort.
Jag har inte kommit på något passande namn till det så ni får jättegärna hjälpa mig att komma på ett bra namn. Det vore också roligt om det är någon eller några som skulle vilja beta testa det. Jag har testat det lite hemma och överlag så fungerar det bra även om det inte är perfekt och det kommer nog aldrig att bli det heller. Men ju fler som rapporterar fel, destå bättre kommer det att fungera och det vore roligt om någon kunde ha nytta av det.

Namn: ??? (behöver hjälp med det)
Nuvarande version: 0.5.2
Typ: Windows Program (.exe)
Språk: AutoitScript
OS: Alla versioner av Windows (även x64)
Ladda ner: http://gager.se/index.php?opti.....Itemid=115

Hur funkar det?
Först tankar man ner zip filen och packar upp den nånstans. När man är klar så går man in i settings.inf och skriver in sökvägen till downloaddir (top katalogen där man har alla sina videofiler) och targetdir (top katalogen där man har alla sina serier).Observera att detta måste skrivas i klartext och inte inehålla några tecken som " eller =. Om Katalognamnet har ett mellanslag, så skriver man ett mellanslag. Som sagt, inga citattecken eller liknande. Man kan också välja om man vill se ett enkelt GUI eller om man vill att det ska vara helt osynligt. Om något inte funkar så kan man slå på debug och få lite information om vad programmet faktiskt gör. Spara och stäng
Sedan startar man programmet. Programmet kommer nu att söka igenom ditt targetdir och göra en lista över alla kataloger som finns där. Varje katalogs namn kommer sedan att matchas mot filnamnen hos videofilerna. Om en "match" hittas, så kommer en filkopiering att starta. Matchningen baseras på strängar som separeras av mellanslag. Så har du en Tv Serie som har ett mellanslag i namnet så kommer systemet att matcha båda namnen. Sedan söker programmet igenom ditt downloaddir efter avi och mkv filer (kan lägga till andra senare om det äfinns intresse). Dessa matchas då mot namnet på tv-serier och om det finns en match så kommer programmet att leta igenom filnamnet efter en indikation om vilken säsong som filen tillhör. Om den får en match även på den sökningen så kommer en katalog att skapas för den säsongen och filen kopieras dit.

Som sagt programmet är långt ifrån perfekt, men det funkar. Det stora problemet är när filnamnet inte följer de normer som finns. Har du en fil som heter avsnitt1.avi så kommer det inte att fungera. Men i nuläget så verkar det funka med de allra flesta filer som jag testa. En annan begränsning är att om filen används av ett annat program (tex om du seedar en torrent) så kommer inte programmet att kunna flytta din fil, och istället kopiera den. Det betyder att nästa gång programmet körs så försöker den flytta en fil som redan finns. Då får man helt enkelt radera filen manuellt.

För er som vill testa så är det bara att ta ner från länken ovan. Uppskattar verkligen alla fel som ni kan tänkas stöta på och om ni hittar fel, slå gärna på debug funktionen och skicka loggfilen till mig så jag kan se vad som kan vara fel. För er som är intresserade finns även källkoden att titta på.

För att allt ska fungera så måste man bara lokal administratör. Då jag alltid kör utan UAC så vet jag ej hur det blir, men jag kan tänka mig att man måste köra det som admin. Jag vet inte heller hur antivirusprogram och liknande skulle reagera, men jag tror inte det ska vara några problem. Det är som sagt inget fuffens och källkoden är helt öppen.

Kommentarer uppskattas.
Tack

-------------------------------------------------------------------------------
Förändringar
-------------------------------------------------------------------------------
v0.5.2
* Rättade till en bugg som gav ett felmedelande om "one expression per line" error.
Klantig programering från min sida vad orsaken. Detta är nu rättat.

-------------------------------------------------------------------------------
v0.5.1
* Med hjälp av en beta testare så hittade jag en bugg som gjorde att programmet
identifierade filer som kataloger, så länge de låg i samma katalog som targetdir.
Detta är nu åtgärdat och borde inte vara ett problem längre.
* La till en funktion som gör att nerpackade avsnitt, packas upp och läggs på rätt
plats automatiskt. Detta kräver dock att Winrar är installerat och i dagsläget
fungerar det bara på RAR filer. Detta med gjorde också att gränsen för filen storlek
har sänkts från 80 till 10MB.
* Passade även på att göra lite vettigare dubug loggar. Nu förstår åtminstånde jag
vad som händer med hjälp av loggen 😛

-------------------------------------------------------------------------------
v0.4.1
* Lagt till logik för att programmet ska bestämma vilken träff som är "bäst" istället
för första bästa. Detta borde eleminiera buggen där programmet inte identiferar
rätt TV-Serie när det finns flera kataloger med liknande namn.

-------------------------------------------------------------------------------
v0.3.0
Första släpp

Todo och kända buggar:
-------------------------------------------------------------------------------
* När en fil packats upp med RAR funktinen så raderas RARfilen. Men om rarfilen
är en del av ett arkiv som är delat på många filer (som heter 001, 002 osv) så
raderas inte de andra.
* På begäran så planeras det att lägga till så subtitle filer också flyttas.
* Om avsnittet har en egen katalog så raderas inte denna. Även om flen flyttas
så är katalogen kvar och måste raderas manuellt.
* Mer logik för att prioritera vilken TV serie som passar avsnittet, bäst.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1271306
November 9, 2011 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Prova http://www.tvrename.com och se om det kan funka för dig.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1271309
November 9, 2011 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det gör inte riktigt det jag vill och själva ideen är att inte ha ett GUI där man sorterar allting, utan att allting ska sorteras automatiskt genom att bara köra programmet. De program som finns idag är lite för avancerade för det jag vill göra. Litet, snabbt och enkelt utan en massa gegg 🙂

Sedan är ideen att jag ska göra programmet själv. Det är ju inget kul at använda nått som nån annan nisse gjort 😉

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1271420
November 11, 2011 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering. v0.4.1
Hittade en bugg. Om en fil träffades av flera TV-serier så kopierades den till första bästa. Dvs om man har flera serier som heter ungefär detsamma (som spinn-off serier) så skulle filen flyttas den första bästa träff, vilken baserade på bokstavsordning. Jag har nu löst det genom att ange ett värde för varje träff. Vilket som är den mest troliga träffen. Det ser ut att funka kanonbra men om någon hittar nått fel får ni gärna säga till.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1271995
November 26, 2011 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering. v0.5.1
Har lagt till stöd för RAR filer. programmet kommer nu att hitta rar filer som är en del av TV serier och packa upp dem på rätt plats. Det är fortfarande idet experimentella stadiet och jag testar fortfarande, men det ser ut att funka. Man måste dock ha winrar installerat på sin dator (döh) och sedan pekar man till Winrar katalogen i configfilen. Winrar stöder aktiveras automatiskt om den känner av att Winrar ligger i respektive mapp. Nerladdningslänk finns i första posten.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1272485
December 5, 2011 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering v0.5.2
Hittade en bugg som gjorde att vissa fick ett felmedelande när man startade programmet (one statement per line). Detta är nu fixat.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1272932
December 13, 2011 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ber om ursäkt till de som försökt ladda ner programmet. Jag hade strul med min webbserver och den gamla versionen hamnade i fel zip fil. Men nu ska allt vara rätt. Nu kan man tanka ner 0.52 och den funkar 😉

nehaali
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
December 27, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1292536
December 27, 2013 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Min bakgrund är assembler programmerare med tämligen goda kunskaper inom elektronik och är det någonting som jag inte kan så finns det personer på jobbet som kan. Efter att ha läst "Blogg: Att bli en soffpotatis" som publicerades här på NH så blev jag lite intresserad av vad andra personer skulle vilja se för olika lösningar i sina hem, allt ifrån SMS styrning av fiskmaten till satellitövervakning av bilen (två projekt som jag tidigare har gjort). Kanske vi kan hitta något som flera personer skulle vilja se utvecklas och göra en projektblogg av det hela.

Så låt fantasin flöda, ta upp alla möjliga vardags bestyr som ni skulle vilja se lösas på ett enklare sätt. Ta upp det även om det känns som triviala saker. Efter flera års utvecklande av olika lösningar här hemma så börjar mina idéer ta slut så all inspiration är välkommen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 101
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL