March 19, 2003
Offline:pray: Jag bidde sugen på att fixa en sån så jag skulle kunna starta om en server som jag har men som inte står hemma hos mig själv.
Vet inte riktigt om denna passar under projekt, men det är ett projekt för mig alla fall.
Jag hade två alternativ att välja mellan.
1. Mixtra med telefonens out pins så via de datorn startas när man ringer.
2. Köpa en byggsatts från velleman.be som reagerar på ljuset från displayen när det ringer.
http://www.velleman.be/common/.....?id=350454
Jag valde alternativ nr:2, de jag inskaffade var:
• Byggsatsen MK160 REMOTE CONTROL VIA GSM MOBILE PHONE
• Transformator att driva byggsatsen med.
• Kontantkort
• Telefon + Laddare "Ericsson 888"
• Lödpenna, Avbitare, Krympslang och lite annat skoj
Kostnader jag fick betala.
200:- MK160
30:- Kontantkort
Okey låt oss börja bygga!
Basic stuffen jag skaffa först.
[Image Can Not Be Found]
Plockar ut byggsatsen och spanar in manualen som får ett stort plus för att vara så pass tydlig.
[Image Can Not Be Found]
Börjar pilla fast lite komponenter på kretskortet.
[Image Can Not Be Found]
Testar de ring rostiga löd egenskaperna hos mig själv. *jobbigt om man inte kan sätta fast kretskortet*
[Image Can Not Be Found]
Eftersom manualen var så bra upplagd fattade till och med jag var jag skulle sätta komponenterna så det började gå undan rätt fort.
[Image Can Not Be Found]
Vipps så var nästan alla komponenter på platts "viktigaste saken fattas".
[Image Can Not Be Found]
Var bara ljus känsliga ögat som skulle på platts och då passade jag också på att sätta på krympslang på benen så man kan undvika kontakt mellan dem.
[Image Can Not Be Found]
---
Nu när jag hade gjort klart kretskortet fattades en vital del "ström".
Självklart hade jag inte någon transformator som varken var 12V eller hade rätt kontakt.
Rotade runt lite bland skrotet och hitta en transformator som varit till en telefon som var på 9V som jag klippte av sladden på för att försöka lista ut någon smart lösning på de hela.
Sneglade på kretskortet och det fanns 2 pinnar som stack upp +/- som jag kunde använda som hane till en kontakt möjligen.
Funderade lite till och tillslut hitta jag en bra lösning, slakta en släkt med 3pins kontakt som passade perfa på de små piggarna som stack upp.
--
Hitta perfekt kontakt.
[Image Can Not Be Found]
Transformatorn som jag klippte av kontakten på.
[Image Can Not Be Found]
Då var det bara att börja lirka ihop transformator sladden med 3-pins sladden, trädde på lite krympslang för att göra det lite mindre ghetto.
[Image Can Not Be Found]
Blev inte 100% nöjd med hur de såg ut efter men de fick duga, sen den blå krympslangen över de andra.
[Image Can Not Be Found]
Dags för att testa kontakten, OBS! Leden på kortet lyser!! Gott tecken tror ja.
[Image Can Not Be Found]
Sammlat ihopp allt i en liten hög.
[Image Can Not Be Found]
--
Nu återstår de bara att jag ska försöka fatta hur jag ska koppla ihop den med PW ON brytaren.
Två steg framåt och ett steg bakåt.
Men snart kanske de droppar in lite mer info.
Bilderna är rätt kraftigt förminskade och packade, full size går att få fram om så önskas.
Undrar ni nått så får ni gärna fråga.
Fredag 12'e Mars.
--
March 10, 2004
OfflineBearznaiL wrote: [quote=Pim_]Kul grej, men varför vill man stänga av en server?
Sätta på är det ju han vill? :bok:
Rätta mig om jag har fel men enligt vad han själv skrev och så som jag tolkar det så verkar det som han vill kunna starta om en server.
Jag kan dock ha helt fel och ha missuppfattat vad han skrivit totalt.
March 19, 2003
OfflineSerXes wrote: [quote=BearznaiL][quote=Pim_]Kul grej, men varför vill man stänga av en server?
Sätta på är det ju han vill? :bok:
Rätta mig om jag har fel men enligt vad han själv skrev och så som jag tolkar det så verkar det som han vill kunna starta om en server.
Jag kan dock ha helt fel och ha missuppfattat vad han skrivit totalt.
Starta, stänga av, reboota osv.
vill ha möjlighet till allt 
March 19, 2003
OfflineSerXes wrote: En praktisk fråga.
Hur fungerar det när du vill stänga av den?
Är inte det lättare via fjärrstyrning?
just curious
Om burken hänger sig så kan ramin bli svårt.
Då borde de fungera likadant att ringa ett tag som motsvarar att hålla knappen intryckt i ett antal sec så att burken rebootar.
Men det är bara vad jag tror 😀
March 19, 2003
OfflineSerXes wrote: Jag hade nog personligen kopplat in den som reset switch istället men det kan nog fungera som du säger också.
Blinkar displayen när det ringer eller konstant ljus?
Konstand ljus,
Mjo jag har inte tänkt över riktigt om man ska ha på WON, Reset eller PW piggarna.
Får typ testa mig fram eller nått.
March 19, 2003
OfflineSerXes wrote: Skall bli intressant att se vilken lösning du väljer.
Borde man inte kunna koppla till både PW_ON samt RST_SW så att man kan både starta om och stänga av den?
Står rätt i blindo nu igentligen.
Finns 3 utgångar och jag vet inte vad de gör riktigt.
http://www.izi.ath.cx/~bara/Da.....ontakt.jpg
Får väll helt enkelt testa vad som händer när man kopplar på de eller nått.
Mojengen kanske brinner upp.
January 23, 2002
OfflineBarateaU wrote: Funderade lite till och tillslut hitta jag en bra lösning, slakta en släkt med 3pins kontakt som passade perfa på de små piggarna som stack upp.
Vad grym du är! :cy:
En hel släkt för en dators skull, hade väl räckt med en familj bara. 😛
Jaja, så länge du inte kommer i närheten av min släkt. =;
BarateaU wrote: [quote=SerXes]Skall bli intressant att se vilken lösning du väljer.
Borde man inte kunna koppla till både PW_ON samt RST_SW så att man kan både starta om och stänga av den?
Står rätt i blindo nu igentligen.
Finns 3 utgångar och jag vet inte vad de gör riktigt.
http://www.izi.ath.cx/~bara/Dator/Starta.datorn.med.mobilen/n%e4rbild-utkontakt.jpg
Får väll helt enkelt testa vad som händer när man kopplar på de eller nått.
Mojengen kanske brinner upp.
Så det står inte i instruktionsboken vad de tre olika kontakterna skicka för signaler? Skumt i så fall, att man ska behöva testa å gissa. 😕
Men i övrigt tycker jag det var ett kul projekt.
Bra med bilder har du ju tagit med så det var kul läsning. 😀
June 19, 2002
OfflineWoho! Ett riktigt intressant projekt på min ära!
Jag skulle nog sätta den på både pwr och reset faktiskt, du skulle ju kunna ha en vippa som bara bryter reset momentant men håller inte pwr kanske. Eller iofs, det gör ju inget om reset är på hela tiden heller.
Keep us posted! 😀
1 Guest(s)

Log In