February 16, 2004
OfflineSom avslutning !
Det hela fungerar bra !
Kopplade in enpump in i tanken och sedan å med följande kylning !
DD RBX på XP2200+
DD Maze4 GPU på FX5200u
vattentemp 4-6 grader celsius !
September 17, 2001
OfflinezplaTTer wrote: http://hardmodder.datormodd.se.....C_0099.JPG
Oj, oj :bgrin:. Hur snabbt moddade du samman detta? Jag har själv haft tankarna flera ggr då man varit på tippen å sett alla vita kylanordningar stå och skrota. Har t.o.m. haft hemma kompressorkylning, men råkade sabba den efter lite mekk.
Noddan har ju rätt i det han sade, men om du lyckas kyla en dator som ligger på 100W är ju det = 0 grader (eller vad nu standard på kompressorn ligger på). Eller? Om en dator ligger på 6 grader så är det ju klart du kan kyla ytterligare två maskiner.
zplaTTer har du testat överklocka ngt :D?
btw, vart fick du tag på kompressorkylningen? kanske missade det i tråden, men men.
September 17, 2001
OfflinezplaTTer wrote: kompressorn kommer från ett kylskåp som hade kylning endast via kylboen, plockades ur i ett stycke moterad och klar i detta skede på 2dgr.
okidoki.
btw, är du säker på att kompressorn pallar att köras 24/7? kylspåskompressorer är oftast inte designade att köras dygnet runt, utan bara när tempen överstiger en viss temperatur. Likadant med frysar. Finns dock "24/7-märkte" kylskåp och fryser. kompressorn lär iaf palla av att köras 24/7 ett tag 🙂
February 16, 2004
Offlinedet ska gå kollade lite tec om hermetiska och kyls dom bara så är det ingen fara !
har laggt till en 220V timer som slår av kompressorn efter 4timmar allt för att den inte ska överbelastas. detta då jag fick lite skakis känslor med tanke på att det kan ju gå sönder :cy:
February 16, 2004
OfflineUpdatering av information !
Bygger nu om chassit för att montera in en 220V fläkt som ska kyla radiator och kompressor.
Letar efter bra tank modul för byggandet.
Min CCFL från datormodd har kommit är det ngn som har en ide hur jag ska göra för att kunna driva dessa via 220V eller ska jag göra en 12V Molex anslutning i chassit så jag kopplar in en förlängningssladd från PSU'n till dessa ?
December 27, 2003
OfflineIngen kompressor är ämnad för 24/7 brukande, även om dom klarar det, så kommer det så småningom att bli deras död. "normala" kylanläggningar beräknas ut efter 18 timmar per dygns drift.
Om du bygger en watter-chiller, eller en direct dye kylning, så kommer loaden på den att ändra din vatten temperatur drastiskt, helt beroende på vad du har för förångning i ditt system.
Du kan "enkelt" bygga en watterchiller som håller en blandning av glyckol på -30 grader, genom att lägga en förångning på -40. Nackdelen ligger i två detaljer.
1: Att du inte har nån kyleffekt kvar för att kunna hantera värmen som skall transporteras bort. Ju lägre förångning, ju mindre kyleffekt ( I watt ).
2: Det tar lång/längre tid att kyla glycol blandningen till -30. detta eftersom du har en så låg förångning, som ger en sån låg kyl effekt, till följd av den låga förångningen.
Så därför komemr du tjäna på att ha en förångning på säg kanske -20, som klarar hålla -15 vatten under load, 'än att köra en förångning på -40, som klarar hålla en -10 vatten, pga den låga förångningen.
Hoppas detta hjälpte nån.
Mvh ZejtaN
1 Guest(s)

Log In