October 27, 2001
Gött att NH fått ett projektloggs forum, kunde inte passa bättre än nu, då jag har chassimod som projektarbete.
Jahapp, jag har bestämt mig för att göra en tyst dator med fläktar.
Många silence-moddar brukar se tråkiga ut och många gånger baserat på vattenkylning, det ska jag försöka undvika med mitt. 😛
Tänkta moddar:
-Fönster, tredubbelt plexi med mönster. (belyst med dioder som styrs via mjukvara i datorn)
-Ljuddämpat insug och utblås.
-Ljuddämpat chassi; väggar m.m.
-HDD-rack hängandes i ljudisolerat utrymme, för att minska ljud
-Lackering, diverse mönster och tjafs (chassit + sidor)
-Plexifront, hela fronten, med lucka överst. Givetvis kommer plexit att målas i samma färg som resten av chassit. (på insidan)
-Alla hål utåt igentäppta; spackel, spackel och åter spackel. För att öka luftflödet och stoppa ev. ljud.
Trots att det är svårt att slita sig från arbetet och ta fram kameran har jag lyckats få några kort, här är några utvalda + skisser (gjorda seent på natten på en handdator).
[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]
Rött= Insug + Utsug
Grön= Hål som ska täppas igen.
På den högra bilden, som förestället baksidan av chassit fattas en stor plåtbit där nätagget brukar sitta. På den är det iaf ett 8cm hål överst och ett stort vanligt nätaggs-hål. 8cm hålet ska jag spackla igen och nätaggshålet för jag se hur jag gör med.
[Image Can Not Be Found]
Längst upp till höger är utsuget (12cm fläkt ska skjuta ut luften där är det tänkt). I mitten av chassit (mitten av bilden) har jag sågat bort lite plåt för att öka luftflödet i lådan. Nere i vänsterkanten syns det utsågade insuget där en ljuddämpad 12cm fläkt ska slava.
[Image Can Not Be Found]
Det lilla fönstret (så litet p.g.a. att jag bara ville få plats med mönstret på plexit samtidigt som jag inte ville wasta massa plats åt plexi där värdefull ljuddämpning kan få plats. 😛
[Image Can Not Be Found]
Jag testade att fräsa med min dremel, men det kändes ostabilt och det blev för grovt. Istället tog jag en kniv och skar ut mina mönster istället.
[Image Can Not Be Found]
Resultat visat med hjälp av vad jag hade till hands, starkalysdioder kopplade till mobiltelefoner. De riktiga dioderna är på väg från USA. (Det ska inte vara samma färg på nätet som på "PaiN".)
[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]
T.V. Luftintag ritning (blå=ljuddämpande material, turkos=12cm fläkt) + 3 olika alternativ till front täckning. Efter lite sömn såg jag att det bara behövdes hälften så stort hål och så fick det bli. 😛
T.H. Nätagget sett ovanifrån (röd=ljuddämpande material, blå=nätaggets 8cm fläkt, rosa=Ljudvågor :P)
Som ni ser har jag inte kommit så långt, men snart kommer plexi och färg, då blir det kanske lite mer att se på. 😛
I'll be back!
October 27, 2001
Grayfox wrote: Det blir nog bra skall du se, ett tips är att du sätter dioderna i dom två hörnen uppe då får du ut mera effekt!
Jupp, jag ska försöka sätta dem så de träffar så många skärytor som möjligt och plantera in lite olik färgade från olika håll så man kan ha lite disco på rutmönstret 😛
October 27, 2001
Mind wrote: detta var ju Satans fräckt, feta 3D ju.
*biild*
resten verkar bara löjligt.
Tackar tackar 😛
Innanmätes bööset är ju mest för mina öron och datorns temp.
Det bli mer på den estetiska fronten senare, just nu är det mycket sågande, slipande och sånt.
Med risk för att låta tokig: Jag ser bilder i huvudet på en stylad Nissa Skyline. Mörgråmetallic bakgrund med ljusgråmetallic detaljer. Lite linjer här och var, aja, får se vad som blir av och orkas med 😛
October 27, 2001
Tackar och bockar igen 🙂
Jag gjorde plexits mönster i 3dsm (och skrev ut och tejpade fast bakom plexit), för att alla proportioner skulle bli så bra som möjligt. Det kommer nog bli ännu bättre när de olika planenen har olika färger. 😛
Planerat fläkt antal: 7
2st 12cm @ 12v - Luft in och ut - alternativt 7v om det låter för mkt.
2st 9cm @ 12v - PSU-luftintag och CPU-kylare (CNPS7000ACU)
1st 8cm @ 12v (i think) - PSU-utblås
2st 4cm @ Xv - GPU och NB
Det är möjligt att jag slänger in en 9cm för att skjuta ut varm luft från hdd-"rummet", beroende på temperaturer.
Vilka 12cm ska jag välja?
-De ska flytta mycket luft,
-Ljudnivån bör ju inte vara för hög (ljuddämpningen framför/bakom fläkten kommer nog att käka upp en hel del. Jag vet dock inte hur mycket, så jag vågar inte satsa på en delta precis :P)
-Inte allt för dyr
September 17, 2001
för det första får du lite beröm av mig: snyggt plexi!
PaiN wrote: Planerat fläkt antal: 7
2st 12cm @ 12v - Luft in och ut - alternativt 7v om det låter för mkt.
2st 9cm @ 12v - PSU-luftintag och CPU-kylare (CNPS7000ACU)
1st 8cm @ 12v (i think) - PSU-utblås
2st 4cm @ Xv - GPU och NBDet är möjligt att jag slänger in en 9cm för att skjuta ut varm luft från hdd-"rummet", beroende på temperaturer.
var det inte du som ville ha tyst chassi :P? jag kör ljuddämpat chassi hemma med en 80mm på CPU, 60mm på graffet + 80mm i nätagget. har dessutom ett litet chassi. tempraturerna fungerar, men visst kan det bli lite varm alltid.
nåja, lite rekomendationer:
2*120mm, 7v; en insug + en utblås (fläktar @ gtek kanske?)
PSU: 7v (du får alltså modifiera, för antar att fläkten nu körs på 12v)
CPU: lägsta varvantal
GPU: >passivt<
Nordbrygga: >passivt<
October 27, 2001
Coore, det finns tysta 12cm, men jag får som sagt se vad jag hittar för någon. Blir nog 7v till slut endå 😛
Jag ska ha väldigt mycket ljuddämpning i lådan + att de enda hålen är in och ut blås. Dem är i sin tur ljuddämpade med kringelikrokiga kanaler av ljuddämpning.
Jag har kört med chassit innan och ljuddämpningen fungerade jätte bra, fast småljud sipprade ut från små ställen och fläktarna som sög och blåste @7v släppte ut ljudet innifrån utan större problem. 😛
Passiv kylning till NB har jag visst liggandes någonstans, får väl slakta på den då. 😛
Men Grafikkortet.... Det kanske räcker med att jag meckar fast två stycken gamla goa tr SK6:or...
September 17, 2001
PaiN wrote: Passiv kylning till NB har jag visst liggandes någonstans, får väl slakta på den då. 😛
Men Grafikkortet.... Det kanske räcker med att jag meckar fast två stycken gamla goa tr SK6:or...
kanon, du slipper du skränigt ljud från småfläktar iaf :]. kanske installera fancontroller så du slipper öppna lådan och mekka om fläktarna om det skulle bli för varmt/låta för mkt?
btw, vad heter chassit du håller på och leker med? grymt stort å fint 😀
October 27, 2001
Sibbor: Det vara ett Addtronics 7890A (Köpte det för några år sedan, finns dock något/några kvar på DB)
Coore: jaja 😛
Professorn är en såndär rå, snabb, grym, aflon proflolomino XP2000+.
March 4, 2003
Då jag också har tystdatorkylning med luft ska det bli mycket kul att följa ditt arbete. Det endan skillnade är att jag har ett Miditower, och därmed inte lika mycket utrymme för moddar.
Det ska bli ett enkelt, billigt (plexiglas kostar ju 1500 per m2!) och effektivt projekt.
Har mätt upp ljudnivån innan jag började bygga och kom fram till att datorn cirka 70cm ifrån mig lät 41-43 dB. Just nu är det HDD som låter mest, ska köpa en ny snart, en Seagate.
Edit: Jag satsar lite mer på överklockning än dig. BTW, brukar du vara inne på irc? Vore kul om vi kunde dela med oss av våra erfarenheter.
October 27, 2001
Pingen wrote: Då jag också har tystdatorkylning med luft ska det bli mycket kul att följa ditt arbete. Det endan skillnade är att jag har ett Miditower, och därmed inte lika mycket utrymme för moddar.
Det ska bli ett enkelt, billigt (plexiglas kostar ju 1500 per m2!) och effektivt projekt.
Har mätt upp ljudnivån innan jag började bygga och kom fram till att datorn cirka 70cm ifrån mig lät 41-43 dB. Just nu är det HDD som låter mest, ska köpa en ny snart, en Seagate.
Edit: Jag satsar lite mer på överklockning än dig. BTW, brukar du vara inne på irc? Vore kul om vi kunde dela med oss av våra erfarenheter.
De få gånger jag orkar sparka igång irc heter jag något så konstigt som "PaiN^aw". 😛
Jag klockade för fullt när jag moddade detta chassit, men nu känner jag att det kvittar och värdesätter tystnad före hastighet 😛
1 Guest(s)