October 27, 2001
Tack för alla positiva kommentarer! 🙂
Jag slänger upp en liten uppdatering nu. Skälet till att det har dröjt är inte att jag inte har arbetat med chassit. Det är tvärt om, jag har arbetat så mycket med mina två chassin så jag knappt har haft tid och ork att uppdatera här. 😛
-------------------------------
Som jag förmodligen har nämnt tidigare ska jag ha en plexiglas på baksidan av chassit. Ungefär såhär kommer det se ut:
[Image Can Not Be Found]
och svart blev det:
[Image Can Not Be Found]
På framsidan ska jag ha ett lika stort intag som de två uttagen på baksidan. Eftersom de små hålen i originalfronten inte släpper igenom så mycket luft sågade jag upp ett litet hål:
[Image Can Not Be Found]
Jag har nog även nämnt att jag ska ha plexiglas i fronten också, böjt sådant. För att få plexiglaset att ge vika värmde jag med en värmepistol och klämde till med lite tvingar:
[Image Can Not Be Found]
Mer bilder på frontplexit kommer när jag har sågat i det. (Det är redan färdigmålat).
Tangentbordet matchar nu som ni ser chassit. Jag tänkte att även hörlurarna skulle göra det också, så de fick lite "steelewheele"-färg på sig:
[Image Can Not Be Found]
Resultat:
[Image Can Not Be Found]
Även frontluckorna ska matcha resten av chassit har jag hört (just in case you happens to open the frontdoor of the chassi) :
[Image Can Not Be Found] (Längst upp på bilden kan man skymta frontplexit och på stolen ligger nätet som ska användas som "fläktgaller" (rättare sagt nät för insug/utblås).
Chassits sida ser med lister och tre lager plexi ut ungefär såhär:
[Image Can Not Be Found]
Skälet till att det nya projektet tar sån tid är som sagt att jag jobbar med två chassin samtidigt. Här är sidan av mitt gamla chassi som ska på utställning i sthml:
[Image Can Not Be Found]
(Jag tog tjocka lister endå, de smala såg pitetiska ut 😛 (se tråd jag skapade i "nätdel/chassi/tjoflöjt"-forumet))
Ordnat kaos är det i mitt lilla meckrum:
[Image Can Not Be Found]
Fler bilder och större bilder hittar ni i mina två "gallerin":
Galleri 1 | Galleri 2
December 30, 2000
Sitter o försöker lista ut vad du menar med att pain är ett lager o nätet ett annat lager på plexit..
Fattar så långt att det är för att man ska kunna skilja dom 2 åt när det gäller färgsättningen från dioderna.. men hur fasen gör man 2 lager på ett plexiglas? Skulle vara kul o veta =)
October 27, 2001
Jaha, nu kände jag att det var dags för en liten uppdatering (grisen tjatade ;).
Jag är klar med renoveringen av mitt gamla chassi:
[Image Can Not Be Found]
Det finns nu på tekniskamuseet från och med i fredags och ca. en månad framåt. P.g.a. detta hamnade jag på framsidan av UT (UlricehamnsTidning) och fick en helsida inne i tidningen. Så är det när man bor i en liten stad. 😛
Men nu handlar ju denna tråden inte om mitt gamla chassi utan om bygget av mitt nya. Jag har skippat frontplexit, då det inte blev riktigt som jag tänkt mig och att det skulle ta för mycket tid. Allt annat är i princip klart. Det är bara målning av psu-plåten och fastsättning av bak-plexit.
Efter att ha testat med 12cmare med ljuddämpare framför/bakom kom jag fram till att ideen sög... hårt. Jag slet istället fram mitt stora förråd av 8cmare och 9cm och tog de tystaste jag hittade och slänge in dem ungefär såhär:
[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]
Ideen att ha alla hddar i en rack precis under varandra var inte heller så lyckad, så jag spridde ut hddarna över hela chassit så gott jag kunde och slutligen isolerade jag med gummiplattor och "dubbelhäftande-skumgummiblandning med folie på". 😛
För att hddarna lättare ska bli av med sin värme har jag skruvat och spännt på lite kylflänsar här och var, som man kan skymta på bilderna nedan:
[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]
Jag är ganska nöjd med resultatet: 🙂
[Image Can Not Be Found]
Alla mina tre chassin träffas på bänken och pratar lite:
[Image Can Not Be Found]
October 27, 2001
coalan wrote: Det största är det snyggaste iaf 🙂 ser proffsig ut
btw. grisen tjata mer
Hehe, jupp. Grisen går inte att få tyst på, den saken är säker 🙂
Nu finns chassit uppe för röstning på swec också 🙂
LäNK <-- klick <---klick
EDIT: Glömde att skriva: Med detta chassit är datorn är tyst som en stol! (nästan iaf) När man kommer in i rummet så måste man verkligen kisa med öronen för att höra om datorn är på, ganska bra betyg skulle jag vilja säga. 😛 (Mission complete)
2 Guest(s)