March 4, 2003
Tänkte bygga ihop min gamla speldator till en surfdator. Främst för att det är så jäkla roligt att bygga men även för att få ihop ett strömsnålt system som morsan kan använda när man ligger i lumpen.
Då man har blivit bortskämd med sin nuvarande dator och dess låga ljudnivå, känner jag att jag måste gå steget längre med luftkylning.
Datorn:
Chassi: 3R 203
Moderkort: QDI Advance 10B
Minne: 512mb PC133
Grafikkort: Leadtek Winfast 256
Processor: Celeron 733mhz
Hämtade igår 19/5 ett paket från pcaction.se:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Grafikkortet köpte jag för en hundring av deadbolt här på forumet. Väl framme såg jag den kylare som satt på gjort sitt, den gav ifrån sig ett vibrerande ljud som är ytterst irriterande om man är besatt av tystnad :cy:
[Image Can Not Be Found] Här bredvid en 80mm fläkt.
GPUn var full av gammal, intorkad kylpasta:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Rengöringen tog cirka 1.5h
Med AC5 pasta och Zalman-kylare på:
[Image Can Not Be Found]
March 4, 2003
Dämpmattor är planerat. Ska försöka få plats med 2cm tjocka istället för 1cm.
Fläkten i agget är knäpptyst, det som låter isf är luften när den strömmar genom de smala hålen på sidan mot fläkten. De kommer jag förmodligen öppna lite.
T2 i Skövde. Rycker in som underhållsgruppbefäl i juni.
March 4, 2003
Tjenare Ticex
Hårddiskdämpningen är i stort sett färdig, kanske blir någon liten ändring framöver.
Hade ett litet rack från förra projektdatorn över samt lite dämpmatta.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Och för att den inte skall bli överhettad med allt isolerande material monterar jag en lågvarvig fläkt.
[Image Can Not Be Found]
Jag hade även en lite baktanke med fläktens position:
[Image Can Not Be Found] Edit: Smällplasten är bara en tillfällig lösning
Vad som återstår nu är att sätta in dämpmatta på så stor yta som möjligt, samt att öppna ventilationshålen i nätagget.
1 Guest(s)