October 11, 2004
OfflineDet här projekt började med två saker, dels för att min dator lät som en skolklass (1:a) och för att en PM:a mig om hur man går till väga för att få tyst på sin SHUTTLE.
Jag började när ljudet kom igång med att spänna alla skruvar, men då bara lät den ännu mer av alla vibrationer, så det blev till att lägga massor med tunga böcker på den för att dämpa.
[Image Can Not Be Found]
Så kunde man ju inte ha det, bara att invänta pengar så att man kan köpa en Papst fläkt och en silikon-dämpning.
[Image Can Not Be Found]
Det roliga här var ju att Itel inte hade hemma någon 12 dB fläkt med tre pin. Bara en med varvtalsreglerare, så den fick jag till ungefär samma pris som en vanlig 3-pinnare (130 kr).
Väl hemma igen så ska man skruva sönder datorn och försöka montera fläkten!
Den gammla Sunon-fläkten med kåpa fick jag ut lätt!
[Image Can Not Be Found]
Men nu till monteringen av den tysta fläkten!
Den var lite knivigt att få den iskruvad i hållaren, men den förra fläkten var lite småsvår att få ut också. Så för att kunna montera alla mina dyra modd-prylar fick jag skruva itu hela datorn! Med heat-pipes och allt. Lite trist, och tar längre tid...
[Image Can Not Be Found]
När jag sen skulle skruva på fläkten så blev det nya problem, jag var tvungen att skruva fast fläkten före jag skruvade fast heat-pipesen. Men det gick och så här fint blev det, man kan ana gummi dämparen i kanterna!
[Image Can Not Be Found]
Jag har också slängt bort lysdioderna, så nu kan jag ha min dator på 24/7!
Nästa del i projektet blir att städa rent bland alla kablar, lite svårt men bör gå! Sen blir det nog ett fönster eller något sånt längre fram! Sen så har jag fått tips på någon slags speedfan, har tänkt mig (om jag har tänkt rätt..) en Zalman Fan Mate.
Men kommentera gärna redan nu!
EDIT: Massor med stavfel och grammatiska fel tillrättade efter klagomål...
July 5, 2002
OfflineOctober 11, 2004
OfflineUpdate
Så nu har det gått en tid och jag har hunnit tänka efter.
Speedfan hittade jag relativt snabbt också och har kört hela julovet med olika inställningar.
Men på senare tid så har Papst fläkten börjat låta konstigt, så jag gick in med den i butiken och klagade lite. Men inte fick jag nån ny för det. Dem tyckte att den lät normalt...
Sur satte jag mig på tåget igen och började tänka ut en alternativ lösning. Som det var tidigare så kylde en 80 fläkt lådan och cpu:n. Det resulterade i att lådan och cpu:n hade samma temperaturer.
Jag började gräva i mina lådor och hittade en Q-tec kylare för socket A inköpt för en 20:a för ett halvår sen.
Denna monterade jag på tillsammans med lite ny kylpasta. Och i med Papsten som utsugsfläkt. Fick precis in hdd-racket med kylaren monterade och allt verkade funka så det var dags att bota Windows. Den höll sig på lägre temperaturer ett bra tag, men sen så efter en timme så var det samma temperaturer igen.
Jag orkar dock inte pilla mer med att byta kylfälnsar, så nu får det vara som det är ett tag.
Ska försöka låna en Artic-Cooling fläns i morron och om det funkar bättre och tystare så har jag ju lyckats!!!
Min nuvarande config låter dock mer än tidigare och kyler lika illa. Har dock kommit på lite lösningar som jag ska göra när jag får tid.
Inga bilder i denna update, men om allt går som det ska så får ni nya bilder senare i veckan eller nått!
1 Guest(s)

Log In