Projekt: Vattenkyld, ljudlös Xbox [Uppdaterad 8/6 2004]|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Vattenkyld, ljudlös Xbox [Uppdaterad 8/6 2004]
The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
Member Since:
July 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 6, 2004 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjao!
Som de flesta borde veta så låter ju Microsofts X-Box lite för mycket. Det är ett något störande fenomen när man ser på film, och då jag personligen använder krysslådan just som DVD-spelare i min biosalong så tänkte jag göra något åt det.

Genom att ta bort alla fläktar i xboxen och istället sätta dit vattenblock kan jag med hjälp av en extern låda innehållande pump och radiator få ett näst intill totalt ljudlöst system. Det lilla oväsen som blir kommer dels tystas av lådan och dels försvinna i ljudet från filmen man tittar på, även i de mest tysta stunder.

Som det är nu har jag planerat att använda vattenblock från Koolance, då dessa fungerar i lågprofil (Ni kan inte ana hur lite utrymme som finns i en Xbox!) på grund av att slangfästena är riktade horisontalt istället för det vanliga hållet uppåt.

Länkar till blocken finns här:
Koolance CPU-200G (http://www.gtek.se/index.php?m.....1627e27d9c)

Koolance CHC-A05 (http://www.gtek.se/index.php?m.....1627e27d9c)

En annan sak som är bra med dessa block är att de enligt mina beräkningar komma passa perfekt i orginal-fästena för de gamla luftkylarna. Jag kommer alltså kunna ta bort vattenblocken och sätta tillbaka kylflänsarna om jag vill ha den i orginalskick.

Enkla ritningar på hur det kommer se ut finns här:
http://217.215.17.194/xbox1.jpg
http://217.215.17.194/xbox2.jpg

På radiatorn (som egentligen ska vara till en motorcykel, dock aldrig använd på en sådan) hade jag tänkt mig antingen en Papst 120mm eller ingen fläkt alls, beroende på vad jag får för temperaturer.

Det enda som egentligen hindrar mig från att ha projektet färdigt är att blocken är ganska dyra. Resten ligger här hemma och väntar i princip.

En fundering som jag dock har är hur jag ska göra med kylningen av nätdelen. Den ligger helt öppen med alla komponenter synliga i Xboxen. De kommer nog bli lite varma, men att sätta in en fläkt som drar ur luft ur chassit skulle förstöra hela idén med tystheten. Har ni förslag på hur jag ska lösa problemet med nätdelen så lyssnar jag gärna.

Tills vidare är det här allt jag har. Hoppas det har varit lite intressant läsning. =)

UPPDATERING 8/6:

Nu börjar projektet ta fart igen!
Jag har gått ifrån Koolance-blocken jag ville ha, och tänker istället göra ett helt nytt chassi till xboxen, i ett försök att få den att matcha min Perception Audo Sansaar-förstärkare till stereon. Det är alltså borstat alu som gäller. =)

Jag ska försöka mig på att montera ett par gamla block från DangerDen som jag har liggandes, nämligen en Maze3 till CPUn och ett Chipset-Z-block som ska på chipsetet. Radiatorn ska jag försöka få plats hängandes i taket på chassit som ska vara någon slags desktophistoria.

För att fästa vattenblocken ska jag mecka ihop en plexiskiva som täcker båda blocken, alltså tar jag bort plexitopparna som sitter på dem sedan tidigare.

Bild på hur jag tänkt mig:
[Image Can Not Be Found]

Då det är lite höjdskillnad på CPU- och GPU-blocket så ska jag göra en fjäderliknande konstruktion för att på så sätt tvinga ner GPU-blocket mot chipet.

Mer info kommer längs vägen.

Timpa^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
Member Since:
January 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
501840
January 6, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

vågat

Ingen ide att såga av grenen för trädet är ruttet

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501841
January 6, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte varför vissa stör sig så mycket över brummande Xboxar? Jag eller mina polare har ALDRIG hört den vid spelande eller filmtittande. Det enda som låter mycket är när man kör en film i DVD-spelaren, ett j*vla snurrande, som tur är använder jag den aldrig.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501843
January 6, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ja du har rätt ,jämför man xbox med ps2 som är knäpptyst så är det störande, tittar man film eller nåt så störs man av den, det är en konsoll, man vill inte nåt brummande, fast det är ju m$ som gjort den haha.

Avatar
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
September 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501853
January 6, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Man använder inte en konsoll för att titta på DVD...

Men åter till topic!

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
501861
January 6, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: Man använder inte en konsoll för att titta på DVD...

Men åter till topic!

Jag gör det, fungerar grymt bra!

Jag måste ha haft tur för min Xbox låter inte alls mycket.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
501867
January 6, 2004 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: Man använder inte en konsoll för att titta på DVD...

Jag gör det delvis. 😀

Aja.. nog.

The Whistler: Ser dig som gud eftersom att jag inte ens vågar skruva upp min X-låda. 🙂

Jag tycker inte den låter så mycket.. näst intill knäpptyst ju.
Eller också är det bara min som är väldigt tyst.
Datorn låter femtielva gånger så mycket.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
Member Since:
September 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
501871
January 6, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

blir intressant ...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
501873
January 6, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

i like it, kanske lite overkill, en papst fläkt som suger ur all luft borde la räcka

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
501895
January 6, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas projektet går bra 🙂

Jag har själv gjort så att jag skaffat mig en zalman-fläkt, 80 * 80 mm, och använt ett zalman-motstånd. Sedan så har jag använt mig av programmet xbtool för att ställa in fläkthastigheten (går att ställa in mellan 20- och 100 %) och på det viset fått den så tyst som jag vill ha. Temperaturer som jag nu har på min krysslåda är 60 grader på CPU och 55 grader på moderbrädan.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
Member Since:
December 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501904
January 6, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah riktigt grymt!

Du kommer väl med bilder om du lyckats med projektet?? 😀

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501924
January 6, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett offtopic-tips: Skaffa en riktig spelare om du ska kolla på DVD, då kvalitén på en xbox´s dvd-uppspelning inte är det bästa. Fast å andra sidan, om du inte bryr dig så mycket om sånt så då ska du ju självklart köra vidare med den du har.. wink

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
501928
January 6, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: Ett offtopic-tips: Skaffa en riktig spelare om du ska kolla på DVD, då kvalitén på en xbox´s dvd-uppspelning inte är det bästa. Fast å andra sidan, om du inte bryr dig så mycket om sånt så då ska du ju självklart köra vidare med den du har.. wink

Nu är inte denna forumdel till för att ge sådana "tips" och kommentarer.

Han vet nog mkt väl att det fungerar med en helt vanlig DVD spelare men det är ju kul att bygga om.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
Member Since:
July 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501961
January 6, 2004 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Jiggly]Ett offtopic-tips: Skaffa en riktig spelare om du ska kolla på DVD, då kvalitén på en xbox´s dvd-uppspelning inte är det bästa. Fast å andra sidan, om du inte bryr dig så mycket om sånt så då ska du ju självklart köra vidare med den du har.. wink

Nu är inte denna forumdel till för att ge sådana "tips" och kommentarer.

Han vet nog mkt väl att det fungerar med en helt vanlig DVD spelare men det är ju kul att bygga om.

Dels det, helt rätt, Skiroy.

Till Jiggly så säger jag bara att jag är riktigt nöjd med bildkvaliteten på krysslådans DVD-spelarfunktion, trots att jag är något av en hifi-bög. Ljudet med digitalkabel till en schysst DAC är inte heller fy skam.

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
501964
January 6, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså det blir dyrt om man mysslyckas!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
501983
January 6, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kommer ju lätt kunna köra den passivt... inga problem där... hur är det med sockethål? kan ju blir problem där, men att tillverka ett hemmagjort hold-down clips typ är inge svår...

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
502041
January 7, 2004 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=skiroy][quote=Jiggly]Ett offtopic-tips: Skaffa en riktig spelare om du ska kolla på DVD, då kvalitén på en xbox´s dvd-uppspelning inte är det bästa. Fast å andra sidan, om du inte bryr dig så mycket om sånt så då ska du ju självklart köra vidare med den du har.. wink

Nu är inte denna forumdel till för att ge sådana "tips" och kommentarer.

Han vet nog mkt väl att det fungerar med en helt vanlig DVD spelare men det är ju kul att bygga om.

Dels det, helt rätt, Skiroy.

Till Jiggly så säger jag bara att jag är riktigt nöjd med bildkvaliteten på krysslådans DVD-spelarfunktion, trots att jag är något av en hifi-bög. Ljudet med digitalkabel till en schysst DAC är inte heller fy skam.

Som sagt så gav jag ett OFFTOPIC-TIPS. Och jag syfte inte på 500kronors ICA-DVDspelare, då xboxen lätt slår dessa med hästlängder, nej jag tänkte på lite dyrare leksaker i 4-5000kronorsklassen. Och när han skrev att han använde den som spelare i hans biosalong höll jag på att ramla av stolen, för då kan jag säga att om du testar att köra med en "riktig" DVD-spelare istället så kommer du att upptäcka en helt ny värld. wink

hehehe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
Member Since:
January 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
502075
January 7, 2004 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Hos mig låter hddn mer än fläkten så du får tysta ner den med:P

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
502083
January 7, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Lycka till, glöm inte lägga upp bilder på det. 😀

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
502148
January 7, 2004 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ah, det ser ut som ett mycket lovande projekt! 🙂
Vad gör att du inte kan montera allting i samma låda? Platsbrist eller?

Har du funderingar på att kyla nätaggregatet med vatten också kanske?
Om du sätter små vattenblock på effekttransistorerna så räcker det med ett mycket litet luftdrag för att hålla övriga komponenter kalla. Du råkar inte ha en bild på nätaggregats-delen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL