January 29, 2004
Inledning:
Shuttle SN45g är ett väl genomtänkt chassie, men med en stor brist, ljudet.
Jag har tänkt att ordna detta med en vattenkylning och detta kräver lite dremlande och borrande...
Sedan ska hårddisken få en "special-montering", samt psu-fläkten ska bytas.
Utseendet på sn45g är det väll inget fel på, men känner att jag vill fixa till lite smågrejjor där med...
Extra kylning ska monteras på minnen och lite överallt där det får plats... 🙂
Projektmål:
1. 99%klar Vattenkyla Cpu/Vga i Shuttle SN45G helt internt förutom 92mm fläkt som ska monteras externt bakpå chassiet.
2. klar Montera Zalmankylning på N-bridge
3. 50%klar Montera ett fönster framför Grafikkort belyst med två stycken 10cm Uv-lysrör.
4. Polera chassiet så det får en "krom-look".
5. klar Ordna kablar i chassiet till förmån för luftgenomströmning.
6. 50%klar Byta fläkt i nätagget.
7. Montera nya "fötter" till chassiet. Plexi med blå dioder.
8. Montera gummiupphängningar till hårddisk.
9. Montera kylflänsar på Grafikkorts-minnen samt mosfet.
10. 50%klar Montera Oled display i fronten av chassiet.
11. klar Uvreaktivt medel ska tas från markeringspennor och blandas i vattnet.
12. Montera den externa (usb) trådlösa-lan delen internt.
(observera att målen antagligen kommer att ändras med tiden)
Nu till lite bilder:
[Image Can Not Be Found] Pumpen, har monterat på "gummiskruvar" av samma modell som man hittar på innovibes för hårddiskar...
[Image Can Not Be Found] Offret! Ständigt isärplockad så man kan mäta sig lite å så... Men den är sällan avstängd! 😉
[Image Can Not Be Found] Blackice micron, lite för små nipplar... Passar in perfekt där gamla kylningen satt...
övrigt
För er som inte pallar att vänta på mitt bygge så kan jag rekomendera följande länkar: Nr1 Nr2
edit: Skrev om allt så det blir lite med överskådeligt! 😉 Övriga uppdateringar kommer att publiseras längre ner i tråden.
January 29, 2004
Relaxia wrote: Nice Hez. 🙂 Om du tänker kyla NB så har jag nog blocket du söker. De är snart klara. 🙂
Tja! Jo du... Jag e lite småsugen på N-bridge block! 🙂 Du har inga vga-block med en maxhöjd på 1,9cm? Kom precis på att blocket jag tänka använda är så pass högt att det kommer sticka ut ur sidan på burken... 🙁
January 29, 2004
Köpte ett nytt block till graffekortet idag (det gamla stack ut ca 1,2cm ur lådan när det var monterat:
[Image Can Not Be Found] Ett gammalt dangerden... Borde fungera ganska bra ändå...
Betalade 250:- inkl frakt av en kille på swec...
Pump/cpu-block/radiator gav jag 500:- för, av en kille här i stan!
Än så länge så har jag altså betalat 750:- För vattenkylningen... + några kronor för slang osv...
November 5, 2002
hez_guess wrote: [quote=Relaxia]Nice Hez. 🙂 Om du tänker kyla NB så har jag nog blocket du söker. De är snart klara. 🙂
Tja! Jo du... Jag e lite småsugen på N-bridge block! 🙂 Du har inga vga-block med en maxhöjd på 1,9cm? Kom precis på att blocket jag tänka använda är så pass högt att det kommer sticka ut ur sidan på burken... 🙁
Tyvärr. Gorde inga block för vga. Det bidde inte så. Men jag kanske gör i framtiden... 🙂
January 29, 2004
Neam: pumpen är av modell "Hydor Seltz L20" storlek har jag ingen direkt koll på... Den sitter monterad under hdd:n. Så cd och allt får vara kvar... radiatorn sitter där gamla kylningen satt... Vet inte riktigt om jag kan klämma in en tank med!? 😉
Biblo: Jo, men kostar det inte en hel del att anodisera? Ska kolla upp det, bra ide!
komponenter:
Barton 2500+
2st twinmos pc3200 256mb
200Gb maxtor
4x dvd-rw
radeon 9800pro
Kylning:
Hydor selz 20
Black ice micro
dangerden maze4
dangerden vga-block (äldre modell)
zalman 92mm på radiatorn
adda 40mm i psu
August 24, 2002
hez_guess wrote: Biblo: Jo, men kostar det inte en hel del att anodisera? Ska kolla upp det, bra ide!
komponenter:
Barton 2500+
2st twinmos pc3200 256mb
200Gb maxtor
4x dvd-rw
radeon 9800proKylning:
Hydor selz 20
Black ice micro
dangerden maze4
dangerden vga-block (äldre modell)
zalman 92mm på radiatorn
adda 40mm i psu
Anodisering kostar inget om du hittar ett företag som håller på med det dagligen, exempelvis SAPA.
Mycket fina komponenter.
/Mvh Oscar
January 29, 2004
NH|Noddan: Har kikat lite på koolance med, tråkigt bara att det är så små dimensioner på slangnipplarna... De är väll även tillverkade i aluminium? Kanske farligt att blanda det med koppar å så... 🙂 Men som sagt, helt klart ett suveränt alternativ för dom med platsbrist!
Coore: Tanken kommer nog inte rymma mer än ca 0,5dl pga utrymmesbrist. Huvudsakliga syftet blir alltså avluftnings utrymme. 🙂
Biblo: SAPA sa du, ska kolla upp det... 🙂 Funderar kanske på att bara polera aluminiumet till en kromad yta, har sett en hel del shuttle ägare som gått loss med autosol på sina små pärlor med ett mkt lyckat resultat.
Relaxia: Hehe, tro mig jag kommer slå en pling å låna den där gängtappen ngn dag! 😀
Till alla: Vattenkylningen kommer att vara monterad senast på fredag, dock utan tank. Väntar på ett block och lite verktyg! Bilder kommer då... 😀 😀 😀
August 24, 2002
hez_guess wrote: NH|Noddan: Har kikat lite på koolance med, tråkigt bara att det är så små dimensioner på slangnipplarna... De är väll även tillverkade i aluminium? Kanske farligt att blanda det med koppar å så... 🙂 Men som sagt, helt klart ett suveränt alternativ för dom med platsbrist!
Coore: Tanken kommer nog inte rymma mer än ca 0,5dl pga utrymmesbrist. Huvudsakliga syftet blir alltså avluftnings utrymme. 🙂
Biblo: SAPA sa du, ska kolla upp det... 🙂 Funderar kanske på att bara polera aluminiumet till en kromad yta, har sett en hel del shuttle ägare som gått loss med autosol på sina små pärlor med ett mkt lyckat resultat.
Relaxia: Hehe, tro mig jag kommer slå en pling å låna den där gängtappen ngn dag! 😀
Till alla: Vattenkylningen kommer att vara monterad senast på fredag, dock utan tank. Väntar på ett block och lite verktyg! Bilder kommer då... 😀 😀 😀
Jag kan ordna anodiseringa med hjälp av lite kontakter om du vill. Du kan ju PM:a var du bor så får vi se om vi löser det. =)
2 Guest(s)