Projekt: Vattenkylning i inte så stort chassi | updated 3/3|Page 2|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt: Vattenkylning i inte så stort chassi | updated 3/3
hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
sp_UserOfflineSmall Offline
527260
January 30, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja Relaxia! 🙂

Skulle rekomendera att du satte black ice pro (min gamla) i fronten eller i bakdelen av chassiet istället! Då slipper du juh att få varmluft från den första radiatorn in i den andra.

Sen tycker jag du skulle ha en separat slinga för N-bridge blocket och Vga(!?) med Black ice pro radiatorn samt nån liten pump...

Å sen så får vi juh inte glömma en pelt! Skulle rekomendera en 226W Peltier från overclockers.se å sedan köra denna på ett nätagg med hög amp på 12volten...

Eheim kan monteras lite hur som helst så det ska inte vara några probs med ditt sätt...

Lycka till me byggandet!
/HeZ (joel)

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
529740
February 1, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hez_guess wrote: Tja Relaxia! 🙂

Skulle rekomendera att du satte black ice pro (min gamla) i fronten eller i bakdelen av chassiet istället! Då slipper du juh att få varmluft från den första radiatorn in i den andra.

Sen tycker jag du skulle ha en separat slinga för N-bridge blocket och Vga(!?) med Black ice pro radiatorn samt nån liten pump...

Å sen så får vi juh inte glömma en pelt! Skulle rekomendera en 226W Peltier från overclockers.se å sedan köra denna på ett nätagg med hög amp på 12volten...

Eheim kan monteras lite hur som helst så det ska inte vara några probs med ditt sätt...

Lycka till me byggandet!
/HeZ (joel)

1. Sätter du den bak så kommer ju ändå varmluften att komma igenom den radiatorn 🙂
2. Två slingor = dålig idé. Hellre fler block än tryckfall
3. Blocken klarar nog inte av en pelt, mycket extra kostnad + att det troligtvis krävs mer radaitorkraft

Det var mina synpunkter på dina synpunkter 🙂

hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
531041
February 3, 2004 - 6:23 am
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan][quote=hez_guess]Tja Relaxia! 🙂

Lycka till me byggandet!
/HeZ (joel)

1. Sätter du den bak så kommer ju ändå varmluften att komma igenom den radiatorn 🙂
3. Blocken klarar nog inte av en pelt, mycket extra kostnad + att det troligtvis krävs mer radaitorkraft

Mina synpunkter på dina synpunkter på mina synpunkter... 😉

1. En hel del värme försvinner juh ut ur nätagget och genom springor i burken... 😉

2. Du får inget "tryckfall" om du kör separata slingor med två olika pumpar!? Du får helt enkelt... två slingor?

3. Ett hyfsat block + Black Ice Pro II med två rediga fläktar i en EGEN slinga lär nog palla en 226W peltier på ett 12volts nätagg... 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
531043
February 3, 2004 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

hez_guess wrote: [quote=[NH]Noddan][quote=hez_guess]Tja Relaxia! 🙂

Lycka till me byggandet!
/HeZ (joel)

Mina synpunkter på dina synpunkter på mina synpunkter... 😉

1. En hel del värme försvinner juh ut ur nätagget och genom springor i burken... 😉

2. Du får inget "tryckfall" om du kör separata slingor med två olika pumpar!? Du får helt enkelt... två slingor?

3. Ett hyfsat block + Black Ice Pro II med två rediga fläktar i en EGEN slinga lär nog palla en 226W peltier på ett 12volts nätagg... 🙂

Här kommer mina synp.. ääh jag orkar inte 🙂

1. Nja ok då, låt gå för det. Jag tycker dock att det blir mkt smartare att ha den vid insuget

2. Jo men alltså, om du kör med båda pumparna seriekopplade så kommer du att få ett mycket bättre flöde. Man ska akta sig från att köra två separata slingor om man inte har en mycket bra anledning.

3. Nja det får vara riktigt rediga fläktar det. Whistler här på forumet har ju en 226W pelt, och han kyler med en Black Ice Xtreme 2 och två 120mm delta på HÖGT varv, och det räcker egentligen inte. Vattnet är sjukt varmt!
Peltierelement utvecklar sjukt mycket effekt.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
557223
March 1, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Hur går det med projektet? 🙂

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
559282
March 3, 2004 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det går tyvärr inte så snabbt frammåt för tillfället. Väntar på blocken och lite annat.
Tog lite bilder på det jag monterat änn så länge iallafall.

*klicka för större bild*
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Ingen optimal plats för pumpen, man jag har inte hittat någon direkt bättre. wink

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
559333
March 3, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Aaaah titta vad snyggt 🙂
Diggar dom där feta 120mm-fläktarna! Riktigt grova! 🙂

zplaTTer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
559356
March 3, 2004 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

det där va riktigt stilrent !

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
559862
March 3, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jao.. de vart ju bra ju..

Relaxia
Member
Medlem
560839
March 5, 2004 - 2:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jo fläktarna är ganska grova. Och de blåser på ganska rejält oxå. Fär nog köra dem på ca 5V för att nå den efterlängtade ljudnivån. wink
Har sammanlagt 3st såna. Den tredje funderar jag på att placera på nätagget och ta bort 80mm:arna 😀

igge
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 93
560888
March 5, 2004 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

ser bra ut, men det ser lite trångt ut för moderkortet
(nedre delen av mobo kommer ligga mot eller?)

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
561191
March 5, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

mm om du har någon kondenstor kan det bli trångt...

Relaxia
Member
Medlem
562881
March 7, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jorå. Moderkortet får plats. Har iof inte testat, men jag tog med det i beräkningarna. Däremot kommer jag ju inte kunna använda så många PCI-platser. Fast det mesta finns ju onboard.

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
602020
April 21, 2004 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Det är bara röda kryss på alla bilderna.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

64bitsSebbe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 209
618143
May 12, 2004 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

verkar fett, vill gärna se hur det blev sen. 🙂

Relaxia
Member
Medlem
618670
May 12, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Asså jag vet att det inte händer mycket, och det känns inte bra. Men jag har helt enkelt inte hunnit fortsätta. Har fullt shå i skolan.
Mina cpu-block och NB-block blir iallafall snart klara, så något positivt iallafall. Tänkt att lägga upp en annan tråd så fort jag får tag på bilderna. Själv har jag inte haft så mycket kontakt med själva tillverkandet...

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
681982
July 29, 2004 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur går det?

Tycker det ser farligt ut med radiatorn så oskyddad i botten...

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
683056
July 30, 2004 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket snyggt, gjort någonting nu över sommarlovet?

Aningen offtopic, finns det någon trail version på SolidWorks? Jag har letat lite men inte hittat nått.

Relaxia
Member
Medlem
690604
August 8, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr har det ju inte hänt mycket på länge... (Jobbat)
Blocken är ju (se andra tråden om det) typ klara, ska bara monteras ihop 🙂 Sen har jag faktiskt typ alla delar. Förutom vga-vattenkylare. Det bidde lixom inte så.

Nu innan plugget börjar igen så har jag typ en vecka ledigt. Förhoppningsvis hnner jag fixa lite då. Sen när plugget väj börjat så kommer det förmodligen stjälas en del tid från studierna 🙂

Det var ju ett tag sen jag började på det hela, så det skulle vara ruskigt skönt att få det klart...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
698435
August 18, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget än?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 432
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL