November 5, 2002
Som många vet (åtminstone de som är lite insatta) så är inte Wiis sensor bar någon sensor utan endast en, eller rättare sagt två lampor. Lampor i form av IR-dioder som sänder ut två punkter med infrarött ljus. Detta för att Wiimoten ska kunna triangulera :bok: och kunna föra en pekare på TVn.
Dock är det så att den medföljande sensorbaren har sina begränsningar. På grund av avståndet mellan IR-punkterna fungerar trianguleringen bara inom ett visst spann. Detta är inget problem om du förhåller dig relativt nära TVn och pekar, men om man som i mitt fall har en lite större TV (40") och dessutom lite avstånd till soffan (3,5m) så innebär det att jag antingen måste sträcka mig en bra bit framåt eller placera sensorbaren på soffbordet för att kunna peka.
Lösningen på problemet är att bredda på punkterna. Men istället för att tillverka en ny skena med ljuspunkterna längre ifrån varandra så tänker jag mig en sladdlös historia. Två separata enheter och låta batterier driva IR-dioder på så sätt kan jag själv bestämma avstånd.
Jag tog mig ner till Kjell&Co och inhandlade följande för 107kr.
En påse med 10st IR-dioder och två batterihållare med strömbrytare.
Dioderna har en "forward voltage" dvs drivspänning på 1,2V (enligt spec på Kjell&Co hemsida) så för att driva 5st seriekopplade dioder behövs 5*1,2=6V. 4st seriekopplade 1,5V batterier ger spänningen 6V. Vilket sammanträffande! 🙂
Visst kan man även tänka sig att köra med uppladdningsbara batterier, de är på 1,2V vilket skulle innebära ett batteri per diod.
Har även funderat på lösning med ytterligare en diod som jag kan se (ex röd) att ha som indikator, dels till att se att den är på, och för att få en indikation på att batteriera håller på att ta slut, men beslutade mig för att gå på enklast möjliga lösning. Vet inte hur många Ah ett vanligt batteri håller, men förmodligen ganska många speltimmar.
Längre än såhär har jag inte kommit. Förhoppningsvis kommer jag på en lösning till fastsättning av dioderna under veckan.
March 14, 2001
Frågan är ju om det fungerar när spänningen sjunker i takt med att batterierna tar slut när du ligger så nära spänningfallet för dioderna redan vid fulladdade(nya) batterier.
Kan nog även vara rekommenderat att begränsa strömmen till dioderna. Visst när spänningsfallet är samma som drivspänning bör ju strömmen inte bli högre än den ska, men det är sällan rekommenderat att köra utan begränsning.
Prova istället med bara fyra dioder och begränsa strömmen till dem, hur mycket ström du behöver driva dem med får du nog testa dig fram till. Behövs inte full effekt spar du ström och få längre batteritid.
Eller så slänger du bara ihop det och ser om det fungerar. 😛
November 5, 2002
Snorch: Oavsett hur många dioder jag väljer att driva kommer strömmen ligga på 100mA (Spec för dioden VF:1,2V IF:100mA) så jag sparar inget om jag inte drar ner på spänningen till dioderna, men gör jag det minskar de snabbt i luminans.
Lite snabb räkning med ett batteri på 2500mAh ger 25h drift, vilket räcker ett tag i mitt fall.
March 14, 2001
Ja den är specad till 100mA vid 1.2V, men för att dra just 100mA måste spänningen ligga precis vid diodens spänningfall, lite högre och strömmen ökar snabbt. Det är för att man inte driver en lys/irdiod med spänning utan ström, man måste således begränsa strömmen till den. Det är därför inte rekommenderat att använda samma drivspänning som diodens spänningsfall utan istället ligga lite högre och begränsa strömmen till den.
så jag sparar inget om jag inte drar ner på spänningen till dioderna, men gör jag det minskar de snabbt i luminans.
Strömmen, inte spänningen.
Det var det jag menade att du skulle testa dig fram till, behöver du inte driva dem med 100mA utan klarar dig med 80mA spar du ström och får således längre batteritid.
Det jag menar med det första, att alla fem diodernas spänningsfall är samma som drivspännings vid laddade batterier, är att när batterierna laddas ur minskar spänning och när spänningen går under diodernas spänningsfall kommer ljusstryckan minska drastiskt för att tillslut inte fungera alls, eftersom att spänningen är för låg för att "övervinna" diodernas spänningsfall.
Jag ska ge dig ett litet exempel.
Jag har en röd lysdiod med ett spänningsfall på 2.1V max 20mA, ställer jag in labbagget på exakt 2.1V drar lysdioden 20mA. Precis som det ska vara.
Men vrider jag upp spänningen bara 50mV, till 2.15V ökar strömmen direkt till 35mA, ökar jag spänningen bara några tiotal mV till är den snabbt uppe i 70mA. Bara runt 100mV högre än lysdiodens spänningsfall så är strömmen 10-20 gånger högre än maxströmmen.
Vrider man däremot ner spänningen runt 100mV tappar man direkt mer än halva ljustryckan. Med ytterligare lite lägre spänning lyser inte lysdioden alls.
Men det kanske fungerar bra med irdioder, så prova vet jag. 😉
November 5, 2002
Ah du menar så, nu är jag med på vad du menar. Du kanske har ett litet labb hemma? det har inte jag. Skulle batterierna räcka 5h längre med en mer optimerad lösning blir i mitt fall kostnadsineffektivt med tanke på tiden jag skulle få lägga ner.
Är väl kanske möjligt att jag skulle kunna köra in en trimpot, men utrymmet är inte direkt generöst, och tveksamt om det finns tillräckligt små med rätt intervall.
Är inte ute efter den bästa lösningen, bara tillräckligt bra i mitt fall. Vill ha max luminans så jag utan bekymmer kan lira med längre avstånd.
Snorch, tycker om ditt engagemang, men har med åren blivit aningen lat. Hade jag varit arbetslös hade ni nog sett bra många fler projekt från mig här. 🙂
Kan meddela att jag har åtminstone funderat ut en lösning för placering av dioderna.
Ni ser den ihåliga piggen som sticker upp. Den är till för att kunna skruva fast locket, men för mig räcker den lösning som finns. Tar jag bort piggen så finns sen plats för några 5mm-hål där dioderna kan sticka fram.
Nu är det ju så att det hål som finns för den svarta och röda kabeln är på 4mm, och nu råkar jag ha liggandes några 4mm högintensiva röda lysdioder. Det vore ju lite nice att låta den lysa lite lätt under drift... verkar nästan som om Snorch kommer få lite cred iallafall. MEN! det beror på om jag hittar ett passande motstånd 🙂
August 12, 2005
Här har du en länk som kan vara intressant i sammanhanget http://forum.moppenet.com/show.....hp?t=21493, och så tror jag du blir tvungen att ha ett motstånd med för att få rätt ström igenom dem.
November 5, 2002
Tack. Den länken kan vara intressant i sammanhanget. Inget där som jag redan visste i och för sig, men andra intresserade kan ha nytta av det.
Och nej, kommer inte behöva motstånd till IR-dioderna. Endast till den röda jag nämnt.
Kommer förmodligen bli klar imorrn. Hade redan varit klar om jag hade haft tid.
March 14, 2001
Om jag har ett labb? Nej om det vore så väl 😉
Kostnadsinneffektivt blir det inte eftersom det är en så pass enkel lösning.
Istället för fem dioder använd fyra, för att drivspänning ska vara något högre än diodernas spänningsfall. Dit med ett litet 1/2-watt mostånd på 18ohm, det begränsar strömmen till ~80mA och batteritiden bör blir minst 25% längre, troligen ännu mer eftersom batteriespänningen kan sjunka mer innan spänningfallet över dioderna blir för högt.
Kostnad och tid för att testa om det fungerar, ~1-2kr för motståndet (styckepris) och 2 minuter för att testa om det fungerar. Det anser jag vara väldigt konstnadseffektivt. 😉
November 5, 2002
Problemet är inte pengarna, utan tiden. Vi prioriterar lite olika. Att få tag på ett 18ohms motstånd kostar mycket mer i tid än pengar tex.
I vilket fall så har det skett en viss förändring. Motstånd är ett problem. Jag vill ha allt annat än mer motstånd.
Jag kopplade upp en liten rigg med 2 multimetrar (mäta spänning och ström) och kom fram till att jag får lov att köra 4 dioder utan motstånd. Ett vanligt fulladdat 1,5V batteri klarar inte av att leverera 100mA på grund av det inre motståndet. Från batteriet får jag ut ~1,22V och ~45mA, vilket lyser hyffsat från vad jag kan se genom mobilkameran.
Så något jag en gång lärde mig i plugget och sen glömde bort blev något jag fick lära mig igen den hårda vägen.
November 5, 2002
Batteriers beteende är ju en vetenskap i sig så jag är inte så förvånad egentligen, och en tiondels ampere är ju ändå en del när man tänker efter.
Har hittat 4mm röd lysdiod som jag tänkte ha som indikator. 510ohm 0806 resistor fanns även. Lite pilligt, men det tar ju inte någon plats direkt. 🙂 Den drar bara några mA så i princip försumbar i sammanhanget.
March 14, 2001
Då är det nog för att spänningfallet över dioden är för nära drivspänningen.
Provade med ett halvgammalt AAA batteri, kortslöt den över amperemetern och den visar 4.2A och strömmen minskar i rätt snabb takt.
Har du tid (;)) prova med två batterier i serie och en diod, har en känsla av att strömmen kommer bli betydligt högre då.
edit, vad menas med // i din "koppling"? Mäta spänningen gör du över batterierna, inte i serie med kretsen.
November 5, 2002
Nu äntligen får jag tid att lägga upp bilderna jag tagit.
5 hål blev det, dvs ett hål för mycket 🙁
Test av IR-diod med ett batteri på 1,5V.
4 seriekopplade dioder på plats.
En 4mm röd lysdiod med ett 510ohms motstånd.
Allt på plats (utom batterier då).
Med lite avstånd... Mycket lyckat resultat måste jag säga. Även testat med Wiimoten och får mycket längre räckvidd. Eller... ställer jag dem brett isär kan jag ju inte vara lika nära, men men.
1 Guest(s)