Projektarbete rörelsesimulator (aka HORST Vegas):|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projektarbete rörelsesimulator (aka HORST Vegas):
olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 19, 2008 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Som de flesta säkert vet så ska man i 3:an på gymnasiet göra ett projektarbete, och detta är projekttråden för ett någorlunda stort projektarbete. Nu har vi (som tur är med tanke på att själva simulatorn ska vara klar veckan efter vårt sportlov) redan kommit ganska långt, så långt att detta första projekttrådsinlägg får ha en lite innehållsförteckning:

1: Om projektet
2: Teorin bakom simulatorn
3: Designen av simulatorn
4: Prototypbyggandet
5: Byggandet av själva simulatorn (nuvarande fas)
6: Övriga saker som görs (programmering m.m.)
7: Ordlista

1: Om projektet:
Detta projekt är som sagt projektarbetet för ett gäng gymnasieelever, närmare bestämt 4 sådana från naturprogrammet på Kärrtorps gymnasium. Vi har ganska länge tyckt att det skulle vara kul att bygga en rörelsesimulator, och när skolan hade en lokal ledig (vilket vi letat efter ett ganska bra tag utan att lyckas) bestämde vi oss föra köra på med projektet.

Namnet HORST står för (om någon av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att undra det) Horst Omnidirectional Racing Simulation Technology, och Vegas är modellnamnet på den simulator vi nu bygger.

För den som vill se fler eller mer högupplösta bilder från projektet finns det ett galleri att besöka här

2: Teorin bakom simulatorn:
Konstruktionen ska kopplas till ett bilspel som heter Live For Speed ur vilket vi kommer att plocka ut siffror om acceleration, retardation, lutning mm. Detta för att kunna räkna ut hur simulatorn ska röra sig. Till en början tänker vi använda förhållandet mellan accelerationen och gravitationen i spelet och jämställa det med förhållandet mellan komposanterna till kraften som gravitationen utövar på föraren i stolen.

[Image Can Not Be Found]

Förhållandet mellan komposant ett (k1) och komposant två (k2) ska alltså vara detsamma som det mellan accelerationskraften för bilen (a) och gravitationskraften (G). Om vi vet hur stor del av gravitationen som ska fördelas bakåt kan vi räkna ut vilken vinkel som simulatorn ska luta för att ge ungefär samma känsla. Vi måste sedan utveckla detta och anpassa det till det spelrum vi får i vår simulator, detta är endast en första approximation för att ge realism åt rörelserna.

3: Designen av simulatorn;
Redan långt innan vi bestämde oss för att bygga simulatorn funderade vi kring designen, och redan då strök vi alternativ som hydrauliskt eller pneumatiskt upphängd inre vagga av praktiska skäl. Det enda rimliga alternativet vi kom fram till var att göra två vaggor, upphängde så att de gav en frihetsgrad var. En tidig modell av simulatorn såg ut så här:

[Image Can Not Be Found]

Nästa steg var att komma fram till hur vi skulle lyckas bygga ihop denna struktur. Efter att ha ratat alternativen PVC-rör med rörböjar samt aluminiumrör med rörböjar, båda till stor del på grund av priset, så föll valet på fyrkantsrör i aluminium med vinkeljärn att fästa ihop dem med. Det hela nitas ihop med poppnit av lagom storlek, vilket är både lätt att göra och ger god stabilitet. Modellen ser i dagsläget ut som följer:

[Image Can Not Be Found]

För att få simulatorn att röra på sig valde vi att skaffa billiga skruvdragare. De vi fick tag på ger oss ett vridmoment på maxiamalt 15 Nm, vilket vi sedan växlar ned ca 20:1 och därmed får ett vridmoment på maximalt 300Nm. Denna nerväxling var länge ett problem men förhoppningsvis har det löst sig, vi har nämligen bestämt oss för att använda lite delar från gamla tvättmaskiner. Närmare bestämt är det remskivor och remmar från tvättmaskiner (de innehåller oftast ett stort remskivehjul och en axel med ett litet hjul på). Det kändes lite för smått men när vi gjorde lite tester så verkade det som om denna utväxling trots allt kommer att duga.

[Image Can Not Be Found]

4: Prototypbyggandet:
För att vara på den säkra sidan med att alla mått var rätt byggdes en prototyp av inre vaggan i trä, detta för att vara säkra på att alla mått stämde (hur långt vi behövde till ratt/pedaler var t.ex. bara höftat). Inte så mycket mer att säga, så här kommer en bild på härligheten:

[Image Can Not Be Found]

5: Byggandet av själva simulatorn:
Nu till vad det hela egentligen handlar om, själva byggloggen. Det hela började med en hög aluminium, närmare bestämt 15 meter 40*40*3 mm fyrkantsrör och 9 meter 50*50*3 mm fyrkantsrör. Något trångt blev det i lokalen, men det gick in (när vi väl tog dem genom fönstret.)

[Image Can Not Be Found]

Nästa steg var att ge sig in på byggandet av den inre vaggan. Eftersom vi tidigare gjort en modell av denna del så skrev vi helt enkelt ut en bild med måtten på alla delarna, och en med hur de skulle sättas ihop.

[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]

Eftersom vi visste att dessa mått stämde (nästan i alla fall, vi fick ändra lite men mer om det senare) så satte vi sågen i de tunna aluminiumrören. För att få fina snitt användes en geringssåg och för att spara lite på bladet så smörjde/kylde vi med t-röd enligt konstens alla regler.

[Image Can Not Be Found]

Hål borrades sedan i rören för att kunna nita ihop dem (ni får en bild på det, bara för att det ser så snyggt ut).

[Image Can Not Be Found]

Det hela nitades ihop på insidan tills vi hade den ram som ligger ”överst” på inre vaggan, och sedan nitades vinkeljärn fast även på utsidan.

[Image Can Not Be Found]

Enda problemet till denna punkt i byggandet (lite oroväckande att hitta första felet nästan innan man börjat) var att våra mycket högkvalitativa vinkeljärn inte riktigt ville vara 90 grader, men det var inget som lite våld inte kunde åtgärda.

Efter detta fortsatte byggandet med de U-lika skapelser som sticker ner från själva grundramen. Tyvärr saknas det bra översiktsbilder eftersom personen som hade kamera med sig precis hade köpt ett macroobjektiv och var högst ovillig att använda något annat att fota med.

Dock fortsatte arbetet med att nita samman den inre vaggan, och med två av de tre underliggande U-sektionerna installerade (och med en racingstol i) såg det helt plötsligt ut såhär:

[Image Can Not Be Found]

Anledningen till att den sista U-sektionen inte satts på plats var att vi inte riktigt var säkra på var denna skulle sitta, eftersom detta berodde lite på var tyngdpunkten hamnade (vi ville undvika att behöva inse att axeln borde sitta mitt i en aluminiumbalk). För att ta reda på var tyngdpunkten befann sig gjorde vi ett simpelt test, vi slängde på de saker vi visste skulle vara i simulatorn (inklusive förare) och slängde in ett rör under den övre ramen och letade upp balanspunkten. Eftersom detta krävde alla fyra arbetare saknas bilder på detta, men en bild på hur det såg ut under riggandet kan jag bjuda på.

[Image Can Not Be Found]

När vi var klara över att axeln skulle hamna ganska precis i mittersta U-sektionen på originalritningen så flyttade vi bak denna något, sågade till de sista aluminiumbitarna och nitade ihop resten.

[Image Can Not Be Found]

Vår första tanke var att montera stolen med genomgående bult genom de bakre två u-sektionerna, men eftersom den mittersta av dessa behövde flyttas så fick vi nita fast aluminiumplattan, som vi tidigare skaffat för att ha stolen på, i ena balken. Så här såg det ut:

[Image Can Not Be Found]

Sedan bultades stolen fast i ramen, och voilà, det börjar likna något:

[Image Can Not Be Found]

Vi tog chansen att prova på hur en extremt lyckad version av simulatorn skulle kännas:

[Image Can Not Be Found]

Sedan började arbetet med att få dit en bordsskiva och bottenskiva:

[Image Can Not Be Found]

När skivorna var färdigsågade och spacklade så bar vi iväg dem för målning, något vi har lyckats ta hela en bild på, så här kommer den:

[Image Can Not Be Found]

Vi har även lyckats få tag på ett fyrpunktsbälte av märket Schroth, som vi först testmonterade med tvingar och sedan bultade fast:

[Image Can Not Be Found]

Ett snabbt test visade att bältet höll kvar föraren i stolen, även om vårt testobjekt inte vågade släppa sitt krampaktiga tag om ramen.

[Image Can Not Be Found]

När inre vaggan var i princip klart var det dags att ta tag i arbetet på mellanramen. Dett arbete var dock så likt byggandet av inre vaggan (såga, borra och nita) att ni får klara er med en bild på en i princip färdig mellanram.

[Image Can Not Be Found]

Och så fick vi äntligen svar på fråga: Hur många projektarbetare behövs det för att markera ett hörn?

[Image Can Not Be Found]

4st, bevisligen (dock har personen till höger inget med rörelsesimulatorn att göra).

6: Övriga saker som görs:

Programmering
Bilspelet som vi tänkt köra tillsammans med simulatorn är Live for Speed, och är relativt hackvänligt för programmerare. Vi får ut accelerationen som föraren utsätts för i spelet till vårat egenskrivna program som räknar ut simulatorns lutning, och sänder slutligen signaler till ett Velleman K8055 experimentkort med USB-interface för att styra motorerna.

[Image Can Not Be Found]
Live for Speed till vänster, programmet som styr simulatorn till höger.

Motorstyrning
Kretsten som styr simulatorns motorer tar emot signaler från experimentkortets PWM-utgångar och består av en H-brygga av MOSFETar. Valet av den designen har vi gjort eftersom det var den smidigaste om vi snabbt ska kunna ändra spänningen över motorn samtidigt som kretsen ska klara höga strömmar. Kretsen har vi byggt utefter denna krets , och den är simulerad i Multisim. Det som är kvar att göras är att designa ett kretskort, skaffa komponenter och sedan etsa och löda ihop motorstyrningen.

[Image Can Not Be Found] Klicka här för större bild

Ett annat litet problem som ska lösas är fastsättningen av motorerna. Det ligger två problem i att få fast dem, dels så måste de sitta fast och dels så måste det gå att justera spänningen i remmen. Det enklaste sättet (som vi kunde komma på) att få möjlighet att spänna remmen var att göra en konstuktion som med hjälp av ett gångjärn och en gängstång skapar spänning i remmen. Det är tänkt att se ut ungefär såhär (den gröna långa saken är en gängstång, och det går en imaginär rem runt hjulen):

[Image Can Not Be Found]

Den del som ska sitta runt motorn och hindra den från att röra på sig (röd på bilden ovan) tillverkas av trä och ser i dagsläget ut som följer:

[Image Can Not Be Found]

7: Ordlista:
Inre vagga = den del av simulatorn som stol, skärm, ratt och förare befinner sig i, rör sig i två frihetsgrader.
Yttre vagga = den del av simulatorn som är upphängd i ställningen och som inre vaggan i sin tur är upphängd i, rör sig i en frihetsgrad.
Ställning = den del som står på marken och är stabil.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1181413
February 19, 2008 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Otroligt fint bygge!

grym idé. bra program dessutom.

lycka till!!

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1181422
February 20, 2008 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Har ni testmätt lite för att se hur snabbt denna skruvdragare roterar med utväxling 1:20? Orkar den rotera buren utan en människa i? Sätts en person i stolen kommer tyngdpunkten förändras. Orkar den då också?

Ska bli intressant att se hur det går för er 🙂 Hoppas det går bra, och lycka till.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1181466
February 20, 2008 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Fräsigt såhär långt... Det kommer inte funka att anpassa till andra lir såsom GTR2 och Richard Burns Rally, tro? 🙂

olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1181508
February 20, 2008 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att se att folk ni verkar vara intresserade av projektet, och redan nu är det dags för en lite uppdatering. Den kommer att innehålla logg på vad som hänt hittils denna vecka (tråden skrevs till stora delar i helgen). Först ska jag dock skriva ett par rader om styrningen som vi visst inte tagit med i första inlägget (och som flera personer på detta och andra forum kommenterat), nämligen att ha någon form av återmatning. Vi har planerat att mäta lutningen på simulatorn med hjälp av plastbanepotentiometrar på en av axlarna i båda rotationsriktningarna, enligt följande bild:

[Image Can Not Be Found]

Samtliga tre infästningar sker med hjälp av axelbockar av den enkla anledningen att vi så långt som möjligt vill slippa specialdesigna delar (vi hittade inga bra fasta fästen att köpa). Det finns dock ett LITET problem med detta, att axeln då kan rotera fritt i förhållande till inre vaggan (remhjulet skulle dock sitta fast då det är bultat direkt i ramen, då hålet i det är större än axeln). Detta kom vi på i måndags, vilket fick till följd att vi åkte till en kullagerspecialist för att se om de hade några bra fasta alternativ. När så inte var fallet kom vi fram till den lösning som syns på bilden, att borra ett hål rakt igenom axel och genom aluminiumramen och sedan sätta i en bult som hindrar rotation. Lättare sakt än gjort, för med de verktyg vi har tillgång till (slagbormmaskin och stativ) hade vi inte en chans att lyckas. Som tur var lyckades vi genom lite kontakter få tag på en person som kunde fixa hålen åt oss, och så här blev det:

[Image Can Not Be Found]

Nog talat om det, nu handlade det om lutningsmätning, och som bilden visar så blir det en adapter i trä (för att det är så mycket lättare att arbeta i) och en potentiometer. Förhoppningsvis ska detta leverera tillräckligt god precitsion för att kunna styra simulatorn någorlunda. Hur styralgoritmen kommer att se ut har vi inte tänkt på, trots att vi är medvetna om att det varken är lätt eller oviktigt. Detta beror på att vi just nu har fullt upp med att hinna klart med allt byggande och dylikt innan deadlinen (produkten ska vara klar om 2½ vecka), och att vi efter deadlinen för produkten kommer ha ett antal veckor på oss innan projektet ska redovisas och under den tiden kommer vi att kuna finpolera på styrningens algoritmer.

Adapterbitarna i trä är för övrigt tillsvarvade, och ser ut så här (tillsammans med en remskiva som jag svarvade ner axeln på för att den ska passa i borrmaskinens chuck):

[Image Can Not Be Found]

Idag satte vi igång med att montera fast axlarna mellan den inre och yttre vaggan. För att göra detta la vi först ut de båda delarna så att de låg i nivå, och sedan anpassade vi så att allting låg där det skulle. När allting var uppspänt såg det ut så här (dock är allt åt fel håll, eftersom vi vill ha drivning m.m. på höger sida om föraren så ska det stora mellanrummet vara på andra sidan så det fick vi göra om):

[Image Can Not Be Found]

Sedan mätte vi ut så att axlarna hamnade mitt emot varandra (vi har någon mm justeringsmöjlighet, och mer fel än så ska det inte vara). Sedan var det bara att markera.... under ramen:

[Image Can Not Be Found]

Kanske hade varit smart att tänka på detta lite tidigare och ställa upp allt åt andra hållet, men vi lyckades i alla fall. Vi borrade även upp hål i yttre ramen, men det finns det inga bilder på eftersom batteriet i min kamera tog slut.

Något som skedde parallellt var monteringen av plywoodbitarna på inre vaggan. Vi har valt att göra en uppfällbar klaff som ratten sitter på för att man ska kunna vara något mindre vig än en F1-förare och ändå ta sig in.

[Image Can Not Be Found]

När det hela var färdigmonterat (undantaget en extra förstärkningsbit som ska sitta under golvet för att förstärka) såg det ut så här:

[Image Can Not Be Found]

Angående möjligheten att kunna använda andra spel till simulatorn så ligger ju det svåra där i att få ut informationen ur spelet. Att vi valde just LFS som grund var för att det är gjort för att kunna användas till sånt här, då man bara genom att ändra lite i en konfigurationsfil kan få ut den information man behöver. Dock är det väl möjligt att vi försöker få stöd för fler spel om vi får tid över (Richard Burns Rally vore ruskigt kul till exempel).

Rhino:
Vi har bara testat utväxlingen löst, men en aproximation (jag tog tag ungefär lika långt ifrån vridningsaxeln som jag höll i remhjulet när jag testade utvälingen och drog så hårt jag hade för mig att utväxlingen kändes som) som gjordes med en person i tydde på att den helt klart skulle röra på sig i alla fall. Vi har även försökt optimera simulatorn för att tyngdpunkten ska stämma när det sitter en förare i simulatorn, men för stora variationer i vikt och längd så kan det kanske bli lite knivigt.

/OlaJoh

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1181550
February 21, 2008 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, ni måste ha en rätt stark motor för det där skulle jag tippa på.

Dessutom, om inte tyngdpunkten ligger i mitten av hjulet, kan man möjligen få lite problem med att buren kan rotera av sig själv då strömmen är av (om ej motorn är tillräckligt trögsnurrad/remmen glider/ni ej använder en lägre effekt som motverkar den eventuella rotationen).

Dock, det jag främst tänkt på, och som kräver sin motor, är att acceleration skapas grovt sett 'direkt', och inte som hastighet som måste växa. Så drar någon på fullgas på spelet ska man egentligen luta ordentligt bakåt inom en kort stund. Problemet kommer kanske inte förrän man bromsar sig ur en positiv acceleration, då man istället ska luta framåt, från att just nu luta bakåt.

Tycker som sagt det ser intressant ut och väntar med spänning på resultat. Angående andra spel skulle jag tro att det är relativt enkelt att få ut accelerationen om det bara är den som behövs genom att läsa av hastighetsmätaren med små mellanrum och ta ut lutningen (derivatan). Men det får ju bli ett senare skede.

Hallon-Terror
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
January 3, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1181590
February 21, 2008 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, jag kanske ska börja med att bekänna att jag också är en del av gruppen som bygger den här rörelsesimulatorn.

Tyngpunkten ligger så att hela simulatorn hamnar i hyfsad jämvikt för alla i vår projektgrupp, vilket innebär lite varierande längder och vikter. Detta innebär också att den är fullständigt ur balans när ingen sitter i simulatorn. Detta kommer vi lösa genom att sätta på någon form av spännanordning som hindrar rörelser.

Som det ser ut nu har vi motorer och utväxling i klenaste laget, men förhoppningsvis kommer de ge en fungerande upplevelse. Det är praktiskt taget omöjligt att uppnå samma direkta accelerationsupplevelse som man får i en bil utan enorma motorer som skulle hamna en bra bit utanför budgeten för projektet. Det vi nu har är skruvdragarmotorer som går på likström, vilket förenklar konstruktionen av motorstyrningen avsevärt, och just dessa gav ett gott prestanda-/prisförhållande.

Angående andra spel är den information vi behöver accelerationen i X-, Y- och Z-led de som behövs, det räcker alltså inte med att ha reda på derivatan av hastigheten (dvs. accelerationen rakt fram i ett ögonblicket) utan vi måste även ta hänsyn till om bilen på annat sätt förflyttar sig, sladdar etc. Kort sagt är det hur bilen rent fysiskt rör sig som vi behöver få ut ur spelen. Detta var enkelt med LFS, men är troligen inte lika lätt med alla program. Till en början nöjer vi oss därför med detta spel.

olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1182148
February 25, 2008 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags för ännu en uppdate då vi arbetat en del idag. För trots att vi alla har sportlov denna vecka så är det (roligt) skolarbete som gäller.

Den här uppdateringen börjar dock redan i fredags, då vi började med detta:
[Image Can Not Be Found] Att flytta hela projektet till en ny lokal, för att vi ska kunna arbeta när vi vill under lovet.

Lokalen vi flyttade till var i förhållande till projektlokalen i skolan ganska välutrustad (inte minst med ett rejält skruvstäd :D), och hade även en dedikerad verkstadsdel:
[Image Can Not Be Found]

På fredagen fick vi dock inte så mycket gjort, utan det var först idag (måndag) som vi kom igång med arbetandet i nya lokalen. Vi satte självklart igån med det viktigaste först, att fylla whiteboarden (för att riktigt proffsiga projekt har en välfylld whiteboard):
[Image Can Not Be Found] När den såg ut så här var vi ganska nöjda för stunden, och satte igång med själva arbetandet (whiteboarden fylldes på med mer saker efter hand, och lite bockades av).

För största effektivitet arbetade vi på flera saker samtidigt, och en av de sakerna var ett andra motorfäste, som när bilden togs nästan var klart:
[Image Can Not Be Found]

En sak vi sedan tidigare kommit fram till var att pedalstället behövde vara flyttbart, eftersom det annars skulle vara obekvämt för alla som inte var lagom långa (vi i gruppen ville ha det på olika ställen, så flyttbart var ett måste). Ludde tog saken i egna händer och började konstruera en lösning på detta:
[Image Can Not Be Found]

En platta sågades till som passade lagom under pedalstället, och sedan borrades 4 hål för att bulta fast pedalerna i skivan. Skivan ska sedan fästas i botten med genomgående bult, och ett antal hål med olika avstånd ska finnas för att man ska kunna justera avsåndet:
[Image Can Not Be Found]

När dessa hål var borrade var det bara att börja måla plattan, för någon trären plyfa ska vi inte ha i simulatorn.
[Image Can Not Be Found]

Samtidigt arbetade vi på att få fast skärmbågen (eller vad man ska kalla den) i ramen. Den sätts som allt annat i simulatorn fast med vinkeljärn och popnit. För att allt med säkerhet skulle stämma märktes alla bitar upp så att vi viste vad som skulle vara var (jag kan dock meddela att några hål fick borras om trots detta).
[Image Can Not Be Found]

Sedan var det bara att borra och nita ihop allt, och så hade man en skärmbåge:
[Image Can Not Be Found]

På skärmbågen ska ett VESA-fäste fästas för att vi ska kunna hänga på den skärm vi vill (troligtvis en 22" widescreen-skärm). För att få fast fästet fick vi borra fyra nya hål i VESA-fästet som vi senare ska nita genom. Här är de utmarkerade inför borrning:
[Image Can Not Be Found]

För att få lite extra stabilitet i infästningarna för lagerbockarna (vi har borrat bort ganska mycket aluminium där) så sågade vi till förstärkningsbitar som vi sedan borrade hål i. Dessa slipades upp till fyrkantiga för att vi ska kunna använda vagnsbult (blir snyggare så):
[Image Can Not Be Found]

Här ses två förstärkningsbitar (sitter en på baksidan också) monterade på ramen:
[Image Can Not Be Found]

När vi sedan satte fast lagerbockarna såg det ur såhär, och det kändes riktigt stabilt:
[Image Can Not Be Found]

Där slutade också arbetet för dagen, imorgon ska förstärkningen till andra sidan av mellanramen samt den till inre ramen göras klart, så att vi förhoppningsvis kan montera ihop inre vaggan och mellanramen imorgon.

Dagen innehöll även, förutom det som är dokumeterat ovan, en liten handlingstur till närmaste clas ohlson för att inhandla lite smådelar (diverse bult, mutter, gångjärn, borr m.m.). Lite tråkigt är det när man inte har något "lager" alls, utan istället vara tvungen att åka och handla allt man behöver. Inte minst för att det man behöver oftast behövs akut för att man ska komma frammåt (som när vi upptäckte att vårt 8mm-borr var för slött för att användas).

/OlaJoh

Hallon-Terror
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
January 3, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1182293
February 26, 2008 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag har vi fått mycket roligt gjort och här följer en liten uppdatering.

Ludvig jobbade under (främst) förmiddagen med pedalstället. Tanken är att det ska gå att justera pedalerna för olika långa
förare varför vi har satt två gångjärn under pedalplattan. Med flertalet borrhål genom bottenplattan samt bultar genom denna
och gångjärnen kommer vi att få olika lägen som pedalstället kan låsas vid.
[Image Can Not Be Found]

Pedalstället fixeras sedan med en spännrem, här är en bild på spännremmen fäst med en popnit i framkant på simulatorn.
[Image Can Not Be Found]

För att säkra att golvet håller att stå på limmade och nitade vi fast ytterligare en plywoodskiva på det ställe där man gärna
placerar hela vikten vid i- och urstigning.
[Image Can Not Be Found]

Vi nitade också dit VESA-fästet vid monitorramen. Nu börjar den inre vaggan likna något.
[Image Can Not Be Found]

Så, äntligen har vi kommit till den här uppdateringens höjdpunkt.

Den mellersta vaggans alla hål för axelfästen är borrade och fyrkantsfilade. Detta för att vi ska få i vagnsbult som blir fint
på ovansidan. Efter det har vi skruvat fast axelbockar vid mellanramen och placerat denna på några lådor för att ge
frirum undertill.
[Image Can Not Be Found]

Vi lyfte efter det i den inre vaggan, men insåg till vår förskräckelse att inget stämde och att den inre vaggan verkade slå i
den mellersta vid dödläget. Genom en snabb fundering insåg vi att vi hade skruvat dit lagerbockarna på mellanramen fel
och därför fick det stora mellanrummet, för utväxling, på fel sida av föraren. Att byta plats på hela
lagerbockssammansättningen (tre lagerbockar och ett axelstål) och inte bara skjuta axelstålet i bockarna är viktigt eftersom
inget vi har inhandlat är symetriskt och av den anledningen glider lagren bäst när de sitter som de var utmätta att göra.

Vi fick alltså skifta dessa och sedan passade konstellationen som handen i handsken.
[Image Can Not Be Found]

Lagerbockar åtdragna (förvisso inte med dubbla muttrar ännu) var en vacker syn!
[Image Can Not Be Found]

Ludvig var inte sen att prova simulatorn även om han till en början verkade lite tveksam. Ola testade även han att snurra
runt lite, men detta finns det dessvärre färre bilder av.
[Image Can Not Be Found]

Som synes är det en ganska hög frihetsgrad i simulatorn. Vad som är lite tråkigt är dock att den inre vaggan tar i mellanramen
om den lutas alltför långt fram, vilket omöjliggör ett helt varvs rotation. Vi har dock mer än tillräckligt för bilspel som är vår
huvudsakliga tillämpning.
[Image Can Not Be Found]

Vi fixerade den ena sidans axelstål mot den inre vaggan för att kunna utföra mätningar av vaggans rotation i förhållande till
mellanramen. Detta löste vi helt sonika med en gängstång rakt genom axelstålet och in en liten bit genom ramen.
[Image Can Not Be Found]

Här kommer nu en bild av Vegas inre vagga och mellanram i all sin prakt.
[Image Can Not Be Found]

Vår planeringstavla har nu uppdaterats med lite fler saker och några saker har strukits. Vi gör som synes framsteg!
[Image Can Not Be Found]

Robert var lite offside idag eftersom han inte kom till projektlokalen utan istället såg till att få saker gjorda för
motorstyrningens räkning.

På morgonen åkte Robert till Elfa i Järfälla för att hämta ut komponenter till motorstyrningen.
[Image Can Not Be Found]

Bland dessa komponenter fanns ett kopparlaminat, dit kretsen trycktes med hjälp av en laserskrivare enligt denna teknik.
Viss ifyllning av ledningsbanorna behövdes göras för hand,
[Image Can Not Be Found]

innan kortet slutligen etsades.
[Image Can Not Be Found]

Och så här blev slutresultatet:
[Image Can Not Be Found]

Och med det vill vi avsluta dagens projektrapport, men det kommer troligen en ny imorgon eller senast dagen därefter!

/Daniel

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1182775
February 29, 2008 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte illa. Inte illa alls. Gillar eran ambition.
Kan erkänna att jag själv länge funderat på något liknande, men inte riktigt orkat komma igång.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1182792
February 29, 2008 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

det där är extremt. även om det inte lyckas helt så SKA ni ha ett solkart MVG.

får ni det o funka bra kan ni nog tjäna pengar på det.

snyggt kretskort!

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1182848
March 1, 2008 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag får intrycket av att en bil är lite... begränsande, varför inte köra en flyg-simulator?

olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183144
March 2, 2008 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag äntligen fått tummen ur rö.... eh... vagnen och skrivit ihop ett litet inlägg om vad som hände torsdag/fredag:

Vi börjar med de små sakerna:

Pedalställets fäste är nu klart, lite bökit blev det att flytta pedalerna (är genomgående bult och vingmutter som man måste flytta) men det är justerbart och sitter fast, och det är huvudsaken. Pedalstället sitter fast oavsett hur vi vrider simulatorn, även om ett par fötter hjälper till lite på just denna bild.
[Image Can Not Be Found]

En skärm har även trillat in (22" WS), och är monterad på sin plats:
[Image Can Not Be Found]

Förarmiljön ser nu ut som på bilden nedan, och man kunde ju önska sig att skärmen skulle suttit lite närmare, men det var såhär nära vi kunde ha för att den inte skulle slå i ratten när den veks upp (vi har va 1 cm marginal nu).
[Image Can Not Be Found]

Vi har även sågat till ett armskydd att ha på höger sida så att man inte sticker in armbågen i drivningen (något liknande ska tillverkas till andra sidan). Här syns även den planerade fästanordningen för remhjulet, återstår att se om det orkar med krafterna eller om vi måste förstärka lite.
[Image Can Not Be Found]

Nu kommer dock det som dagarna huvudsakligen användes till, att bygga en ställning för det hela. Vi började med att såga till våra 95*45mm reglar till lagom mått. Hela denna ställning byggdes lite på känn, så vi har tyvärr ingen ritning att dela med oss av.
[Image Can Not Be Found]

Till stor del sattes ställningen ihop med beslag liknande detta:
[Image Can Not Be Found]

Dock fick vi spika ihop den på att par ställen, med varierande resultat (vi fick faktiskt i spikarna till slut :P).
[Image Can Not Be Found]

Slutresultatet den första dagen var två pelare av denna typ, med god stabilitet i sidled men ingen i längdsled.
[Image Can Not Be Found]

Dessa kompletterades under fredagsmorgonen med bakåtgående stöd (observera den otroligt moderna skruvdragaren, som faktiskt var ganska bra):
[Image Can Not Be Found]

För att sedan sätta ihop de båda pelararangemangen (eller vad man nu ska kalla dem) valde vi att använda oss av beslag och M8-gängstång/bult. Detta för att konstruktionen ska vara möjlig att plocka isär (hela simulatorn går att plocka isär i bitar som går att ta genom en 80 cm bred dörr).
[Image Can Not Be Found]

Det hela slutade med en mycket stabil ställning:
[Image Can Not Be Found]

Lite arbete har även skett på motorstyrningen:

Efter att ha borrat hålen på kretskortet (vilket för övrigt resulterade i en bruten borr) och lött på komponenterna såg motorstyrningen ut så här:
[Image Can Not Be Found]

När kortet testades visade det sig att FETarna inte öppnade som de skulle. Det felsöktes och visade sig bla vara en felkopplad jordsladd.
[Image Can Not Be Found]

Det visade sig även att vellemankortets utgångar inte rikigt gjorde som jag ville, så det blev en till tur till ELFA för att köpa komponenter till detta kortet som kopplas mellan experimentkortet och motorstyrningskortet:
[Image Can Not Be Found]

Så här ser elektroniken ut idag:
[Image Can Not Be Found]

Observera att ett till motorstyrningskort är kvar att göras för styrningen av simulatorns andra motor.

Vi har kort sagt kommit en bit denna vecka, men vi har MYCKET kvar att göra den kommande veckan. Vi har i princip en vagga med två frihetsgrader klar (vaggan ska "bara" fästas i ställningen), dock har vi ganska mycket av arbetet på att få den att röra sig kvar. Det blir stressigt att hinna med det på en vecka men det är bara för oss att kämpa på, och för er att önska oss lycka till. 😛

Och nu svar på lite frågor:

Relaxia: Du kan ju vänta med att sätta igång tills vi kan meddela om det är värt det 😛

nvidiaamd: Tjäna pengar på det, kanske, tjäna så mycket pengar så att det känns som om det är värt arbetet, tror inte det va. 😛 Ligger GANSKA många timmar i detta projekt, får bara hoppas att det är värt det. Med det inte sakt att vi inte funderar på att sälja den.

Bogus: Vi hade tänkt försöka implementera stöd för någon flygsimulator, men det får vänta tills efter projektet är klart i övrigt.

/OlaJoh

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1183258
March 3, 2008 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

olajoh wrote: Relaxia: Du kan ju vänta med att sätta igång tills vi kan meddela om det är värt det 😛

Nja, jag kommer nog vänta lite längre än så tror jag wink
För att få rätt känsla tror jag mest på en lösning med hydraulik, men det har ju dock vissa andra nackdelar, tex priset 🙁

olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183530
March 4, 2008 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Både igår och idag jobbade vi vidare på projektet, igår flyttade vi dessutom tillbaka till vår tidigare lokal då lovet var slut.

Väl tillbaka till lokalen började vi sätta ihop simulatorn. Här syns remhjulet och armskyddet mellan den inre och yttre ramen:
[Image Can Not Be Found]

Träställningen skruvades även ihop, och vi satte tvärbalkar och aluminiumbitar på stolparna där lagerbockarna skulle fästas för att öka styrkan:
[Image Can Not Be Found]

Vi arbetate även på motorfästet. Det är kanske inte så snyggt, men ska fylla sin funktion.
[Image Can Not Be Found]

Till slut kom vi till dagens stora händelse, nämligen att fästa aluminiumramarna med träställningen. Efter lite trix med att få i bultarna i hålen gick det till slut, och så här blev det:
[Image Can Not Be Found]

Lutande simulator:
[Image Can Not Be Found]

Simulatorn är ganska hög, så en stege är nästan ett måste föratt kliva i:
[Image Can Not Be Found]

Vi testade även att sätta i en förare i simulatorn och luta den för hand, något som kan beskådas i denna filmsnutt.

Man kan sammanfattningsvis säga att vi har nått en ganska stor milstolpe när vi nu satt ihop ramarna och fått en simulator som kan lutas i båda riktningarna. Nästa arbetstillfälle skall vi koncentrera oss på motorfästena för att kunna testa motorerna och motorstyrningen.

/Robert

Relaxia: Hydraulik tror jag INTE på (vi har funderat på det), inte minst för att det är dyrt men även för att det är kladdigt och svårbyggt. Då tror jag snarare på att fixa sig trimmade 'linear actuators' (vad de nu heter på svenska), finns lite fina guider på för sånna på nätet. Är även sånna de använder i Force Dynamics simulator.

Och förresten, det är bara att sätta igång så fort man kan, annars blir det aldrig av (i alla fall om man är som jag :P).

/OlaJoh

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1183567
March 5, 2008 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

olajoh wrote: Relaxia: Hydraulik tror jag INTE på (vi har funderat på det), inte minst för att det är dyrt men även för att det är kladdigt och svårbyggt. Då tror jag snarare på att fixa sig trimmade 'linear actuators' (vad de nu heter på svenska), finns lite fina guider på för sånna på nätet. Är även sånna de använder i Force Dynamics simulator.

Och förresten, det är bara att sätta igång så fort man kan, annars blir det aldrig av (i alla fall om man är som jag :P).

/OlaJoh

Det är väl mycket möjligt att det inte är den bästa lösningen, men man måste ju börja någonstans.
Angående en elektrisk lösning så kanske några kraftigare stegmotorer skulle göra susen. Fast de kostar ju en slant.

Visst skulle man kunna dra igång. Saknar bara tid, pengar, lokal och designidé. Men annars så ... 🙂

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183602
March 5, 2008 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nåt jag kom att tänka på var hur ni ska kalibrera den? för en sån motor vet ju inte hur långt den har kört... om det är mycket motstånd så kommer den ju kortare på samma tid...

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
January 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183610
March 5, 2008 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt nice, sjukt imponerad.

har också lite funderingar hur säker den är i fråga, tänker på skräkscenarior när man snurrar runt som i en tvättmaskin :P.

olajoh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183904
March 6, 2008 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu sådär på sluttampen (även om vi imorgon (deadline) inte kommer att ha en helt färdig simulator utan istället till redovisningen om 1½ vecka) så har vi tyvärr varit helt fokuserade på att bygga och inte tagit så mycket bilder. Därför blir detta bara ett kort och ganska tråkigt inlägg, även om det förgylls med en liten film.

Vi har nu lyckats göra och fästa remhjulet för inre vaggan, och vi har även fäst motorfästet. Elektroniken har även byggts helt klart för ena motorn och fungerar bra. De tester vi gjort visar på att motorn är stark nog, men att remmen i utväxlingen slirar något. Trots detta får vi dock en acceptabel rörelse.

Problem har dock upptsått med den kraft som blir på växellådan på skruvdragaren (skruvdragaren är inte byggd för att utsättas för krafter åt sidan). För att avhjälpa detta (och därmed kunna spänna mer för att minska slirandet) har vi bestämt oss för att sätta en lagerbock på axeln utanför chucken. Växellådan har inte skadats ännu men det är klart synbart att motoraxeln och chucken inte sitter i linje när man spänner remmen.

Nog pratat, här kommer en film: Klicka här

Detta test är dock gjort innan testmjukvaran (med vilken man kan styra motorns hastighet med hjälp av en joystick) var klar så det ser lite primitivt ut. Man kan även höra slirandet från remmen så förhoppningsvis finns det mer att hämta om man lyckas få lite bättre grepp.

Relaxia: Det är bara små hinder du räknar upp där, det är bara att börja 😛
Och ja, stegmotorer vore ganska trevligt men tyvärr måste de vara så stora (och dyra) att det blir lite jobbigt att bygga med dem.

Bogus: Det har inte nämnts så noggrant i tråden, men vi har planerat att ha potentiometrar för att ge en återmatning av vinkeln på vaggan. Att köra utan kontroll vore inte så kul.

Polekatt: Säkerheten har vi tänkt på, vi har bara inte hunnit implementera alla säkerhetslösningar än. De huvudsakliga är:
- Nödstopp inne i simulatorn - bryter all ström till hela styrningen/motorer
- Fysisk hinder för simulatorn att rotera mer än 90 grader åt något håll (troligtvis i form av klämmor runt remmen på de stora hjulen).
- Ännu en huvudbrytare/nödstopp utanför simulatorn.

/OlaJoh

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1183906
March 6, 2008 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket trevligt med lite filmer 🙂

Hur stora skulle en stegmotor behöva vara? Något ni räknat på?
Om en dc-motor klarar det någolunda med den utväxlingen så skulle en stegmotor i samma storlek klara det med mindre utväxling. En DC-motor är ju långt ifrån lika stark vid låga varv. Skulle man använda en annan typ av rem med "taggar" på skulle det inte slira något.

Kanske just fick en designidé 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL