October 11, 2005
Idag har varit en inte helt kul dag för projektet, och anledningen till det kan ses här:
[Image Can Not Be Found]
Lagom till att vi idag skulle visa vad vi (hittils) åstakommit för vår projektarbete så gick det som bilden ovan visar, en av FETarna till motorstyrningen exploderade (plastkåpans uppböjning orsakades helt av explosionen). Orsaken till detta är, enligt vår preleminära haverirapport, att vi under gårdagens tester pressade styrningen för hårt utan adekvat kylning. Den uppställning av motorstyrningen som vi körde under gårdagen var egentligen bara tänkt för en snabb test (vi saknade kylpasta och hade inte fläktarna inkopplade), något som vi glömde när vi överlyckliga körde simulatorn fram och tillbaka ett längre tag. Styrningen slutade fungera i slutet av det testet så vo var medvetna om att det fanns en risk att allt inte stod rätt till inför dagens test.
Vi hoppas dock på att kunna laga motorstyrningen under helgen för att på måndag kunna återuppta testerna.
Lite framsteg har faktiskt gjorts idag trots denna "tragedi". Vi har monterat genomgående m8-bult genom vinkeljärnen i mellanramen (vi kände oss lite obekväma med dessa efter en diskussion som hafts på ett annat forum angående popnitarnas styrka). Detta lyckades vi faktiskt, trots stressen, fånga på bild:
[Image Can Not Be Found]
Arbete har även skett på fästet för remhjulet på den yttre vaggan.
Relaxia: Trevigt med en designidé, då var en punkt avprickad. Bara att fixa resten så kan du börja bygga :P. Angående stegmotorer så har vi inte räknat så mycket på det. Den stora fördelen med att använda en skruvdragarmotor är att man får mycket av utväxlingen på köpet (sitter ju redan ungefär 1:10 i växellådan).
/OlaJoh
January 3, 2005
Nä, nu är det dags för lite uppdatering tycker jag, tänkte skriva ett nytt inlägg igår men det blev inte så mycket att skriva om på grund av bildbrist (batteriet var slut i kameran). Nu har vi i alla fall lyckats fota det viktigaste så att det går att göra en kort liten uppdatering.
Som någon redan påpekat så skulle växellådorna nog må bra av slippa bli så otroligt belastade, och efter att ha gjort några tidigare tester (där växellådan tydligt böjdes) kom vi fram till att det nog var helt rätt, så nu kan ännu en gängstång siktas i gröten vid motorfästet:
[Image Can Not Be Found]
Gängstången är i sin tur ansluten till en lagerbock som sitter på själva drivaxeln:
[Image Can Not Be Found]
Detta gav helt klart önskad effekt, motorn och växllådan är numera i linje när remmen spänns, och det går att spänna det hela hårdare.
Nästa större sak som gjort är att remhjulet för sidorotation fäst i mellanramen:
[Image Can Not Be Found]
Infästningen av motorfästet bak är påbörjad, men på grund av för stort glapp i gångjärnet vi använder måste det göras om till något som liknar den fungerande infästningen vi gjort tidigare. Tyvärr saknas bild på detta.
En annan viktig sak har påbörjats, nämligen fästena för de potentiometrar som ska ge vinkelåtermatning till mjukvaran:
[Image Can Not Be Found]
Vi har även införskaffat vårt 'hemligt vapen' (och lite annat) på biltema, nämligen remspray. Ett snabbt test visade att det helt klart hade en friktionsökande effekt:
[Image Can Not Be Found]
På bilden kan även våra nya fina säkringar skymtas (60A, blir ganska stora "trådar" då), säkringshållare och vår 100A huvudbrytare, samt lite annat småkraffs.
På elektroniksidan kan vi glädjande meddela att motorstyrningen fungerar fint efter byte av FET:arna, och fungerade under ett längre test (ett par minuter). Den andra motorstyrningen är även i stort sett klar nu.
/HORST
November 5, 2002
Så sönt att remsprayen gjorde susen 🙂
Är poten placerat på motstående sida av motorn? Ser iallafall ut som så. Misstänker att ställningen ar tillräckligt stabil, men en mer korrekt lösning hadu ju i så fall varit att placera den på samma sida som det stora hjulet.
(Glöm mitt påpekande om jag ser fel 🙂 )
October 11, 2005
Vi har i och för sig inte kört simulatorn med sprayade remmar, så om det gör susen eller inte vet jag inte riktigt. Men man kan ju alltid hoppas 😛
Ang. potentiometern så sitter den på samma sida som motorn, mest för att vi ville samla allt på samma ställe. Dock får det ju som bieffekt att responsen blir (teoretiskt i alla fall) lite snabbare.
/OlaJoh
October 11, 2005
Återigen så har uppdaterandet fallit efter, men ni ska få i alla fall en uppdatering till innan redovisningen, nämnligen en nu.
Jag kan väl börja med en lägesrapport. Nu när vi har 1½ dag till redovisning kunde man ju hoppas att projektet skulle börja närma sig sin klara form, och turligt nog gör det det. I fredags hade vi problem med att den nyligen färdigställda motorstyrningen inte fungerade, vilket visade sig bero på flertalet olika saker (vi lyckades göra trippelfel). En felmonterad zenerdiod (kortslutning rakt över batteriet), FET:arna monterade i fel kombination på kylflänsarna (kortslutning över batteriet) samt miss att mata ett omvandlingskort med 12v (matningen kommer från andra motorstyrningen som inte var inkopplad). Vi matade dock kortet från en strömbegränsande källa vid testet, så inget brann upp. Motorstyrningen kunde därför idag återställas till fungerande skick (efter att vi hittade felet).
Vidare lyckades vi i fredags få klart drivningen till roll-axeln samt få fast potentiometrarna som ska leverera vinkelåtermatning till datorn på båda axlarna.
Programmeringen är såpas klar att vi får vinkel från spelet, vinkeln som simulatorn befinner sig i samt har möjlighet att styra motorerna. Det som återstår att göra under tiden som är kvar är att bestämma oss för någon fin formel som får det hela att hänga ihop. Kanske inte det lättaste med tanke på risken för självsvängning m.m. men vi hoppas att vi kan få till något som fungerar tillfredställande i alla fall. Det som hindrar simulatorn från att vara riktigt bra är slirandet hos remmarna. Om inte tyngdpunkten är väldigt rätt så slirar remmarna ganska mycket, vilket är lite tråkigt eftersom motorerna uppenbart har mer att ge. Förhoppningsvis ska remsprejjen göra lite nytta när det fått gegga till sig lite (precis när vi sprejjade på den kändes det nästan halare).
Nog med skitsnacket, nu kommer det lite bilder:
Först en bild på det bakre motorfästet. det byggdes först med hjälp av ett gångjärn, men eftersom glappet i det var för stort valde vi att i stället bygga en kopia av det tidigare motorfästet, d.v.s. två aluminiumrör med genomgående m8 att rotera runt. Detta fungerar fint med den fina vinlkel vi fick på remspännaren (lagerbocken med m8-gängstång från som sitter precis innanför remhjulet) gjorde att det blev ett mycket stabilt fäste:
[Image Can Not Be Found]
Vi har även fixat till det fysiska rotationsstoppet som ska hindra simulatorn från att rotera mer än +- 90 grader om det blir något fel:
[Image Can Not Be Found]
Det bakre potentiometerfästet, inte så mycket att säga om det:
[Image Can Not Be Found]
Vi har även fått ändan ur vagnen och skruvat ihop säkringarna och huvudbrytaren, de har även skruvats fast på själva simulatorn:
[Image Can Not Be Found]
Vi har även, förutom att bygga en rörelsesimulator, lyckats slå rekord i fulast "inkappsling" av elektronikprojekt, allt är monterat rakt av på en 95*45mm bräda:
[Image Can Not Be Found]
Nu har vi dock kommit in i en fas där det nästan bara är vår käre programmerare (Robert) som kan jobba, vilket har gett oss andra tid att göra saker som att få till kabeldragningen:
[Image Can Not Be Found]
Vi har även skrivit ut affisher som vi spred ut över skolan som lite reklam för redovisningen:
[Image Can Not Be Found]
Om någon skulle ha vägarna förbi Kärrtorp på nu på onsdag vid ett så är det fritt fram att komma och titta på redovisningen, men skicka gärna ett PM i såna fall. (Det är ok enligt oss i gruppen då, vete sjutton vad skolan säger om det :P)
/OlaJoh
October 11, 2005
Redovisning:
Ja, nu har vi alltså haft våran redovisning, men det väntar vi med till lite senare i detta inlägg. Vi börjar i stället där föregående inlägg slutade, nämligen efter måndagen (alltså ska det nu handla om tisdagen):
Glada i hågen gick vi alla till skolan i tisdags, medvetna om att vi hade hela bygget klart. Nu var det bara att slänga in de sista raderna i programmet (för att koppla ihop vinkeln vi räknat ut med simulatorn) och sen sitta och trimma in simulatorn resten av dagen. Men tro't eller ej, men riktigt så enkelt blev det inte. Det hela kan väl sammanfattas med dessa två bilder:
[Image Can Not Be Found] 13:40 - windowsinstallation.
[Image Can Not Be Found] 16:40 - windowsinstallation
Tre timmar och ingen förändring, då är det inte svårt att se att vi hade problem. Under en håltimme på förmiddagen hade vi skruvat ihop rubbet så att det bara skulle vara att koda när vi kom till lokalen vid 12. Dock visade det sig att LFS inte längre ville starta på datorn. Det var bara att börja felsöka, vi avinstallerade/ominstallerade allt det kunde vara fel på (directx, visual studio, grafikdrivrutiner m.m.) men inget verkade hjälpa. Till slut tog vi beslutet att installera om (1:a ominstallationen, 13:40). Detta hjälpte dock inte utan samma fel uppstod när den nya installationen var konfigurerad. Hårdvarufel tänkte vi, och rännde iväg efter ny hårdvara:
[Image Can Not Be Found]
Den hämtade datorn var min andradator som saknade operativsystem, alltså blev det installation 2 (16:40). Dock hinner vi inte konfigurera klart denna innan vi var tvunga att lämna skolan. Vi hade alltså under tisdagen
inte lyckats producera en enda rad kod, lite surt.
Dock fick vi oss, trots stressen, några roliga stunder under dagen, till exempel när denna skärm mötte oss under windowsinstallationen:
[Image Can Not Be Found] "Du får inte använda följande namn: 'HORST', 'Administratör' eller 'Gäst'". Lite komiskt tyckte vi att det var, tills vi insåg att datornamnet var Horst, och att det var därför.
Nu till det viktiga, dagens (onsdagens) arbete. Det hela började med att vi träffades i skolan alldeles ohemult tidigt (07:30). Idag valde vi att inte ta några chanser utan hade med oss ännu mer hårdvara:
[Image Can Not Be Found]
Och tur var väl det, för efter att den nya datornvar färdigkonfigurerad visade den sig ha samma fel (LFS startade inte). Vi visste dock att LFS hade startat innan Visual Studio var installerat, och lyckades därför med hjälp av de bärbara och lite pulande få till det så att vi körde simulatorinterface-programmet och programmeringen på en dator, och LFS på en annan. Här ses Robert pulandes lite med inställningarna, observera inte minst den fina "musmattan" (aka högerben):
[Image Can Not Be Found]
När vi var klara med det var det dock dags att börja flytta ut simulatorn (den skulle redovisas i en annan lokal). Här ses simulatorn med mellanramen bortplockad:
[Image Can Not Be Found]
Vi monterade sedan ihop simulatorn i ljushallen (där den skulle redovisas). Hela isär- och ihopplockandet gick faktiskt förvånansvärt fort, ungefär en timme tog det från att simulatorn stog hel och fungerande i ena rummet till att den stod hel i det andra. Då hade vi ändå varit tvungna att montera ner den i delar som gick att bära genom 80cm breda dörrar:
[Image Can Not Be Found]
Sen började dock det roliga, vid första testkörningen av motorstyrningen efter flytten exploderade (självklart.....) en av FET:arna till bakre motorstyrningen. Detta var dock inget vi hade en chans att åtgärda så det var bara att gilla läget och bara visa en axel:
[Image Can Not Be Found]
Utan att lyckas pula ihop något i övrigt så var det dags att stressa iväg och göra vår presentation, och som tur var hade vi i alla fall en film att visa från när båda axlarna fungerade.
[Image Can Not Be Found]
Sen begav vi oss åter ut till ljushallen med alla åskådare i följe för att göra en så bra testkörning som möjligt:
[Image Can Not Be Found]
Efter lite skruvande så lyckades vi få till så att vi rörde simulatorn frammåt och bakåt med hjälp av Vellemans testmjukvara till IO-kortet, vi hade ju hoppats på att ha något lite bättre att komma med men det var i alla fall ett bevis på att vi hade något som fungerade:
[Image Can Not Be Found]
Sen var det dags för lite gruppfoto framför simulatorn, vi ser faktiskt förvånansvärt glada ut, med tanke på omständigheterna :p :
[Image Can Not Be Found]
Sen, bara för att världen ska vara lite jävlig, så lyckades vi redan två timmar efter redovisningen ha igång ett test där vi faktiskt hade en simulator som reagerade på acceleration och broms i spelet:
[Image Can Not Be Found]
[Edit]Filmen kan även ses på youtube[/Edit]
Film på simulatorn kan hittas här. Ludvig var dock lite mesig på gasen/bromsen när detta filmades, så lite mer effekt kan den ge [Edit:]Rörelsen i sidled är det dock bara Daniel som gör, så den är inget att bry sig om[/Edit]. "Algoritmen" för motorstyrningen är också ganska usel just nu, så det finns ganska mycket att hämta där också. Just nu består "algoritmen" nämligen av något i stil med: gasa 50% i rätt riktning tills vi är innom 10° från önskat värde.
Vi passade även på att ta en liten bild på rummet när vi hade plockat ut vårt projekt, och det är först när det inte är där som man inser hur mycket av rummet vi tar upp 😛
[Image Can Not Be Found]
Nu är dock simulatorn inplockad i projektrummet igen för fortsatt arbete. Det vi fraför allt planerar att göra (förutom att laga motorstyrningen) är att jobba fram en bättre algoritm för motorstyrningen samt att försöka fixa en bättre utväxling som inte slirar, förslagsvis med kuggremmar.
Relaxia: Ditt ord är min lag, finns en ny film i detta inlägg. Ska se om jag även kan leta upp filmen med joystickstyrning i två ledder och lägga upp.
/OlaJoh
Edit: Filmen har tyvärr varit borttagen under dagen, men ligger nu uppe både på servern och youtube.
October 11, 2005
Efter ett förlängt påsklov från bygget (p.g.a. uppgifter i andra skolämnen) så har vi nu börjat ta tag i bygget igen. Motorstyrningen är hemma hos Robert igen för en översyn och vi andra ska imorgon bege oss till en skrot för att leta kuggremshjul och remmar. Återkommer med jaktresultat.
Relaxia: Jag testkörde simulatorn när den lutade framåt/bakåt med information från spelet och måste säga att det var ganska häftigt, och att det fanns viss likhet med att sitta i en bil. Dock kan jag ju inte på något sätt påstå att det var direkt jättenära 😛
Mean Machine: Frivilliga provförare är i och för sig inget vi har brist på, men du är ju finfrämmande (tvåa i pris/prestanda i SMPC är ju inte fy skam :P). Dock får vi nog se till att få klart den innan jag lovar bort några provturer.
/OlaJoh
Edit: Jahapp, då var den dagen förbrukad, och det kom både bra och dåliga saker ur den, vi börjar väl med det dåliga:
Jakten på kraftöverföringsdelar gick åt skogen, skroten hade inga kamremshjul lösa, utan sålde dem bara på hela motorer. Ganska förståligt, med tanke på att motorn blir ganska värdelös när den hamnat 'ur synk'. Lite tråkigt att vi inte tänkte på att ringa och fråga detta i förväg dock.
Motorstyrningen gick det bättre med, efter lite felsökande kom Robert fram till att den nya motorstyrningen (den jag byggt ihop) var helt fel. Den var lödd helt utifrån att jag tittade på den gamla motorstyrningen, något som funkar utmärkt så länge man har exakt samma komponenter. Nu var dock inte det fallet utan vi hade en annan transistor med samma specifikationer som dock var spegelvänd i kapseln, vilket resulterade i fyra felvända transistorer på kortet. Detta är dock åtgärdat nu och förhoppningsvis ska allt fungera som det ska.
Imorgon ska vi återigen montera ihop simulatorn och då är det bara att hålla tummarna för att allting fungerar.
/OlaJoh
January 3, 2005
Nu var det dags för en uppdatering igen, och denna nång med lite innehåll i.
Båda motorstyrnigarna fungerar numera utmärkt, vilket har gett oss tid att arbeta på sammankopplingen med spelet. Detta har också inneburit att vi nått en punkt där en video säger mer än tusen bilder, så filmer är vad vi bjuder på i detta inlägg.
Redan i tisdags pulade i ihop en första sammankoppling med spelet. Vi hade då en extremt simpel styrning som helt enkelt gick ut på att vi körde motorerna med konstant PWM (vi valde värden något under 100% för att minska slirandet) åt rätt håll om de inte låg inom 10 grader från önskad position. Resultatet blev såhär:
Simulatorn hamnade då extremt lätt i självsvängning (inte så förvånande) så den var ganska värdelös ur simuleringssynpunkt. Dock visade axeln som roterar i sidled stor potential, man kastades runt ganska fint i simulatorn kan jag meddela.
Igår försökte vi bättre på styralgoritmerna lite, även om de fortfarande är simpla så fungerar de mycket bättre:
Styralgoritmen delar upp styrningen i tre bitar beroende på hur långt simulatorn befinner sig från önskat värde. Runt det önskade värdet har vi en död zon (+-5 grader), sedan är det en zon där motorstyrkan är en linjär funktion av avståndet från önskat läge (ju längre ifrån desto högre PWM) samt området allt utanför detta där vi kör motorerna för fullt.
För fullt är dock inte 100%PWM utan vi har fortfarande ett lägre värde för att förhindra slirning och självsvängning. Att vi har ett område runt önskat värde där motorstyrkan är väldigt svag gör tyvärr att små förändringar knappt blir märkbara. Hastighet och precision är alltså områden som vi bör kunna förbättra mycket om vi bara kan få till en bättre algoritm. För att kunna göra detta måste vi dock se till att få bättre precision på insignalerna, den 8-bitars A/D-omvandlare vi använder just nu räcker helt enkelt inte. Vi får se hur vi löser detta, om någon har något bra tips på smidiga sätt att få en A/D-omvandlare till datorn med minst 12 bitars eller alternativa vinkelgivare med god precision så är det bara att skrika till.
Ett annat stort problem är fortfarande slirande remmar, och då framför allt i fram-back-led. Vi har tagit kontakt med en firma för att få priser på kuggremmar att ersätta de slirande kilremmarna med.
Om någon är intresserad av att se fler vidor på simulatorn i rörelse finns alla här!.
Avslutningsvis blir det en bild på nytillskottet i projektet, en koltrasthona (artbestämd av en scout) som byggt bo precis utanför projektsalen (så att vi inte kan öppna fönstret). I fredags hade det även tillkommit ett litet ägg.
[Image Can Not Be Found]
1 Guest(s)