December 15, 2014

Hej alla NWHare, nu ska ni få höra vad som händer nu efter Intel's Kitchen!
Flera har undrat hur det går med diverse projekt, BeOrange som flera kanske minns att jag har snackat om till exempel.
Som 16 åring har det varit riktigt tight med budgeten vilket gjorde att BeOrange fick bli ett sidoprojekt som jag fick arbeta på efter hand jag fick råd.
(Oroa er inte, BeOrange kommer bli klar vår 2015)
Men vad har hänt sedan dess? En hel del faktiskt!
Jag har för första gången kodat en egen hemsida där det står mer om mig och mina projekt för den som är nyfiken, på Auxilium
Rummet
Projekt Arctic innefattar även hela mitt rum, allt ska matcha, allt ska vara stilrent, allt ska se snyggt ut!
Datorn
Med skiljda föräldrar (jobbigt att flytta allt) så var tanken att gå väldigt litet i det projekt som skulle bli mitt "sista-projekt". Jag var mycket inspererad av Compact Splash serien och bestämde mig för att göra en egen M-ATX version av den. Denna var lättare att få klar inom snar framtid då komponenterna ej var lika påkostade, och sponsorerna var mer intresserade av Arctic.
Då jag vet att flera skulle anmärka på att jag har flera projekt igång samtidigt har jag legat lågt med Arctic. Dock känner jag att det nu är dags, då allt pekar mot att datorn är klar tills Dreamhack Winter 2014!
Konceptet: Liten, Tyst, Kraftfull, Portabel.
Detta var första revisionen jag gjorde, den var på 23 liter, dock så bestämde jag mig för att jobba med SFX istället,
Vilket förde mig ner till endast 19 liter, vilket gör det till ett av de minsta chassina med vattenkylning för SLI!
Designen av chassit
Med åren har jag fått mer förståelse och erfarenhet i Creo och om material. Därför bestämde jag mig för att rita chassit helt själv och få det gjort i 100% aluminium.
Steg för steg modelering för de som är intresserade
Här ser ni baksidan, innan den designades om för SFX, mycket är lika dock!
Så här ser mycket ut innan det bockas, ca 1 meter långt aluminiumstycke!
Specifikationer
Vikt: <3Kg
Volym: 18,9 Liter
SLI/CF
2x240 Radiatorer
Full längds GPU
HÃ¥rdvara
Allt grönt är köpt, gult är bestämt 🙂
Chassi: Arctic, Special edition!
Moderkort: MSI Gaming G5 m-atx
CPU: Intel Core i7 4790K
GPU: 970 SLI Gigabyte Gaming G1
PSU: Silverstone 600W SFX
HÃ¥rddiskar: Two HyperX 240GB SSDs
Fans: White E-loops
RAM: HyperX Fury white 1866MHz 4x4
Watercooling
Radiators: XSPC AX240 Dual Fan Radiator - White
Pump: Laing DDC-1T Plus
Reservoir: Watercool DDC-Tank LT
Coolant: Mayhems Pastel blue
Deadline är satt till Dreamhack Winter 2014!
Sammarbetspartners
Planering
Chassidesign klar 04/10-14
Vattenkylning beställd 07/10-14
Hårdvara delvis beställd 08/10-14
Chassi producerat - 22/10-14
Chassi pulverlackerat 06/11-14
All hårdvara redo för montering 10/11-14
Montering 14/11-14
Finslipning av allt 17/11-14
Studio riggad, photoshots! 18/11-14
Showcase på Dreamhack i monter! 27/11-14
December 15, 2014

The Cliffhanger
Se vad som spottades ut
ur den här laserskäraren
Tur att pappa var med så vi kunde se till att allt blev rätt!
The sidospår
Oj oj, vad är detta?
Kanske har ni kunnat lista ut det nu? (Några från Swerigs kanske tillochmed har sett mig snacka om den 😉 )
Dags att plocka fram den stora stygga kantvik-maskinen! Tunga artilleriet! (Pappa som modell till vänster för jämförelse)
Kolla kolla, de första bockarna är på plats, och allt verkar passa .____. Kan pusta ut för tillfället, var orolig där ett tag, då alla mått enbart kommer från några dokument på internet.
Fortsättning följer....
December 15, 2014

Hade ni svårt att förstå vad det tidigare okända objektet var så kanske bilden blir klarare nu!
Här är alla delarna bockade och klara.
Det är ett headset ställ såklart!
^ Inb4 Typo
Alla delar kommer glasblästras och pulverlackeras!
Här är första provmonteringen! Darrade nästan av oro för att något ej skulle passa.... Då alla mått för placering har tagits från dokument på internet 😛
So far so good som tur är! Vissa kan nog se vilket chassi jag tagit insperation från för monteringen av baksidan
Montering av SSD i botten, för att enkelt kunna byta vid behov utan att behöva plocka ur GPUerna.
Början på hur mitt rum kommer se ut, projektet innefattar faktiskt mer än bara datorn!
Extra: För er som blev besvikna över att Intels Kitchen ej visade hur datorerna såg ut inuti, så lägger jag upp en bild på mitt och Fridas bygge!
- Lucas
December 15, 2014

Då många tycker jag postar för lite bilder så kommer det lite fler hädanefter!
Självklart ska jag ju ha två raddar!
Men vad är en radiator utan något att koppla de samman med?!
Den här gången blev det Monsoon och trogna Bitspower!
Riktigt trevliga verktyg som följde med! Ena sidan för att spänna nipplen
och andra för att spänna runt slangen!
Jag älskar verkligen hur bra matchningen blev mellan fittings och radiatorer!
December 15, 2014

Monteringen
Dags att plocka fram moderkortet, tack till Inet och MSI för hjälpen!
Men något verkar saknas??
Inget att oroa sig över dock, har bara monterat av "klorna" för att kunna fixa dem lite.
Jag har hört att man inte är en moddare ifall man har kvar garanti på sina saker, hmm....
Så jag tog isär PSUn när jag ändå var i full gång.
Nu till ett problem som skulle visa sig ge största dominoeffekten. PCI-e I/O var 3-4 mm för hög, så var tvungen att höja moderkortet med extra distanser som ni ser nedan. problemet detta skapade var att blocken slog i sidopanelen, så var tvungen att höja den också. Inte nog med det så slår fittingsen i sidopanelen av samma orsak. Detta kommer dock vara fixat till v2.0!
Då moderkortet var 1mm för långt ner så gjorde detta även att jag inte kunde använda I/O skyddet.¨
Här kommer fronten med Vandalswitch!
Baksidan, inte så mycket för världen, men den måste finnas också!
Här kommer lite fler closeups av kanterna för dem som undrade hur de ser ut.
Detta är antagligen de bilderna ni flesta har väntat på. Nu är det dags för pulverlackering!
Liten teaser av vad som komma skall!
Var på Inets event i Sisjön tillsammans med Frida "Zoyadog", Tobias "Tvelander" och Fredrik "Catarun" och ställde ut chassit!
Inte helt klart, men det var riktigt roligt att stå och snacka med folk om allt från modding, projekt och datorköp!
[Image Can Not Be Found]
December 15, 2014

Pulverlackeringen
Här kommer resultatet av min pulverlackering. Rätt stolt över att det blev så bra när jag aldrig pulverlackerat innan. Inte så svårt dock haha.
Nätaggregatet från Silverstone matchar nu perfekt!
Tog en stund att få ihop allt, trots allt väldigt kompakt och litet. Trodde jag hade sönder något för jag fick hålla på rätt länge om vi säger så 😀
Så här blev "klorna", tycker det var lite synd att de ej kunde gå ända in men hittade inget bra sätt att slipa ner kanterna utan att det skulle synas.
Att färgen på HyperX Fury var så gott som exakt likadan var bara ett stort plus!
Vad tvungen att skära av lite skruv, var nära att ha sönder radiatorn om jag inte kollat först...
Nästa uppdatering kommer väldigt snart, förhoppningsvis imorgon!
December 15, 2014

Slutprodukten!
Äntligen är den klar, det som började som en tanke på Öresundståget för ett år sedan har nu blivit verklighet!
Målet med detta projekt var att bygga så litet som möjligt, men fortfarande få plats med vattenkylning och ett kraftigt system.
Då jag flyttar en hel del grejer mellan mina föräldrar så gör detta allt så mycket enklare!
När jag ser tillbaka på var jag var innan detta projektet så känner jag att jag har avancerat en hel del sedan sist.
Inte minst vad det gäller kunskap om hållbarhet, produktion och maskiner!
Hoppas ni fann projektet intressant!
Ruskigt snyggt Lucas! Själv är jag svag för blått, vitt och minimalistisk design så detta är ju som gjort för mig.. :O
Hur är det med ljudnivån osv med all vattenkylning, fläktar och pump håller sig lugna eller?
Tre tummar upp, två för bygget och en extra för fotot. Hög klass! 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.

November 30, 2010

December 15, 2014

Anton Karmehed;1296310 wrote: Ruskigt snyggt Lucas! Själv är jag svag för blått, vitt och minimalistisk design så detta är ju som gjort för mig.. :O
Hur är det med ljudnivån osv med all vattenkylning, fläktar och pump håller sig lugna eller?
Tre tummar upp, två för bygget och en extra för fotot. Hög klass! 🙂
Under Dreamhack så benchade jag uppe i Intels Monter (Antagligen 30 grader +) och där höll den sig på 60C som max under en Firestrikebench, med enbart 2 fläktar inkopplade! Så hoppas på att kunna köra två fläktar på 5v, samt en radiator passiv. Det låter iof sjukt haha....
Typh00n;1296323 wrote: Grymt imponerande bygge detta, bra jobbat! Är ett stort fan av XSPC vita radiatorer 😀
Är också intresserad av hur ljud och temps är.
Ljudet utan adapter är tyvärr något störande, speciellt när jag har behövt ha en öppning i chassisidan.
Dock ska jag införskaffa några 12->5v adapters och köra dem på fläktarna 🙂
Auxilium;1296324 wrote: Under Dreamhack så benchade jag uppe i Intels Monter (Antagligen 30 grader +) och där höll den sig på 60C som max under en Firestrikebench, med enbart 2 fläktar inkopplade! Så hoppas på att kunna köra två fläktar på 5v, samt en radiator passiv. Det låter iof sjukt haha....
Ljudet utan adapter är tyvärr något störande, speciellt när jag har behövt ha en öppning i chassisidan.
Dock ska jag införskaffa några 12->5v adapters och köra dem på fläktarna 🙂
Det är ju riktigt grymma temps med tanke på hårdvaran och hur slimmat chassit är. Blir lite avis nästan. 🙂
Kan tänka mig det, 5v hade säkert varit ruggigt tyst. Brukar ju inte krävas mycket luftflöde för att hålla värmen borta från effektiva vattenkylningslösningar. Annars kanske en fläktkontroller med möjlighet att variera fläkthastigheten beroende på belastning skulle kunna vara något? Alternativt en PWM-lösning?
Hur är pumpen, helt tyst eller?
Tekniknörd som gillar att träna.
December 15, 2014

Anton Karmehed;1296325 wrote: Det är ju riktigt grymma temps med tanke på hårdvaran och hur slimmat chassit är. Blir lite avis nästan. 🙂
Kan tänka mig det, 5v hade säkert varit ruggigt tyst. Brukar ju inte krävas mycket luftflöde för att hålla värmen borta från effektiva vattenkylningslösningar. Annars kanske en fläktkontroller med möjlighet att variera fläkthastigheten beroende på belastning skulle kunna vara något? Alternativt en PWM-lösning?
Hur är pumpen, helt tyst eller?
Haha ja så är det verkligen!
Moderkortet kontrollerar fläkten så gott det går, problemet är snarare att fläktarna låter för mycket vid 12v. När jag bytar chassi kommer jag helt klart köpa den tystare versionen! 🙂
Pumpen hör jag inte alls 🙂
1 Guest(s)