[Projektlogg] Project Dark Knightmare|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Projektlogg] Project Dark Knightmare
Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2015 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

Image Enlarger


BY BMAWN

Hejsan!
Det är med STOR glädje jag skapar denna bygglogg.
Detta projektet kommer att kunna kryssas av som min andra vattenkylda rigg och förhoppningsvis något mycket bättre än det jag tidigare gjort. Jag har tagit emot kritik, planerat och knappt kunnat väntat för att kunna göra detta bygget till det bästa jag kan.
Under planeringen har jag lärt mig en del i google sketchup och en del bildredigering i GIMP. Med dessa nyvunna kunskaper hoppas jag på att kunna skapa en bygglogg med lite mastigare och mer seriöst innehåll.

I år fyller mångas mest älskade och mest filmtolkade superhjälte 75 år, denne går om dagarna vid namnet Bruce Wayne och om nätterna blir han den som vi känner igen som Batman. Jag är ett stort fan och har som mål att försöka implementera en del detaljer i bygget utan att överdriva, då jag vill bibehålla ett cleant utseende och för att slippa bli alltför nischad.
Till största delen kommer bygget att vara svart, med en del gråa detaljer. Det saftigaste med detta bygge är dock något som jag är väldigt glad över att ha kunnat uppnå, att gå upp till entusiastplattformen 2011-3. Jag kommer till skillnad från förra bygget att till större del använda vattenkylning ifrån bitspower.

Det som är mest spännande (för min egen del iallafall) är att bygget kommer att ske i ett Hex Gear R40, ett fantastiskt chassi i ATX format som bara är allt som ett chassi borde vara. Iallafall enligt mig. Till chassit har jag köpt till ett helsvart accent pack, och jag kommer dessutom att färga de silverfärgade aluminiumprofilerna svarta.

Klicka på spoiler för att se hårdvara och vattenkylning:
Hårdvara:
Intel Core i7 5820k
EVGA X99 Micro
Kingston HyperX Predator 2666MHz 16GB
EVGA GTX980Ti SC+
Corsair HX850i
Samsung EVO 250GB
WD Green 1TB

Vattenkylning
Kommer snart

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297893
October 17, 2015 - 2:01 am
sp_Permalink sp_Print

**Reserverad för slutbilder**

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297894
October 17, 2015 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Introducerar "BY BMAWN"
Min nya och alldeles egna logotyp!
Vad tycker ni?
Image Enlarger

Denna logotyp kommer att synas som vattenmärke på alla mina bilder, på projektbannern och på det mesta av mitt innehåll.
Med denna uppdatering tänkte jag också bidra med några bilder. Dessa bilder har jag använt som träning för att kunna utvecklas och lägga upp bättre och bättre innehåll i loggen.
I framtiden kommer jag förmodligen inte att redigera t.ex byggbilder lika mycket, men man kan se dessa bilder som ett smakprov på vad jag sitter och gör på dagarna. Vad tycker ni? Mer/mindre redigering? Som referensmall kan man gärna kika på föregående projektlogg och jämföra med den här.
Jag utlovade förbättring och jag hoppas att det här är ett steg i rätt riktning!
Här kommer bilderna:
Image Enlarger


Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

För de som är intresserade använder jag mig av ett EOS 70D kamerahus och ett Canon EF24-105MM objektiv.
Until next time! 🙂

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297931
October 24, 2015 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla!
Hoppas ni haft en trevlig vecka och en skön fredag.
Igår tog jag emot paket från england:

Image Enlarger


Image Enlarger

Image Enlarger

Klarheten i glasrören verkar efter en snabbtitt mycket högre än akryl och PETG, de ska bli riktigt kul att använda i bygget.
Image Enlarger

I paketet fann jag de produkter Mayhems varit så schyssta att sponsra mig med. De bidrog med två flaskor Mayhems Pastel Black concentrate och en flaska med Mayhems Aurora 2 Silver concentrate, vilket kommer att vara oerhört spännande att testa.
Förutom vätska skickade de också med tre 500mm långa glasrör, dessa kommer jag att använda i bygget och det var precis nyligen som mayhems släppte dessa så det känns riktigt kul att få chansen att prova på något unikt!

Resten av sakerna till bygget kommer förmodligen att ramla in antingen måndag eller tisdag. Så fort jag fått allt kommer jag att förflytta mig från min lägenhet hem till farsans källare för att påbörja byggandet. Flyttade i somras till en lägenhet på 26kvm, och det är lite litet ifall man vill ha plats för att modda/bygga och ta schyssta bilder. Så den kommande veckan kommer att bli intensiv med förhoppningsvis en hel del updates.
Hoppas att ni har en fortsatt trevlig helg så återkommer jag på måndag/tisdag!

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297954
October 27, 2015 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Update: de fittings jag beställt har fastnat hos tullen, men de borde skickas strax så att jag förhoppningsvis har allt i slutet av veckan.
Beställde D5, fläktar och en fläkthubb från inet igårkväll också som bör landa i morgon hos mig. Update kommer så fort jag kommit igång med själva byggandet förmodligen.

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297988
November 5, 2015 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan! Tänkte bara snabbt lägga upp en uppdatering här med att säga att nej, jag är inte död. Jag har däremot haft väldigt mycket att göra och har därmed inte haft tid att uppdatera byggloggen här!
Känner man däremot att man har panik och att man verkligen måste veta vad jag håller på med, kika in min facebooksida eller på den engelska byggloggen: [Build Log] Project Dark Knightmare - Build Logs - Linus Tech Tips
Jag kommer att uppdatera här med, så fort jag har tid!
Ha det gött så länge 🙂

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298010
November 8, 2015 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Känner att jag måste be om ursäkt för att jag inte ger lika mycket kärlek till den svenskspråkiga byggloggen som jag gör till den engelskspråkiga, sorry! 😉
Har haft fullt upp i verkstaden och har fått enormt mycket gjort.
Startade helgen med att lackera om skruvar, pumpbracket och radiatorer.
Något spännande och nytt för detta bygget är att jag använde mig av Hagmans Granit, en helt fantastisk uppfinning som ger det du målar textur och oerhört vacker finish. Kombinerad med Hagmans mattsvarta färg gjorde omlackeringen under för radiatorerna och det andra enligt mig. Hade från början inte tänkt måla om radiatorerna, men efter att ha arbetat med dom och provmonterat kände jag bara att färgen inte alls var rätt. Och jag är riktigt glad att det var så, för den nya lacken är fantastisk och passar mycket bättre till projektet.
Bortsett från detta har jag sleevat och gjort om pumpkablarna, jag tog bort den blåa "sense" sladden som visar varvtal då den enligt mig bara är i vägen. Lödde bort strömkablarna, kortade av, lödde på dom på en avkortad atx-kabel (har inget crimpverktyg) och satte sedan ihop allt. Numera är strömkablarna svarta och de kopplas in direkt till nätagget via 6-pin.
I morgon (söndag) hoppas jag på att kunna koppla alla rör och läcktesta.
Jag kommer också att anmäla mig till dreamhacks Casemod Championship och hoppas verkligen på att komma med. Även om bygget inte är klart än är jag rätt så säker på att slutresultatet kommer att bli rätt så grymt. 😉
Nåväl, här kommer en jäkla massa bilder!
Image Enlarger


Image Enlarger

NSFW below :3
Image Enlarger

Image Enlarger

Obligatorisk GPU close-up.
Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Använde gängtapp till pumpbracketen, modkitet sitter som handen i handsken här!
Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Onödig bild på musen jag använder när jag är hos mina föräldrar och sitter vid pappas dator, en Microsoft Trackball Explorer. Faktiskt rätt så skön för slösurfning men inget jag skulle rekommendera för gaming! 😉
Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Testade pumpen med denna manicken.
Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger
Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298038
November 10, 2015 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, eftersom detta projektet är döpt Dark Knightmare kände jag att det saknades rätt så mycket "dark"... Så jag drog till det lokala glasmästeriet där dom också har vinyl och fick köpa loss lite mattsvart och lite grå kolfiber. Denna gången använde jag endast den mattsvarta vinylen då den grå kolfibern nästan var reflexliknande... Och jag vill inte ha ett bygge som påminner om något flexbert (minns någon honom?) skapat.
Jag knäppte en bild lite hastigt när jag kom hem och vill gärna höra vad ni tycker.
I väntan på påfyllnad utav glasrör kommer jag att sleeva lite detaljgrejer (lite fläktkablar bl.a) och fixa med annat. Därmed inga uppdateringar på ett tag. Ni överlever nog!

Image Enlarger

P.S Har man panikabstinens över vad jag har för mig brukar jag ladda upp lite mobilbilder på facebooksidan.

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298048
November 13, 2015 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Har pillat med mycket detaljarbete då jag inväntar nya glasrör från Mayhems. För att minska risken att jag mäter fel och därmed slösar rör införskaffade jag mig kopparrör från bauhaus och började jobba på rördragningen. Är ganska nöjd med dagens framsteg, då jag gjorde två av totalt tre hål i toppen som jag verkligen dragit ut på. Det gick oförväntat bra och saker bara passade. Jag kanske borde tro på mig själv lite mer. 😉 De två hålen jag gjorde idag kommer att ha olika syften, ett av hålen (det som är närmst) kommer att vara returlina till reservoaren och det andra (bortre) kommer jag att bruka som fillport. För att genomföra detta måste jag införskaffa mig en passthroughfitting. Vi får se hur jag löser det.
Förutom detta har jag sleevat startknappen och "målat över" kondensatorerna på moderkortet. De var ljusgrå och röda innan och det passade inte riktigt med färgtemat. För att genomföra detta använde jag endast en vattenfast markeringspenna, tack för tipset @timpelay!
Jag har också tagit farväl till garantin på mitt HX850i genom att öppna upp det och färga om fläkten. Jag överväger att ge "locket" en omgång texturlack så den ser ut som radiatorerna på "halva" nätaggregatet. Vad tycker ni? Kommer förmodligen också skippa fläktgallret då jag inte gillar det. Tro det kommer se cleanare ut utan sen med. Speciellt med tanke på att fläkten är semipassiv och står still för det mesta 🙂

Image Enlarger


Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

I morgon kommer jag att jobba på att försöka dra klart slingan och kanske till och med köra ett litet läcktest. Det känns dock inte så nödvändigt eftersom att jag ändå måste riva bort alla rör sen. Vi får se hur jag gör.

Inväntar med spänning besked från dreamhack casemod championship också... Dör snart av att inte veta ifall man är med eller inte.

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298054
November 13, 2015 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev klar med rören idag om man bortser från radd->gpu & gpu->cpu. Självklart är jag två fittings kort så kunde inte sluta slingan idag. Men allt småpill är gjort så kommande mods kommer att gå som smör! 😉
Image Enlarger


Image Enlarger

Blev riktigt nöjd med mina tre passthrough hål som jag gjorde i toppanelen av chassit. Var väldigt orolig över just den här delen av bygget då jag gjort det förr med blandade resultat. Men alla tre hålen blev klockrena och inget blev snett vad jag kunde se iallafall!
Från vänster i bild kommer det att fungera som följer: returlina cpu->radd, retur radd->res och sen till sist en fillport. Skulle vara oerhört krångligt att fylla på utan den tror jag 🙂
Image Enlarger

Ovan kan man se den "gömda" slingan som binder samman reservoar och pump. Denna kommer inte att synas över huvud taget senare, men den är värd att uppmärksamma ändå för det blev rätt vackert kan jag tycka!

Kommer förmodligen inte uppdatera i morgon då jag har en flickvän som fyller så det ska firas.
Hoppas ni har en trevlig helg så hörs vi snarare än senare 😉

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298074
November 19, 2015 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå igen!
De fittings jag beställde kom idag vilket ledde till att jag slöt slingan och läcktestade allt.
Det gick som smort, lite oroväckande mycket luft i systemet i början men det löste sig snabbt.
Det som är kvar att göra i detta bygget nu är LEDs, byta till glasrör och fixa till kablar. Sedan är jag nog redo att förklara detta projektet avslutat!
Tills nästa uppdatering bjuder jag på en bild från den avslutade loopen:
Image Enlarger

Kommer också att avslöja en rätt så stor grej inom en snart framtid 😉
Tills nästa gång mina vänner!

Avatar
Oskar Bergman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 17, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298108
November 26, 2015 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Längesen update och det ber jag om ursäkt för. Men det är med all rätt, jag har haft fullt upp med ny arbetsplats sen i måndags och efter långa och snurriga dagar har jag satt mig direkt när jag kom hem för att finputsa på projektet. Det är nämligen så att på lördag är det dags för mig att ställa upp i Dreamhack Casemod Championship och jag sitter för tillfället på Dreamhack i hall D och spelar lite, uppskattar verkligen folk som kommer förbi och ställer frågor eller bara vill snacka lite. Känner man sig sugen så sitter jag på D46:14.
Annars kommer jag infinna mig i Dreamhacks fanzone mellan 12-14 på lördag och på stora scenen i hall D klockan 16.00.
I övrigt vet jag inte riktigtg vad jag ska säga. Det som finns kvar att göra med detta projektet är att hålla en ordentligt uppstyrd fotosession vilket jag kommer att genomföra nån gång nästa vecka förmodligen. Jag hann knäppa en snabb bild på datorn hemma i lägenheten en när jag testade den lite innan jag packade ner allt inför dreamhack i onsdags. I övrigt hoppas jag att alla har det bra och att vi ses på dreamhack! 🙂
Image Enlarger

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL