Radiostyrd laptop?! 1/3 05|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radiostyrd laptop?! 1/3 05
KloreX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 1, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Har börjat fundera på hur man skulle kunna bygga en radiostyrd bil med en laptop som grund.

Styrningen skulle kunna ske med trådlöst nätverk med en annan dator.
Laptopen isig skulle ju inte behöva vara nån värsting utan kanske nåt man köper begagnat för en 500:-.

Men vad skulle jag komma att behöva till detta då och vad skulle det kunna komma att kosta?

Jag hade tänkt att styrningen skulle kunna ske som på en bandvagn men kanske inte med band utan 4-6 hjul. Dvs med två motorer som ger kraft åt vardera sida. Tror att det borde vara den bästa lösingen eftersom konstruktionen blir enklare och man kan göra 360 utan att åka frammåt.

Jag hade tänkt köpa två st likadana skruvdragare på typ ÖB/rusta för batteri och motorer.

Konstruktionen skulle kunna bestå av plexiglas, alu och slaktade prylar.

Vet att man kan koppla reläer till skrivar porten men kan jag på något sätt styra strömstyrkan som kommer från batteri till motor via en dator?

Vilken räckvidd kan jag komma up till via trådlöst nätvkort med antenn?
Vilket OS och vilken mjukvara bör jag använda?

Ska jag försöka övertyga någon av mina goda vänner som behärskar programmering att skräddarsy mjukvara?

Webbkamera med zoom från datorn?

Övriga funktioner jag borde inplumentera?

Till sist så skulle jag bygga denna för byggandet skull men vad skulle man kunna ha för glädja av en sådan pryl?

Vet inte om det blir något bygge men jag är mycket sugen på något anurlunda. Skulle mest behöva lite feedback på koppling mellan hårdvara och mjukvara.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
851082
March 1, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du tänkt på fördröjningen som kommer bli innan bilen hinner reagera ? det räcker med någon tiondels sekund fall man har otur för att det ska gå åt helvete

KloreX
Medlem
851086
March 1, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men det ska inte bli någon rally bil utan snarare en hjulgående robot.

Hittade denna pryl eventuellt borde den kunna bli länk mellan mjukvara och egen hårdvara.

http://www.kjelloco.se/content.....00,7455000

Får väl använda transistorer för att styra strömstyrkan med den kretsen eftersom den leverarar max 5v på analog autput

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
851105
March 1, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som en lite grym idé faktiskt 🙂

via pralelporten borde du väl kunna ge ut olika lägen för gas? isf. kan du ju använda "avtryckaren" på skruvdragaren för att reglera, sen ha 2 olika lägen eller något sånt.

Borde du inte kunna använda winamp att styra i? volym=gas balans=höger vänster sen bara köra nåt LCD-program som ger ut denna status som styrning för det hela?

lycka till!

KloreX
Medlem
851124
March 1, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det har du rätt i, jag har alldrig använt parallelporten till något förr så jag har inte så stor koll.

Vad jag behöver är ju främst att kunna reglera strömstyrkan på två kanaler samt reversera.

Andra funktioner kan jag använda mig av reläer till.

Skälva styrningen hade jag tänkt skulle fungera via fjärrsyrning och lokal mjukvara på laptopen som styrs.
Innebär det ytterligare nämnvärd fördröjning?

borde ta o gräva ner mig lite i komunikation mellan datorns olika portar till externa enheter, några bra länktips?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
851173
March 1, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt hur du ska göra... men finns väl iaf ett ganska kasst kopplingsschema för polvändning med hjälp av relän under min projektlog gömma projektor, den kan du kontrollera en motor åt olika håll med...

olika hastigheter skulle du ju kunna lösa på detta sättet, bilen går långsamt, du har 2st seriekopplade motorer, när du ökar farten driver du bara med ena motorn... eller om du kanske har 3 motorer i serie, sen kan byta till en istället då borde du även få en starkare bil när den går långsamt...

KloreX
Medlem
851200
March 1, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom att varje motor ska styra varsin sida vill jag ha en ganska steglös justering så att jag kan göra mjuka svängar.

Funderar på om det inte finns någon fläktstyrning som styrs ifrån datorn?

Behöver få ut lagom ström för att kunna driva en transistor som i sin tur kan styra motorn.

Alltså bara en justerbar ström som jag kan omvandla så den passar transistorn.

Börjar bli krångligt det här kanske borde läsa på lite..

KloreX
Medlem
851218
March 1, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten skiss
[Image Can Not Be Found]

Den magisk lilla boxen är alltså det som gör att jag kan justera min 12v ström från datorn samt reversera den.
Alla förslag är välkommna utom de dåliga.

KloreX
Medlem
851228
March 1, 2005 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
851315
March 1, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

KloreX wrote: En liten skiss
[Image Can Not Be Found]

Den magisk lilla boxen är alltså det som gör att jag kan justera min 12v ström från datorn samt reversera den.
Alla förslag är välkommna utom de dåliga.

hmm vilka är dåliga då? 🙄

nej men om du tar långsama motorer så den rör sig låndsamt så behäver du bara ett relä som fixxar av eller på...

KloreX
Medlem
851492
March 1, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo visst men det blir tråkigare men en lösning iaf. Men jag tror att det går att lösa på något sätt snarare för dyrt eller komplicerat än omöjligt.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
851495
March 1, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju färdiga fartreglage för för radiostyrda bilar, tror du kan få tag på ett sånt för kanske 300 med lite tur, är rätt dyra... å antar väl du behöver 2st isf. blir dyrt... men är ju en lösning..
men eftersom du använder flera motorer är nog lättast att lösa genom att koppla dessa olika för olika hastigheter, ett reglage som sköter frammåt bakåt, och ett som sköter om alla motorer ska vara parallellkopplade eller seriekopplade, borde räcka... om du ej tänkt göra något som går väldigt fort..

KloreX
Medlem
851663
March 2, 2005 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jo så skulle jag kunna göra 2 relän eller transistorer för varje hastighet

Eller om jag kopplar olika lednignar till varje transistor med olika mycket motstånd så borde det funka med, risken blir väl dock att man råkar slå på två outputs från datorn så att transistorn brinner och om jag inte satt dioder på ledningarna riskeras väl porten o paja.

De som styr radiostyrda bilar kräver väl en varibel inbut det enda de gör är väl att fungera som servon.

Tycker det borde finnas någon slags apparat som har det färdigt typ en fläktkontroll styrd från datorn eller dimmer till lysrör etc.

Två st
http://www.rusta.se/product.as.....ct_id=2574

Eller lite billigare
http://www.rusta.se/product.as.....uct_id=601

Borde bli riktigt bra med kräm från dubbla 18volts motorer men de små kanske räcker.

KloreX
Medlem
851698
March 2, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Har lagt in en tråd i Svenska Elektronik Forumet för detta.

http://www.geekjoan.com/forum/.....4705#44705

KloreX
Medlem
862852
March 22, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Projektet blir nerlagt tillsvidare då det finns lite andra saker som måste prioriteras. Se tråden ovan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL