February 21, 2015

Hej Nordichardware!
Nu var det dags för ett nytt projekt, jag har funderat på det här projektet i några månader och filat på smådetaljerna och känner mig äntligen redo att sätta igång! Projektet är menat att agera som mitt huvudsystem och därför så bestämde jag mig att köra med X99 då jag verkligen kan behöva den extra prestandan. Såklart så kommer hela bygget vattenkylas, mer om det senare.
Lite mer om projektnamnet, Redox. Chassit som ska användas i bygget är ett InWin D-frame mini, som ska lackas rostigt, hela projektet kretsar runt biltermen Rat-rod, då jag vill ha en rostigt och sliten finish på utsidan, sen en fräsch och stilren insida.
Redox är ett kemisk fenomen och ett samlingsord för Oxidation och Reduktion. därför tycker jag att ordet Redox passar ganska bra till det rostiga projektet.
Nu vidare till vad som ska sitta i bygget!
Komponentlista
CPU: Intel i7 5820k
GPU: GTX 970
GPU: GTX 970
MOBO: Gigabyte GA-X99-UD3
RAM: Crucial Ballistix Elite DDR4 4x4 2666MHz
SSD: Intel 730 240GB
SSD: Intel 530 240GB
PSU: BeQuiet PowerZone 850w
Fläktar: Noiseblocker E-loops
Såklart så vill jag tacka mina sponsorer för att dom förser mig med delar!
Stort tack till In-Win, Gigabyte och BeQuiet!
Nu går vi vidare till bilderna!

Ses nästa update!
February 21, 2015

Då var det dags för en till kort update innan jag åker på semester, jag kommer vara borta tills söndag så tyvärr får ni vara utan updates i en vecka, nästa vecka ska chassit förberedes för lackning och börja målas, mer komponenter kommer komma in strax efter det.
Eftersom jag inte täckte projektet så bra i första updaten ska jag förklara lite mer vad projektet ska bli.
Som jag sa tidigare så ska bygget baseras på bil-termen "rat-rod" och ska därför lackas på ett sätt så det liknar rost.
Målet är att få utsidan att se ut som en gammal rostig rörkonstruktion, jag kommer även lägga till detaljer av perforerad plåt som även ska lackas rostig, hela utsidan av datorn ska se väldigt gammal ut för att framhäva den moderna insidan av bygget, insidan kommer vara mestadels svart men även inslag av nickel för att få fram en ny och fräsch känsla. Det kommer sitta dubbla grafikkort i bygget för att få det att se så fyllt ut som möjligt, båda grafikkorten ska vattenkylas, även processorn.
Mer får ni veta senare under byggets gång, vill inte avslöja allt för mycket såhär tidigt.
Såklart i ett sånt här bygge så behöver vi snabb lagring, så jag valde att köra med 2st SSDer från Intel, Intel 730 240GB och Intel 530 240GB, fläktarna som ska användas till radiatorerna är Noiseblocker E-loops som också ska få en liten extra touch.
Här kommer lite bilder!

det var allt för denna gång! ses nästa vecka.
February 21, 2015

Nu är jag tillbaks från semestern och det är dags för ny update! Idag har vi jobbat lite med förberedning för lackering på chassit, jag har test monterat lite olika komponenter i chassit för att få en bild på hur det ser ut, det blir tight med det ska gå! chassit har blivit strippat på alla skruvar och olika delar så det är bara själva ramen kvar, primern är på, imorgon tänkte jag påbörja rostmålningen.
Men det täcker jag mer i nästa update!
Här kommer lite bilder på provmonteringen.

Här har vi chassit strippat på alla delar, ska förberedes för lackning och sen ska primern på!

Jag kommer använda mig av Montana's Metallprimer för det här, då den brun/röda kulören underlättar senare för handmålningen.
Primern är på och ska få härda ett tag! Ska påbörja målningen om några dagar, det får ni se i nästa update.

February 21, 2015

Hej allihopa! det är dags för en till uppdatering, i denna uppdatering kommer jag berätta lite om några nya komponenter samt lite mindre modifikationer.
Jag har försökt mig på lite olika metoder för få rätt finish på fläktarna, till slut så valde jag att gå med halvblank svart färg till fläktarna, jag har inte haft tid att få allt klart till att påbörja målning av chassit med jag har istället experimenterat lite med paracord, Paracord är något nytt för mig och då jag inte har jobbat med det så mycket så kände jag att det var värt ett försök att prova.
Vidare till bilderna! Jag testade först att måla Noiseblocker E-loops fläktarna med gunmetal gray plastidip för att se hur det skulle se ut, jag vart inte jätte nöjd med resultatet och istället vart det halvblank svart som sagt ovan.

Här kommer en liten överrasking som inte många visste om när jag påbörjade bygget, jag bestämde mig för att köra lite old-school och valde att köpa hem ett gammalt DDR2 set med OCZ Reapers som jag har planerat att “låna” flänsarna ifrån och istället sätta dom på ett 32gb set med 2133MHz DDR4.

Jag har har inte haft allt för mycket tid över på senaste tiden så skolan precis har börjat igen och det vart en väldigt stressig start, men målningen av chassit har påbörjats! älskar resultatet men tyvärr vill jag vara lite hemlighetsfull så ni får helt enkelt vänta tills jag visar upp hela chassit med slutförda målningen! Nu står det sleeve på schemat! klä om mitt BeQuiet PowerZone 850W nätagg med paracord, jag är inte helt såld på idén med paracord men jag känner att det är värt ett försök även om jag inte kommer ha det i slutändan.
som ni såg i senaste texten så fick jag tag på lite DDR2 minnes flänsar som nu har fått en liten extra touch för att matcha temat på bygget, näst på schemat är att få moderkorts kylaren att passa in mer samt göra en Custom IO cover för att få moderkortet att se lite fylligare ut!

Nu är jag äntligen klar med målningen av chassit, jag är helt förbryllad över hur bra resultatet vart och otroligt nöjd, vad tycker ni? Jag har påbörjat att sleeva kablarna men är fortfarande inte helt säker på om jag ska köra med paracord istället, mer om det nästa vecka!
Jag fick också en chans att prova ut min nya kamera, en Canon EOS 750D.
Målningen har varit väldigt tidskrävande och har varit starkt prioriterat så tyvärr har jag inte så mycket mer till den här updaten men jag hoppas det här ska räcka!

Här kommer en liten mini-update då jag inte ville hålla er väntade för länge, lite aluminiumarbete har påbörjats och det kommer visas upp en hel del nya grejer i kommande uppdateringarna, inklusive ett väldigt passande I-O Cover. Kabel updaten kommer någon vecka framöver, däremot har jag bestämt mig för hur jag ska göra! jag var inte helt såld på paracord idén så jag valde istället att köra nakna scratchkablar istället, så förvänta er lite fina kablar i dom kommande uppdateringarna!
Jag har även jobbat lite med rost-målnigen på en del av komponenterna så att det skulle smälta in lite mer med chassit, däremot får ni vänta med den stora “revealen” till nästa update! ni får nöja er med några sneak-peeks medans

Här kommer den länga väntade uppdateringen där jag kommer visa upp resultatet av dom senaste veckornas jobb, större delen av fabrikationen är klar, med både en PSU Coverplate och en ny baksida i perforerad aluminiumplåt gjorda. Personligen är jag jätte nöjd med resultatet, aluminiumen gav ett perfekt kontrast så att inte rosten övertar.
Kablarna har påbörjats, dock är det väldigt tidskrävande så ni får vänta till kommande uppdateringar för att se dom slutförda! kablarna jag har tänkt att använda passar perfekt i chassit och hjälper verkligen med looken på datorn, ger den en lite mer industriell och biffigare look. iallafall i mitt huvud
Tyvärr var jag tvungen att göra nya fästen till IO-Covern då en av flikarna gick sönder, så jag slipade ner båda hörnen och har nu gjort nya fästen. Nästa update kommer jag ha lite nya aluminiumbitar, bland annat några frästa distanser till radiator/fläkthållarna som jag ska få av min käre vän Ted! Syftet med dessa är att hålla ut radiatorfästena så att jag inte får några passningsproblem med moderkorts kylaren.
på andra noter så lyckades jag bli av med min Intel 530 SSD och fick tag på en ny Intel 730 SSD så jag kommer ha två stycken passande SSDer istället Dessa ska också få en liten omgång i moddinghörnan!
Vidare till bilderna!

Det var allt för denna stora uppdatering, stort tack till alla som fortfarande följer byggloggen! jag ska försöka inte hålla er väntade så länge, ha en trevlig kväll
February 21, 2015

Hej alla! Varit ett tag nu, var tvungen att ta en liten paus från bygget för att förbereda mitt förra bygge inför Dreamhack Casemod Championship, så det var full rulle i verkstaden i nästan 2 veckor, nu är jag tillbaks från Dreamhack och är utvilad, så jag tänkte kasta ut en till update till er!
Alla kablar är gjorda och passar perfekt längdvis, ni kan se det i några bilder här! Har även fått hem några tjockare distanser för att lyfta ut fläkt och radiatorhållarna en bit utanför moderkortet då det uppstod lite passningsproblem och radiatorn skulle slå i moderkortsflänsarna, SSDerna har blivit förberedda inför moddning, tanken är att fylla upp nedsänkningen i designen, lacka på mattsvart och sen applicera custom dekaler för att få dom att matcha in i bygget, distanserna kommer även få en liten extra touch! mer än det vill jag inte berätta, men snart bör det börja komma in lite fler delar till bygget!

Det var allt för denna lilla update! tack för att ni följer
February 21, 2015

February 21, 2015

Hallå! Då var det dags för en till update, har varit ganska upptagen nu när juldagarna närmar sig och bestämde mig för att spendera lite mer tid med familjen istället för datorn, men ska börja lite smått igen nu i veckan, börjar direkt med att dra ut en liten update!
SSDerna har blivit isärplockade och ska få en liten custom finish, Dom ska bland annat fyllas upp så dom är helt släta istället för att ha inbuktningarna som sitter där för dekalerna som kommer med från fabrik, Dom ska sedan bli mattsvarta och få lite logotyper på sig.
Här har vi lite bilder!

Det var allt för denna update, det kommer en till progress update nästa vecka med ssderna och lite nya grejer.
Tack för att ni följer! Ha det bra så länge
February 21, 2015

Då var det dags för en till uppdatering! Skolan stressar på som vanligt med det ska inte vara några problem, i den här uppdateringen täcker jag lite på hur jag gick tillväga för att göra om SSDerna till att passa temat, som dom flesta vet så har Intel 730 ssder en inbuktning och en mjuk kurva över hela ssdn, jag gillar inte den speciellt mycket så jag valde att fylla upp den med metallspackel, sedan slipa och lacka om hela ssdn, tillsammans med det kompletteras dom med lite custom dekaler som min vän Simon fixade åt mig
Här har ni lite bilder!

Jag vart inte helt nöjd med finishen på ena ssdn så jag kommer slipa ner och göra om lackeringen på den, sen till nästa update så kommer fläktarna vara fästa i chassit med dom svarvade distanserna, ses nästa update!

August 19, 2003

February 21, 2015

February 21, 2015

Dags för en till uppdatering! Huvudet är fullt av idéer som jag ska utföra men var tvungen att ta en liten paus för att ge er en snabb uppdatering innan jag plockar isär allt o fortsätter igen, nu är fläkthållarna fastskruvade i midplaten, dom sitter med m4 skruvar och en distanser på 42mm, jag var tvungen att ha distanser om jag skulle kunna fästa en radiator bakom fläktarna, annars skulle den ha tagit i moderkorts kylaren. Det vart förvånansvärt robust för storleken på distanserna och ska inte ha något problem med att hålla upp vikten av 2 fläktar och en radiator, distanserna kommer stanna kvar i sin orginal alu finish för att matcha perforerade aluminium panelerna men fläkthållarna kommer få sig en extra touch, bland annat med lite text och målning.
Sen så har vi senaste tillskottet i bygget, processorn har anlänt!
Det är inte mindre än en Intel Core i7 5820K som kommer att driva bygget, kommer nog gå fint ihop med grafikkorten när jag väl kan bestämma mig för vilka jag ska köpa. Här har vi lite bilder!
Resten sparar jag till nästa uppdatering

Det var allt för denna uppdatering, syns nästa gång! Tack för att ni följer
February 21, 2015

Tjenare! Passar på att slänga ut en till uppdatering nu medans jag har tid
Senaste tillskott i bygget är en grymt snygg SLI brygga från EVGA, som har fått sin egna finish för att passa in i bygget, bilder på denna kommer senare. För en vecka sen kände jag att sidopanelen i alu på baksidan var lite tom och kanske skulle behöva piffas upp lite mer för att stå ut, så jag bestämde mig för att skära ut REDOX loggan ur mitten av panelen så man delvis även kan se in till baksidan av datorn där alla kablar kommer att gå, det är även där SSDerna så småningom kommer att fästas. Det var ganska pilligt men det vart bra tillslut.
100+ hål senare och några timmar med filen så var det klart!
Här kommer resultatet

1 Guest(s)