Singularitet | Göm inget, visa allt!|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Singularitet | Göm inget, visa allt!
Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2014 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Singularitet, det är väl själva temat på det här bygget, eller iallafall den första tanken jag hade när jag började att sätta tänderna i den. Huruvida det har följt med genom hela nu fram till att det börjar bli färdigt är väl kanske upp till er att bestämma.

Jag kan säga det att jag känner mig väldigt nöjd med det mesta med den, känner mig rätt färdig om vi bortser från att kanske vrida och vända Scythe Himurona, att göra en lite mer strikt kabeldragning runt nätaggregatet och satakablarna. Jag hade gärna kört SLI också, jag har ju ändå fler MK-26 ligger och väntar. Skulle ni ha ett likadant grafikkort på hyllan så hör gärna av er..

Det här bygget är sponsrat av en hög med företag som gillar det jag gör, eller kanske går på det jag säger, jag vet inte. 😛 Jag har ju skrivit, 'göm inget, visa allt' och med det menar jag att det ska inte finnas någonting gömt bakom något. Inga täckande plåtar, inget undanskyfflande av sådant du inte vill visa. Jag har därför också sett till att börja med att lägga upp dessa bilder som visar så mycket som möjligt, med bra ljus och allt sådant, bilder på andra sidan av datorn kommer jag att uppdatera med så småning om. Den är färdig, men jag har inte bilderna tillgängliga än.

Fotografierna är tagna i en hemstudio hos en kompis, ett stort papper på rulle har agerat bakgrund/golv och så har vi använt externa blixtar, mjukt ljus etc etc. Jag vet inte allt. Jag blev riktigt nöjd, även om det kanske inte är min stil riktigt att visa allt såhär tydligt och utlämnande. It serves it purpose, och jag hoppas att ni gillar det.

Kort och gott, här är en lista på det som är gjort.

Moderkort
- Mattsvart kylning med slipade ner till naket aluminiumdetaljer
- Övermålade tryck på PCB'n
- Putsade kondensatorer
- Svart PCB-kant.
- Svarta I/O Kontakter
- Inga klistermärken

Grafikkort
- Svart PCB-kant
- Putsade kondensatorer
- Prolimatech MK-26 med Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 fläktar.
- Inga klistermärken

Chassi
- I/O borttaget
- Lättad
- Moddad för att få plats med större nätagg
- Moddad vid 90mm fläktplatsen för att det var onödigt skrot.
- Borttagen 5.25" plats för att det är helt onödigt
- Borttagen HDD bur
- Slipad interiör
- Nya kabeldragningsmöjligheter.

Nätaggregat
- Mattsvartlackad
- Inga vita tryck
- Inga klistermärken
- Separerade kablar
- Osleevat
- Tagit bort onödiga kontakter

SSD
- Inga klistermärken
- Slipade till naket aluminium.

HDD
- Inga klistermärken
- Scythe Himuro

Hårdvarulista
Intel i7 3770K
MSI Mpower Z77
Asus GTX580 DCUII
Corsair Force GT
Corsair Dominator GT
Corsair AX1200W
Western Digital Black
Prolimatech Genesis Black
Prolimatech MK-26 Black
Prolimatech PK-3
Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12
Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14
In Win 904
Scythe Himuro

Image Enlarger


Här ser ni CPU-Kylaren, Prolimatech Genesis, en svart specialvariant. Fungerar riktigt bra och håller CPU'n nere på ca 50c i Load, bättre än två andra riktigt fina highend CPU-kylare som kom ut i år. Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 fläktarna är 15mm tjocka och kyler riktigt bra, är tysta och snygga är de också. Kan varmt rekommendera till de som lyckas få tag på dem.

Ni skymtar säkert också moderkortets kylning som är lite småmoddat. Passar bra med mattsvart va?
Image Enlarger


Utrymme? Jodå, två WD Black i Raid0 och två Corsair Force GT i Raid0 gör att det lirar på fint.

Hårddiskarna i Scythe Himuro som är sjukt fina, blir nog att vända på dem så kablarna kommer ut vid toppen av chassit istället. Appropå att inte gömma någonting. 😉

SSD diskarna har tappat lite prestanda under åren, spelar satakablar någon roll? Känns som att felet bör ligga hos mig, men jag vet inte. De var riktigt läckra under det röda iallafall. Kan inte rekommendera att göra det här för hand med slippapper, fy fan.
Image Enlarger


Skymtar lite mer moderkortkylning här, sydbryggan. Det är nästan synd att man vill ha ett grafikkort som döljer så mycket av det man gjort på moderkortet, men det känns iallafall bra att veta att det är gjort. 😛

Kabeldragning här känns ju som att jag skulle kunna göra om, vad tycker ni? Ska det vara strikt, eller mer vågigt? Ska jag använda kabelklämmor, eller vad det kan kallas, eller ska det slingra fritt? Ska jag dra det på baksidan av moderkortsplåten som det är nu (Det kommer att vara glassidor både bak och fram), eller ska jag dra något fram?

Grafikkortet kyls som sagt av en Prolimatech MK-26, en riktig best! ca 50c i load, mot 75-80 med original DCUII kylaren.
Image Enlarger


På chassit har jag handslipat interiören, kapat upp en hel del kring moderkortets I/O och runt PSU. Nu när jag tänker efter så har jag lättat en hel del kring CPU och HDD med. Mest moderkortsplåten som faktiskt är intakt, mer än lacken då. Exteriören är original, borstad silvrig aluminium, riktigt fin och en skön kontrast mot insidan tycker jag. Riktigt tjock aluminium som gör att allt känns väldigt stabilt och gediget.

Chassit är väldigt grunt, så om ni har ett väldigt bra djupseende, även på fotografier, så kan ni nog se att CPU- och GPUkylningen sticker utanför chassit. Original är det härdade glasskivor som sidoplåtar på det här chassit. I vilka de också lämnat en fyrkant tom ungefär där nätagget slutar och fram till fronten. Två nya chassisidor ska alltså göras hos glasmästaren, den här gången heltäckande. Distanser ska också göras så att chassisidan går på trots att jag använder normalhöga CPUkylare, och en lite bredare GPUkylning.
Image Enlarger


Kommentera gärna. Fler bilder kommer som sagt, baksidan är det också mycket gjort på som är roligt att visa upp.

Tack för att ni tittat in, hoppas att ni gillar bygget lika mycket som jag. 😀

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1294052
May 15, 2014 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer teknop0rr please, "Take it off, take it all off!"

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1294053
May 16, 2014 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Bilderna är en aning överexponderade. Man ser ju knappt vad det är 😛

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1294065
May 17, 2014 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tidsdjuret;1294246 wrote: Mer teknop0rr please, "Take it off, take it all off!"

😀 Gjorde om lite kabeldragning igårkväll.

-Tjalve-;1294247 wrote: Bilderna är en aning överexponderade. Man ser ju knappt vad det är 😛

Ja, de blev det. 🙁 Har inte rawbilderna och det är tveksamt om jag kunde rädda det som blivit vitt ändå, men nog fasen kan du nog se rätt bra ändå. 🙂 Slänger upp en hög gamla, sämre bilder så kan du glutta på dem med. 🙂

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1296150
December 27, 2014 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Installerat ett till grafikkort och fixat lite med kabeldragningen runt hårddiskarna. Nu ska det bara göras om lite fästen så jag kan ha sidorna på igen. 🙂


Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL