Skärmväska deluxe DIY [många bilder]|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skärmväska deluxe DIY [många bilder]
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2014 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ville ha en skärmväska för de återkommande transporterna till LAN:en, så tog fram papper, penna, nål och tråd mm och tillverkade en.
Detta blev resultatet till min 24"-skärm.

Och såhär gick jag till väga för att tillverka (sy) den.

Obs! Jag är kass på sy-termer etc. och använder tumstock istället för måttband, så om du är skräddare och läser här, bli inte besserwisser.

Jag började med att mäta och uppskatta mått för sidor och botten, skaffa robust smutsavvisande nylontyg, kraftig nylontråd, breda nylonband, kardborreband och liggunderlag.

Med de uppmätta och uppskattade måtten ritade jag typ ett mönster och började stryka tyget slätt.

Vecken är inte helt lätt att få bort från nylontyg. Med lite fukt från blomsprutan och strykjärnet på låg värme blir det ändå skapligt.

De tillklippta bitarna får en omgång med overlocken. Tjusigt värre blir det.

Hittade en typ blyertspenna fast med vitt i mitten som jag kunde rita på tyget med. Måttade upp vart bottenplattan skulle placeras och vart några fötter skulle fästas. De vita lapparna är just för fötterna. Tog Post-It-lappar och klippte lapp av, de höll sig kvar tillräckligt bra.

Nylonbanden nålades på plats. Bågen längst ut blir ett skönt handtag.

Dags att sy! På grund av att jag valde ett ganska kraftigt tyg, och framför allt en kraftig tråd, så gick det inget vidare med den fina elektroniska symaskin vi har, utan jag fick låna morsans kraftigare mekaniska symaskin. Den plöjde på utan problem.

Banden fastsydda! Dags för kanterna. Egentligen skulle det vara samma bit som gick upp som kant, men eftersom man blev aningen snål med sömsmånen fick det bli extra kanter, och i efterhand tycker jag det blev snyggare.

Här fixas ett hörn till med en annan pressarfot.

Och resultatet efter "45º-stygnen".

Kapar till liggunderlagen efter önskade mått. Det är 2 olika tjocklekar som tillsammans blir 2cm tjockt.

Testar lite för att se att det blir bra.

Syns kanske inte så tydligt, men kanterna går 2-3cm utanför skärmens kanter då skärmen är i sitt nedersta läge.

Här måttas banden som spänner ihop väskan runt skärmen.

Klipper till lite kardborreband som ska fästas på nylonband och väsksida.

Här sys "mjuka" delen av kardborrebandet fast på väsksidan. På bärbandet närmare bestämt. Kardborrebanden kommer mötas i kors, detta för att få marginal och kunna spänna om olika modeller av skärmar.

Det nylonband som viks runt väsksidan får den "taggiga" delen av kardborrebandet, plus en liten bit "mjuk"

Detta för att kunna vika ihop bandet till sig självt, så det inte inte hänger och fastnar i allt runt omkring.

Dags för insida. Till det används ett finare tyg med riktigt mjuk och soft yta för att inte riskera repa skärmen.

Bitar klipps till och får en omgång med overlocken.

För att få fast bottenplattan ordentligt läggs ett varv med det kraftiga tyget runt plattan. Det sys fast i botten, och blir egentligen botten.

Ändarna på bottenbiten har kardborre för att med det spänna om bottenplattan.

Dags att sy fast innertyget.

Nu är innertyget fastsytt runt om och väskan börjar likna något. Sladdrig fortfarande dock.

Ovandelen som spänner som bottenplattan fixas till. Motsvarande kardborre i ändarna på den biten.

För att få mjuka och sköna handtag klipper jag till en smal remsa av skumplast (liggunderlag).

Det fick jag inte in i symaskinen utan fick nåla och sy för hand. Tur det inte var så långt.

Liggunderlagsdelarna (skumplast) gick att limma ihop med kontaktlim. Gjorde lite research innan och testade med kontaktspraylim från jula, det fungerade utmärkt.

Den ena delen av de som skulle limmas ihop var större för att slippa måtta exakt då delarna skulle klibbas ihop. Bara att skära efter den mindre biten efteråt.

Stoppar in skumplastbitarna i sidorna, passar perfekt!

Lägger även en lös tunnare skumplastbit på bottenplattan. Här syns hur innersidorna går tillräckligt långt över vikskarven för att inte blotta någon skumplast efter att bottenplattan spänts fast.

"Locket" på plats. Bottenplattan fastspänd.

Viktest. Allt verkar fungera bra.

Skruvar fast några fötter i botten.

Done! Är faktiskt ganska imponerad av resultatet. Höll på typ varje kväll i en vecka, och blev färdig precis i tid till premiärtransporten på 5 mil till LAN i grannstaden.

Hade tänkt göra två (har en skärm till), men materialet räckte inte, men kanske till nästa LAN 😀 .

drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
1293985
May 5, 2014 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer jobb än jag skulle lägga själv men riktigt imponerande. Snyggt!

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1293994
May 7, 2014 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Kul specialare!

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1293997
May 7, 2014 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice 😀

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1294011
May 10, 2014 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, ja varför inte. Cool!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL