Smp2011|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smp2011
Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 1, 2011 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt projekt med dubbla CPU's eller SMP som i Symetrical Multi Processing är inte det första då jag haft ett par udda projekt i början av 2000-talet, det första med Abit BP6 och dubbla Celeron och det andra med MSI Master FAR och dubbla Athlon MP 2200+.

Men nu tänkte jag bygga med ett riktigt Servermoderkort från ASUS som kallas Z8PE-D12X och Intel Xeon.
Från början tänkte jag satsa på det bästa delarna men då skulle priset skena iväg bortom 30.000 kronors strecket och som den otoliga sate jag är orkar jag inte spara så länge.
Lösningen blev att dra ner på allt utom det viktigaste för att få den att fungera, då jag redan köpt moderkortet vilket kostade 4620:- med frakt behövs bara delar för 8 - 9 tusen kronor till.

Detta tänkte jag skaffa så snart som möjligt:
Corsair HX850 som är ett modulärt nätaggregat med två EPS-kontakter.
2x Intel XEON E5503 2,13GHz , det är en väldig skillnad på priserna för några hundra Hertz extra!
Crucial DDR3 ECC RAM 6x 2GB.
2x Akasa CPU-kylare fanns till riktigt bra pris, nu fann jag det jag behöver hos Komplett.se men om bättre erbjudanden dyker upp kan saker och ting ändras.
Grafikkort i mellanklassen skaffas lite senare.

Hade tittat på ett chassi för EATX-moderkort men då dessa ofta är stora och dyra byggde jag en egen enkel under Nyårshelgen med en liten AOpen HQ95A Desktopchassi som bas.

[Image Can Not Be Found] Bottenplattan rensad och klar.

[Image Can Not Be Found] Chassit fick fyra nya hål för moderkortet samt en träram och en simpel hållare för DVD'n ovanpå.
Fronten fick även hål för knappar och kontakter.
Här är en bild med modekortet monterat och ljudkortet som följde med.

[Image Can Not Be Found] Snett framifrån.

[Image Can Not Be Found] Och bakifrån.

Återkommer när man fått tag på flera delar 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1260487
January 9, 2011 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta gillar vi! Ett projekt med fokus på prestanda/serverkomponenter. 🙂
Får man fråga vad tanken är med komponentvalen, vad ska maskinen köras som och vart ska systemet stå? Ser lite träpaneler i alla fall så förmodar att det kommer bli någon form av trä-PC?

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1260961
January 17, 2011 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tanken med komponentvalet är väll att komma så billigt undan som möjligt och få testa systemet för att sedan uppgradera bättre och snabbare eftersom.

Syftet med att gå över till dubbla CPU's är väll att kunna snabba upp renderingar samt minska väntetiderna vid all tung multitasking.
Lite tråkigt att få börja från botten med dessa integskomponenter men vad gör man inte för att få mecka datorer igen.
Den färdiga maskinen kommer stå på min Ekbänk brevid 27"-skärmen och känns otroligt liten och smidig jämfört med den Chieftec Bigtower jag hade innan, om jag vinner på Lotto så skaffar jag nog en snyggare låda, ta i trä eller nått 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1261003
January 18, 2011 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe låter spännande, är det bara hobby-rendering eller det är något du jobbar med? Hade varit intressant att se vilka vinster man gör med multi-CPU mot exempelvis en kraftigt överklockad singel-CPU.
Låter som ett trevligt projekt i alla fall, minns själv när man var sugen på dual, var ju ett par år sedan nu men det var jäkligt hett i början på millenniet. 🙂

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1261442
January 27, 2011 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Ja jag är nog lite efter men denna skall bara användas för hobbyrenderingar och mer krävande multimedia.

Datorbranchen kör ju med dagspriser och såg att hårddiskar har blivit väldigt överkomliga så då är det väll läge att köra RAID antar jag.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1262826
March 1, 2011 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag äntligen fått den nya datorn att fungera och börja göra lite nytta 🙂

Först får jag be om ursäkt för en vilseledande postning i köptråden.
Det var så att den avbeställdes för ett säkrare köp från Mullet.se, komplett.se hade inte grafikkortet jag råkat välja och kylarna var kinkigare att få plats med.

Medans jag väntade på CPU's, minnen och kylarna från Mullet skalade jag bort isoleringen från en linjesladd då det var en ful kant på chassits baksida som var ivägen.

[Image Can Not Be Found]

Delarna kom på ett par dagar.

[Image Can Not Be Found]

Kylarna från Supermicro satt som en smäck och det var tydligt att en Noctua med 14cm fläkt aldrig haft en chans.

[Image Can Not Be Found]

Inga problem med den andra heller, bara att lossa den utbytbara fläkten först och sedan skruva fast.

[Image Can Not Be Found]

Intel Xeon E5506 på 2,13GHz saknar HT samt Intel Speedstep men för ett par tusen kronor är dom billiga; och dom fungerar just att arbeta parvis.
Minnena som blev Kingston ValueRAM DDR3 1333MHz CL9 ECC går förståss bara med 800MHz per kanal med denna CPU men med tre kanaler per CPU går det undan endå.

[Image Can Not Be Found]

Saknade PSU och DVD-brännare vilket beställdes från Komplett.se, det blev en Samsung brännare som var väldigt snabb, PSU'n blev en Chieftec på 550 Watt som fungerade utmärkt.

[Image Can Not Be Found]

Tillsist en närbild.

[Image Can Not Be Found]

Delarna från Mullet gick på knappa 6000:- och Komplett nästan 5600:-, lådan som skall bytas så småningom var gratis, därför tycker jag den ger mycket prestanda för pengarna.
Ännu bättre blir det när brorsans gamla GeForce 8x00 anländer med posten.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1262981
March 6, 2011 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr var det något fel med brorsans Club3D GeForce 8600GT som gav ränder och andra artefakter efter ett tag, så det var med besvikelse jag fick återgå till Aspeed AST2050 chippets alla (4:3) lägen där det högsta är på 1600*1200 (16-bit) upplösning.
Därför kan jag ännu inte använda mina favvo 3D program.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1263472
March 20, 2011 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Med ett fräscht Gainward GeForce 580GTX installerat går det undan och att rendera bilder i Poser med hjälp av åtta kärnor gör att det känns som en stor uppgradering trots det överkomliga totalpriset på ~16.000:-

Windows 7 egen benchmark gav 7,9 för grafiken och 7,8 för minneshastigheten men den gamla IDE hårddisken drar ner betyget till endast 5,5.
Skulle lägga upp ett par bildbevis men denna personaldator har för hög säkerhetsinställning och VM-ware mm.
Nu är det bara en bättre låda som fattas...

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
January 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1263473
March 20, 2011 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

vill också ha.... skulle vara skoj o se vad du får i wprime/3dmark/spel? osv?

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1263546
March 22, 2011 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, skulle jag också vilja veta för jag körde 3DMARK11 Basic vilket flöt på rätt bra, men det är min subjektiva bedömning då man endå inte får se resultaten offline 🙁

Här är bilden med Gainward GeForce 580GTX'en monterad.

[Image Can Not Be Found]

Visst datorn är ful som stryk och jag var tvungen att använda adapter för 6-pins PCI-E kontakten och fördela strömförbrukningen mellan alla tre 12 Volts linjer eftersom Chieftec PSU'n bara är på 550 Watt.

[Image Can Not Be Found]

Win 7 egen bench...

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1263550
March 22, 2011 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

WEI är lite diskriminerande. Med en 980X får jag 7.7 i CPU-score. 😛

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1263555
March 22, 2011 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, antar att det är Hertzen det hänger på...

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1264382
April 11, 2011 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Återkommer nu med det färdiga resultatet.

Det vart en Cooler Master HAF 932 låda och en 2TB WDC Caviar Green hårddisk innan jag flyttade över allt från det hemska "testchassit".

Slutliga specen är därför detta:

Chassi: CM HAF 932
PSU: Chieftec 550W
MB: ASUS Z8PE-D12X
CPU's: 2x Intel Xeon E5506
Kylare för dessa: Supermicro *****.
RAM: 6x 1GB DDR3 1333MHz ECC.
GPU: Gainward GeForce 580GTX.
DVD-RW: Samsung SATA Lightscribe.
HDD: WDC Caviar Green 2TB.
Extra jox: Plusdeck2c.

Bild framifrån...

[Image Can Not Be Found]

Inuti...

[Image Can Not Be Found]

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
December 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1266837
June 30, 2011 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

8 kärnor och GTX580 på ett 550W agg? Jag är inte den som vill gynna nätaggshysterin som finns på vissa forum men med 550W är jag förvånad att detta funkar.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1266843
July 1, 2011 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Elen till GTX580 är fördelad mellan alla tre 12 volts linjer sedan är det väldigt sällan PSU'n behöver leverera fullt kräm om man utnyttjar sparlägen och balanserade inställningar.

När man renderar är det processorerna som får slita medans graffet mer gör previews i OpenGL eller DX.
Men det är nog tur att man bara spelar spel ibland för annars blir det tungt 🙂

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
September 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1266857
July 1, 2011 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävligt nice bygge! Behövdes några modifikationer på själva chassit för att få plats med moderkortet? Lite nyfiken då jag har ett likadant chassi själv.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1266860
July 1, 2011 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack 😀

Det var lite trångt mot hållarna för enheterna på framsidan (vad dom nu kallas) men CM HAF 932 är så bred att man lätt kunde både dra kablarna bakom moderkortsplåten plus gömma hela härvor av andra kablar där.
Då det relativt billiga nätaggregatet hade för korta kablar var jag tvungen att utnyttja möjligheten att installera den högst upp.

Annars är det väldigt smidigt med den verktygslösa monteringen.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
September 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1266861
July 1, 2011 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det låter ju bra 🙂 Är störtnöjd med chassit och känner inget direkt behov av att byta (detta efter att ha gått igenom många chassin ja vart missnöjd med) och att äga en dual-socket plattform har ju alltid varit en våt dröm även om det kanske inte behövs nu när man kan få upp till 12 kärnor i en socket 😛

Vad är det för formfaktor på moderkortet? E-ATX eller nåt liknande?

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1266866
July 1, 2011 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis, E-ATX och jag vet att antal sockets inte är ett hinder för att få många kärnor och hög prestanda men jag såg det som en utmaning, sedan var priset överkomligt för denna kombination vilket annars drar iväg när det gäller Server delar.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1267262
July 19, 2011 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Coolt bygge! Jag har också drömt lite om ett dualsocket system nån gång, men det är en del pengar som du säger.. Imponerande att nätagget levererar också! Erbjuder moderkortet nån sorts överklockning för cpu/minne?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL