January 4, 2015

[Image Can Not Be Found] "SODA"
Bakgrund:
Kändes som att det var dags för en bygglogg nu när jag ska till att bygga om min burk i samband med att jag ska plocka isär och rengöra vattenkylningen och byta chassi. Namnet "SODA" dök upp då jag insåg att vätskan i loopen liknar läsken "Berra Bus" och på den vägen fick det bli soda.
Delar att beställa:
Kablar för att göra custom sleeveless kablar till nätagget - [/]
240 Radiator - [X](julklapp från farsan)
Corsair SP120 Vit led - [X]
[X] = Beställt och levererat
[/] = Beställt dock ej levererat ännu
Komponenter:
Chassi: Fractal Design Define R5 Vit med fönstersida
CPU: Intel i7-4790k
GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X 4 GB
MOBO: Gigabyte GA-Z97X UD5H Black Edition
RAM: A-data XPG INET EDITION 8 GB(2x4GB)
PSU: EVGA G2 750W
HDD: WD Blue 1 TB
SSD: Samsung 850 Pro 128 GB
Kylning:
Radiator #1: Alphacool NeXXos XT45 Full Copper 360 mm
Radiator #2: Eventuellt Alphacool NeXXos XT45 Full Copper 240 mm
Reservoar: Alphacool Cape Corp Coolplex LT15
Pump: Alphacool VPP655(Laing D5) - G1/4 Black
CPU Vattenblock: EK-Supremacy Clean CSQ
GPU Vatteblock: EK-FC R9 290X(Rev.2.0)
Fittings: Alphacool 16/10 Fittings
Vinklar/Adaptrar: Ett par stycken EK 90- och 45-grader vinklar, 3-vägs alphacool splitter, "No Name"-ventil
Vätska: Destillerat Vatten med 2 droppar mayhems blue dye per liter och mayhems biocide extreme
Det kommer komma bilder efter jul då jag plockat isär min nuvarande rigg vilken "SODA" ska få ärva delarna ifrån då man som studerande 18 åring måste tänka på ekonomin kraftigt Kommer dyka upp någon enstaka bild innan dess så fort jag hittat systemkameran
Detta är min första bygglogg och ni får gärna komma med tips om ni känner att nåt kan förbättras
Mvh. DaNuff
January 4, 2015

Update 1
2014-12-22
Tjena! Är hemma igen efter att ha varit borta över helgen och kommer med goda nyheter, jag har äntligen hittat systemkameran och dess tillbehör
Jag har dessutom tagit tre beslut angående kablarna nu:
- Jag ska köra sleeveless, alltså färgade kablar utan sleeve.
- Jag ska tillverka kablarna från grunden i custom längder.
- Jag ska använda mig av cable combs för att få kablarna att ligga fint och ordnat.
______________________________________________________________________________________________________
2014-12-23
Fick min nya 240-radiator idag och tog ett gäng bilder, dock saknas bra ljus att fota i eftersom att jag helt enkelt inte har råd att spendera en massa pengar på belysning för tillfället
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Update 2
Här har ni bilder från byggandets gång, från att jag plocka ner gamla burken till att den nya hade slangar i sig Oroa er inte på sista bilden, kör endast fläktarna och har en jumper på nätagget
Här är lite redigerade bilder från att bygget blev klart för användning, har endast lagt till en svart ram
Har en lång väg kvar men har åtminstone kommit halvvägs!
________________________________________________________________________________
Tog detta från min bygglogg på sweclockers och istället för att göra flera olika posts på raden fick det bli två Har en del arbete kvar, t.ex. hemmabyggda custom kablar och lite chassimoddning
January 4, 2015

Hej! Har vart dåligt med uppdateringar då jag inväntat lite prylar!
Paketet innehöll:
Enermax UCCL12 Cluster
Phobya Flexlight 24 led
Phobya Twinled 3mm blue
Testade med lampor i vattenblocket, blev dock för mycket blått så jag tog bort dem
Här är en bild när jag skulle till o göra kablar vilket, dock blev det endast en kabel den kvällen då jag hade glömt bort att köpa pin-verktyg
Ber om ursäkt för denna uppdateringens kvalité, har inte speciellt mycket att skriva för tillfället då jag saknar ett stativ som kan hålla i kablarn när jag löder då vissa kablar på EVGA G2 kräver att man löder då de är dubbla
Ska inom en snar framtid plocka isär loopen och montera en backplate på grafikkortet men det blir efter att jag gjort klart kablarna
Sist men inte minst har jag en fråga Vad har ni för åsikter om kromade kopparrör?
Tror ni det skulle passa i det här bygget?
January 4, 2015

January 4, 2015

January 4, 2015

January 4, 2015

DaNuff;1296728 wrote: Får se om det blir akryl eller kromade rör, det lutar åt kromade för att sedan byta till akryl
Inom de närmsta två veckorna, ska fixa lite fler custom kablar så det kommer det komma lite bilder på och när jag bygger om sidopanelen, tror dessutom jag ska tömma loopen och montera backplaten nästa helg
January 4, 2015

Förra helgen fick jag äntligen tid att gå till strid beväpnad med akrylrör, en fyrkantig burk med runda hörn och en värmepistol. Det blev en oväntat kort strid på endast 3 timmar som slutade med att jag segrade med smärta i händerna efter de varma rören, värkande tummar efter att ha pressat in akrylrör i fittings och skavsår efter att ha dragit åt dem runt rören.
Nu är det slut på denna sanna historia men det är inte slut på varken inlägget eller bygget ännu! Bilderna nedanför är tagna idag och förra helgen, dock håller de inte riktigt samma standard som de bilder jag lagt upp förr. Det kommer komma bilder som jag lagt ner lite mer tid på när jag har köpt en burk tryckluft och fått klart min tillfälliga sidopanel som skall användas för att skydda komponenterna under DHS15
Bild tagen medans jag höll på att få ut den sista luften
Sist men inte minst har vi de feta byggkatterna med en genomsnittsvikt på ca 7 kg