Temperaturloggningsdator|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Temperaturloggningsdator
Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2009 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppdateringen längre ner på sidan, fungerar inte att uppdatera i första längre. Direktlänk

Har en längre tid loggat utetemperaturen med en itx-server jag har stående här hemma. Det finns väl egentligen ingen större anledning till varför jag har gjort, utan mer för att lära sig.
Nu däremot har jag fått en liten mer vettig anledning till att logga temperaturen, och det är för att min far har skaffat solpaneler till sitt hus. Det vore därför trevligt att se hur dessa värmer, och när de värmer, jämföra det lite med utetemperaturen m.m. Till detta behövs en liten dator och diverse annan elektronik.

Hårdvaran:

Själva datorn utgörs av ett 3.5" SBC (SingleBoardComputer med storleken som en 3.5" enhet)

IEI Wafer-5820-300-R3
Cyrix Geode GX1 300MHz
256MB SD-RAM
30GB 2.5" hårddisk

(klicka för större bilder)


Ingen mostermaskin direkt men den är liten, strömsnål och tillräcklig för ändamålet. Strömförbrukningen är i manualen specad till 5V 2A samt 12V 100mA, alltså runt 11W. Ska mäta upp förbrukningen senare.

Strömförsörjningen är inte bestämd än då jag inte har någon lämplig, men troligen skaffar jag någon liten 5V adapter som jag bygger in i chassit. 12V fixas med en boost/step-up krets.

---

Efter lite test visades det att kortet fungerar med endast 5V, så en passande adapter införskaffades.


5V 3A.

Temperaturen loggas med 1-Wire temperatursensor DS18S20/DS18B20 från Maxim.

Chassit:

Hade först tänkt bygga allt från grunden men då kom jag på att jag har en digitalbox som inte används, nämligen en Thomson DTI 2000:

http://www.fetting.se/images/t.....homson.jpg
Som synes är det rätt ful text på fronten som måste bort. Fronten är gjord av något plexiglasliknande material och ganska lätt att repa.
Försökte först med topps och lite sprit och texten gick att gnugga bort, tyvärr vart det lite smårepigt. Tänkte låta det vara men kom då på att tandkräm är svagt polerande så fram med Colgaten och en topps. Började gnugga lite svagt och visst, texten gick bort ännu lättare än med spriten.


Vart väldigt nöjd med resultatet.
On/off-"tecknet" sparades utifall det kan komma till användning senare.

När jag skruvade isär hela boxen insåg jag att "plexiglaset" gick att ta bort från själv fronten och att det fanns utrymme för en lcd display bakom plexit.

Sagt och gjort. Fronten slipades upp för att displayen ska få plats.


Alla dessa saker som är i vägen ska bort och själva hållet göras större så man ser hela displayen.


Lite provmontering av displayen, som för övrigt är en 2x16 teckens med vit bakgrundsbelysning. Det var den enda jag kunde hitta som passade på höjden.

Själva fronten skruvas fast i chassit så därför måste det även kapas lite i det.


Hålet större och inget som är ivägen.


Displayen testmonterad igen, med fronten på chassit. Kan inte bli så mycket bättre.

Sen var det till att försöka få fast SBC-kortet i chassit. Det var redan en massa hål på baksidan från diverse kontakter, några av dessa behövdes kapas upp lite för att kortet ska gå att montera.


Kapat och klart (inte packat)
Bäst vore det om man hade gjort en helt ny baksida som passar bättre med kontakterna, men detta får duga för tillfället, och så illa är det inte tycker jag.


Monteringshål för kortet borrade.


Kortet monterat.
För enkelhetens skull är skruvarna monterade med skruvskallen på kortets sida och inte från undersidan, det för att det är svårt att komma åt muttrarna om de sitter på kortet. Två muttrar på undersidan fungerar som distanser.


Kontakt för nätadaptern. Texten under är något missvisande.


Hårddisken på plats. Det vart så tajt med adaptern monterad så ingen fastskruvning behövs utan den sitter bra ändå.


Lite kablar på plats.


Nya gummifötter ditsatt på muttrar är något tjockare än de gamla fötterna.


Allt monterat. En USB-kabel ligger bara där sålänge.


Ett litet test av displayen med ett exempel på hur temperaturer kan visas.
Det är lite svårt att få en rättvis bild av den men det visar på ett ungefär hur slutresultatet blir. Lysdioden ska skärmas av så allt ljusläckage försvinner, så endast displayen syns.

Chassit ihop monterat och så gott som klart:

Kvar att göra är att fixa till tempsensorerna och kolla hur pass varm den blir när allt är ihopmonterat. Troligen måste det dit en liten fläkt någonstans, ska prova och se lite.

Det var allt för denna gången, nästa kanske ni får se lite bättre bilder på displayen och kanske ett exempel på lite temperaturgrafer.

Vad tycks av resultatet så långt?

Uppdatering 071109
Klicka för större bilder, som vanligt.

Eftersom det vart en aning för instängt och varmt i chassit behövdes en liten fläkt, en 50mm fläkt inhandlades då.

Funderade ganska länge på hur fläkthålet skulle se ut. Tänkte först försöka efterlikna de övriga hålen på ovansidan men ändra mig och gjorde enligt nedan. Vart mycket bättre tycker jag, inte helt i linje med övriga hålen men jag mätte inte så noga. Så efter lite CADande och fräsande med CNCn vart resultatet detta:

Fläkten sattes så att den blåser upp ur chassit för att undvika att damm och andra saker som kan tänkas hamna ovanpå chassit sugs in. Ljudnivån blir även den något lägre om det inte är något nära fläkten på sugsidan, så som fläktgallret om den suttit åt andra hållet.

Jag hade ju inte tänkt måla om den, men eftersom chassit var lite smårepigt så tog jag och slipade rent ordenligt efter fräsningen, så en ommålning kommer ske nån gång. Färg är inte vald än men antagligen mattsvart.

Nu ska det bara testa hur det fungerar, hur pass hårt man behöver köra fläkten, troligen inte hårt alls.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
Member Since:
January 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1222661
March 31, 2009 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bra ut! Hur blev det med mätingarna, vad kom du fram till? Vart köpte du datorn, och för hur mycket?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222662
March 31, 2009 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ju riktigt bra ut! Jag hade dock föredragit en "tråkigare" låda, typ en liten mattsvart fyrkantig sak så man får lite industri/blackbox feeling 😛

Vad kör du för mjukvara till det hela? Vilket interface är det till displayen?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222664
March 31, 2009 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Zelog wrote: Ser bra ut! Hur blev det med mätingarna, vad kom du fram till? Vart köpte du datorn, och för hur mycket?

Mätningarna var det ett tag sedan jag gjorde, men om jag inte minns drog den runt 1.8A, alltså 9W. 🙂 Ska göra en ny mätning imorrn.
Från väggen beroende på nätaggets effektivitet, med den jag har runt 13W kanske.

Kortet köptes på ebay, minns inte riktigt men runt 300-400kr med frakt och allt.

SuperNova wrote: Ser ju riktigt bra ut! Jag hade dock föredragit en "tråkigare" låda, typ en liten mattsvart fyrkantig sak så man får lite industri/blackbox feeling 😛

Vad kör du för mjukvara till det hela? Vilket interface är det till displayen?

Tack tack.
Det var det jag hade tänkt från början, men när jag hittade detta chassi slapp jag en massa jobb. Att det sen passade så bra med displayen bakom plexiglaset gjorde ju valet ännu lättare. Den ska nog stå fram och synlig hemma hos pappa min så på så vis passar den in lite bättre om den inte är för industriell.
Det jag däremot funderat på att att lacka den svart istället, tror nog det passar mycket bättre än den där silvriga färgen.

För tillfället har jag Windows 2000 installerat på hårddisken, och för temperaturloggningen använder jag Logtemp. Om jag inte nöjer mig med det så blir det kanske någon liten linux-dist med Digitemp.

Displayen är hd44780-kompatibel och ansluts genom parallellporten, LCDSmartie används för närvarande.

I slutändan kommer runt 10st temperatursensorer anslutas till värmesystemet, alla värden kommer presenteras i grafer och allt kommer finnas online. Displayen kommer visa intressanta temperaturer som man lätt vill se utan att starta en dator. Allt kommer skötas helt automatiskt.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222665
March 31, 2009 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Där ser man! Hur ansluter du temperatursensorerna?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222671
March 31, 2009 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär om man ansluter dem till serieporten:


Sensorns yttre ben (1 och 3) ansluter man till Data_GND och det mittre (2) till Data.

Eller så använder man DS2490 vilket är en USB till 1-wire adapter.
http://www.maxim-ic.com/quick_.....qv_pk/2995

Det senare alternativet använder nog jag.

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
April 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1222687
April 1, 2009 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

Kul sak! Snyggt!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1222689
April 1, 2009 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Annars har man en sån, mäter väldigt exakt och man får ut det i alla möjliga diagram och staplar om man vill.

[Image Can Not Be Found]

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222703
April 1, 2009 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jo visst, men man måste ha en dator om man vill göra något vettigt med alla värden, så då är min lösning flera gånger bättre än den där dyra saken.

Mäter -55°C till 125°C, bättre noggrannhet, ±0.5°C mellan -10°C och +85°C. 12-bitars upplösning.

Priset, runt 15kr sensorn kanske.
Man kan ansluta mer eller mindre hur många sensorer som helst utan att göra något åt hårdvaran, bara ansluta. Sensorerna har en unik seriell 64-bitars kod så antalet sensorer är teoretiskt jävligt många.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222777
April 1, 2009 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Image Enlarger

Halvtaskig bild på displayen med chassi ihopmonterat. Nuvarande utetemperatur visas, värdet hämtas från en mysql-databas där nuvarande servern spar loggade temperaturer.

Har även provat att lägga en liten 50x50mm fläkt direkt ovanpå chassit, vid de små hålen ni ser på bilderna ovan. Bara det räckte för att hålla temperaturen nere, trots att hålen är väldigt små och fläkten gick endast på 5V. Så troligen blir det till att fräsa upp ett eller några mindre hål vid höger bakkant där jag kan sätta den.

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1222833
April 2, 2009 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket trevligt projekt.
Rent spontant tänkte jag först på en I2C-lösning med någon Atmel eller PIC processor, men det skulle ju kanske kräva lite mera handpåläggning från din sida för att kunna presentera det hela över ett webb-gränssnitt.

Gillar din lösning med chassit starkt. Tycker inte du behöver måla om det.

Sen får du ju se till så att du använder informationen, exempelvis genom att reglera uppvärmningen :blink:

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1222839
April 2, 2009 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja eftersom det är 1-wire sensorer är det väldigt enkelt att ansluta dessa till en uC och sen visa den värdena på en display. Få till en vettig ethernet lösning med webbserver däremot blir krångligare och inte alls lika smidigt som med datorn. Det är enkelheten och möjligheterna till expandering som talar för datorn istället för uC.

Chassit kommer nog se ut som det gör nu, struntar i någon målning.

Själva solvärmesystemet har ett ganska avancerat styrsystem redan, däremot går det ju att använda det mycket bättre när man har ett flertal temperatursensorer på intressanta ställen. Det går således att ställa in det mer optimalt.
Men vem vet, det kanske kommer någon reglering med datorn i framtiden. 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1222841
April 2, 2009 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg väldigt bra ut, behöver ingen omlackning men det är ditt val Andreas 😉

Avatar
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1235413
October 13, 2009 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Fiffigt. Billigare lösning än mätinstrumenten jag använder i jobbet.

Men jag trodde en "Mostermaskin" var något negativt. 😉

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1235471
October 14, 2009 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Mostermanskin, haha, ja... 😛

Får se när det här blir klart, har lite småsaker kvar att göra men nåtag ska ni väl få ett smakprov.

Antecnisse
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
Member Since:
October 20, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1235785
October 19, 2009 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev inspirerad, fast mitt bygge bygger på en Gammal Celeron maskin..
Tror det är samma sensor som du, koimmer inte ihåg på rak arm nu dock

Men riktigt kul, meningen är att min burk ska va central i ett energi projekt med solceller, hemma snickrat vindkraft osv 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1235808
October 20, 2009 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul. 🙂
Bara starta en projekttråd. 😉

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237026
November 7, 2009 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Länge sen det var någon aktivitet i byggandet av den här datorn, men nu finns det en uppdatering i första inlägget! 🙂

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1237027
November 7, 2009 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Najsigt!
CNC-fräsningen blev ju riktigt fin. Längtar verkligen tills jag kan göra sådant själv.
Mer om det i min projekttråd 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237028
November 7, 2009 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Förhållandevis iaf, fräsen är byggd i MDF och verkligen inte gjorde för några fräsningar i stålplåt, men det duger. 🙂

Provar lite nu, fläkten går alldeles för sakta på 5V och det är det enda jag har att tillgå. Hm ny fläkt eller en liten switchad step-up/boost. 7-8V verkar fungera bättre iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL