Temperaturloggningsdator|Page 2|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Temperaturloggningsdator
Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1253491
August 6, 2010 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte göra en uppdatering av första inlägget som vanligt, men nya forumet begränsar inlägget till 10 000 tecken och 25 bilder, värdelöst. Men va fan, går det inte att ändra rubriken heller? Suck.
Uppdatering 060810

Chassit är målat med mattsvart lack med lite klarlack ovan på det. Inte perfekt med det duger.

Datorn har rullat sen i slutet av maj och hittills loggat fyra temperaturer, kallt och varmt vatten till/från solpanelen samt vatten temperaturen i toppen och botten av tanken. Totalt har drygt 30 000 värden samlats in per sensor.

Loggningen skedde till en början varje minut enbart för att testa hur det fungerade, att inga läsfel och annat uppstod. Efter någon vecka hade allt fungera bra och tiden ökades till var 5:e minut.

Logtemp har använts sen starten men eftersom graferna inte blir speciellt bra med många sensorer ska jag byta ut det mot MSure för att det är enormt konfigurerbart.
Här har ni ett exempel på hur en graf ser ut med Logtemp:
http://www.fetting.se/images/t.....100702.png
Röd och blå är vatten till/från solpanel och grön och ljusblå i tanken.

Det dumma är att panelen är så känslig för skugga att minsta moln ger en stor dipp i grafen, såklart inget man kan komma undan om man vill ha tillförlitliga mätvärden. Dagen som grafen är för ovan var en väldigt solig dag, dagar växelvis sol och moln ger ett väldigt hackig graf.

Jag hade tänkt att jag skulle fota lite när jag monterade sensorerna, men det var så trångt och skitigt att jag inte vill släpa fram kameran då. Ska däremot fixa lite bilder nåtag på själva monteringen av vissa sensorer iaf.

Det nästa som ska göras är att montera fler sensorer, åtminstone dessa:
* Solpanelstemperatur
* Varmvatten ut på elementen
* Utetemperatur

Det andra som ska ordnas är ett litet kretskort som gör det lite enklare att koppla in sensorerna till. Som det är nu är de endast kablarna fastlödda på experimentkort men det är inte optimalt. Helst av allt vill man ha sensorerna på rad utan "grenar" och inte i ett stjärnnät, som det är nu fungerar det men vid lite längre kablar kan det bli problem.

Därför har jag CADat ett litet kretskort som kommer fungera som en hubb för sensorerna. Alla sensorer ansluts med RJ45-kontakter (nätverkskontakter) till en 8-portars RJ45-uttagskontakt (bild). Sensorerna ansluts till RJ45-kontakten med fyra ledare, två ledare används för data och eftersom jag vill ha dem i serie så används den ena som "retur" för att koppla in nästa uttag i uttagskontakten. Så när första sensorn ansluts till port 1 kopplas port 2 in. Man skulle kunna säga att varje sensorkabel fungerar som en bygel/jumper till nästa port. Det går alltså inte att sluta en sensor i port 3 om ingen sitter i port 2.
Nackdelen är att den effektiva längden för varje kabel blir dubbelt så lång, men det är inget som hindrar mig från att ansluta flera sensorer på en kabel om man ändå drar kabeln åt samma håll.
Vet inte om någon hänger med på det här men ni förstår nog hur det fungerar sen. :p

Hur som helst så ska kort skickas till tillverkning nästa veckan, sen tar det några veckor innan jag har fått hem det. Kan ta och ge lite mer information om hur det fungerar då. Men ni kan få en liten teaser på hur kortet kommer se ut:


Fint va? 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1254842
September 6, 2010 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu här jag fått korten jag ritade och skickade på tillverkning. Beställde bara ett men fick två, möjligen för att silkscreenen inte är helt perfekt på det ena, glad är jag iaf. 🙂

Såhär kommer det se ut när det är monterat:

1-wire kopplas in i den ensamma RJ45-porten och kopplas vidare till den stora 8-portaren, där koppla man in sina sensorer. Strömförsörjning (5V) antingen från USBn från datorn, genom RJ45 kabeln, eller extern matning på ungefär 7-30V till spänningsregulator på kortet, väljs på kortet med jumper. Transientskyddad och säkrad för överström.
Ska monteras någon dag och sen hårdtestas. Men fint blev det, eller hur? 😉

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1254849
September 6, 2010 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det ser proffsigt ut 🙂

Får jag fråga vem du beställer korten av och vilket sorts program du gör layouten i och format du sänder ritningen med?

Nu var det länge sedan jag själv höll på med elektronik och det var så enkla kort att jag antingen gjorde dom för hand eller med NC-maskin vilket förbrukade ett antal borrar.
Jag tvekar lite inför att börja igen för gör man ett misstag så är det svårt att få det ogjort och inte kul att se pengarna gå upp i rök.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1254850
September 6, 2010 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack. 🙂

Layouten är gjord i Eagle (http://www.cadsoft.de/) och skickas i väg i Gerber RS-274X format och NC Drill fil till BatchPCB (http://batchpcb.com) som tillverkar korten. Det är en billig prototyptjänst som fungerar bra till enstaka kort, tar lång tid men priset är hyfsat. För dessa betalade jag totalt $25 ($2.5 per kvadrattum plus $10 som "setup fee"), nu fick jag ju två kort så då var styckpriset ännu lägre.

Till enklare kort gör jag också egna kort, etsar eller fräser och borrar dem med CNC-fräsen. Nu var det ett måste med genompläterade hål och vior så några hemmakort var inte att fundera på.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1257162
November 1, 2010 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där såg ju riktigt snitsigt ut! Är det månne en lillasyster du fräser i?

Är du nöjd med batchpcb? Jag behöver beställa kort till min krocketklocka, nästa version. Vet inte om du läst mitt projekt här på NH - klicka in på bloggen så hittar du det annars. Blev ett fulbygge på experimentplatta-direkt-kopplad-till-fpgakortet i år, men det måste åtgärdas till kommande säsong.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1257195
November 2, 2010 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp det är det. Har den för att göra det möjligt att bygga något värre framöver.

Jodå det är jag väl, det är bara det att det tar sån tid innan man får korten, drygt en månad eller så. Men priset för enstaka kort är förhållandevis bra iaf. Bloggen har jag läst, ser bra ut.

Jag har iaf testat 1-wirehubben och den fungerar alldeles utmärkt. Det som däremot inte fungerar lika bra är hårddisken i datorn, den la av i helgen.

Har nog lite mer planer för framtiden också, tex en trådlös displayenhet, möjligen "handhållen"/batteridrift, baserad på en grafisk liten LCD. Vore smidigt att kunna se temperaturer och dylikt i realtid utan dator eller den lilla LCD på datorn.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1259847
December 28, 2010 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen senast har jag bytt ut den trasiga hårddisken mot ett CF-kort istället, det fungerar bra förutom att jag inte får det att fungera med DMA utan endast PIO, med andra ord extremt långsam överföring, men det fungerar sålänge.

Datorn med 1-wirehubben har iaf rullat på sen dess och det fungerar väldigt bra trots ett stort nät. Har inte räknat på antalet meter kabel som använts än så länge men är nog uppe i 80m skulle jag tro.
Hade först lite problem med att någon sensor ibland inte hittades vid avläsning, men efter jag bytte strömförsörjning från USB till en extern 12V-adapter som matar 5V-regulatorn på kretskortet fungerar det utan problem.

Det är hur som helst sjukt smidigt med den här hubben, tom farsan förstod poängen med den när vi började dra kabel och koppla in sensorerna. 🙂

Här finns en smakprov (från den 24/12-10) på en graf för utetemperaturen, utseendet på grafen är inte spikat än. http://fetting.se/images/ute%5.....122010.png -29.75 som lägst.

Har ju som ni kanske vet en display fram på datorn. Den har varit kopplad till parallellporten och skulle ha styrts med LCDSmartie, men eftersom det är ett så enormt värdelöst program och det är en allmänt instabil koppling så jag tänkte ut lite andra idéer. Varför inte styra den över serieporten istället, då kan man skicka data till den lite hur man vill, väldigt mycket mer användbart. Däremot går det ju inte att koppla den direkt till serieporten utan det behövs en liten mikroprocessorer som styr det hela.

Sagt och gjort, CADade ihop ett litet kort med en 8-bitars Atmel processor, ATMega8, och en MAX232 (omvandlar RS232/serieportens signaler till TTL-kompatibla som kopplas till µCn). Passade på att lägga till lite fler funktioner, bla annat möjlighet till att styra fläkten med PWM och använda 1-wire sensorer. Kortet blev rätt litet, 47x23mm, det för att passa "bakom" displayen (kolla bild).

Etsade och lödde ihop det mesta förutom MAX232 och MOSFETen för fläktstyrningen.
Några halvkassa bilder (fin vitbalans :p):


Som ni ser sätter man korten direkt på displayen och det som behövs sen är ström och tre kablar från serieporten. µCn är programmerad med en bootloader som gör att man kan programmera den över serieporten utan att röra hårdvaran, mycket smidigt.
Kablarna som ni ser på bilden är bara till för att testa så att allt fungerar.

Det som fattas nu är bara att programmera den och få till något som skickar ut vettig data över serieporten. 🙂

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259850
December 28, 2010 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt najs! 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1260489
January 9, 2011 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt med lite uppdateringar Snorch, du ligger lite utanför my reach sett till elektronikbyggandet men det är kul att se lite mer tekniska byggen också. Har du kunnat få någon överblick på hur effektiva solpanelerna är ännu? Det är ju ett riktigt intressant projekt i utvärderingssyfte tycker jag, inte minst med de galna elpriser som finns idag..

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1260497
January 9, 2011 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är du nog inte ensam om här, om inte utanför "reach" så intresset kan jag tänka mig, men tycker nån det är lite intressant så fortsätter jag väl. 🙂

Nja, du har nog missat lite vad det handlar om, eller det kanske inte framgår så tydligt. Det är inte solceller som ger ström utan solpaneler som värmer vatten som genom en värmeväxlare värmer vattnet i tankarna, för varmvatten och uppvärmning. Han har en vedpanna som står för den övriga uppvärmningen, så någon mindre elräkning blir det inte, däremot mindre ved. 🙂

Ser att det framgår lite dåligt vad det hela går ut på och hur allt är uppbyggt, fast tråden handlar ju trots allt om datorn, men det kan ju vara intressant att se hur allt fungerar. Ska ta och dokumentera lite bättre nån dag, hur systemet är uppbyggt och hur temperatursensorerna är monterade osv. Då ska nog helhetsbilden bli tydligare.

Solceller har en effektivitet på runt 43% nu, men det är inget man köper som vanlig privatperson. Vanliga solceller som finns i handeln skulle jag tro har runt 15%, möjligen uppåt 20%, det finns säkert undantag. Priset är fortfarande skyhögt så ska man ha lite högre effekt får man betala väldigt mycket och det kWh-priset är många gånger högre än nuvarande elpriser från elbolagen.

Effektiviteten för solpanelerna vet jag inte riktigt, beror på så mycket och är inte det lättaste att räknat ut. Men eftersom det är mycket effektivare att direkt få värme från solstrålningen skulle jag tippa på 80% efter förluster.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1260546
January 10, 2011 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag blev lite intresserad av vad datorn skulle användas till så skummade ditt första inlägg, blev nog lite väl skummat märker jag.. 🙂

Intressanta uppgifter som solceller annars, trist att det inte gör större skillnad redan idag. Men man ser ju trots allt en del hus som kör solpaneler på taken, så det borde väl finnas någon form av användningsområde även för "privatpersoner"?

Vad finns det för konsumentlösningar om man vill logga temperaturer i en dator annars? Antar att det finns lite dyrare väderstationer som gör jobbet, men hade ju varit häftigt att typ ha allting samlat i HTPCn eller liknande. 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1260555
January 10, 2011 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Aha. 🙂

Jo det brukar man göra, men du tror inte att de du ser är är solpaneler, för vatten, som används och inte solceller?
Marknaden för solceller som ger el är nog tämligen liten, åtminstone för stationärt bruk på hus och dylikt. Dels för att de som sagt är svindyr och man måste dessutom kunna lagra energin i batterier som också blir svindyra om det gäller lite högre effekt. Brandstationen i Falun har solceller på taket, 1150m2, och dessa täcker nästan 20% av stationens elförbrukning och kostnaden för det var 7 miljoner. 😉

Solpaneler för uppvärmning av vatten har en betydligt större marknad bland både företag (bostadsföreningar tex) och privatpersoner. Var eller är något energibidrag på en viss del av kostnaden (10.000kr eller något sånt) när man köper solpaneler också, så det har nog bidragit till den ökade användningen. Vi i Sverige har ju behov av uppvärmning större delen av året, dock ligger vi lite för långt norrut för att kunna nyttja solpaneler året runt.

Ja detta är väl en konsumentlösning? 🙂
Det som behövs är en liten adapter (antingen USB eller serieporten), lite kabel och några sensorer sen rullar temperaturerna in.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1266690
June 23, 2011 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en längre tid sett behovet av några vettiga skarvar till temperaturnätet. När man dragit en längre kabel från själva hubben, tex utetemperaturen, och vill utöka med flera sensorer så fick jag tidigare klippa av kabeln och skarva ihop på något sett. Det är allt annat än smidigt när man kopplar in fler sensorer. Så jag tog och ritade ihop en liten skarv med RJ-45 uttag och skickade iväg på tillverkning, resultat blev såhär:
(klickbara för större bild)


(Kontakterna är inte fastlödd så därför sitter de lite snett)

Första kontakten ansluts till hubben, andra till den första sensorn och den tredje till den andra sensorn. På så vis kopplas sensorernas dataledare i serie med varandra, så när de bägge sensorerna är inkopplade så kopplas dataledaren (returen) vidare tillbaks till hubbens nästa kontakt.

Eftersom det på utesensorn och kabeln från hubben redan sitter RJ-45 kontakter (den skarvas med en helt vanligt RJ-45 skarv) ansluter jag bara dessa till de två första kontakterna och den sensorn, eller slingan med flera sensorer, i den tredje.

På kretskorten finns det plats för transientdiod, avkopplingskondensatorer och en liten "jumper", motstånd och lysdiod för att snabbt kunna kontrollera om strömförsörjningen fungerar som den ska, när man sluter jumpern lyser då lysdioden.

Dessa tio kretskort (max 50x50mm) kostade endast $14 (88kr med dåvarande dollarkurs) med frakt och allt, helt sjukt billigt. Beställde den 6 juni och fick dem idag, 17 dagar vilket är helt godkänt för detta priset. Kontakterna köper jag för 7kr/st så totalpriset för en adapter blir knappt 30kr och det tycker jag det verkligen är värt med tanke på hur mycket enklare allt blir nu.

Den senaste utökningen är sensorer i marken för att mäta marktemperatur/tjäldjup, sådär lagomt nödvändigt. 🙂

Fixade ner fyra sensorer på 20, 50, 80 och 110cm djup.
Sensorerna kopplade i serie på en kabel och löddes fast på rätt avstånd direkt på kabeln. Ett jäkla pill när man skulle löda ihop flera ledare och samtidigt på dit sensorn, men det gick rätt bra tillslut.


En sensor mitt på.


Hela rullen, 20 meter, med alla sensorer.

Över varje sensor kletades det silikon och bit krympslang sattes över dem. Över allt detta sattes en längre bit krympslang, ungefär två meter. Hade först tänkt dragit krympslang över hela kabeln som kommer ligga i jorden men det var så pass svårt att få dit den så jag nöjde mig med två meter. Det lär nog inte bli några problem iaf.
Sensorerna är testade och de fungerar fint, men är inte inkopplade än då jag väntat på skarvarna ovan, så nu någon dag blir det riktig inkoppling och loggningen börjar. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL