July 12, 2012

Hej igen,
Min svåger ringde mig en dag och frågade om jag kunde bygga en liten dator åt han till hans bar som han håller på att bygga. Hans krav var att den skulle vara liten, ha hdmi-utgång och kunna spela musik, film och surfa på. Inga problem svara jag, tänkte först bara slänga ihop något men det är ju inte så roligt.
Så jag började planera en liten överraskning. Letade upp ett chassi jag ville ha och så började jag klura lite på vad jag skulle göra för roligt. Efter lite klickande runt på nätet så kom jag fram till att jag skulle gravera Jack Daniels loggan på den, precis som Wolverine gjorde på sitt Antec P180, tack för inspirationen!
HÃ¥rdvaran:
CASE: Streacom F1C Evo
MOBO: ASRock E350M1
RAM: Kingston Hyper X 2x4gb 1600MHz
SSD: Corsair F60
ODD: Sony Slotin slimdrive DVD
PSU: Picopsu 80W
Jag vill tacka användaren Fannblade på Bittech och The Mod Zoo för dom otroliga chassi-fötterna han svarvade åt mig.
Följ gärna med i loggen och se hur det började och hur resultatet blev!
Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman
July 12, 2012

Plockade bort toppen för att börja klura lite på gravering, kollade runt bland Wolverine's byggen då han är ruskigt duktig på att gravera, fastnade för ett där han graverat Jack Daniels loggan på en sidopanel, eftersom denna dator ska vara i en bar så tänkte jag att de kunde passa.
Skrev ut loggan och kollade att den passade på toppen.
Använde ett papper för att överföra konturerna till plåten, la de under loggan jag skrev ut och fyllde i alla konturer.
Började sen att grovt börja gravera ut lite konturer.
Det börjar ta lite form.
[Image Can Not Be Found]
Nästintill färdig förutom lite tillsnyggande av kanter.
July 12, 2012

Moderkortet som användes i detta bygge var ett litet ASRock E350M1 som CDon var snäll att sponsra med.
40mm fläktar som gäller i detta bygge.
Det är inte jättemycket plats direkt.
IO-plåten lackades svart för att passa in bättre.
Kablarna på fläktarna kortades av rejält.
En 60GB ssd installerades.
Eftersom detta ska vara en dator för att visa film och spela musik så kan en fjärrkontrol vara bra. Tog isär USB-dongeln för att installera den inuti datorn.
Någon fjärrkontrol som följde med något gammal moderkort, perfekt för att byta låt, höja och sänka volymen osv.
Kretskortet limmades fast precis som IR-sensorn.
Satte dit lite finare chassi-fötter som är svarvade i USA.
Kingston var snälla att skicka lite ram-minne för bygget.
En Pico-PSU är ju enda alternativet i ett sånt här litet chassi, kablarna måste ju dock sleevas förstås!
Bytte ut kylpastan på de olika små komponenterna på moderkortet.
Snart är de locket på, men en optisk läsare installerades med, trångt blir de!
July 12, 2012

Tillslut så är bygget färdigt, blev ett mini-projekt men alltid roligt att få gravera litegrann. Min svåger blev väldigt glatt överraskad så de var roligt med!
En liten stämningsbild måste man ju ha! 😉
Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa! 🙂
Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman
1 Guest(s)