The renderingsburk [få, men stora bilder]|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
The renderingsburk [få, men stora bilder]
Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2011 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju lite jobbigt att dra igång något större projekt, så jag bestämde mig helt enkelt för att ta det jag hade liggandes. Att sitta och redigera och rendera filmer är ju lite halvträligt, och eftersom jag ändå hade bestämt att 6GB RAM var för lite och hade ett annat chassi stående tänkte jag att jag lika gärna kunde göra slag i saken och dokumentera mitt bygge. Fast mest när det var färdigställt, förstås.

Först var idén att bara byta chassi, ett sletet gammalt Dominator 690 inköpt julen 2007 hade liksom gjort sitt, kände jag. Kanske var det 2008, men repigt, fult och fullt med damm, så det fick vara. Istället röck jag fram min senaste NHTV-favorit, Corsair Graphite 600T (jo, även om den har LED-fläktar och är vit) och började bygga. Någonstans halvvägs igenom processen tänkte jag att jag lika gärna kunde göra kabeldragningen ordentligt, även om Enermaxagget jag har har lite väl mycket kablar installerade som standard.

Anyways, här har ni vad jag kommer behandla alla NHTV-avsnitt med inom den närmaste framtiden:

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Ni kanske anar en viss tacksamhetsskuld till Corsair här, och lite rätt har ni trots allt. Hälften av minnena kommer direkt från dem, likaså chassit. Mest tog jag bilderna för skojs skull. Eftersom jag var förvånad över att jag själv orkade göra en diskret kabeldragning (det var väldigt enkelt, det var väl därför).

Specs på riggen:
Corsair Special White Edition Graphite Series 600T (undrar om jag kom ihåg det där officiella namnet rätt nu)
Enermax Galaxy DXX 1kW
MSI X58 Eclipse
Intel Core i7 980X
6x2GB Corsair Dominator 1866C9 & 1600C8
Gigabyte GeForce GTX 590
Noctua NH-U12P + SilenX-fläkt
Intel X25-M G2 80GB
Western Digital Green 3+2TB
Ultra-über-mega-fete-fläskig DVD-brännare från Samsung

Egentligen vill jag tacka alla tillverkare som har hårdvara representerad här, mycket för att jag är på gott humör och de brukar vara hjälpsamma. Ett speciellt tack till Corsair och Intel Sverige för att ni står ut med mig iaf.

Avatar
Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
January 26, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1264701
April 21, 2011 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Du det var ingen dålig burk med tanke på ---> "[...] så jag bestämde mig helt enkelt för att ta det jag hade liggandes."

Jonas med hårdvaran! 😉

Per SJöberg
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
Member Since:
December 27, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1264710
April 22, 2011 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

hirsch;1264807 wrote: Du det var ingen dålig burk med tanke på ---> "[...] så jag bestämde mig helt enkelt för att ta det jag hade liggandes."

Jonas med hårdvaran! 😉

Hehe vågar man säga Hårdvarupimp!?! 🙂

Fina grejjer.

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1264715
April 22, 2011 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Najs burk, fina bilder!

Avatar
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
February 8, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1264776
April 25, 2011 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett gammalt Enermax Galaxy liggandes som äter minnen till frukost, tydligen håller det inte specifikationen. Källa: http://www.jonnyguru.com/modul.....38;reid=15
Men det stod inte Dx X på det så ditt är säkert någon version nyare som kanske inte lider av problemet, i alla fall vill jag höja en varningens flagga för nätagget utifall.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1264779
April 25, 2011 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Den där snubben på den där sidan vet inte vad han pratar om. Minnena matas inte direkt från 3.3V, eller från någon annan spänning, utan det sitter switchade spänningsregulatorer på moderkorten och om dessa inte klarar ett så relativt lågt ripple (ja lågt) är det helt sjukt feldesignat.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1264785
April 25, 2011 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju säga att jag kört med agget i tre-fyra år utan problem så här långt, så det är nog inga större bekymmer. Dessutom var det ju ett tag sedan minnena kunde matas från 3.3V-linan, och då var det med moddar också, vill jag minnas.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL