Theory | By Hannes - En Lian Li PC-8NB Skulptur|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Theory | By Hannes - En Lian Li PC-8NB Skulptur
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2010 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Theory | By Hannes

Creativity is neither a strategy nor form of sublimation to deal with madness. Madness is merely creativity thwarted by society, a label created by society in order to imprison its visionaries.

En kort presentation, en epilog till det kommande luftkylda bygget. Lian Li har genom PCB Distribution AB sponsrat det här bygget med ett Lian Li PC-8NB och PCB Distribution AB har själva sponsrat med Hot-Swap moduler. Detta bidrar ju till att mycket tuffa saker ska göras. Många önskade ju se något luftkylt entusiastbygge bland de vattenkylda som kommit, och ja.. Vad gör man inte för att blidka publiken. Nä, men det är otroligt längesedan som jag luftkylde någonting och det kommer att bli oerhört intressant att se på skillnaderna i hur man bygger och utnyttjar chassit.

Theory | By Hannes kommer att inspireras tydligt av Carl Axel Olssons arbeten. Han är en person som betytt mycket för min kreativa utveckling, vilket i sig har betytt väldigt mycket för den person varit och den person jag är idag. Jag kommer att visa upp lite av hans verk och sedan också använda dem i min design av de delar som kommer att tillkomma i själva byggandet. Jag kommer att inkludera mycket av hans stil i det här bygget som en tribut till en stor mentor.

Chassit i sig kommer jag inte göra speciellt mycket med utvändigt, Lian Li har när inpå precis perfektion i det här chassit, men en hel del kommer att göras innanför. För det första så ska den pulverlackas svart innuti. Jag kommer att arbeta mycket med att omarbeta deras design till något mer rent, och sen implementera den konst som jag och många andra västeråsare växt upp med.

Jag har en del problem med färgschemat på det här bygget därför kommer jag inte prata så mycket om det än, men har ni några kreativa förslag så får ni mer än gärna höra av er och reflektera lite kring dem. Mitt problem är än så länge att man inte kan få tag på sleeves i de färger jag vill använda tillsammans med det här chassit. Sleeve är någonting som jag sett som ett måste hittills i alla mina byggen, kanske är det dags att se sig om för andra metoder.

Traditionellt sett är entusiastbyggen alltid antingen otroligt pampiga med utskurna detaljer eller avancerade graveringar, eller så är de stilrena och nästan minimalistiska med en otrolig balans mellan vad som är nödvändigt och vad som är "just for show" med millimeter prestation och utförande. Jag kommer inte att gå ifrån det riktigt lika mycket som jag gör med Echo, det räcker och blir över med den hatkärleken. Nej, jag kommer att hålla bygget rent, men samtidigt inkludera de influenser som jag tycker fattas i datorbyggande: Skulpturer. Att skulptera i chassit är någonting jag tänkt vänta med till Singularity, men det är någonting jag tror att jag kan implementera även i det här bygget, då genom inspiration ifrån Carl Axel Olssons konst.

Morfar, den här är för dig.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1256469
October 19, 2010 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är extra spännande att höra lite "bakgrundsinformation" om de byggena som framkommer. Alltid kul att höra vad och vem som inspirerar personer i livet. Det låter som ett klart intressant bygge Hannes, inte minst då det är med klassisk luftkylning, vilket man när du säger det ser ganska sällan i custombyggen.

En tanke jag hade angående färgerna, finns det inte på något sätt man kan färga sleeves efter eget behag? Platsbaserade sleves är väl svårt, men tycker nästan det borde finnas några modeller man kan använda textilfärger på eller liknande. Fast jag kanske är helt ute och cyklar nu, lär väl bli svårt att få till riktigt rätt nyans om inte annat.

Hoppas få se lite snygga foto snart också, då kan det nog bli intressant att skriva något om det i nyheterna. 🙂

Hannes_1
Medlem
1256473
October 19, 2010 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1256556 wrote: Tycker det är extra spännande att höra lite "bakgrundsinformation" om de byggena som framkommer. Alltid kul att höra vad och vem som inspirerar personer i livet. Det låter som ett klart intressant bygge Hannes, inte minst då det är med klassisk luftkylning, vilket man när du säger det ser ganska sällan i custombyggen.

En tanke jag hade angående färgerna, finns det inte på något sätt man kan färga sleeves efter eget behag? Platsbaserade sleves är väl svårt, men tycker nästan det borde finnas några modeller man kan använda textilfärger på eller liknande. Fast jag kanske är helt ute och cyklar nu, lär väl bli svårt att få till riktigt rätt nyans om inte annat.

Hoppas få se lite snygga foto snart också, då kan det nog bli intressant att skriva något om det i nyheterna. 🙂

När man har en idé och ett syfte med ett bygge kan det vara skönt att skriva av sig lite. På så sätt får också bygget en röd tråd vilket gör mitt arbete mycket enklare. Jag har i mina tidigare byggen ofta avslutat med någonting helt annat än jag tänkt ifrån början. Den här gången kommer nog så inte ske. Eventuellt kommer jag att göra chassit redo för vattenkylning också, men det är främst för att jag älskar det estetiska med vattenkylning och är lite rädd för luftkylt. Men fokus kommer att ligga på luftkylning och det kommer att bli oerhört skönt att få slippa all problematik som vattenkylning för med sig. Med det sagt så är luftkylning ingen barnlek i entusiastbyggen. På något sätt måste det ju sticka ut. Vi får se om jag lyckas.

Carl Axel, eller ja.. Morfar har gjort ganska mycket häftiga verk genom sin karriär som formgivare. Jag ska ta och använda mig av en del av det, men samtidigt ge en liten touch av mitt egna. Det är en tribut, inte en kopia. 😛 Förhoppningsvis tar han inte illa upp då jag inte tänkt att visa bygget för honom än.

Jag kommer att fokusera mycket på presentationen i det här bygget. Jag har ju genom de tidigare byggena lärt mig kameran relativt väl. Kör helt manuellt och nu när jag har Echo up'n running så kommer jag att ha möjlighet att använda RAW formatet och leka lite i photoshop. Jag vet att det kommer att uppskattas.

Ja, sleevingen är ett problem. Jag vill och hade önskat att jag kunde använda brun och guld. Jag är än så länge ganska insnöad på MDPC-X sleeven och det är jobbigt att behöva gå ifrån den kvalité Nils erbjuder, men dörrarna är inte stängda för annat. Jag ska ta och titta lite på vad hifi-entusiasterna erbjuder och kanske eventuellt blir det att bara löda om nätagget med annan färg på kablaget. Kanske går det att färga som du säger. Nu är det här någonting som framtida Hannes får ta itu med. Just nu tänker jag fokusera på chassit.

Jag kommer att göra någonting som jag inte sett tidigare, nämnligen göra en HDD plats med hotswap. Jo, jag vet att det existerar, men jag har inte sett någon göra någonting sådant själv. Jag tänker också om möjlighet finns använda HDD enclosures för att få lite av en Level 10 feeling över just HDD området. Eventuellt ska man också kunna komma åt dem utifrån, vilket inte vore fel eftersom att hotswap mycket är till för just det ändamålet. Det kommer att bli häftigt att se om jag lyckas konstruera någonting funktionellt, men samtidigt snyggt. Jag tror inte att det blir några problem.

Tidigare byggen har alltid skett på den dator jag behöver använda, den här gången blir det inte så. Den här datorn kan jag ta mig tid och göra allting i rätt ordning, eftersom att jag inte kommer att behöva använda den än. Detta resulterar förhoppningsvis i att allt blir gjort på rätt sätt och att ända ner på detaljnivå så är det no compromise som gäller.

Finns det någon speciell hårdvara som ni tycker att jag borde prova på? Jag är öppen för förslag på den biten.

Anton Karmehed
Admin
1256897
October 26, 2010 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

No compromise, det låter bra det. 🙂
Det där med hifi-marknaden är nog ingen dum idé, de har nog en hel del olika sleeves för kablar där. Många intressanta idéer så ska bli intressant hur allting svetsas samman. Utan tvekan är det lättare när man kan göra det separat och inte på ett system man själv ska nyttja, det är nästan omöjligt att få det riktigt bra då.

Hannes_1
Medlem
1257046
October 29, 2010 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

Sponsorer:
PCB Distribution AB
Lian Li

Hannes_1
Medlem
1257053
October 29, 2010 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1257056
October 30, 2010 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

Mkay, abstract konst som kommer mixas med datorer? Kan bli intressant att se vart detta bär hän.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Hannes_1
Medlem
1257063
October 30, 2010 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1257144 wrote: Mkay, abstract konst som kommer mixas med datorer? Kan bli intressant att se vart detta bär hän.

Precis. 🙂 Det kommer bli någonting annorlunda. 🙂

Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
1257110
October 31, 2010 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu Hannes!
Detta kommer bli ett fräckt bygge!:D

Anton Karmehed
Admin
1257127
November 1, 2010 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ja nu börjar man se de estetiska tankarna bakom! Gillar förresten ljushållaren som din morfar gjort. Om det nu är en ljusstake, skön kontrast mellan gammal och ny teknik. 😉

Ser fram emot fler trevliga bilder!

Hannes_1
Medlem
1257157
November 1, 2010 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1257198 wrote: Jadu Hannes!
Detta kommer bli ett fräckt bygge!:D

Det får vi hoppas. 😀

Anton Karmehed;1257215 wrote: Ja nu börjar man se de estetiska tankarna bakom! Gillar förresten ljushållaren som din morfar gjort. Om det nu är en ljusstake, skön kontrast mellan gammal och ny teknik. 😉

Ser fram emot fler trevliga bilder!

Jag kommer främst att ta inspiration ifrån grinden. Jag gillar verkligen formerna på den och jag har en rätt trevlig idé med den. Förstod att ni skulle gilla ljusstaken, den är lite nördig. 😉

Blir fler bilder i veckan. 🙂

Tack för att ni tre tar er tid och svarar i tråden. Är så tråkigt att uppdatera när ingen skriver. 😀

Hannes_1
Medlem
1258259
November 24, 2010 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

..Och Theory har fått sig en liten svängom också.

En liten kul grej jag gjorde när jag hade tråkigt. Måste ju träna på photoshop. 😛
[Image Can Not Be Found]

Och så någonting litet jag dremlade till. Tycker bilden sammanfattar ganska väl hur långt jag kommit. Något som inte syns är min bottenplatta jag har. Inget särskillt än, men snart kommer den att spela roll.
[Image Can Not Be Found]

Anton Karmehed
Admin
1258310
November 26, 2010 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

En liten uppdatering är bättre än ingen uppdatering! 🙂
Hur är det tänkt med plexisskivan. ska den sättas på eller innanför plåten så att säga? Gillar citatet btw. 😉

Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
1258317
November 26, 2010 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymt att det börjar rulla:)
När jag såg staketet, tänkte jag direkt att det kunde bli ett fräckt fönster:)
Ska bli kul att se vad mer du hittar på:D

Hannes_1
Medlem
1258320
November 26, 2010 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1258401 wrote: En liten uppdatering är bättre än ingen uppdatering! 🙂
Hur är det tänkt med plexisskivan. ska den sättas på eller innanför plåten så att säga? Gillar citatet btw. 😉

Schysst förhållningsätt har du iallafall. 🙂
Ni får nog lista ut det. Kan säga så mycket som att den kommer att vara på utsidan av den plåt ni ser nu. 😉

Patrik Blom;1258408 wrote: Grymt att det börjar rulla:)
När jag såg staketet, tänkte jag direkt att det kunde bli ett fräckt fönster:)
Ska bli kul att se vad mer du hittar på:D

Yes, känns skönt faktiskt. Väntar på hårdvara ifrån Asus så blir det lite mer freqventa uppdateringar efter det. 🙂
Grinden blir inte ett fönster, men ingen dålig idé ändock. Ska använda designen till någonting annat. 🙂

Hannes_1
Medlem
1258554
December 1, 2010 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Misco.se bidrar med en AMD Phenom II X6 1090T Black Edition den kanske roligaste AMD CPU'n ute just nu. Vi får prova hur mycket den lilla jäkeln klarar av. 🙂 Det kommer att bli intressant! Både för att AMD är ett ganska outförskad spelplan för mig och för att det blir första gången med en sex kärning processor. Ni kan hitta produkten + produktinfo hos [EMAIL=http://www.misco.se/index.aspx?P_ItemId=155911]Misco.se[/EMAIL]

ASUS går in och bekräftar att ett ASUS Crosshair IV Formula, ett av de absolut snyggaste korten på marknaden i min mening, är påväg hem till mig för att lekas med, både i mjukvara och några små estetiska modifikationer.
Image Enlarger

Summa summarum
Lian Li
PCB Distribution AB
ASUS
Misco.se

Anton Karmehed
Admin
1258556
December 1, 2010 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt schyssta komponenter Hannes, de där kommer sitta som en smäck i den ny maskinen helt klart. Alltid kul att se företag som uppskattar och stödjer spännande projekt så en hatt av för dina sponsorer också!

Hannes_1
Medlem
1258561
December 1, 2010 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1258647 wrote: Riktigt schyssta komponenter Hannes, de där kommer sitta som en smäck i den ny maskinen helt klart. Alltid kul att se företag som uppskattar och stödjer spännande projekt så en hatt av för dina sponsorer också!

Jag fick vad jag ville ha! 🙂 De kommer att göra sig väldigt väl i bygget. 😀 Sponsorerna ska verkligen ha hatten av. Det är företag som väldigt sällan sponsrar "utställnings"-chassin som denna. Känns verkligen som en bekräftelse att ha dem i ryggen.

Hårdvaran:
Case: Lian Li PC-8Nb made ready for LC stealthed style.
MB: Asus Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II x6 1090T BE
RAM: Probably Corsair Dominator, not ordered yet tho.
GPU: Probably my old 5870, not sure tho because I use it on Echo. Might change for a newer AMD GPU when the 69xx is released.
PSU: Not sure yet.. Would like a fully modular like the Silverstone Strider.
AC: Cooler Master V8, Thermalright Shaman,
Misc: MDPC-X screws, rivets and white,red and black sleeve.

CM V8 kommer att modifieras ganska grovt, även minnena, PSU, Moderkort och eventuellt grafikkortet får sig en upphot-ning rent estetiskt.

Anton Karmehed
Admin
1258593
December 2, 2010 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Grattis till de trevliga komponenterna. 🙂
Hoppas verkligen du ger dig på moderkort, grafikkort osv. Det skulle vara intressant att se vad/hur man kan förbättra dem estetiskt. Det är inget man ser så ofta vad jag vet i alla fall. Har du några hintar om vad du kommer att göra på den biten?

Hannes_1
Medlem
1258613
December 2, 2010 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1258684 wrote: Grattis till de trevliga komponenterna. 🙂
Hoppas verkligen du ger dig på moderkort, grafikkort osv. Det skulle vara intressant att se vad/hur man kan förbättra dem estetiskt. Det är inget man ser så ofta vad jag vet i alla fall. Har du några hintar om vad du kommer att göra på den biten?

Det jag kan avslöja nu utan att ta vatten över huvudet är att ta bort alla klisterLappar, allt onödigt tryck på kondensatorer och pcb'n osv. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 633
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL