Theory | By Hannes - En Lian Li PC-8NB Skulptur|Page 3|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Theory | By Hannes - En Lian Li PC-8NB Skulptur
Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259390
December 18, 2010 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101;1259481 wrote: Oerhört snygga bilder.
Vad använder du för kamera (kanske redan skrivit detta)?

Tack tack!

Det har jag säkert gjort, men skadar inte att skriva igen. Jag använder en Nikon D40 med ett 18-55 objektiv. Kör helt manuellt, ställer fokus, slutare och bländare själv och kör med så lågt iso som möjligt, dvs iso 200 på den här kameran. I vanliga fall modifierar jag bilderna i RAW och då blir de mycket bättre än de senaste. Men har inte installerat photoshop och har inget annat program som stödjer .RAW filer så det blev sämsta JPG kvalitetsbilderna. Gör iof inte så mycket när man har förminskat dem så mycket som de är nu, men samtidigt så hade det varit enklare att redigera så de har lika stor exposure osv om jag haft möjlighet att arbeta i .RAW formatet.

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259439
December 19, 2010 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj en D40:) Kan man sina inställningar så kan man få riktigt fina bilder! Men du måste ju ha någon slags "studio" där du fotar? med bra ljus källor och så vidare.

Typ alltid ljuset som är svårt att få bra:P Med så lite skuggor och så lite reflektioner som möjligt;)

Nej men Hannes bilderna ser bra ut!
Vill se mer nu:)

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259440
December 19, 2010 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1259534 wrote: Oj en D40:) Kan man sina inställningar så kan man få riktigt fina bilder! Men du måste ju ha någon slags "studio" där du fotar? med bra ljus källor och så vidare.

Typ alltid ljuset som är svårt att få bra:P Med så lite skuggor och så lite reflektioner som möjligt;)

Nej men Hannes bilderna ser bra ut!
Vill se mer nu:)

Faktum är att det är så hobby man kan komma. Jag använder ett stativ, vilket är ett absolut måste! Jag använder "autoknäppning(?)" på två sekunder så jag kan släppa kameran för att förhindra att den skakar till.

Bakgrund är i det här fallet en väldigt stort papper som jag köpte för 40kr på bokia. Som ljus brukar jag använda dagsljus, men eftersom att det är vinter nu så är det något av en bristvara. Vad ger då ett klar vitt ljus tänkte jag? Jo datorskärmen och 42"s teven i vardagsrummet. Så jag riggade upp med papperet på golvet och sedan med tv'n över och skärmen lite ifrån sidan.

Det viktiga är att inte belysa det man ska ta kort på direkt, då blir det fula reflektioner osv. Men det ska bli mjukt illuminerat, helst reflekterat på om man har möjlighet till det. Typ lys med en stark lampa på ett vitt papper så att ljuset studsar på moderkortet eller vad du nu tar kort på.

Mer kommer faktiskt! 😀

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259451
December 19, 2010 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe;) jo uppsättningen ser nästan lika dan ut här hemma bara att jag har lite olika gamla studiolampor som jag försöker reflektera och sedan ett stort vitt lakan som bakgrund:P Dock så blir det ingen höjdare men ska se om man inte kan fixa lite bättre saker till detta:D Använder nästa samma utrusning, men använder en D60 istället;) och sen lite olika andra objektiv;)

Ser fram emot mer:D

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259459
December 20, 2010 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1259546 wrote: Hehe;) jo uppsättningen ser nästan lika dan ut här hemma bara att jag har lite olika gamla studiolampor som jag försöker reflektera och sedan ett stort vitt lakan som bakgrund:P Dock så blir det ingen höjdare men ska se om man inte kan fixa lite bättre saker till detta:D Använder nästa samma utrusning, men använder en D60 istället;) och sen lite olika andra objektiv;)

Ser fram emot mer:D

Olika objektiv är för pussies! ;-D Nä, men vore najs att ha ibland så att man slipper hoppa omkring i rummet och ligga i obekväma ställningar för att få till vissa kort. Lakan är skitbra att använda, gärna med lite roliga färger för att göra någon form av stämning. Såg en bild på en dator med en blå bakgrund en gång, såg riktigt tufft ut. Jag använder papper för att det är stumt. 🙂

Studiolampor är ju fint, speciellt sånna som lyser bakåt, in i en såndär båge. Blir ju väldigt perfekt ljus då.

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259516
December 22, 2010 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259549
December 23, 2010 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

iHannes;1259554 wrote: Olika objektiv är för pussies! ;-D Nä, men vore najs att ha ibland så att man slipper hoppa omkring i rummet och ligga i obekväma ställningar för att få till vissa kort. Lakan är skitbra att använda, gärna med lite roliga färger för att göra någon form av stämning. Såg en bild på en dator med en blå bakgrund en gång, såg riktigt tufft ut. Jag använder papper för att det är stumt. 🙂

Studiolampor är ju fint, speciellt sånna som lyser bakåt, in i en såndär båge. Blir ju väldigt perfekt ljus då.

Ja fler objektiv är super nice speciellt om man har ett lite mer zoom-objektiv som jag 55-200 då får man ett helt annat djup för det mesta. Hehe ja obekväma ställningar är något man kan få sitta eller ligga i ändå;)
Jo lakan är nice men svårt att få helt raka ibland så blir ganska mycket skuggor, Så där är papper klockrent men svårt att hitta tillräckligt stora papper för en hel dator:P men har funderat på frigolit. Har ju kört med ett glasbord och en grön bakgrund i min bygglogg;) tyckte det vart ganska nice kontrast i bilderna.
Jo vore as nice att ha sånna men kostar tyvärr en hel del:P

Nej nog om detta ska inte göra om denna fina logg till en fotodiskution:P

Härligt med uppdateringen:) ser ut att bli riktigt snyggt detta:)

längtar faktiskt tills jag kommer hem och kan köra vidare med mitt:D:D

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259563
December 24, 2010 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Patrik Blom;1259644 wrote: Ja fler objektiv är super nice speciellt om man har ett lite mer zoom-objektiv som jag 55-200 då får man ett helt annat djup för det mesta. Hehe ja obekväma ställningar är något man kan få sitta eller ligga i ändå;)
Jo lakan är nice men svårt att få helt raka ibland så blir ganska mycket skuggor, Så där är papper klockrent men svårt att hitta tillräckligt stora papper för en hel dator:P men har funderat på frigolit. Har ju kört med ett glasbord och en grön bakgrund i min bygglogg;) tyckte det vart ganska nice kontrast i bilderna.
Jo vore as nice att ha sånna men kostar tyvärr en hel del:P

Nej nog om detta ska inte göra om denna fina logg till en fotodiskution:P

Härligt med uppdateringen:) ser ut att bli riktigt snyggt detta:)

längtar faktiskt tills jag kommer hem och kan köra vidare med mitt:D:D

Det blir nog bra! 😀

[Image Can Not Be Found]

InluZion
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
January 13, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259611
December 25, 2010 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymmt trevligt Hannes... Kommer att följas med spänning.

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259612
December 25, 2010 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Emil! Titta gärna förbi oftare.

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259673
December 26, 2010 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

MDPC-X ordern, skickades 2 minuter efter att den var lagd. På julaftonmorgon! 😀

30m Sleeve SMALL - COLOR-X

50st Pre-Cut Heatshrink SMALL - BLACK

1m Heatshrink SATA - BLACK

1m Heatshrink SMALL - WHITE

5m Sleeve SATA - BLACK

10m Sleeve SMALL - WHITE

5m Sleeve SATA - COLOR-X

20st Nuts Black M3

50st M3 x 5 mm Screws Black-Oxide Countersunk-Head

50st Brainwasher M3

50st M3 x 6 mm Screws Black-Oxide Button-Head

20st Snap-Caps SMALL

20st Snap-Caps MEDIUM

40st Brainwasher UNC and M4

50st UNC 6-32 Screws Black-Oxide Button-Head

10st Cable-Management-Clip SMALL - BLACK

10st Cable-Management-Clip MEDIUM - BLACK

10st Cable-Management-Clip BIG - BLACK

10st Cable-Management-Clip JUMBO - BLACK

50st Rivet Dome Head - BLACK

50st Rivet Countersunk Head - BLACK

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259702
December 27, 2010 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ingen dålig order det inte;) Kommer bli nice detta:)

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259703
December 27, 2010 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nä, fan.. Kan vara bra att ha. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1259910
December 30, 2010 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

En sak jag undrar över, tar det inte lång tid för dig/er att bestämma just vilka tillbehör man ska beställa? Eller kör ni en better safe than sorry och beställer alla ni är intresserade av? 🙂
Ser själv hur jag hade fastnat i beslutsångest ett antal timmar..

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1259911
December 30, 2010 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

bättre att beställa mycket än för lite;) vet själv att jag nog beställde lite för lite till mitt projekt, då man kanske råkar klippa lite för kort eller något smälter eller bara går snett:P;)

Klart lite beslutsångest har väll alla;)

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1259916
December 30, 2010 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1260006 wrote: En sak jag undrar över, tar det inte lång tid för dig/er att bestämma just vilka tillbehör man ska beställa? Eller kör ni en better safe than sorry och beställer alla ni är intresserade av? 🙂
Ser själv hur jag hade fastnat i beslutsångest ett antal timmar..

Jag arbetar alltid efter en ide, eller en föreställelse utav vad jag vill få ut. Är det första gången jag ska beställa någonting så kan det vara lite ängsligt. Som i detta fallet med Bitspower produkterna. Men när plånboken inte behöver säga sitt så blir det att jag beställer allt jag vill använda, och vet att jag kommer ha användning för istället för att snåla och tänka att det här kanske räcker. Jag fick bygga ihop vattenkylningen i mitt huvud innan beställningen. Får hoppas att jag minns hur jag tänkte bara. 😛

När det gäller sleevingen så har jag beställt det ett par gånger nu, kan det eventuellt vara fyra kanske. Jag vet på ett ungefär vad jag kommer att behöva och beställer efter den erfarenheten. Sen så kommer jag förstås inte behöva 50 skruvar av varje storlek, men det är det minsta man kunde beställa. Jag köpte 200m svart sleeve i min förra beställning så har så det räcker av den. Därför är det ingen sådan i den här.

Det är väl lite som när man beställer datorhårdvara i allmänhet. Jag vet hur många ramstickor moderkortet klarar av så jag beställer inte fler än så. 😛

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1260073
January 2, 2011 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1260097
January 3, 2011 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt med en uppdatering:D snygga bilder!! hur går det annars?

Grattis i efterskott Hannes!! Ja efter 20 så går det nerför! skönner redan av att ryggen börjar svika:P så här innan man själv blir 21!:P

ser fram emot mer bilder nu efter nyårs stöket:)

//Patrik

Avatar
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1260119
January 3, 2011 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack tack Patrik! Här kommer bilder.
[Image Can Not Be Found]

Avatar
Patrik Blom
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
June 18, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1260121
January 3, 2011 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice:D MDPC-X är sexigt;) Ser fram emot hårdvaran som kommer i nästa updatering:)

åh längtar på ett sätt hem så man kan starta med SMPC och få projektet på fötter igen!:D

Love the work Hannes!

/Patrik!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL