July 13, 2002
Okej, nu kommer en saftig uppdatering 😀
Saker som jag har gjort sedan sist:
Ljudisolerad hela lådan (även gjort lite ljudkuddar som man kan plocka bort om man vill)
Tagit ut den gamla chassifläkten och installerat två nya 120mm enermax fläktar (en fram som suger in och en bak som blåser ut)
Bytt ut Cpu kylaren mot en Zalman CNPS7000B-ALCU
Bytt ut fläkten i nätagget mot en 80mm papst
Kopplat alla datorns fläktar till en Zalman Fancontroller (förutom graffets men den ska ju ändå bort snart)
Försökt fixa till lite med sladdarna (använt mer buntband än hälsosamt :))
Även inhandlat en ZM80D-HP.
Började med att åka ut till biltema och handla dämpningsmattor (gick på runt 80 spänn, helt klart prisvärt, har en hel del över också). Sen köpte jag Zalman sakerna av Thrudvang på Köp&Sälj (det gick problemfritt och han var väldigt snabb med att skicka iväg dem! Tack). Resten av sakerna inhandlades på webhallen i sthlm.
[Image Can Not Be Found] Dörren ljudisolerad, var tvungen att skära upp lite i isoleringen för att ge plats för nätagg och en del av chassits ram.
[Image Can Not Be Found] Datorn isärplockad så jag kan komma åt nätagget och chassit (för isoleringen)... delarna är väl spridda lite om ni saknar nått 🙂
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Paptsfläkten på plats i nätagget, den gamla fläkten plockade jag helt enkelt bort. Sladdarna fixade jag till lite efteråt så att den inte är utanför ringen som håller ihop alla sladdar på väg ut ut agget. Den gamla Zalmanfläkten plockades bort helt och ligger här brevid mig...
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Fick skära lite i den där för att ge rum åt fancontrollers alla knappar
[Image Can Not Be Found]
Gjorde även några sådana där kuddar ni ser sticka upp där, satte dem där det fanns tomrum (som inte var alldeles för viktiga för luftflödet), t.ex. interna 3.5"platserna.
[Image Can Not Be Found]
Stötte på lite probs när jag skulle installera cpu-kylaren, en överflödig del av dess fästanordning fick inte plats på mitt moderkort... så det var bara att ta fram sågen 🙂 (Tack Segbarn för lånet av sågen!). Om ni undrar över buntbanden så var det för att hålla den på plats när jag sågade, den är väldigt lös annars.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Sen var det bara att dra på lite arctic silver och skruva dit den (tappade en skruv så fick hitta en annan som passade, det där är inte standard). Där ser ni också vad som tog emot innan jag sågade bort en del av den.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Så där ser lådan ut atm.
Resultatet då :)!?
Kör jag alla fläktar på minsta varvtalet (föruom aggets) så har jag fått en sänkning på ~9db, från ~40->31 vid huvudhöjd vid skrivbordet (har ävent tagit lite värden från andra platsen, men huvudhöjden och vid min säng som räknas för mig...). Men den största skillnaden är att ljudet är mycket behagligare, tonen är dovare på något vis. (regnade när jag mätte den nya db så jag får återkomma med mera exakta siffror)
Med öppen låda på ~1m avstånd är dock skillnaden bara någon db, detta då grafikkortet fortfarande väsnas som faen och står för majoriteten av ljudet.
Temperaturen är i princip samma, idle ~44C med alla fläktar på minsta varvtalet...
Kvar att göra har jag alltså den passiva gpu-kylningne, och jag tror det ska bli riktigt tyst sen.
(kikar igenom det lite senare och ser om jag har nått att tillägga)
July 13, 2002
Coore wrote: Herregud killen, inte lägga moderkorts etc på en matta sådär :cy:
Hehe, syns inte så bra men jag hade den på en sån där antistatiskpåse som de kommer levererade i 🙂 Var mindre försiktig med den dock när jag skulle klämma in den (i det nu betydligt mindre) chassit efter jag installerat chassifläktarna+isolering.
January 4, 2001
Elias667 wrote: [quote=Coore]Herregud killen, inte lägga moderkorts etc på en matta sådär :cy:
Hehe, syns inte så bra men jag hade den på en sån där antistatiskpåse som de kommer levererade i 🙂 Var mindre försiktig med den dock när jag skulle klämma in den (i det nu betydligt mindre) chassit efter jag installerat chassifläktarna+isolering.
Okej, den ser jag.. men graffet? 🙂
July 13, 2002
Pojo wrote: Men vad mätte du lite skillnad på db och db.
Inställningarna på mätaren?
Tror inte jag riktigt förstår vad det är du frågar om...
Men om du menar vart det första värdet (~40db) kommer ifrån så är det vad jag mätte upp innan jag började modifiera. Nu efter modifikationerna ligger ljudnivån vid huvudhöjd på ~31bd, dvs. en sänkning på ~9db.
August 14, 2001
Orkade inte kollar mer igår, kollade dock ne.se nu och står såhär:
"Inom specialområden förekommer förkortade beteckningssätt och andra referenser, för effektnivå t.ex. dBm i st.f. dB(1 mW). - Den i akustiken vanliga beteckningen dB(A) anger däremot en speciell standardiserad mätmetod, där värdet schablonmässigt korrigerats för örats med frekvensen varierande känslighet."
February 16, 2004
Elias667 wrote: [quote=Pojo]Men vad mätte du lite skillnad på db och db.
Inställningarna på mätaren?
Tror inte jag riktigt förstår vad det är du frågar om...
Men om du menar vart det första värdet (~40db) kommer ifrån så är det vad jag mätte upp innan jag började modifiera. Nu efter modifikationerna ligger ljudnivån vid huvudhöjd på ~31bd, dvs. en sänkning på ~9db.
Det finnsa tio (10) knappar på mätaren man kan pilla på deras placering? Påverkar ditt värde.
July 13, 2002
Pojo wrote:
Det finnsa tio (10) knappar på mätaren man kan pilla på deras placering? Påverkar ditt värde.
Kört samma inställningar alla gånger. FSD ska vara inställd på det värde som är närmast det man ska mäta, i mitt fall det lägsta. Och display har jag inställd på att den skall ta ett medelvärde, låter den ligga nån minut.
Men det mesta är förinställt av miljöskyddsföreningen, de rekommenderade de inställningarna för mig när de gick igenom hur den fungerade och jag berättade vad jag skulle mäta.
February 16, 2004
Elias667 wrote: [quote=Pojo]
Kört samma inställningar alla gånger. FSD ska vara inställd på det värde som är närmast det man ska mäta, i mitt fall det lägsta. Och display har jag inställd på att den skall ta ett medelvärde, låter den ligga nån minut.
Men det mesta är förinställt av miljöskyddsföreningen, de rekommenderade de inställningarna för mig när de gick igenom hur den fungerade och jag berättade vad jag skulle mäta.
Okej om de har hjälpt dig så är du nog rätt bra ute. 😀
För tänkte bara om du hade ställt in som du trodde eller nåt då kan värdet bli väldigt olika.
July 13, 2002
Xenomorphed wrote: ursäkta mig, men Off-topic här! Kunde inte undå att reagera på 50C på Hårddiskarna? jag har 25C på min....
Kan trösta dig med att de nu efter modifikationerna ligger på ~40C då jag kör fläktarna på lägsta varvtalet 🙂
----------------------------------------------------
Sista modifikationen har varit klar sedan ett tag, bara glömt att uppdatera 🙂
Mod@Passiv Gpu!
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Såhär såg den alltså ut innan, inget konstigt... trodde jag. Men faen vilket helvete jag hade att få loss de där jävla kylflänsarna på baksidan. De små flänsarna på framsidan kunde få sitta kvar, och fläkten lossnade lätt när man lättade på skruvarna. Däremot satt allt på baksidan fastlimmat med nått sorts kylpastesuperlim, slet och stretade i 10-15min innan jag drog till brorsans dator och började jaga tips i forum och på mIRC.
Fick hjälp av en vänlig själ på mIRC som sa att jag borde värma den; så det gjorde jag. Kopplade in den och varmkörde den ett tag, slet sedan ut den fort som satan och tog rejält tag med tången och SLET loss de små kylflänsarna. Men den stora hade redan hunnit bli kall och ville inte lossna... så vad gör man? Värme --> eld. Tog helt enkelt fram en tändare och värmde försiktigt försiktigt, och tro faen inte att den lossnade då (med lite tångslitande).
[Image Can Not Be Found]
Såhär såg baksidan ut sen... ni kanske ser märkerna på flänsarna där brevid, skruvhålen på den stora flänsen är helt böjda efter kamp med tången, men böjdes lätt tillbaka igen.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Se så snyggt det blev 😀 Fick putta in heatpipesen lite mera dock för att kortet skulle få plats i datorn. Fick även slipa lite på de stora kylblocken för att kunna använda dem (pga. dem som den är lite sne också, men det var det värt :)). (man får med två uppsättningar kylblock till ZM80D-HP, ett par lite mindre och ett par större. De större är ju självklart bättre men får inte plats på alla kort, därav slipning).
RESULTAT (ljudnivå i decibel vid skrivbordshöjd ~1m från datorns front). Från början bööörjan låg den på ~40db
.
.
.
.
.
.
.
.
ALLA FLÄKTAR PÅ MAX
[Image Can Not Be Found]
.
.
.
.
.
.
ALLA FLÄKTAR PÅ MIN (utom nätaggets)
[Image Can Not Be Found]
.
.
.
.
.
.
Inte så pjokigt 🙂 Jävligt nöjd faktiskt, den har ett skönt litet murrande och inga störade höga ljud alls. Ligger jag i sängen brukar jag glömma att den ens är på, och om jag varit ute ett tag och inte kommer ihåg om jag lämnade den på (och inte skruvat upp fläktarna) så måste jag gå och kolla om den lyser innan jag kan avgöra om den är på (låter ju lite när man går).
EDIT: Vid sängen så känner man av ~4-6 db mindre, beroende på vart man ligger och vad som är ivägen (skrivbordsstol osv).
Den passiva gpun ändrade inte heller tempen något märkbart, så inget att klaga på där heller 🙂
Kommer lägga upp hela mitt renskrivna projekt här när det är klart, hoppas ni kan ha nytta av det!
Tack för att hjälp, det har varit skoj att kunna skriva en lite informell dagbok här!
/Elias
August 14, 2001
Ah, trevligt =) får väl säga grattis eller nåt 🙂 du får meddela vad du fick för betyg sen när det är satt 🙂 gjorde ju själv mitt projektarbete här, för komvux, (extern vattenkylning för tyst dator) känner mig inte helt klar, men iaf tillräckligt för att kunnat lämna in slutresultat å fått betyg å så =)
2 Guest(s)