Ultrium920|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ultrium920
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2013 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej det var ett tag sedan man gjorde någon svårare uppgradering.

Eftersom PC'n mer fungerar som arbetsstation och gjort det bra vill jag "försäkra" att den går lika stabilt i framtiden.

PSU'n är en gammal Chieftec GS550 som säkert svettats när det blivit krävande grafik vid 2560x1600 pixlar från AMD HD7970 grafikkortet.
Den uppgraderas till ett Corsair AX860.

PC'n har även gått med standardkylaren sedan den byggdes, för att processorn skall klara lite överklockning byts den till en blå Phanteks med 140mm fläktar.
Phanteks kommer med delar från Noctua fabriken, den visar sig har bra kvalitet med ett helvetes pillrande med alla smådelar.

Backupper har hittills skett på CD/DVD/BD-skivor under 20år så det är dags att städa ur lådorna och spara på band istället.
Dustin.se har HP Ultrium 920 intern LTO-3 enhet som man tog sig råd till.
För att kunna anslut mini-SAS kabeln med SFF-8087 kontakten plockade man fram Adaptec 2405 RAID-kortet som både har rätt kontakt plus kompatibel med HP Ultrium 920.

Trött på mitt tekniska ordbajseri?

Här kommer fyra bilder...

Paketen

[Image Can Not Be Found]

Monterat

[Image Can Not Be Found]

Färdigt

[Image Can Not Be Found]

Testar

[Image Can Not Be Found]

Tyckte inte "Vad har du gjort idag?" tråden räckte till och är det något ni undrar kan ni fråga.

Hälsningar JonasV.

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
1291704
November 5, 2013 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Maffigt!
Ser ut att vara nått Core klistermärke på toppen av datorn, samt att du påpekade "standardkylaren", så ja antar att det är Intel CPU.

Blev det stor temperaturskillnad mellan denna o standardkylaren? Om du kollat det asså, eller siktar du enbart på överklockning?

Kassettband var det länge sen jag såg i datorer. Minns en kompis som körde datband i början på 90-talet. Mest för att spara all Warez han drog ner över BBSer. Har för mej att banden rymde nånstans mellan 50-100 Megabyte/styck o kostade 125kr vilket var bra på den tiden.
Hur funkar LTO banden? Vilka fördelar får man mot hårddiskar? Pris/GB eller? Antar att överföringshastigheten inte är något vidare trots SAS, men jag har faktiskt ingen koll på vilken prestanda kassetter ger idag.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1291707
November 6, 2013 - 2:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hade bara testat att den fungerat när jag skrev tråden.
Intel Xeon märket satt fast ordentligt, det sitter en AMD FX-8350 på ett ASUS moderkort i PC'n.

Temperaturen ligger normalt på runt 40C, UEFIn har "ignore CPU Fan" & "Q-Fan" avstängd för att inte pipa vid starten, kopplade in Phantek kylaren utan PWM nämligen.
Får fixa PWM adaptern som följde med eller koppla in de två fläktarna på CPU Fan + CPU optional.

Har installerat HP Library and Tape Tools samt Acronis Backup & Recovery 11.5 Advanced Workstation (Trial tills jag har $99 över) men vill städa lite på diskarna innan jag testar backuppen.
HP Ultrium LTO-3 har imponerande prestanda jämfört med DAT.
400GB rymmer kassetten och klarar ta emot 120MB/s så min WD green diskar får göra sitt bästa.
En kassett kostar mellan 300 till 500kr men det ingick fem stycken som syns på första bilden ovan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL