April 22, 2003
Mitt gammla aluminium torn har nu stått o samlat damm i månader och varit almänt halvfärdigt men så för några dagar sen så bestämmde jag mig att avsluta projektet. Tyvärr så försvann alla bilder på tornet sen innan så det finns tyvärr ingen för efter jämnförelse.
En bild från dh
https://www.nordichardware.se/.....ivelse=317
Jag börjar med att fixa lite elektronik
Jag vill ansluta pumpen till nätagget så samt ha ett relä inkopplat så pumpen sätts igång automatiskt och en kontroll lampa som lyser grönt vid pump på och rött vid pump av.
[Image Can Not Be Found]
En bit på vägen nu hade jag tänkt att bygga en liten kontroller för min beställda oled display.
[Edit]-nån timme senare
Har lött ihop så mkt som går utan övriga komponenter och ordnat en liten box.
[Image Can Not Be Found]
[Edit]
Lite övriga bilder.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Display OLED (PLED)
[Image Can Not Be Found]
Jag har fortsatt jobba lite smått.
Min gammla vattenkylnig behöver fräshas upp en aning då jag inte varit tillräckligt noga med att använda kemikalier i vattnet.
När jag monterade isär vattenkylning så såg jag hur det hade bildats kalkbeläggningar i blocken. Har provat att fylla dem med ättika under natten det tog bort en del. Jag har nu kopplat ihop en vattenlinga med radiator, och block samt en gammal pump. Hela systemet är fyllt med ättika så om det får stå så i ett par timmar så borde de flesta beläggningar lossna.
Flickvännen klagar en aning på att jag tagit hela badkaret och att det luktar ättika i hela lgnh. men sälänge hon får låna mina datorer står hon ut. Hon tyckte iaf om mina små kärleks medelanden på lcd diplayen.
Nu i påsk ska jag o tjejen till morsan och givetvis släpar jag med alla prylar dit :D. Finns faktiskt en anledning jag ska låne hennes garage/verkstad till att lackera chassit samt göra en del annat som inte lämpar sig i en övermöblerad 31kvm lgnh som man bor 2 pers i.
Färgerna blir matt svart innuti och på detaljer samt stolparna och resten blir blank vit.
Jag har börjat fundera på hur jag skulle kunna göra ett fönster.
Ett vanligt är ju i största almänhet ganska tråkigt och en standard men o andra sidan så vill man ju visa upp allt godis man har i datorn.
Jag funderar på att ge glaset en form som liknar en vinflaska i profil. Innuti hade jag tänkt ett mörkgrönt ljus samt uv för att skapa effekter från uv reaktiva slangar/vatten och andra detaljer.
Displayen kommer nog att hamna på en 5.25 plats tillsammans med lite kontroller för pump på vid dator av, fläktar, display kontrast.
April 22, 2003
Fick hem oled displayen igår och lödde ihop den fungerar bra men inte hittat rätt intsällningar än så den har förstjutits 8 steg åt vänster vilket innebär att man inte ser de första 8 bokstäverna och de sista 8 går inte använda.
Det funkar dock när jag kör med 8 blanka tecken i början och ställer in den som 2*40 fast än att det är en 2*20.
Men det får blir ett senare problem hårdvara är det jag koncentrerar mig mest på. Lite bilder kommer sen när jag orkat lägga upp dem.
August 14, 2001
Ser fint ut =) men nu är väl påsken slut? då borde det finnas lite fler bilder från lackering med mer att visa upp =) tänk på att ättika löser silikon... kanske inte alltid så bra att ha i ett system.. men beror väl på hur det är tätat och vad det är för slangar. Hoppas inget pajar!
Gillar Pump-upphängningen, funderar själv på hur jag ska lösa det... men löser sig väl alltid =)
April 22, 2003
Jo påsken är slut nu men jag har tyvärr inga bilder att visa då jag inte fick med mig kameran till morsan.
Jag har lagt på ett par lager lack nu samt sågat ut ett fönster. Diverse annat är också fixat. Lådan blev kvar hemma hos morsan och jag planerar att åka dit och forsätta nästa helg.
Är det någon som kan rekomendera någon lack för de sista lagrena jag har en bra grund nu. Ska ha färgerna mattsvart och högblank vit.
Vidare så vill jag ha tag på ett grönt plexiglas till fönster ca 3mm tjockt anledningen till att det blir plexi är att vanligt glas skulle knäckas när man sätter dit sidan eftersom man måste böja den en aning.
Antar att någon glas handlare har det ska pröva att ringa runt senare.
När jag ränsade systemet var det bara blocken och radiatorn som kom från min vattenkylning vet inte hur bra det var för pumpen men det var en gammal 10l/m så det är inte så noga. Men kan silikon ta skada av ättika vissa innnehåller ju det. Att kretskort tar skada vet jag dock.
August 14, 2001
Akta dig för snabbtorkande färg bara, om du grundmålat, den är väldigt aggresiv och löser gärna upp andra färger, själv råkat ut för det, annars är den trevlig å använda... brukar själv köra med finare sprayfärg, från färgaffärer, alcro tror jag det är.
Jo, Silicon har ättika som lösningsmedel, därför löses det även upp av det. om du ska måla en yta som du fått silikon på så bör den göras rent med ättika innan... annars finns det risk för "fiskögon" ställen där inte färgen fastnar, ungefär som du häller vatten på ett ställe där det är fett.
1 Guest(s)