January 10, 2005
OfflineDå var det äntligen dags att få tyst på DigiDicen. Idag fick jag delarna från tyska AlphaCool och från Komplett.
Måste lägga in ett plus i kanten för AlphaCool :worship:
Beställde sakerna därifrån ifredags(18/2) och idag stod jetpack med dem utanför dörren. Fraktpris undrar ni kanske ? Bara 11 Euro. Helt Ok när man får betala över 100 kr i frakt från Komplett och då får man ändå gå till utlämningsstället och hämta själv. Jaja nog om det.
Tänkte lägga upp denna tråd som en projektlog när jag ska få in en vattenkylning i min Digidice och då menar jag i lådan och inte massa saker hängandes utanför.
Tänkte kyla Cpu & Gpu med vatten. Blocken som jag ska använda till det är Watercool´s Heatkiller rev2.0 block.
CPU.
GPU.
Pumpen som jag ska använda mig av blir Laings DDC 12v , en riktigt liten rackare som ska kunna pumpa ca 400l/h.
Värmeväxlare till det hela blir BlackIce Micro II.
Hoppas det kommer att räcka till att tygla värmen från min 3.2 GHz Prescott och mitt x800pro@XT PE.
Börjar med lite bilder på den minimala pumpen. Den blåa kabeln ger RPM-signal till moderkortet.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Mer bilder kommer så fort jag får tid...........sambon är efter mig stupikvarten.........*pisk*......jaha då var det dags att diska igen 😡 :worship:
August 14, 2001
OfflineSer ju trevligt ut 🙂 ser fram mot färdiga resultatet... en fråga bara.. BlackIce Micro II är väl en radiator? En värmeväxlare är väl en aktiv komponent? eller har jag fel nu? typ en peltier är en värmeväxlare, eller en kompressor... jag ser inte en radiator som värmeväxlare, men kan ha fel...
mycket intresserad av resultatet i alla fall 🙂 sitter det RPM-mätare på pumpen? verkar ju vara en bra funktion...
January 10, 2005
OfflineFrisk wrote: Ser ju trevligt ut 🙂 ser fram mot färdiga resultatet... en fråga bara.. BlackIce Micro II är väl en radiator? En värmeväxlare är väl en aktiv komponent? eller har jag fel nu? typ en peltier är en värmeväxlare, eller en kompressor... jag ser inte en radiator som värmeväxlare, men kan ha fel...
mycket intresserad av resultatet i alla fall 🙂 sitter det RPM-mätare på pumpen? verkar ju vara en bra funktion...
Japp sitter rpm-mätare på pumpen.
Du har antagligen rätt om det där med värmeväxlare, är sjöingenjör och brukar använda ordet värmeväxlare när vi pratar om sjövattenkylare och diverse andra kylare.............
March 14, 2001
OfflineDaHooF wrote: [quote=Frisk]Ser ju trevligt ut 🙂 ser fram mot färdiga resultatet... en fråga bara.. BlackIce Micro II är väl en radiator? En värmeväxlare är väl en aktiv komponent? eller har jag fel nu? typ en peltier är en värmeväxlare, eller en kompressor... jag ser inte en radiator som värmeväxlare, men kan ha fel...
Du har antagligen rätt om det där med värmeväxlare, är sjöingenjör och brukar använda ordet värmeväxlare när vi pratar om sjövattenkylare och diverse andra kylare.............
Jo visst kan man säga värmeväxlare till sånna kylare, en värmeväxlare är ju bara en sak som flyttar värme från ett medium till ett annat.. tex så finns de de som kallar intercooler (laddluftklyare) för just värmeväxlare osv..
Ja de måste vara väldigt smart att ha en rpm-sensor i pumpen..
Vad kosta pumpen förresten?
August 14, 2001
OfflineSnorch wrote: [quote=DaHooF][quote=Frisk]Ser ju trevligt ut 🙂 ser fram mot färdiga resultatet... en fråga bara.. BlackIce Micro II är väl en radiator? En värmeväxlare är väl en aktiv komponent? eller har jag fel nu? typ en peltier är en värmeväxlare, eller en kompressor... jag ser inte en radiator som värmeväxlare, men kan ha fel...
Jo visst kan man säga värmeväxlare till sånna kylare, en värmeväxlare är ju bara en sak som flyttar värme från ett medium till ett annat.. tex så finns de de som kallar intercooler (laddluftklyare) för just värmeväxlare osv..
Ja de måste vara väldigt smart att ha en rpm-sensor i pumpen..
Vad kosta pumpen förresten?
Tack för upplysningen Snorch, alltid lär man sig något
January 10, 2005
OfflineDå har jag pillat med lådan i ca 1,5 dag. Hann med att förvandla DigiDicen till en vattenkyld "BlackDice".
Orkar inte skriva så mycket utan låter bilderna tala för sig själv..........
pumpen gick på 73 Euro, ganska mycket, men helt klart värt det. Det enda som hörs i lådan nu är nämligen hårddiskarna
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
January 10, 2005
OfflineFrisk wrote: riktigt snyggt måste jag säga =) vad är det för slangar du använt?
Slangarna köpte jag på komplett. De består av en tunn transparent flastfilm inne i slangen/röret sedan tunn aluminum och ytterst svart plast. De var ganska känsliga vid skarpa böjar, men har man väl fått dit dom som man vill så ändrar de sig aldrig. på så sätt slipper man spänningar i infästningar för vattenblocken.
edit:
Nu har jag hunnit med att testa lite.
Jag styr radiator-fläktarna med Speedfan. När jag surfar och använder datorn lätt går fläktarna på 50% vilket resulterar i en idle-temp på 45 grader. När det sedan blir dags för spel höjer jag upp fläktarna till 100% och Load-tempen stannar upp på 53 grader. Den är nästan 30 graders skillnad från luftkylingen.
Så det verkar som att jag lyckats tygla Prescottens hetta.
Är helt nöjd med systemet nu, kan inte bli bättre.
Dessutom satte jag in Audigy2 kortet nu och vilken skillnad från inbyggad realtek 97. Att man inte bytt tidigare
January 10, 2005
OfflineToba wrote: Ser riktigt trevligt ut.
Hur har du löst det med cd/dvd och hdd?
Har funderat på att göra nått med min digiDice, men jag kör cdrw och dvd i burken, dock bara en hdd, och undrar lite hur de får plats 🙂
Jag kör med 2 HDD och en DVD-enhet. Nätagget jag använder är ett strippat vanligt ATX, som hänger uppochner i en av 5.25" sloten.
Det är trång men det funkar super.
1 Guest(s)

Log In