Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 8, 2004 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte jag skulle lägga upp mina planer här med, har börjat så smått med att bygga min vattenkylning, har fått tag på en bra aparatlåda, från början för en Bosh antennförstärkare, väger 2-3kg helt i aluminium med stora kylflänsar, denna tänkte jag ha som vattentank, mätte upp volymen på den men minns ej längre, var runt 3liter om jag inte minns fel. I lådan satt även från början även en likströmstranformator för 24V vilken jag tänkte använda till en 120mm Papstfläkt jag fått tag på, ska drivas med 29V sitter i datorn på 12V nu och funkar fint även på d, har även tänkt göra en fankontroller för att kunna reglera varvtal på den fläkten och kunna koppla in 12V fläktar, är ej tänkt jag ska behöva använda fläktarna alls, men kan vara bra att ha varma dagar och om man får för sig att det behövs mycket kylning nån gång, har ju ingen direkt användning till fläktarna annars.

Lådan jag ska bygga in allt i är en gammal Fijutsu ICL dator, tror det satt en Pentium 75MHz i den en gång i tiden.

Har tänkt bygga som jag blivit rekomenderat att ej göra, ha ett delat system går ut från en 19mm slang, delas upp i tre stycken 12mm slangar som kyler hårddisk GPU PSU och NB och därefter förenas till processorblocket och går tillbaka till kyllådan genom en nitton mm slang, möjligtvis använder jag de hål som finns på tanken och drar tre slangar redan från tank till dator, finns gått om hål, 6st eller nåt, d flesta med skruvlock, blir troligtvis mindre motstånd om det går tre slangar direkt från tanken än att jag tar en och delar upp, alla skarvar av olika slag ger ju ett motstånd, givetvis ska jag ha någon form av kran på dessa slangar, för att kunna reglera flödet så det är samma i alla.

Tänkte börja skissa på en hemsida och lägga upp lite bilder m.m. men uptäckte att jag ej hade Dreamviewer installerat så det får vänta...

förresten, har funderat på det med vattenblock, varför sätter man plexi som topp på blocket? dett borde väl vara dåligt, eftersom vattnet till ganska stor del även har kontakt med toppen är det väl bra om även denna tar upp värme från processorkärnan? ju störe yta metall vattnet kommer emot desto bättre, eller har jag fel? Har mer eller mindre skissat färdigt på mina block och som ni nog förstår tänkt använda även koppar till locket, men undrar ändå om det finns någon fördel med plexi. Läst att det ej leder ut värmen från blocket vilket gör att lådtempen ej ökar, men är väl ändå bättre vattnet leder bort värmen?

Har en fundering på blocket med, har ridat ganska stora block, med in och uttag på sidorna, känns som det kan bli snyggare kanter så, känns som det blir konstiga virvlar om man trycker ner vattnet mot ett vinkelrät hörn, men iaf till frågan, har ritat volymen för vattnet att transporteras i blocken samma som volymen av vattenledningarna, altså vattnet kommer ta sig genom blocket med samma hastighet/cm som det gör i slangen,tycker detta borde vara mest logiskt, om jag gör volymen mindre kommer det bli onödiga motstånd i systemet, och gör jag d större kommer vattnet vara i blocket onödigt lång tid, känns som jag får ett block med ganska mycket "tilltäpt" koppar, men hoppas på att detta ej gör något, hoppas vattnet ska hinna föra bort värmen fort nog.

mycket text och tråkigt att läsa, men så fort jag orkar kommer det komma upp bilder på både låda krimskrams ritningar vattentank m.m.

fram till dess är jag tacksam för svar funderingar och tips från er

/Frisk

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
690590
August 8, 2004 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Väntar med spänning på mer 🙂

Angående plexi som top tror jag inte det gör såå stor skillnad. Visst blir det säkert lite bättre med koppartopp, men jag tror skillnaden är marginell. Dessutom (om du inte löder dårå) så måste du isolera på något sätt mellan lock och block, och jag misstänker att isoleringen inte leder värme så bra.
Tänkte oxå lite som du med turbulensen, fast kom på att det är ju bra med turbulens. Ju mer vattnet "far runt" ju fler vattenmolekyler utväxlar energi med kopparn.

Lite tankar jag hade när jag gjorde mina block iaf. LÄNK

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
690617
August 8, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

har slagit bort lite onödiga plastbitar i lådan nu, dumt å ha outnyttjat utrymme ju 🙂 har även hämtat upp digitalkameran så tänkte ta lite bilder nu, har inte kommit långt än, men lite bilder på vad jag har att utgå från kan jag ju iaf ta...

jo, ojämnheter är ju bra... så länge det ej är för mycket så det blir interna virvlar så vattnet vid flänskarna ej byts ut, bara samma vatten som snurrar runt, då är det väl ej bra längre... tror väl inte packningen mellan topp och övriga blocket förhindrar meterialet å gå ihop va? packningen ska väl ej vara så hög... är ju samma sak på en bil, topplocket sitter ju ihop med övriga motorblocket, men packningen är väl ihoptryckt så att d går emot resten med?

Tänkte iaf börja på någon form av loggbok nu och ta lite bilder, slänger upp d på nån webserver om några minuter...

http://w1.501.telia.com/~u5010.....80/kylning

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
691638
August 9, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har planerat ytterligare idag, gjort en skiss över ett motiv jag ska använda på datorn sen, mer avslöjar jag ej... inte sett någon som gjort något liknande förut, har iof inte kollat så mycket så möjligt idén redan är tagen, men om den ej är det vill jag ej skvallra något 🙂
har även tagit bort ytterligare onödig plast i lådan idag, nu är den "ren" nog för att kunna börja arbeta med på riktigt, har även mätt hur jag ska ha vattentanken i lådan för att få plats med radiator av maximal storlek, kommer enligt beräkningar få plats med en med area på ca 750cm² vilket jag tycker borde kyla tilräckligt även utan fläktar, om jag hittar någon tillräckligt tjock.

försöker även sälja min sommarbil för fullt för tillfället, när det blivit av kommer troligtvis projektet komma igång på fullfart.

Har funderat på att bygga vattenblocken av aluminium, någon som vet hur detta funkar? kan få tag på aluminium problemfritt medans det är betydligt svårare att hitta koppar, någon som vet var d säljer tjockare koppar i närheten av Mariestad?

har ett ganska fult gult Fujitsu ICL märke som suttit på lådan orginal, tänkte från början fylla upp hålet för detta spackla och bara måla över, men har nu börjat överväga om jag istället ska låta d sitta, antar d flesta som kollat bilderna känner igen lådan ganska väl, om jag lämnar märket kvar kommer det fylla ännu mer nostalgi, men kanske ger ett ännu mer amatöruttryck än om jag tar bort det, vad tycker ni?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
692188
August 10, 2004 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu sitter man här igen helt klibbig om händerna, plastat så mycket jag kunnat och kommit åt, baksidan fixad, tagit lite bilder på den när bara glasfiberväven låg på, ska ladda upp det nu efter jag skrivit klart, har även plastat så mycket hål och skåror jag hittat, tänkte bara plasta baksidan idag men blandade lite för mycket plast så fick ta annat jag hade med, inte säker på om plasten jag har kommer räcka annars. Har inte gjort mycket åt kylningen annars idag, hoppas på att kunna ladda upp ytterligare bilder om sådär 3-4 timmar, plasten ska ha torkat hyffsat då, blir spännande å se hur resultatet blir 🙂 tror det blir en hel del slipjobb nu med tanke på att jag plastade alla sidor samtidigt, rädd för att d kommer rinna en del, men sånt man får ta, plasten är iaf hyffsat lätt att få bort.

dax å ladda upp bilder nu

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
692484
August 10, 2004 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nu klar med plastningen och har tagit bort pappskivan bakom stora plastområdet, plasten är ej helt torr överallt så har varit lite kladdit har tagit lite bilder på hur det blev, gillar speciellt denna http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1374.jpg tror dock det kommer komma både spackel och färg över plasten innan jag är klar bara en rolig bild jag tog för att visa genomskinligheten, 2st CCD-rör jag hade liggandes som användes för belysningen mer info finns under log.txt på hemsidan (http://w1.501.telia.com/~u5010.....ng/Log.txt)

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
692528
August 10, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ser fint ut...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
692531
August 11, 2004 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar 🙂 har inte kommit speciellt långt än, känns det ej som, men känns iaf än så länge som jag har allt under kontroll... lådan börjar bli klar för att sätta in saker i å så... ska bara få bilen såld och köpa radiator och pump så är det nog lättare att modifiera det sista på lådan, hoppas jag.. sen får jag försöka komma iväg och köpa kopparblock med för att fräsa till vattenblock.. känns som det kommer ta ett tag, hoppas iaf på att jag kommer få ordning på det 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
693163
August 11, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Plastat plastat och plastat även idag... börjar bli klart nu, d flesta hål är borta och så.. kan nog fylla det sista med spackel nu skulle jag tro... en del slipjobb kvar nu altså, för att få bort plast som runnit, sen blir det att spackla... nog en omgång med plast kvar... blir troligtvis nästintill det sista jag har, tyvärr... plastade utsidan på baksidan idag, blev inte alls speciellt nöjd, använde en soppåse för att det ej skulle fastna på underlaget, men när härdningen gjorde det varmare blev det väck på påsen, får antingen hitta något flytspackel och fylla igen med, eller, om jag har tur, kommer plasten räcka till att fylla igen vågorna som bildades, använda den son flytspackel altså... någon som har en bra idé på var jag köper bra och billigt sprayspackel? är Mekonomen ett bra inköpsställe? är Järnia och färgaffärer bättre? får undersöka lite priser och så... kommer troligtvis med ny uppdatering i morgon, om hur tråkigt det är att slipa eller nåt i den stilen

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
693815
August 12, 2004 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Slipat idag, inga nya kort, har uppdaterat log-filen

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
693890
August 12, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: ...ska bara få bilen såld och köpa radiator och pump...

Oh, man, sälja bilen för det... Här har vi en riktig moddare! 😀

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
693962
August 12, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: [quote=Frisk]...ska bara få bilen såld och köpa radiator och pump...

Oh, man, sälja bilen för det... Här har vi en riktig moddare! 😀

En 240 eller 😛

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
694024
August 12, 2004 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, är en Suzuki Swift, köpte det för muckarbidraget som sommarbil... har ej råd att ha kvar nu, ingen direkt nytta av den nu till hösten heller... vattenkylning är ju alltid kul me 🙂 ungefär sammma sak som en bil ju... utan hjul då 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
697186
August 17, 2004 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Händer inte speciellt mycket just nu... funderar lite på hur jag ska lösa ström och så... har en 24V transformator jag tänkt driva allt med, svårt att bygga en controller av det utan att paralellkoppla fläktarna, vilket jag ej vill göra... får seriekoppla med resistorer... kommer dra onödigt mycket ström med ska nog gå, rinnande ljuset kommer bli knivigare... svårt att driva lysdioder på 24V.. d upskattar ej riktigt det... har iaf börjat få bilen såld nu, tror jag, lagt upp en annons på blocket ett antal som ringt nu, en som verkade ganska intresserad... får jag den såld slipper jag tänka massa på det... orkar nog göra mer här då...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
697670
August 17, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ytterligare ett onödigt inlägg... men nu är iaf bilen borta, så har några 500-ingar i plånboken och ett bekymmer ur världen, så nu hoppas jag på att orka modda.. dock börjar ju komvux i morgon... men blir nog bra ändå.. hoppas jag

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
700029
August 20, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, då har man äntligen orkat gå lite vidare med vattenkylningslådan iaf, va på skroten idag och hittade en radiator, från en Saab 9000, värmecellpaketet, gick på 550 kr, han på skroten tyckte jag gjorde ett dåligt val, men var en av d volymmässigt större värmecellpaketen, dessutom i väldigt gott skick (bara något lite tilltryck) jämförde måtten och pris på denna med en black ice exterme 2:
Min:
flänsar (HxBxD) 280x160x42

totalt (HxBxD) 350x220x50

Rymmer ca 4dl vatten.
pris550:-

Black Ice Extreme II
totalt (HxBxD)273,4x133x45
pris895:- (på Gtek)

Anslutningarna på min är 17mm, precis som in-anslutningen på en Eheim 1250 vattenpump, som jag tänkt använda.

har dock stött på ett problem, även om jag har extern låda har jag stor tank och har uptäckt att det kan bli svårigheter att få plats med pumpen i denna, får helt enkelt beställa en pump och se om jag får in den, annars får jag helt enkelt sätta den i datorn, där borde jag få plats med den med lite vilja, det ska iaf gå få ihop. Har även planer på att sätta ett galler ovanför radiatorn både för att skydda å för att det ska bli snyggt, tror det kan vara svårt att måla d mycket små flännsarna, rädd för att d bara kommer sätta igen..

Har fortfarande planer på aluminium-block, dels eftersom jag lättare kan få tag på aluminium än koppar, och dels för att resten av kylningen nu består av alu, även radiatorn, känns ändå lite b att använda alu till blocken, tror det får hamna en bit zink i tanken och sen få tag på koppar till blocken. kommer nog bilder senare, kanske hinner såga upp ett hål i lådan tills dess med, får väl se...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701641
August 22, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu fixat ett vad jag tycker fungerande fäste till radiatorn, och ävne sågat ett hål i toppen på lådan, har även tagit bilder. finns fler än d jag direktlänkar direkt under sidan (länkad under tidigare tråd)

Radiatorn hamnade lite snett, sitter lite lite högt så slår i toppen av lådan, men ska åtgärdas
http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1502.jpg

Så här ser radiatorn ut monterad utan överdelen av lådan sitter på, här syns även markeringarna av d 4 80mm fläkthålen som kommer hamna under vattentanken.
http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1503.jpg

Det högra fästet, det som ser bäst ut, kunde ej göra båda på samma sätt eftersom jag har 2 olika höga 120mm fläktar, som ska få plats under.
http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1508.jpg

Det vänstra fästet, det som har högre "markfri gång", inte lika stabilt som andra men borde funka bra ändå, där syns även d egenhändigt konstruerade muttrarna jag fick göra.
http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1510.jpg

Metallbitarna jag använt till fästet kommer förrästen från en gamma slaktad CD-läsare, om någon undrar.

tycker det är lite dåligt med frågor och komentarer och tips.

Som ni ser är det fortfarande en hel del kvar att göra, både "spackla" d sista såga en del hål och måla, har funderingar på att måla i kamiljontlack, får se hur det går. Hade även tänkt beställa pump i morgon, se var jag får plats med den, om det får bli i datorn eller om jag lyckas trycka i den i lådan, svårt att bedömma hur mycket plats den tar innan jag har den.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
701663
August 22, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nu händer det grejer , keep up the..... kommer nog kommentarer med bilderna imo 😀

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
704731
August 26, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har väl ej så mycket nytt att komma med... inte gjort så mycket... men har iaf fått iväg en beställning till tyskland nu med vattenpump, frakten blev inte så jättelockande, men totalpriset blev ändå något lägre än om jag köpt i Sverige... får det ju även hemlevererat till dörren på detta sätt =) (hoppas jag) hittade även en multimeter som jag tyckte kunde vara bra, visst, budgetstämpel över den, men hoppas på att den funkar iaf, var ju ej billigaste jag hittade, och Tyskland brukar ha ganska billig elektronik, så hoppas iaf jag klarar mig på den =) mäter även roliga saker som dB ljus tempratur och så... sidan jag beställde från: http://shop.erfrier.net
skriver senare om jag någonsin får sakerna, och vad det gick på 🙂
direktlänk till multimetern, om någon är intresserad
http://shop.erfrier.net/shop.p.....id=MGMTR02
kommer ej komma några uppdateringar här på några dagar nu... får se om jag får några spännande idéer av att se mig om lite... kanske hittar ett fint galler eller så någon stanns.. får väl se...

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
704748
August 26, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är trevligt när det är got om plats. Utmanande när det är tight.
Insåg själv att jag inte skulle få plats med 2 radiatorer inuti chassit, så jag fick placera den srörre utanför, under i detta fall.

Sen är det ju inte bara pump som ska få plats utan även tank. Vet inte själv var jag ska ha den riktigt, men det löser sig nog.

Sen skulle du inte kunna posta bilderna i tråden? Så mycket trevligare att läsa då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL