Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006|Page 2|Projektloggar för större idéer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning för tyst dator,extern låda uppd. 14/1 2006
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
704760
August 26, 2004 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, håller med.. men kommer få det rätt tight ändå... kollat vattentanken? vid den kan jag med tur få plats med pumpen, sen sitter radiatorn precis framför, vet inte exakt hur jag ska få plats med tranformator för fläktar å sånt, men hoppas d löser sig...

har funderat på att posta bilderna i tråden, men va för lat den gången jag funderade på det, som d ser ut nu är d för stora, måste skala om ytterligare en gång... möjligt jag tar d bästa bilderna, när jag fått pump och så, och skalar om och lägger i tråden, nackdelen med att lägga d här är ju d stackarna som sitter med "vanligt" modem... även det att d tar ett tag att ladda bilderna då, men så fort jag har lite mer bilder att komma med, där man mer ser ett färdigt resultat ska jag lägga direkt i tråden då, på önskemål av dig 🙂

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
704943
August 27, 2004 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt 🙂
Du kan ju göra som jag i mina trådar... posta liten bild som sen funkar som länk till den stora bilden 🙂

Ser fram emot bilder på färdigt resultat + prestanda. Men vem gör inte det 😀

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
706606
August 29, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror jag får göra som du gjort sen Relaxia, fixa både minre och större bilder, och göra bilderna till länkar, dock inte orkat göra detta hittills, men kommer.. när det kommer något mer viktigt å visa.

Har vart i STHLM nu i helgen, träffat släkt och så, passade även på att göra en bra affär mer KorSpo, löste sig helt smärtfritt, han lämnade ett hårddiskvattenblock till kusinen och fick pengarna, inga problem alls, så nu har jag altså ett vattenblock till hårddisken, inte riktigt nöjd med planheten på detta så kommer troligtvis slipa lite på det, har även öppnat upp ena blocket, var tvungen å se hur det såg ut innuti, så det ej var massa otäck gegg och alger och så, såg rätt ok ut, kommer nog dock byta ut packningen mot silicon vet dock ej helt säkert än.. får se hur det går på den sidan, funkar det utan allt för jättemycket jobb gör jag likadant på den sidan som fortfarande sitter ihop. Även mätt arean på kanalerna på detta och fått den till 64mm^2 slangnipplarna är 12mm, vilket motsvarar arean 113mm^2 så kommer troligtvis koppla in detta med en förgrening, för att förhindra onödigt vattenmotstånd, vet dock ej säkert än.
Passade även på att köpa en livsförbrukning av plast när jag ändå åkte förbi biltema (hoppas det ej är "biltemakvalité" på denna... kan iaf fortsätta med lådan nu, fylla igen onödiga hål och sånt... lägger troligtvis ej upp bilder på block och så idag, återkommer när detta är inlagt... kanske blir idag ändå, om jag får för mig att plasta något, får som sagt se...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
706751
August 29, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

blivit lite plastande nu ändå... funderar på om det ändå är "biltemakvalité" på deras plast, typ all polyesterplast jag sett förut har varit grön, den jag köpte från biltema (5l, livsförbrukning, hoppas ja) den var blå.. visst, snyggt med blå plast... snyggare än den gröna.. men varför brukar den va grön, och är blå där?

även slipat lite på hårddiskblocket, tog några bilder innan jag började, kanske ska ta några nu med, hade bara 320sandpapper, lite väl fint att börja med, gick typ massa hål i d innan jag ens var halvt klar med första blocket, ska köpa 200-papper eller nåt i morgon... nog ett till 320 också, och ett till 1200.. kan va fint å grunda med =) blir inga bilder här idag.. efter slipandet i morgon, kanske..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
707617
August 30, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fixat lite nya bilder nu, har även plastat framsidan och slipat, har även slipat på blocken till hårddisken, plastat genomgående hålen, tyckte d var oroväckande nära vattenkanalerna genom blocket, rädd för läckage, får fästa diskarna på något annat sätt.
gillar fortfarande denna bilden:
[Image Can Not Be Found]
Låda med radiator och allt:
[Image Can Not Be Found]
ena blocket isär, andra som jag köpte:
[Image Can Not Be Found]
Efter jag slipat lite:
[Image Can Not Be Found]
"Orginal" från sidan:
[Image Can Not Be Found]
"Orginal" uppifrån:
[Image Can Not Be Found]
förut oöppnade nyss öppnad:
[Image Can Not Be Found]
även packningen bortplockad
[Image Can Not Be Found]
utan packningen, ihopskruvade, något liknande detta kommer det bli när jag är klar... antar jag
[Image Can Not Be Found]
båda underifrån
[Image Can Not Be Found]
Efter jag plastat och hyvlat, även bakdelen som nu är plastad igen:
[Image Can Not Be Found]
framkanten, var ett hack för att "hållaren" runt diskettstation och CD-läsare skulle passa till underdelen, detta är nu bortsågat så behövde ej hacket längre, därför borttaget, blev såhär, kommer behövas en del efterarbete.
[Image Can Not Be Found]

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
707776
August 31, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ah! Nice! Det börjar likna något 😀

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
708139
August 31, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

mums....lite spray så är den ju rena rama cadilacen

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
708452
August 31, 2004 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att mina block kommert till hands...förstår dock inte varför du skulle meka upp dom...helt onödigt, dom är trycktestade

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
708481
August 31, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Får se hur det blir... behövs en hel del jobb innan det bara är lägga på färg... fortfarande massa ojämnheter och jobbigt.. slipade på det förut, gick otroligt långsamt, mor jobbar på skola så tänkte gå till träslöjden där och plana till det lite i bandslipen... kan nog bli bra.. går lite fortare med...

ang. dina block vet jag egentligen inte heller varför jag skulle öppna d.. var bara intresserad över hur d såg ut innuti, vad det samlats för mysiga saker där, var dock ej så mycket... gillade dock ej riktigt ytan som var på d från början, ville ha d lite planare och så. Hade iof inte behövt öppna för detta men så blev det... låg en bit gummi ivägen i en av kanalerna med, tyckte ej det såg så bra ut..
hur har du haft d kopplade förrästen? mätte kanalerna invändigt i blocken typ en halv 12mm slang volymmässigt, blir troligtvis massa onödigt motstånd om man kopplar i serie med resten av systemet, kommer köpa en Y-koppling och köra halva trycket i varsitt block, tycker kylningen borde räcka, hårddiskar utvecklar ju ej så mycket värme, har även funderingar på att ställa blocken på högkant så jag får plats med fler diskar i, får se hur det blir prestandamessigt.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
715027
September 8, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, har idag fått sakerna från Tyskland, inte konstigt det tog ett tag, DHL levererade bara till Sveriges gräns sen tog Posten över, men iaf fått mina saker nu, både pump och multimeter så nu har jag nåt å göra igen 🙂 har satt dit pumpen lite provisoriskt, och tro d eller ej, men passade helt perfekt, eller ja, blir väldigt trångt, men tror på att jag kommer få tit den som jag vill, inte alltid det är så... har tagit lite bilder men ej orkat föra över till datorn än, kommer senare.. men trycksidan på pumpen passa direkt in i ett av hålen i tanken, och sugsidan går få in i radiatorn, även om det kommer bli en lite konstigt dragen slang, men huvudsaken är väl att d går =) kommer bilder sen, så nu är det "bara" plasta ytterligare håligheter, slipa allt blankt och fint, borra hål för fläktar och montering slipa hålen fina, skaffa galler att ha över radiatorn måla allt, sen kommer det ju att skaffa koppar och fräsa alla block som ej redan är gjorda, så är väl klar lagom till jul eller nåt, med lite tur, vägde allt förrut förrästen, 7kg jämt, så kommer d väl 2kg vatten till d, om ej mer och lite annat smått å gott så kanske runt 10 kg klar då...

om någon har koppar liggandes eller lätt kan få tag på är jag intresserad av köp, har svårt att ta mig till t.ex. Metallvaruhuset under deras öppettider, så om någon i t.ex. GBG har tillgång till detta är jag intresserad av å köpa i andrahand, inga fantasipriser då, men betalar iaf lite "överpris" för det.. 50x50 fyrkantsstång är det jag är intresserad av då 1-1,5dm nåt, tror jag... får räkna på det om någon är intresserad av affär, kommer troligtvis även finnas i Jönköping nästa torsdag, kanske finns någon skrot där? någon som vet? tacksam för förslag var jag kan få tag på detta isf.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
717749
September 11, 2004 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, nu har jag fört över bilderna till datorn och laddat upp både här och projekt gömma projektor.

Så här tänkte jag ha det först, men tror det blir lite väl trångt, som ni ser vid röda ringen går slanganslutningen mot pumpen, detta funkar nog, men pumpen ligger lite lutad neråt, vet ej hur jag ska få bra kontakt mot tanken om det är så, så har nu istället tänkt gjuta vinklade kontakter å ätta mot pumpen, ska gjutas i polyesterplast, ska bara köpa modellera att göra gjutformar av bilden som jag tänkte då iaf.
[Image Can Not Be Found] Såhär ser lådan ut ihopsatt, mest som bevis på att jag kunde gå ihop den även med pumpen i, börjar bli lite trångt nu.
[Image Can Not Be Found] ganska trevligt ställe jag beställde från förrästen, bättre än DBs konstiga godis 😛
[Image Can Not Be Found]

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
717787
September 11, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

omg , sikken söt radiator , så du köpte alltså radiator , pump och dendär bosh grejjen från (ag?) typ nåt land iaf ;D ... vad gick det på ?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
717911
September 11, 2004 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är den fin 🙂 radiatorn är köpt från skroten, står t.o.m. på den 9000 -92, går lista ut att den kommer från en SAAB 9000 92a 🙂 sammma diameter på radiatorkopplingarna sm på insidan på pumpen 🙂 Bosh-saken har jag hittat på tippen 🙂 är en antennförstärkare, pumpen är därimot köpt på COSH, är tyskt ställe.. köpt även multimeter UV-aktiva buntband och lite annat där... för tilfället håller jag på å försöker gjuta någon form av adapter till pumpen, så jag kan få vinklar, får se hur det går... har iaf tagit lite bilder, funkar d kommer d väl upp här, funkar det ej får vi se om jag orkar ladda upp...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
718252
September 11, 2004 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är båda gjutna, ena för ganska längesen å andra nu, nyss, saknas bara gängor, ena ligger även kvar i formen, och andra fick jag bygga på en del på, sprack loss en bit när jag tog bort den 🙁 men hoppas iaf på att d blir bra när d kommer gängor å så till, å d är lite putsade, härdande plast i tjocka lager blir väldigt varmt förrästen... leran runt smälter, men när d kommit så långt håller det sig som d ska ändå 🙂 har nästan lite planer på att även gjuta vattenblocken, kommer nog ej bli så, men vore lite annorlunda, problemet är väl att bottenplattan, som då skulle vara d ända som hade kontakt med vattnet skulle vara lite väl lite och det skulle bli dålig kylning

Har iaf tagit väldigt massa bilder nu, får se hur d blir när det blir klart, ska även iväg till mors jobb i morgon, skola, där har d bandslip, så ska fixa till ytan lite på lådan 🙂

förrästen biltemas plast ÄR sämre än den i färgaffären, kanske ej slutresultatet, har jag ej kontrollerat, men innan den är färdighärdad, i färgaffären blir typ segflytande, som går dra bort, biltemas pulvriserar sig lixom... men tror väl det ska hålla ändå, känns rätt stabilt 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
723293
September 17, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu jobbat lite mer, dock inte orkat skriva så mycket här, Jag personligen tyckte kopplingarna i plast blev ganska bra, dock tyckte min bror att det kunde vara svårt att göra gängor i plasten, blev ej så jättebra pressition så det gick lätt å gänga heller, så köpte mig istället 2 chrom-vinklar VVS på Clas Ohlsson när jag var där, passar bra, Har även köpt 2st 115V Papst-fläktar jag tänkt använda mig av, seriekopplade då. Pumpen jag beställde ny från tyskland är gjort i Väst-tyskland, liksom fläktarna jag köpte idag, lite coolt, även tanken gjort i tyskland, dock ej väst (eller rättare sagt, efter murens fall)

har även skissat lite på blocken, vart med under luft/vatten/extremkylning men lägger även upp lite bilder här.

något i stil med detta kommer CPU blocket bli. (hoppas jag ;))
[Image Can Not Be Found] Lådan uppifrån, ritat dig slangar ungefär hur d ska gå, vid sugsidan på pumpen ska det även dit en rörböj oranga slangen på bilden ska självklart bytas mot en grövre
[Image Can Not Be Found] Så här ser det ut utan radiatorn
[Image Can Not Be Found] Sambandet mellan V-tyskland
[Image Can Not Be Found]

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
723294
September 17, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

ååh, dedär fläktarna ser farliga ut, va har de för cfm och dB?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
723298
September 18, 2004 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte... inte vågat starta d än, eller rättare sagt, haft massa annat för mig, håller på med motorkontroll av takdimmern, när jag väl kommit på en lösning som funkade gick ena transistorn sönder, så hållt på å letat sånt på gamla trasiga komponenter, dock inget lyckat resultat, men är ju iaf 120mm Papst-fläktar, ska nog testa i morgon.. kan ge lite info då, hoppas på att d är tysta, men får väl se... sitter me 3st tjocka Papstfläktar nu, dessa 2 och en 29V, den låter rät mycket, å pumper mkt me =) kör den på 12V nu... dessa fläktar är iaf 38mm tjocka, antar d kan pumpa en del luft... men ej ute efter det så mycket, viktigare att datorn blir tyst, men visst, kan va kul å ha en dator som håller nån grad över rumstemp med, ibland 🙂

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
723588
September 18, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, nu har jag kopplat in fläktarna Bogus^ d pumpar mycket luft, och låter MYCKET måste fixa lite motstånd så jag kan kontrollera d var för sig, och så jag kan köra d på halveffekt... funkar ej med ljudet d gav ifrån sig på 115V men blåser gör dom =)

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
723589
September 18, 2004 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Så, nu har jag kopplat in fläktarna Bogus^ d pumpar mycket luft, och låter MYCKET måste fixa lite motstånd så jag kan kontrollera d var för sig, och så jag kan köra d på halveffekt... funkar ej med ljudet d gav ifrån sig på 115V men blåser gör dom =)

hehe, kan tänka mig det, men GJ anyhow

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
723599
September 18, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte SÅ mycket kvar nu... lite slipande, lite spacklande lite borrande mycket målande lite dragande av slangar å så med... å sen allt som har med datordelen att göra, block å så. men har iaf fläktar somhåller tempen nere nu 🙂

(tror dock att 80mm-fläktarna under tanken börjar snurra baklänges om jag drar igång 120mm-arna på max.. kanske ej så bra..)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 442
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL