August 14, 2001
Så, har äntligen orkat jobba lite med detta igen, haft 2 prov denna veckan samt att jag städat så allt har legat undanplockat, blir inte att man orkar jobba då.. bättre me saker som ligger framme 🙂 iaf, fick idag tag på 3st kulventiler, detta har varit lite svårt eftersom den affären jag velat gå till (va mkt billigare) har haft stängt eftersom d vart ute och jobbat, men fick iaf tag på 3st kulventiler idag och 3st slangnipplar som passar i dessa, så har nu gjutit en koppling för att få dessa att passa ihop med tanken, har tagit lite bilder med. Gjöt utan hål eftersom detta kändes lättare, svårt att få hålet bra centrerat, och att det ej heller läcker, blir att skruva loss och borra senare. hoppas det funkar utan större problem 🙂
Såhär fäste jag kulventilerna för d skulle sitta på plats och ej läcka, det första funkade ej så bra, men höll iaf tätt, tror jag =) återstår att se när det är härdat i morgon.
[Image Can Not Be Found]
Så här ställde jag tank med kopplingar för att det skulle hamna rätt, sen la jag glasfiber i och hälde på plast.
[Image Can Not Be Found]
August 14, 2001
ju större desto bättre 🙂 stora tjocka fläktar blåser mycket i förhållande till ljud, dessa låter massor, å blåser VÄLDIGT mycket, måste dock reglera går ej va i rummet mer än 5 min om man kör på maxfart 😉 gjutningen var iaf nästan torr nu, 2 av 3 var bra.. gjorde om den dåliga nu.. hoppas på att det funkar, hade blivit massa bubblor å så i det förut, så rörde massor i plasten nu medans jag hällde i.. bara borrningen kvar sen.. när det nu kan hinnas med...
August 14, 2001
d ska vara kopplade till vattentanken, har tänkt köra systemet delat i 3 olika delar, där alla går genom nätagget, sen en för hårddisk, sen för GPU och en för NB, där de senare förenas till en grövre slang i CPU-blocket, när jag kom med dessa planer från början påstod alla att det var en omöjlighet, varav jag antog utmaningen 🙂 för att kunna reglera vattenflödet i d olika slingorna behöver jag kulventilerna, finns risk för att allt vatten går till enbart en komponent annars, och vore ju mindre lyckat.
August 14, 2001
det ska va tyst... men bara för att en sak ska va tyst så behöver den inte alltid va tyst 🙂 se bara på typ BMW 8-serie eller nåt, är en bekväm bil, men för d är det inte en "tråkig" bil 😉 tror inte jag kommer använda 120mm-fläktarna så mycket.. om de ej går tyst på halv effekt, inte kunnat testa d än, drar 30W, måste ha motstånd... men en såpass tjock, och såpass väl balanserad och kullagrad fläkt borde kunna blåsa mycket (även om det är långt ifrån maxeffekt) utan att låta speciellt mycket, gillar d fläktarna annars, grymma, typ allt är gjort i metall, från ram till fläktblad =) när man brutit strömmen till d å d är på väg å stanna blir d nästan ljudlösa och ändå blåser rätt mycket, tror och hoppas systemet kan bli tyst... tror även det kan prestera bra om jag kör alla fläktar på maxvarv 🙂
August 14, 2001
jo, håller med... men hoppas på att inte ens behöva ha fläktarna igång... men får väl se hur det går... har iaf tank med rätt stora kylflänsar, som troligtvis kyler vattnet fint, har även iaf ganska stor radiator och hyffsad vattenvolym (2-3 liter nånting, tror jag) så kan klara mig utan fläktarna igång, väldigt svårt å säga i förväg.. men det är iaf vad jag hoppas på.. kommer sitta en 19db Papst 80mm-fläkt i som kan gå på 6V och även en 80mm fläkt från salmans tysta nätagg, som även den kan gå på 6V, så om jag behöver fläktar kan jag köra med dessa, hoppas det räcker, borde det göra =) kommer ju självklart resultat här när allt är klart...
August 14, 2001
Har nu kommit på ytterligare ett problem, den tanken jag använder mig av kommer inte kunna innehålla någon luft, om det blir så kommer troligtvis trycket ut i systemet försvinna, eftersom jag även använder denna tank som fördelare, funderar därför nu på att bygga en tank till en tunn att lägga på alu-tanken, denna kommer troligtvis bli i plexiglas, vet ej exakt hur mycket utrymme det finns där, men iaf nån/några cm, eftersom trycket från pumpen kommer hamna i alutanken, och därifrån kommer delas i 3 utgångar kommer det inte hända något om det är luft där i, tänker jag rätt nu? känns både så och inte, men tror jag gör det, om jag då istället har en tunn tank ovanpå som vattnet från radiatorn går till och därifrån har en slang till insidan på pumpen som sedan pumpar in i alu-tanken borde eventuell luft samlas i plexitanken, tycker jag då går det även fylla på mer vatten där, när det behövs. hur mycket vatten kommer ut att dunsta från ett vattenkylningssytem? (använder till största del armerad PVC-slang, vet inte om jag kan behöva något annat på nåt ställe, om det blir en skarp böj eller nåt, återstår att se)
August 14, 2001
I brist på annat och eftersom jag inte skrivit nåt här på ett tag gör jag en liten uppdatering nu, anslutningarna blev OK, borrat hål och så nu, dock ej testat med vatten, lyckades även få på slangen direkt på anslutningen till pumpen, vilket jag inte räknat med, använder 12,5mm armerad PVC-slang, och den gick å töja ut till 16,6mm... mer än jag hoppats på... så då är det löst, behöver fortfarande en 17mm-slang men ska väl gå å få tag på, vet annars var jag får tag på 16, vilket ska passa med lite vilja 🙂 vad har jag mer gjort då, jo, plockat ur datorn ur chasit, fått den riktigt tyst nu, kyler allt med 1st Papst 120mm och en 80mm som båda går på 7V nästan ljudlöst =) mycket trivsamt faktiskt, har även plockat isär och slipat datorlådan för lackering, och kollat lite färger idag, vet ungefär hur jag vill ha det nu, har en del plastning av lådan kvar, har 2st 120mm hål som ska plastas igen och slipas, någon som har ett förslag på var jag köper färg billigt? så fruktansvärt dyrt i färgaffären, ½l för 80-90kr nån stanns.. behöver röd (kanske, har en del spray kvar) både blank svar och matt svart, och lite blå, å klarlack me då... å lite "hemliga ingridienser" som kommer synas sen =) har tyvärr inga bilder eftersom jag ej har tillgång till kamera för tilfället.
August 14, 2001
Så, då har man tvättat sprutorna, gah, vad "hög" ja e...
jo, d där går misstolka... plastat massor, altså d sprutorna jag tvättat... stått där i lilla tvättstugan typ en timme å sniffat plast "sörj för god ventilation" tror jag d står på.. inte ens orkat öppna ut... kanske skulle vart lämpligt...
iaf, har nu skaffat fönster till lådan, vad som kommer hända med detta får än så länge vara lite hemligt, kommer ej bli något standard-fönster, och kommer ej vara gravyr, nu får ni tänka så mycket ni orkar själva. har även fixat toning till fönstren, va på en reklamaffär, tur för mig att d hade spillbitar... proffs-filmen var ju inte direkt billig, typ 900kr/rullmeter eller nåt... tur man slapp d 🙂 är iof film som ej krymper eller torkar å så... så är väl lite bättre kvalité än biltema-solfilm för bilen... annars har det nog ej hänt så mycket idag... borrat typ 140 hål med.. i plexit för att få plasten å fästa som den skulle... kändes som den satt, annars har jag nog ej gjort nåt...
August 14, 2001
jo, förstår att det är lite svårt att förstå, som jag skrev i förförra inlägget, har tyvärr ingen tillgång till kamera för tilfället... kommer troligtvis upp massor av bilder om typ en vecka eller nåt... om jag inte får tag på nån hyffsad kamera innan... har en köpannons under köp och sälj, så har nån en kamera till salu så hör gärna av er, antingen där eller PM...
August 14, 2001
Så, har orkat jobba lite till nu, vart å köpt färg idag... blanksvart mattsvart och röd, har även målat, bilder kommer längre ner.. ska även iväg och fräsa vatetnblock relativt snart, hade jag tänkt, får se när den kan bli av...
Här kommer iaf lite bilder på senaste tidens arbete
Datorn som helhet efter jag slipat den plan
[Image Can Not Be Found]
Tonade fönstret, meningen det ska målas med blanksvart runt om, fönstret ska se lika svart ut som färgen, när det ej belyses innifrån, får se hur detta blir, inte för otpimistisk med denna solfilm, lite fel färg, men kan gå,får hoppas
[Image Can Not Be Found]
Såhär sitter fönstret fast i sidan, ska slipas lite och sen ska även dessa delar av insidna målas mattsvart, även en sak till som ska hända, men det tänker jag ej avslöja än.
[Image Can Not Be Found]
resultatet av stommen mattsvart-lackad
[Image Can Not Be Found]
August 14, 2001
Har slipat ovandelen idag, såg nu var det var gropar av att det saknades plast, detta ska fyllas igen, sen ska det slipas mer, och sen målas, får se när jag kan hinna med detta, hoppas på så snart som möjligt, ska även slipa fönstersidan ytterligare så den blir plan, och sen måla på det, ska nog göra klart allt innan jag börjar måla.
August 14, 2001
Ah, ny uppdatering ignen.. händer inte så mycket nu.. 🙁 har iaf gjort CPU-blocket.. blev väl ungefär som ritningen... fick dock modifiera lite... funkade ej med 1mm flänsar och 1mm mellanrum, metallen sviktade och hade sönder fräsen blev 2mm fräst istället.. belv som jag tänkt mig.. 1mm hade nog sett löjligt ut... orkar ej ta bilder nu.. ska även fixa locket och så.. får se när det kan bli av, och hur... lägger iaf upp bilder i morgon..
August 14, 2001
Hade lovat bilder på CPU-blocket va? blev en dag sen.. har inte riktigt haft tid, har egentligen ej nu heller, ska snart till Östersund, har lite datorstrul... "måste" fixa d innan... skriver mer om hur arbete och så gick sen... orkade iaf ta 2bilder nu, blir ingen bild på undersidan, ser för hemsk ut, ska fixas snart.. även ovansidan ska fixas... och sidorna är det en del arbete med, ska bara bli klar med lock å så först... dumt å behöva slipa om för att inte allt passar.
[Image Can Not Be Found]
February 8, 2004
August 14, 2001
tackar tackar 🙂 får se om jag lyckas komma iväg å jobba lite i helgen... vill göra färdigt locket och d andra 2 blocken... ska även försöka komma iväg å slipa lite, men är ej lika svårt... det klarar jag själv, behöver bara komma in på skolan, å ligger dessutom närmare...
3 Guest(s)